Permalänk

Bra med tyngre AC-adapter

Hej!

Min ac-adapter har pajat till min laptop.

Den har/hade specifikationerna:
Output:
19 Volt
4.74 Ampere

90 Watt

Kan jag köra på en betydligt tyngre ac-adapter med följande spec:
Output:
19,5 Volt
10.3 Ampere

200 Watt

Vad jag förstår är att Volten är viktig men en avvikelse på 0,5 V, är det ett problem?

Men frågan är om ökningen på 5.56 Ampere kan skada batteri eller laptop?

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk

Strömen har ingen betydelse då de är vad man har möjlighet att dra. Tex spelar de ju ingen roll om du har ett 1200 W nätaggregat i en dator som drar 300W (blir bara mindre effektivt). Däremot är de svårt att säga hur mycket 0.5 V gör på inputen. Förhoppningsvis har den överspänningsskydd etc iaf men man får nog isf kolla upp att den klarar de spänningarna...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för det mesta bättre med en lättare adapter till en laptop
Strömstyrkan hos nätdelen ska ha ett min värde, klarar den att leverera mera så funkar det, men prylen blir kanske onödigt tung/stor/dyr.
0,5V extra spänning gör så att laddregulatorn belastas hårdare, troligen funkar det, men det går inte att säga säkert utan att veta om kylningen räcker till eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tog mod till mig och jackade in den tyngre adaptern och än så länge så känns batteri normalt varmt och laptoppen är åter vid liv!
Jag får köra manuell värme/överspänningsskydd genom att bara ha den inkopplad i "nödfall" och skaffa en adapter med rätt spec.
Tack mrqaffe och fizzyflaskan för era relevanta/snabba svar!

Visa signatur

Pax Vobiscum