INGET LJUD PÅ HDMI HDTV Linux Ubuntu 11.10

Permalänk

INGET LJUD PÅ HDMI HDTV Linux Ubuntu 11.10

Tjenare. Jag avinstallerade nyss mitt Windows 7 och installera Linux Ubuntu 11.10 och allting flöt på precis som jag hoppades på men jag märkte att ljudet inte fungerade testade med musik , youtube osv inget ljud någonstans och jag testade stoppa i ett headset och där fick jag ljud men lyckas inte få något ljud ur HDTV med inbyggda högtalare jag använder mig av en HDMI kabel för att få bild osv. Någon som har lust att försöka hjälpa mig fixxa detta skulle vara till stor hjälp.

Permalänk
Medlem

Kolla i ljudinställningarna. Du lär behöva ändra till hdmi ut. Sitter på tåget atm så orkar inte riktigt leta upp en bild på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har gått in i Ljudinställningar och ändrat till HDMI nu funkar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Öppna en terminal och skriv: alsamixer, mixa lite med volymen på staplarna. Man mutar/unmutar med m.

Permalänk

Har du lite otur så fungerar det inte. Har aldrig fått det att fungera med ljud via hdmi med mitt gtx 460.
Har även googlat mycket om det och hittat diverse trådar med samma problem utan lösning.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Jag har Letat enda sen igår morse till nu och försökt med 1000 olika lösningar och värkar inte fungera. Blir la att installera Windows 7 igen då eller tror ni att det skulle fungera om man installerade Ubuntu 10.4 istället för 11.10 eller kommer det vara samma problem?

Permalänk
Skrivet av ihavenolimit:

Tjenare. Jag avinstallerade nyss mitt Windows 7 och installera Linux Ubuntu 11.10 och allting flöt på precis som jag hoppades på men jag märkte att ljudet inte fungerade testade med musik , youtube osv inget ljud någonstans och jag testade stoppa i ett headset och där fick jag ljud men lyckas inte få något ljud ur HDTV med inbyggda högtalare jag använder mig av en HDMI kabel för att få bild osv. Någon som har lust att försöka hjälpa mig fixxa detta skulle vara till stor hjälp.

Samma problem som jag hade med mitt Nvidia G210. Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju alltid köra ljudet separat ut från ljudkortet så slipper du installera Windows igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

I program som man kan separat ställa in ljudet, VLC, smplayer, xbmc osv, får du säkert ut ljudet endå, men youtube osv kan vara kört. Har inga problem med ljudet från gtx 560 ti, kanske det bara funkar med Nvidias propriära drivare? Men jag kör ut ljudet via spdif på ljudkortet endå, har en gammal stereo.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Jag har ett http://www.inet.se/produkt/5409033/gigabyte-geforce-gt430-102... grafikort. Hur skal jag köra ljudet separat ut från ljudkortet är inte så inne på detta med ljud så en bra beskrivning skulle inte sitta fel ! tack.

Permalänk
Medlem

Har du installerat de proprietära drivrutinerna för grafikkortet? Om inte så brukar det poppa upp en liten ruta i överkanten som säger att det finns drivrutiner att installera. Gör i så fall det först så kanske det löser sig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Har du installerat de proprietära drivrutinerna för grafikkortet? Om inte så brukar det poppa upp en liten ruta i överkanten som säger att det finns drivrutiner att installera. Gör i så fall det först så kanske det löser sig.

Japp det är nog bäst att testa det först och främst. Vilken version ska man köra är det current?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Såna här ljudproblem kan ibland relateras till kernel-buggar(eller moduler som fattas). Vilken kernel-version kör Ubuntu 11.10 med? En bekant till mig var tvungen att upgradera till kernel 3.1.x för att få HDMI-ljudet att fungera.

Annars så kan du testa använda en asoundrc konfigurationsfil om man råkar ha samma modulnamn på HDMI och ljudkortet.

Ge oss outputen av dessa kommandon som du ska köra i temrinalen:

aplay -l

och

ls /proc/asound

och

cat /proc/asound/modules

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Såna här ljudproblem kan ibland relateras till kernel-buggar(eller moduler som fattas). Vilken kernel-version kör Ubuntu 11.10 med? En bekant till mig var tvungen att upgradera till kernel 3.1.x för att få HDMI-ljudet att fungera.

Annars så kan du testa använda en asoundrc konfigurationsfil om man råkar ha samma modulnamn på HDMI och ljudkortet.

Ge oss outputen av dessa kommandon som du ska köra i temrinalen:

aplay -l

och

ls /proc/asound

och

cat /proc/asound/modules

Okej nu är det så att jag avinstallerade ubuntu men saknar det som fan redan men har en fråga såg att det gick att installer en 10.4 version av Ubuntu skal jag testa installera den och se om det funkar eller skal jag installera 11.10 igen och ge dig svaren på dom där kommandona??

Permalänk
Avstängd

Tror det kvittar vilket av de du installerar då den nyaste Ubuntu 11.10 kör med kernel 3.0.x. Så är det ett kernel-relaterat problem måste du ändå upgradera kerneln, och det kan ju vara ett rent helvete att göra det i Ubuntu har jag hört.

Men innan dess kan det vara bra att testa lite olika options först, så ja, börja med installera Ubuntu 11.10 och ge mig outputen för de kommandona...

EDIT:

Eller det verkar vara lättare att upgradera kernel i Ubuntu nu:
http://www.upubuntu.com/2012/01/how-to-install-linux-kernel-3...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Tror det kvittar vilket av de du installerar då den nyaste Ubuntu 11.10 kör med kernel 3.0.x. Så är det ett kernel-relaterat problem måste du ändå upgradera kerneln, och det kan ju vara ett rent helvete att göra det i Ubuntu har jag hört.

