Permalänk

Nytt datorbygge, går inte in i POST

God kväll,

Det blev till slut ett eget datorbygge för mig efter lång betänketid men det började ganska urkasst.

Har köpt alla komponenter från Inet,

Operativsystem: Inte installerat
Processor: i2500K
Processorkylare: Med följande
Moderkort: ASUS Sabertooth P67
Minne: 2x4096 Corsair Vengence CL8
Grafikkort: XFX Radeon 6870 1GB
Hårddisk: SSD OCZ Agility 3 120GB
Nätaggregat: Corsair 430W bronze 80+
Övriga komponenter: Någon noname dvdspelare
Temperaturer: Ingen information

Jag tycker att själva byggandet gick lite långsamt men bra, försökte vara riktigt lugn och la ner mycket tid på att läsa manualer, jag följde kompletts guide. Väldigt säker på att allting sitter rätt, detta är mitt första bygge jag bytt helt själv utan hjälp med det känns som jag har koll.

(http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...)

Dessvärre funkar inte systemet när jag försöker starta det, datorn verkar inte gå in i POST utan CPU_LED lamp lyser direkt när jag startar datorn, alla fläktar i datorn och annat verkar gå i gång men inget händer förutom CPU lampan lyser på moderkort.

Har sökt lite på problemet här på sweclockers och också på google, hittade en gammal post här på sweclockers där någon hade ett liknande problem

(http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1010422-asus-p8p67-...)

Verkar ju som moderkortet möjligtvis är defekt om jag har samma problem som ovanstående men jag vill inte kasta in handduken ännu.

Har öppnat och kollat socklen men jag ser inga problem där men böjda pins eller något.

Har någon här en idé om vad som kan vara fel och om det kan lösas vore jag grymt tacksam då jag helst vill undvika skicka in det eller något ju inför påsken då jag tänkte spela en del, I värsta fall får jag köpa ett nytt antar jag. kan ju vara så att det är något annat än moderkortet som skapar problemet, vilka galna chansningar på lösningar som helst är välkomna!

Permalänk
Medlem

Om jag inte har förstått helt fel så har du ett nätaggregat på endast 430W vilket inte är tillräckligt för dina komponenter då t.ex grafikkortet rekomenderas 500W

Permalänk

Ops, nu känner jag mig väldigt puckad, bytte ner mig från 500W bara för att jag ville att allting skulle finnas i lager när jag beställde, ska koppla ur grafikkortet och testa starta en gång och se om det löser CPU problemet, sen lär ju inte datorn starta ändå för P67 saknar grafikdel, skriver tillbaka om en tag

Uppdatering, testade nu utan grafikkortet inkopplat och samma resultat, datorn går inte in i POST vad det verkar som och CPU lampan lyser fortfarande röd, tack ändå kanske får köpa nytt nätagg när jag fått processorn att funka

Permalänk
Medlem

Du borde klara dig med 430W

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk

Det är inte något fel med den mängden w du har... Dessutom är 500w som det står väldigt "overkill" sen är det när systemet belastad som Max det kommer i en gissning dra 400w kanske.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Du borde klara dig med 430W

Gött, slipper jag det problemet i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenbocken:

Har någon här en idé om vad som kan vara fel och om det kan lösas vore jag grymt tacksam då jag helst vill undvika skicka in det eller något ju inför påsken då jag tänkte spela en del, I värsta fall får jag köpa ett nytt antar jag. kan ju vara så att det är något annat än moderkortet som skapar problemet, vilka galna chansningar på lösningar som helst är välkomna!

Har du satt moderkortsdistanserna rätt? Har du kopplat i strömmen från nätagget till CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje31:

Om jag inte har förstått helt fel så har du ett nätaggregat på endast 430W vilket inte är tillräckligt för dina komponenter då t.ex grafikkortet rekomenderas 500W

eeeh, om du ska komma med felaktiga påståenden så kan du ju iallfall hitta någon felaktig källa...
Enligt Sweclockers tester kommer hans rigg att dra ca: 290W
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2289?k=aaee9d7b75543...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Fattas inte delar av namnet till processorn?
Skriv vad du har och kolla om den finns med i listan i länken.
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/SABERTOOTH_...

