Varmt GTX 460, tips på nerkylning?

Permalänk
Medlem

Varmt GTX 460, tips på nerkylning?

Tjennare!
Använder ett Zotac GTX 460 som går riktigt varm och har ingen idé hur jag ska kyla ner det bäst med luftkylning då, allt sitter i ett 650D och resten av mina specs (om det behövs) är skriven i min signatur.

I idle ligger den på 68 grader och i spel går den upp till 78 grader ungefär. Hade igång datorn över natten och då jag vakna ville skärmarna inte ge någon bild alls så startade om datorn men fortfarande samma fel så kopplade ner allt, tog ur grafikkortet för att blåsa bort det mesta av all damm i fläkten, pluggade in och den funkade igen. Vill helst förhindra detta att hända fler gånger tills jag har köpt nytt grafikkort som blir i slutet av sommaren skulle jag tro.

Några idéer?

Mvh
Zoubiey

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Vill/vågar du bryta garantin kanske det kan vara värt ett försök att byta kylpasta.
Idle-tempsen låter speciellt högt, 78 grader under load är inte så mycket. Går kortet ner i sina idle-klocks när det inte belastas?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Blev inte tempen bättre med urblåsningen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vill/vågar du bryta garantin kanske det kan vara värt ett försök att byta kylpasta.
Idle-tempsen låter speciellt högt, 78 grader under load är inte så mycket. Går kortet ner i sina idle-klocks när det inte belastas?

Kan nog bryta den, ingen aning hur länge det är kvar på den så ska kolöa det först.
Någon speciell kylpasta elr kan man ta samma som till cpu?
Den åker ner till 68 igen efter 5-10min spelet har varit avstängt.

Skrivet av Jalle64:

Blev inte tempen bättre med urblåsningen?

Blåste bara med munnen så tror inte det, ska ta tryck luft nu iallafall.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Kan nog bryta den, ingen aning hur länge det är kvar på den så ska kolöa det först.
Någon speciell kylpasta elr kan man ta samma som till cpu?
Den åker ner till 68 igen efter 5-10min spelet har varit avstängt.

Blåste bara med munnen så tror inte det, ska ta tryck luft nu iallafall.

Ta samma som till CPU
Vad går fläktarna på i idle och load?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Flasha ditt kort. Jag löste det iaf på mitt Zotac GTX 460 1GB.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1092037-guide-ho...

Permalänk
Medlem

Idle-tempen låter ju lite knasig men det råkar inte vara så att du kör med dubbla skärmar kopplade till kortet? För i så fall klockar den aldrig ner sig till P12-state utan håller sig på P8 (405MHz, minnet klockas inte ned alls).

Det finns i nvidia inspector, senare versioner, ett litet verktyg som heter Multi GPU power saver, som "fixar" det problemet. Kan behöva lite pillande i inställningarna tills man hittar rätt procentsats för när den ska köra i vilket power-läge.

Det är av mig ett sjukt uppskattat verktyg som sänkte mina idle temps med 20 grader och jag fick även tystare kort som följd.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ta samma som till CPU
Vad går fläktarna på i idle och load?

Sitter på mobilen just nu för att jag flyttar lite i datorn men minns att max låg på 2000rpm men oftast mellan 1800-1900rpm

Skrivet av Superlight:

Flasha ditt kort. Jag löste det iaf på mitt Zotac GTX 460 1GB.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1092037-guide-ho...

Ska kolla in det senare, tack!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Har i princip samma specs som du. Jag köpte en Alpenföhn Peter med två chassifläktar för att kyla gtx 460n. Men att den ska krasha vid 78 grader låter väldigt konstigt. Mig veterligen så ska den inte krasha förrän ca 105C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Idle-tempen låter ju lite knasig men det råkar inte vara så att du kör med dubbla skärmar kopplade till kortet? För i så fall klockar den aldrig ner sig till P12-state utan håller sig på P8 (405MHz, minnet klockas inte ned alls).

Det finns i nvidia inspector, senare versioner, ett litet verktyg som heter Multi GPU power saver, som "fixar" det problemet. Kan behöva lite pillande i inställningarna tills man hittar rätt procentsats för när den ska köra i vilket power-läge.

Det är av mig ett sjukt uppskattat verktyg som sänkte mina idle temps med 20 grader och jag fick även tystare kort som följd.

Mobilen ville inte vara med så blir dubbelpost.
Jo, jag sitter med två skärmar, kan kolla in det där programmet, ska också kolla temps med en skärm

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Har i princip samma specs som du. Jag köpte en Alpenföhn Peter med två chassifläktar för att kyla gtx 460n. Men att den ska krasha vid 78 grader låter väldigt konstigt. Mig veterligen så ska den inte krasha förrän ca 105C.

Ingen aning vad värmen var då den krascha men 78 ligger den på då jag spelar och hade glömt stänga av ett spel innan jag la mig

EDIT: Kom precis till morsan med datorn, kollade temps och ligger idle 62 grader nu med två skärmar, ska kolla in allt ni har sagt/länkat nu och se om jag lyckas få ner lite

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet