Datorn startar igång 4-5 sekunder och lägger av om och om igen, ingen bootbild.

Permalänk
Medlem

Datorn startar igång 4-5 sekunder och lägger av om och om igen, ingen bootbild.

Tjo

Senaste tiden har datorn börjat strula vid uppstart. Det behövs 10ggr+ startförsök innan systemen snurrar som det ska. Den försöker boota och stänger av sig om och om igen och tillslut orkar den boota. Sen när jag stänger av datorn så startar den igen av sig själv. Så jag måste stänga av den och sen rycka strömmen i väggen för att den inte skall boota.

Idag försökte jag på samma visa boota datorn men idag så kommer den inte igång, står bara och bootar om och bootar om.

Jag gissade att nätagget börjar bli dåligt (ett 600W Zalman) men började sen fundera på moderkortet (Gigabyte P35 DQ6).

Vad tror ni kunniga? Är det någon kondning som har gått? Jag tycker mig höra något coilwhine men kanske inte är något heller...

Håller nu på att montera ned allt för att kolla över om jag kan hitta något uppenbart.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

nåt är fel, byt ut all gammal skit.

Permalänk
Medlem

Testa om det kan vara RAM stickorna som krånglar...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle också gissa på nätagget, så testa med ett annat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hade samma problem förut men en gammal dator, var RAM stickorna som krångla.

Visa signatur

Asus Saberthoot x58 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 - ASUS Sabertooth P67 - Radeon HD 6970 CF - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 4,4GHz - Fractal Design Newton R2, 1000W - OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS.

Permalänk
Medlem

Felsök nätagg, minne, moderkort och om inga av de verkar vara fel så kika på grafikkort och cpu.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Stor sannolikhet att det är nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Minnena är det inte, luktar nätaggsfel men det är så svårt att höra om oljudet kommer från nätagget eller moderkortet. Ljudet är inte ett klassiskt coilwhine utan det låter som en fläkt som går emot ett buntband lite lite. Låter även som ett högfrekvent skaller. Som det kan låta nät något ligger och skallrar löst i nätagget. Ja svårt att beskriva. Har inget agg att testa med heller. Får väl chansa då.

Tror ni att det är någon idé att maila Zalman och fråga om de vill kika på agget?

Köpte agget 07-09-22 så det är ju ett bra tag sen så från butiken är det ju kört. Men är det någon som pratat med zalman om liknande ärende?

Vart skickar man RMA om man bor i sverige?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om jag nu skall köpa nytt agg, vad är det som är att rekommendera idag, jag behöver verkligen inget bättre än zalmanagget. Tyst stabilt och prisvärt.

Maxloadar på runt 400W idag för hela systemet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort med minnet då eftersom du säger att det inte är dom, viist kan ju vara nättagg eller moderkort osv, men att kolla om det är minnet som krånglar, eller inte tar bara 5 minuter oftast, om du har fler stickor än 2

Finns gott om bra nätagg idag, XFX, Coirsair från TX och upp, FPS, m.f, om du kollar på inet så tror jag inte dom har några alls som "inte är bra" men undvik kanske corsairs billigaste serier

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har provat 4 olika stickor varje sticka för sig och på olika platser på moderkortet och för mig betyder det i alla fall att det inte är minnesproblem. Ska prova annat agg imorrn så får vi se.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Testa att köpa ett nätagg på t.ex. ElGiganten eller liknande med 30 dagars öppet köp. Funkar det, behåll det - om inte, lämna tillbaka. De hade nätagg tidigare (för några år sedan) men vetefasiken om de fortfarande har "komponenter" förutom just grafikkort.

Jag har en massa delar av varje kvar från gamla byggen just för felsökningar.

Annars är det ju inte direkt dyrt med ett billigt 400W nätagg - vi snackar ju bara hundralappar om det skulle visa sig att du inte får tag i något som du kan lämna tillbaka om det inte löser ditt problem.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag har provat 4 olika stickor varje sticka för sig och på olika platser på moderkortet och för mig betyder det i alla fall att det inte är minnesproblem. Ska prova annat agg imorrn så får vi se.

