Bygga egen arkadmaskin - Behöver hjälp med kontroller & ritningar

Permalänk
Medlem

Bygga egen arkadmaskin - Behöver hjälp med kontroller & ritningar

Hej alla på Sweclockers, jag är ny här!

Jag tänker gå rakt på sak och säga att jag har planer på att bygga min egna arkadmaskin.
Mitt mål är inte att få den så "arkadaktig" som möjligt, utan vill mest ha en LCD fastskruvad och dom där sköna arkadkontrollerna!
Allt ska byggas för hand.

LCD skärm är fixad, en 23" Samsung SyncMaster.
Dator är fixad, har gjort en egen Frontend som startar olika emulatorer.
Det som fattas är kabinettet och kontrollerna.

Och det leder mig till min första fråga:
Vad behövs för att göra en egen arkadkontroller?

Jag har lite delar planerade:
Arcade Controller USB Interface
Joystick
Knappar
Men behövs det något mer, eller är styrspak, ett board för att koppla in till USB och knappar allt som behövs?
Inga andra små sladdar eller kopplare som saknas nu?

Min andra frågar är:
Finns det några bra ritningar för kabinett?

Jag vill stoppa in en 23" LCD, så det vore bra ifall det fanns ritningar som redan är gjorda för en 23" skärm.
Sen måste den även vara ritad för 2 spelare!
Jag har letat som en tok online efter ritningar, men dom som är detaljerade nog verkar man behöva betala för.

Tror det är alla frågor jag har just nu...
Tack för alla kommande svar, och tack för er tid!

Permalänk
Medlem

Kanske du kan finna inspiration/hjälp i något av dessa gallerier:
http://www.sweclockers.com/galleri/alla?kategori=0&datum=0&fr...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tack Kotan.
Det ser ut som det kanske blir en bartop av något slag.
Tänkte att man kanske bara kan fästa "ben" på den så blir det nästan en golvvariant.

Iaf. så hade denna sida ganska bra ritningar - http://bartoparcade.katorlegaz.com/
Dock är det för en 15" skärm och jag är osäker på om jag kan modifiera hela ritningen så den passar en 23" skärm.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande nyfiken på ifall jag behöver köpa något mer till min kontroller... Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hezkore:

Jag är fortfarande nyfiken på ifall jag behöver köpa något mer till min kontroller... Någon som vet?

Kan rekommendera sanwa delar, de är lite dyrare men så mycket skönare. I japanska arkadkabinetter är det sanwa delar som används oftast och även mycket populära här i arkadmaskiner eller fighting sticks.

Det du behöver är lite olika. 1 joystick, 3 alt 6 knappar, en startknapp, select knapp, ett usb-board, kablar går att köpa på laitis eller claes ohlsons och även kabelskor. Sen om du ska vara två spelare är det bara dubbla antal knappar samt joystick.
Det går även att mappa om ett skrivbord så man använder det kretskortet men då behöver du löda och det är lite bökigare

Och angånde ritningar så är det inte så svårt att rita egna, använd t.ex. google sketchup och då får du ett hum om hur det kan se ut och dyl.

Btw, om du inte behöver få den där "arkadkänslan" så kan du ju också bara bygga en arcade stick.

Permalänk
Medlem

Tack Varrity.

Jag funderade på att bygga arcade sticks i början, men jag vill ha en dedikerad plats där skärmen finns, spakarna etc. så jag inte behöver flytta bort det varje gång vi inte spelar heh.

Men du Varrity verkar ju veta lite om sånt här, kan du kolla på sakerna där uppe jag listat om det behövs något mer?
Som jag förstod det så följde det mesta med knapparna och kortet där, men har jag fel?

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på detta då det är ett nyfunnet intresse. Men tekniskt sett behöver du inge mer än det du har listat, förutom kablar och kabelskor. Usb kabel verkar följa med i PCB-kittet.

Bestämm hur många knappar du vill ha, minst 6 är att rekommendera. Sen dissukteras de ganska mycket om man behöver 6 eller 8 knappar, men om du bara vill spela snes, nes och dyl tror jag att 6 räcker. Det är om du ska börja lira ps3 och typ sf4 man kan behöva 8 knappar.
Två knappar för start och select också som jag sa tidigare.

Sen då du ska bygga själva kabinetten så rekommenderar jag att du bygger i MDF just för att det relativt billigt och väldigt lättarbetat

Fråga om det är nå mer du undrar över så kan jag svara så i den mån jag kan.

Edit: http://www.arcadecab.com/CabinetPlans2/CabinetPlans2_Backgrou...
osäker vilken storlek han har på skärmen men det går alltid att modifiera

Permalänk
Medlem

Det känns som kabinettet är ganska "klart", vid det här laget.

Jag har valt den här designen - http://dl.dropbox.com/u/2842751/ritning_stor.png
Det är hastigt omvandlat till millimeter istället för tum, så det är inte avrundat heh.
Dessutom är den lite mer anpassad (iaf. på brädden) efter en 23" skärm också, det är widescreen 23" och förmodligen inte det bästa valet för äldre spel, men det är allt jag har och får duga.

Men kontrollerna är delen som förvirrar mig.
Du säger "Kablar och kabelskor" jag trodde det följde med också?
Om du kollar på "Arcade Controller USB Interface" i min första post längst ner på sidan så står det:
"Package Contents:
1 - PC / PS3 to Arcade Controller USB Interface PCB
7 - 4 Pin Color Wire/Interface harnesses
1 - 2 Pin Color Wire/Interface harness
2 - Ground Loop wiring harnesses
1 - 6 Foot USB Connection cable
1 - Installation Guide Sheet"

Så vad jag förstår så följer alla kablar med?
Sen på knapparna står det "microswitch included"...
Jag tänkte att det kanske bara va att koppla in allt med sladdarna som följer med kortet?

Iaf. om jag har missat något får du gärna peka ut det på någon av dom där sidorna!

Tack för all hjälp Varrity!

Permalänk
Medlem

Var bor du?
Bor du nära skåne kan jag fräsa ut bitar till dig i mdf eller liknande om du vill

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Var bor du?
Bor du nära skåne kan jag fräsa ut bitar till dig i mdf eller liknande om du vill

Åhh, tyvärr så bor jag en bra bit bort, nämligen Umeå hehe.
Jävligt schyst dock!

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att kablaget du får med innehåller kontakt till själva kortet och dess pinnar, i andra änden är det nog bara lösa trådar som du sedan får löda fast, klämma dit kabelskor på, eller förlänga vidare, beroende på hur det ser ut i just ditt bygge.
Annars så är det bara att köra på. Skulle ev. planera för en ESC-knapp samt en "Coin"-knapp också på bygget.
Vad gäller knapparna så följer det säkerligen med en micro-switch. Som tidigare här även nämnt så är det dock lite skillnad på brytare och brytare.
Cherry micro-switch kan man köpa lösa och de är något dyrare, men klicket i den och responsen på dem är betydligt bättre om man har tänkt att lira riktigt hardcore!
Kan tänkas att du även får en del problem med Widescreenformatet, men beror säkert på hur man gör inställningar för emulatorn att hantera det.

Såhär såg det ut när jag byggde min.

Lycka till och kör hårt!

Permalänk
Medlem

Haha ser jävligt bra ut Ghostrid!

Jag kör just nu på en 50" Widescreen TV för att testa datorn som emulerar allt och jag tycker det är okej.
Man kan ställa in alla emulatorers aspect ratio tex. så det har inte varit några problem med skärmen.

Coin-knappen har jag tänkt ska vara samma knapp som Select, sen ifall man vill avsluta håller man bara in Start och tycker Select!

Jag försöker hålla allt så simpelt som mjöligt då det här är min första arkad maskin/emulator.
Min starka sida är mjukvara, att koppla alla knappar och sånt förvirrar mig lite, så desto simplare desto bättre!
Kanske bygger något mer avancerat i mitt nästa projekt.

Permalänk
Medlem

Ok. Då låter det som inställningarna och det inte kommer vara något problem för dig!
Vad gäller knapparna kanske en guidning kan vara följande:
Varje knapp har 3 "öron" som kabelskor passar på.
Den en av dem är "jord" och kopplas då samman med alla knappar och sedan till kortet då har.
Där ska du använda "Ground Loop wiring harnesses" som du får med.

Sen finns det en "Normally open (NO), samt en Normally closed (NC) kvar på knappen, och då vill du koppla in en kabel från ditt kort till NO (normalt öppen och slutande när du trycker på den).

Den 3:e använder du alltså inte.
Förmodligen får du införskaffa kabelskor till kablaget som kommer med.
Mycket enklare än om man löder fast kablarna direkt på knappens öra, blir jobbigt om man behöver byta etc.

Fråga om det är något så kan jag försöka hjälpa till i den mån jag kan.

Permalänk
Medlem

Blev väldigt sugen nu när jag såg denna tråden så blev ett projekt för mig med nu
Planerar att ha chassi klart över helgen.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Haha, hoppas du lägger upp bilder ODDNAME!
(I know I will!)

Permalänk
Proffsmoddare

Alltid kul med arkadprojekt... Kan tipsa om svenskbaserade Arcadegames ... Något seg leverans (upp till två veckor) men bra priser om du vill komma undan lite billigare. Bra och billiga sanwa-kopior, funkar för mig.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag ville bara säga tack till alla som hjälpt mig här, och tack till alla er som skickat mig brev ang. det här också.

Allt är i stort sätt planerat nu och imorgon börjar vi fräsa ut alla bitar.
Jag kommer förmodligen skapa ett galleri som visar hur allt går, jag postar länken här senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hezkore:

Jag ville bara säga tack till alla som hjälpt mig här, och tack till alla er som skickat mig brev ang. det här också.

Allt är i stort sätt planerat nu och imorgon börjar vi fräsa ut alla bitar.
Jag kommer förmodligen skapa ett galleri som visar hur allt går, jag postar länken här senare.

Hur går det?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hezkore:

Jag ville bara säga tack till alla som hjälpt mig här, och tack till alla er som skickat mig brev ang. det här också.

Allt är i stort sätt planerat nu och imorgon börjar vi fräsa ut alla bitar.
Jag kommer förmodligen skapa ett galleri som visar hur allt går, jag postar länken här senare.

Hur går det?
Har själv köpt kåk nu så äntligen har man platsen att dra igång ett sånt här projekt själv.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Söker du mer experthjälp så kolla in facebookgruppen "MAME arcade cabinet builders", dom kan sin sak påstås det.

Edit: Hah, jäklar vilken dödgrävning, det såg jag inte ☺
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Söker du mer experthjälp så kolla in facebookgruppen "MAME arcade cabinet builders", dom kan sin sak påstås det.

Edit: Hah, jäklar vilken dödgrävning, det såg jag inte ☺
Skickades från m.sweclockers.com

Tackar. Ska kika på denna gruppen.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