Permalänk
Medlem

Är min processor kass?

Hallå. Jag har stött på ett problem.
Jag köpte en dator på Inet i augusti 2011.
Speccsen är: Intel Core i5 Sandy Bridge.
Mobo: P67A-GD65 MSI
Ram: Corsair 8g 1333 MHz.
Hårddisk: Intel SSD 520 120g och 1 Spinpoint 500g
Operativsystemet e installerat på SSD
Grafikkort: gigabyte gtx560Ti
Igår när jag skulle ut så stängde jag av datorn helt vanligt.
När jag vaknade idag så skulle jag starta den. Den fastnade på skärmen där man ser moderkortsfronten (MSI Class II) eller nåt och sitter fast där. Har haft detta problemet 1 gång innan men då startade jag bara om och den fungerade normalt. Nu så har jag suttit i snart 2 timmar utan nån framgång. Någon som kan verifiera vad som är mest sannolikt trasigt? Jag har inte klockat datorn, testat OC-genie i början kanske 2 dagar när jag fick den men stängde av den efter det.

Permalänk
Medlem

Varför tror du att din processor e kass.
Menar du inte mobo?

Visa signatur

Today I didn't even have to use my MK... I gotta say it was a good day

Permalänk
Medlem

Testat att resetta CMOS?

Min processor rök tidigare i år, och då var sympotmet helt enkelt att det kom absolut ingen bild alls på skärmen, den kom inte ens in i boot-menyn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Att den hänger sig på postskärmen är oftast tecken på att moderkortet ger upp, men kan såklart vara annat också såsom ram, nätagget, även grafikkort etc. Enklaste är väl att testa en RAM-sticka åt taget.
Testa även att resetta CMOS.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Gissar mer på någon av hårddiskarna eller något minne.
Testa nolla CMOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

Gissar mer på någon av hårddiskarna eller något minne.
Testa nolla CMOS.

Varför skulle det vara HDDn? Då skulle han komma förbi bios och sedan skulle det hänga sig

Permalänk
Medlem

Köpte du en färdigbyggd dator eller köpte du delarna och satte ihop den själv? Ifall det är en färdigbyggd dator tror jag det är bäst att höra med Inet om garantin innan du öppnar och börjar felsöka själv

Permalänk
Medlem

Tror också de kan va någon hdd/optiskt läsare

Ta ut ALLT som inte krävs för att starta datorn.
Sen får man utgå från det..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Nollställ bios som någon sa.. Sedan kan du ju prova att bara köra med ett minne i taget för att se om det sitter i minnena.. Går inte de är det förmodligen mobbot som har sagt upp sig.. Att du inte kommer längre än bios har inte med hhd eller gpu att göra.. Isf skulle du få fel meddelande..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Datorn byggdes av Inet med delar jag valde ut. Jag kommer troligtvis åka in med datorn på månda. Hur resettar jag CMOS? Ska jag vara ärlig vet jag inte vad ni menar med det. Jag kan inte göra nåt med datorn iallafall. Datorn fryser helt och kan inte komma in i bios.

Permalänk
Medlem

Enklaste för att vara riktigt säker, ta ut batteriet i 1min och sedan stoppa tillbaka det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

rensa cmos gör du oftast genom att flytta en jumper på moderkortet eller ta ut batteriet. annars finns en knapp för reset

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Varför skulle det vara HDDn? Då skulle han komma förbi bios och sedan skulle det hänga sig

Inte nödvändigtvis då den inbyggda sata-kontrollern (och usb för den delen) gör en checkup under post.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

rensa cmos gör du oftast genom att flytta en jumper på moderkortet eller ta ut batteriet. annars finns en knapp för reset

Testade att dra en reset på mobon genom att trycka på resetknappen men det hände ingenting. Vart f*n sitter "batteriet"? Haha

Permalänk

Jag har haft samma problem (dock med helt andra komponenter). Det visade sig att min hårddisk var trasig

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Ohh tack tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpown:

Testade att dra en reset på mobon genom att trycka på resetknappen men det hände ingenting. Vart f*n sitter "batteriet"? Haha

Litet runt batteri på moderkortet, stäng av datorn, peta bort batteriet, vänta 10sec stoppa tillbaka batteriet o starta upp datorn, fungerar det inte då får du nog lämna in den då du har garanti.

Permalänk
Medlem

Nu resetade jag CMOS och fick ett meddelande att det hade skett av datorn. Men nu e skärmen svart med ett blinkande understreck i vänstra övre hörnet. Lät den stå för å se om den ville ha lite extra tid men efter 10min va den kvar på samma.

Permalänk

Jag har haft liknade problem. Efter ett tag av felsökning visade de sig att datorn bootade normalt om jag kopplade ur min ssd. Jag fick en ny på garantin i det fallet.

Prova koppla ur diskar och optiska läsare mm och se om datorn startar.

Permalänk

Testa att koppla ur usb-kopplade enheter såsom ipods, iphones, externa diskar osv och gör en omstart. Vet att min dator fastnar på moderkorts splashen med ipoden ikopplad.

Lycka till

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4