Men innan dess kan det vara bra att testa lite olika options först, så ja, börja med installera Ubuntu 11.10 och ge mig outputen för de kommandona...

EDIT:

Eller det verkar vara lättare att upgradera kernel i Ubuntu nu:
http://www.upubuntu.com/2012/01/how-to-install-linux-kernel-3...

Okej Jag börjar med att installera 11.10 och ger dig svaren för kommandona du skrev och testar uppgradera kernel via din länk. Svar kommer inom kort!

Permalänk
Medlem

Alla som testar Ubuntu är så otroligt snabba på att ta bort det så fort minsta lilla problem dyker upp. Det är ingen idé att sitta och fråga om hjälp i ett forum om man tar bort det innan folk har hunnit hjälpa till. Ha lite tålamod. Är det väldigt viktigt för dig med just HDMI ljud så ha WIndows installerat parallelt med Ubuntu så slipper du rensa disken varenda gång du ändrar dig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Alla som testar Ubuntu är så otroligt snabba på att ta bort det så fort minsta lilla problem dyker upp. Det är ingen idé att sitta och fråga om hjälp i ett forum om man tar bort det innan folk har hunnit hjälpa till. Ha lite tålamod. Är det väldigt viktigt för dig med just HDMI ljud så ha WIndows installerat parallelt med Ubuntu så slipper du rensa disken varenda gång du ändrar dig.

Jag är medveten om det var väldigt otålig och sen skrev en person att det inte kommer gå och få HDMI ljud då tänkte jag okej lika bra att installera windows igen då men verkar som det finns hopp igen och denna gånger installerar jag parallellt med windows så jag kan boota båda.

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Såna här ljudproblem kan ibland relateras till kernel-buggar(eller moduler som fattas). Vilken kernel-version kör Ubuntu 11.10 med? En bekant till mig var tvungen att upgradera till kernel 3.1.x för att få HDMI-ljudet att fungera.

Annars så kan du testa använda en asoundrc konfigurationsfil om man råkar ha samma modulnamn på HDMI och ljudkortet.

Ge oss outputen av dessa kommandon som du ska köra i temrinalen:

aplay -l

och

ls /proc/asound

och

cat /proc/asound/modules

Okej

aplay -l

**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: PCH [HDA Intel PCH], enhet 0: ALC889 Analog [ALC889 Analog]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: PCH [HDA Intel PCH], enhet 1: ALC889 Digital [ALC889 Digital]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 3: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 7: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 8: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 9: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
ls /proc/asound

card0 cards hwdep NVidia PCH seq version
card1 devices modules oss pcm timers
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
cat /proc/asound/modules

0 snd_hda_intel
1 snd_hda_intel

Testade också att uppgradera kernel via din länk utan framgång fortfarande samma problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ihavenolimit:

Okej

aplay -l

**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: PCH [HDA Intel PCH], enhet 0: ALC889 Analog [ALC889 Analog]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: PCH [HDA Intel PCH], enhet 1: ALC889 Digital [ALC889 Digital]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 3: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 7: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 8: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 1: NVidia [HDA NVidia], enhet 9: HDMI 0 [HDMI 0]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
ls /proc/asound

card0 cards hwdep NVidia PCH seq version
card1 devices modules oss pcm timers
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
cat /proc/asound/modules

0 snd_hda_intel
1 snd_hda_intel

Testade också att uppgradera kernel via din länk utan framgång fortfarande samma problem.

Ok, ser att du har två moduler med samma namn, det behövs en liten .asoundrc-fil alltså. Så gör såhär, skapa en fil, namge den till .asoundrc, lägg den i din hemkatalog (~).

I filen .asoundrc lägger du till följande:

pcm.snd_card { type hw card 1 device 3 } pcm.!default "snd_card"

Du har ytterliggare 3 enheter på kort 1, nämligen 7,8 och 9. Om inte "device 3" fungerar, ändra den till "device 7" osv. tills du märker du får ljud till HDMI. Men jag tror mycket på att enhet 3 är den korrekta. Starta om datorn, testkör, exempelvis från youtube.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Fick du det att fungera?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Hej jag ber om ursäkt för det sena svaret jag gjorde som eXpander_ sa åt mig och göra utan framgång dock vet jag inte om jag gjorde helt rätt så tog en bild för att ni skal kunna se om jag följde hans instruktioner korrekt eller missuppfattade instruktionerna.

Permalänk

Jag har märkt att i det även är lite konstigt i Windows 7 för efter att jag köpt alla nya datordelar och TV så funkade inte dom vanliga ljud utgångarna utan jag var tvungen att använda mig av en ljudutgång som inte verkar finnas i Ubuntu som hetter ja som min tv Philips TV ljud utgång och jag tror inte heller den stöds av Realtek HD ljud efter jag gjorde lite tester. Jag tänkte att jag kan säga allt som jag kommer på angående detta för att ni skal kunna hjälpa mig enklare. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Hade liknade problem både i ubunto 11.10 och mint 12, hörlursförstärkaren på Xonar STX vägra hoppa igång även med rätta inställningar, alsa mixer hjälpe inte, på mint 11 och tidigare ubunto är det inga problem.

Nåja fick tips att installera Gmerlin mixer, och vips så funka det rak av, var också mer inställningsmöjligheter med Gmerlin mixer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ihavenolimit:

Hej jag ber om ursäkt för det sena svaret jag gjorde som eXpander_ sa åt mig och göra utan framgång dock vet jag inte om jag gjorde helt rätt så tog en bild för att ni skal kunna se om jag följde hans instruktioner korrekt eller missuppfattade instruktionerna.http://img14.imageshack.us/img14/3043/skrmbild20120316224237....

den ska heta .asoundrc inte hej.asoundrc

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.