Jag skulle testat att koppla ur allt som inte behövs för att boota upp mot post-screen! Använd moderkort, cpu+kylare, en minnessticka, samt grafikkort, koppla ur allt annat inklusive tgb och mus! Koppla även ur Powerknappen och resetknappen från moderkortet och prova starta med att kortsluta stiften med en skruvmejsel. Fungerar det och den står kvar i post utan att boota om så har du uteslutit nätagget.

Efter det är det bara att koppla på en sak i taget (med Powerknappen som första steg naturligtvis) tills felet uppstår igen! Detta fel kan orsakas även av andra komponenter inklusive mus och tgb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag skulle testat att koppla ur allt som inte behövs för att boota upp mot post-screen! Använd moderkort, cpu+kylare, en minnessticka, samt grafikkort, koppla ur allt annat inklusive tgb och mus! Koppla även ur Powerknappen och resetknappen från moderkortet och prova starta med att kortsluta stiften med en skruvmejsel. Fungerar det och den står kvar i post utan att boota om så har du uteslutit nätagget.

Efter det är det bara att koppla på en sak i taget (med Powerknappen som första steg naturligtvis) tills felet uppstår igen! Detta fel kan orsakas även av andra komponenter inklusive mus och tgb!

Det var de första jag testade. Så få saker som möjligt i och med resetat moderkort, samma problem. Ikväll har jag testat nätagg om det går som planerat.

Det är inte som i vanliga fall heller när jag haft liknande problem. Denna gången så låter det ganska tydligt från antingen nätagget eller moderkortet.
det låter inte bra. Någon form utav gnissel, gnek, coilwhine är det även om det inte är det klassiska coilwhineljudet. Jag sätter fortfarande mina pengar på nätagget. Först så trodde jag att det var någon 40mm-fläkt som jag inte såg som höll på att skära ihop så det var där ljudet kom ifrån men nej så var det inte.

Jag får alltså inte ens en postscreen, inte något felljud från moderkortets pc-speaker heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Köpte ett AXP-500P12P 500W för 160kr på tradera. Läste om det på nätaggstestet här på sweclockers och det blev hyllat här så vi får se om jag har en rullande datorn imorrn kväll då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Tjo

Senaste tiden har datorn börjat strula vid uppstart. Det behövs 10ggr+ startförsök innan systemen snurrar som det ska. Den försöker boota och stänger av sig om och om igen och tillslut orkar den boota. Sen när jag stänger av datorn så startar den igen av sig själv. Så jag måste stänga av den och sen rycka strömmen i väggen för att den inte skall boota.

Idag försökte jag på samma visa boota datorn men idag så kommer den inte igång, står bara och bootar om och bootar om.

Jag gissade att nätagget börjar bli dåligt (ett 600W Zalman) men började sen fundera på moderkortet (Gigabyte P35 DQ6).

Vad tror ni kunniga? Är det någon kondning som har gått? Jag tycker mig höra något coilwhine men kanske inte är något heller...

Håller nu på att montera ned allt för att kolla över om jag kan hitta något uppenbart.

Jag hade liknande när jag hade ett klenare nätagg, böt till ett nytt med mer kräm i så funkar det som det ska, bootar direkt. Tror det är så att ditt nätagg börjar bli slött

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Jo så var det, nytt agg = funkis.

Jahapp, läste på om mitt zalmanagg som jag hade tidigare och det verkara vara fler som har haft samma problem. Aggen dör strax efter att garantitiden hade gått ut. 600W med heatpipekylning. Jag trodde att det skulle palla längre men men, vi får väl se hur det nya agget klarar sig då. en tjundedel av zalmanagget i pris hur som. Ett klipp enligt mig.

Vi får väl se också om det här agget klara av mitt system vid full load också.

En Q6600@3.8Ghz och ett GTX465@880Mhz och två diskar. Vad drar det här systemet som max tror ni? 450W?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.