Permalänk
Medlem

Socket skillnader

Jag gjorde en annan tråd innan där jag frågade vilken processor som var bäst, men nu har jag problem med min processor socket.

Jag har en AM2 socket för min förra processor var en amd phenom 9750. Nu undrar jag om en AM3+ processor funkar på min AM2 socket.

Jag läste lite på wikipedia och där stod det att AM2+ & AM3 processorer fungerade på en AM2 socket, men funkar en AM3+ på den?

Jag är tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarGe:

Jag gjorde en annan tråd innan där jag frågade vilken processor som var bäst, men nu har jag problem med min processor socket.

Jag har en AM2 socket för min förra processor var en amd phenom 9750. Nu undrar jag om en AM3+ processor funkar på min AM2 socket.

Jag läste lite på wikipedia och där stod det att AM2+ & AM3 processorer fungerade på en AM2 socket, men funkar en AM3+ på den?

Jag är tacksam för alla svar

Am3+ är den "nya" bulldozer och lär inte passa!

Permalänk
Medlem

I vissa fall kan vissa moderkort tex am2+ vara bakåt kompatibla med am2 eller framåt kompatibla med am3 men du kommer aldrig kunna få ett moderkort som är äldre än am3 att funka med am3+.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

AMD FX prollarna har inte DDR2 kontroller inbyggd, därav kan de inte klara AM2 (+) sockeln, som ju endast kan ha detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej, men finns det någon processorer som passar på min AM2 socket? jag kollade lite på komplett igår men jag hittade ingen processor som passade på en AM2 socket
Jag vill helst inte köpa nytt moderkort om inte det finns en processor som passar

Permalänk
Skrivet av OskarGe:

Okej, men finns det någon processorer som passar på min AM2 socket? jag kollade lite på komplett igår men jag hittade ingen processor som passade på en AM2 socket
Jag vill helst inte köpa nytt moderkort om inte det finns en processor som passar

AM2 är som du säkert förstår utfasat så därför finns inga i butik, men leta i våran marknadsavdelning alternativt blocket efter till exempel en Phenom X4. Men om du ska göra mer än läsa hemsidor och spela cod 4(som går på en sådan cpu) så tycker jag att du bör uppgradera.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Okej, Jag kör inte så mycket jätte krävande spel men om jag skulle göra det så är jag tvungen att köpa nytt moderkort då?
Kanske kommer lite "out of topic" men om jag köper nytt moderkort då kan jag bara "flytta över" grafik kortet och hårdisken ect utan att behöver göra något mer?
Jag är ganska dålig på detta som ni förstår :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OskarGe:

Okej, Jag kör inte så mycket jätte krävande spel men om jag skulle göra det så är jag tvungen att köpa nytt moderkort då?
Kanske kommer lite "out of topic" men om jag köper nytt moderkort då kan jag bara "flytta över" grafik kortet och hårdisken ect utan att behöver göra något mer?
Jag är ganska dålig på detta som ni förstår :S

Man bör alltid spara sådant man vill ha kvar, dvs sådant du har gjort själv och tagit hem över nätet. Men kör du W7 så bör du kunna plugga in detta och ev göra några omstarter innan den hittat det nya. Dessutom behöver du antagligen installera en del nya saker som tex USB3 drivers och annat. Men som sagt glöm aldrig att ta backup sådant du måste/vill ha kvar!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej tack men jag hittade en processor som skulle vara till en AM3 socket http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Jag läste att det ska gå att ha en AM3 processor på en AM2 socket http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2

Rätta mig om jag har fel för jag skulle helst inte vilja köpa en processor som inte fungerar med mitt moderkor :S
Tack för alla svar btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarGe:

Okej tack men jag hittade en processor som skulle vara till en AM3 socket http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Jag läste att det ska gå att ha en AM3 processor på en AM2 socket http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2

Rätta mig om jag har fel för jag skulle helst inte vilja köpa en processor som inte fungerar med mitt moderkor :S
Tack för alla svar btw!

Du bör kolla på listan över processorer som ditt moderkort stöder innan du köper någontin. Allt annat är en stor chansning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det funkar med AM3 proppar i AM2 socket. Men kolla upp att det finns nytt bios till ditt moderkort först för säkerhets skull. Och sen får du nöja dig med DDR2 minne också. Men det gör inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Funkar alla AM3 CPUer på ett AM2/+ moderkort? Om nej, varför inte?

Enligt listan (http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=ALiveNF7G-HD720p%20R2....) kan jag inte använda vilken AM3-CPU som helst på mitt moderkort. Som jag förstått det kan jag bara använda 925 och 945, alltså inte ens 955 eller ännu mindre 960T som jag var intresserad av, eller kan jag?

För övrigt, tack för att du skapade den här tråden, OskarGe. Jag trodde att jag var tvungen att ersätta mobo och RAM innan jag kunde skaffa en AM3-CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

För övrigt, tack för att du skapade den här tråden, OskarGe. Jag trodde att jag var tvungen att ersätta mobo och RAM innan jag kunde skaffa en AM3-CPU.

Inte mig du ska tacka Bättre att ta det säkra före det osäkra.
Har bara varit medlem i ett par dagar men tycker forumet är det bästa! Får alltid snabb respons från kompetenta personer