Edit:
Du behöver ingen hårddisk, DVD, SATA/IDE/USB kablar, tangentbord, mus mm när du inte ens får bild. Lättare att hitta felen med färre saker kopplade. Dessutom har det hänt att såna struntsaker get andra fel som tex blockera starten på olika sätt, get frysningar eller få hela datorn att verka helt död tills de togs bort.

Permalänk
Medlem

Ta ur usb kontakterna och prova. Provat mem ok knappen?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

@ panpo98, Det är en Core i5-2500K(3.3G,L3:6M,iGPU,4C,rev.D2)

Skruvade isär hela datorn nu för att kolla närmare på moderkortet och processorn, kan vara en pin på sockeln som inte sitter rätt till men jag tycker att det är väldigt svårt att se när det är så smått.

Testar skruva ihop den nu då och starta utan USB, DVD, SATA m.m lämnar bara minne, processor, nätagg och grafikkort och ser vad som händer.

Uppdatering, är helt säker nu på att en pin på sockeln är skadad, ska ladda upp en bild snart, den blev inte jättebra men kan se att det är skadat i alla fall.

Uppdatering 2, laddade upp två bilder nu, hoppas att dom funkar

Uppdatering tre, fick inte bilderna att funka som inbäddade så jag skriver bara länkerna här, får lära mig det en annan dag.

http://imageshack.us/photo/my-images/694/utzommad.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/824/utzoomad.jpg/

Som ni säkert ser verkar en pin vara skadad och är böjd åt fel håll, antar att det är detta som sätter käppar i hjulen på datorn, har någon erfarenhet av liknande problem och vad tror ni gäller med garanti och sånt, vet att det finns en chans att det är jag som åstadkommit skadan men då det bara är en pin som är skadad och så väldigt skadad medan de närliggande är helt okej tror jag inte det är jag.

Permalänk

Hej alla, nu har jag fått datorn att fungera, köpte ett nytt moderkort från OC i Luleå, allt med OS och sånt gick bra och det är från denna datorn jag skriver detta inlägget men grafikkortet klarar den inte identifiera, jag börjar undra om 430W verkligen är tillräckligt för att driva 6870, ska försöka lösa det men idéer är varmt välkomna

Uppdatering, kan tillägga att grafikkortet har två stycken strömingångar med sex "pins" vardera medan nättaggregatet bara har en sex "pins" utgång så jag kan bara sätta in en hub med sex pins trots att det finns plats för två sådana hubbar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stenbocken:

Hej alla, nu har jag fått datorn att fungera, köpte ett nytt moderkort från OC i Luleå, allt med OS och sånt gick bra och det är från denna datorn jag skriver detta inlägget men grafikkortet klarar den inte identifiera, jag börjar undra om 430W verkligen är tillräckligt för att driva 6870, ska försöka lösa det men idéer är varmt välkomna

Uppdatering, kan tillägga att grafikkortet har två stycken strömingångar med sex "pins" vardera medan nättaggregatet bara har en sex "pins" utgång så jag kan bara sätta in en hub med sex pins trots att det finns plats för två sådana hubbar

430 watt bör räcka, är ju till och med bronze rekomenderat.
Känner du ingen som har en dator där du kan koppla in grafikkortet för att kolla så det inte är den som är sönder isådannafall?

edit: du måste koppla in 2st 6pins kontakter.

Permalänk

Tack för svaret, då får det väl bli ett nytt nätagg imorgon, inter intregrerad grafik får leva en dag till

Permalänk
Medlem

Det räcker nog med nått sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=586929 (2x4 pin molex till 8 pin PCI-E)

...om det inte finns plats för de 2 extra stiften bredvid anslutningen på grafkkortet finns även...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317468 (4 pin molex till 6 pin PCI-E, som var dyrare av nån anledning, kolla in detta på andra butiker, tog komplett för att du använt det som referens själv tidigare)

Ditt nätagg borde lätt klara sina 430W även i långa sessioner utan att slitas what-so-ever. 2x4 pin molex till 6/8pin är att föredra för då kan du ta från 2 12V-linor om de har "delat" effekterna, det är hängslen och livrem med 2 st, räcker med 1 molex inkopplad även på den med 2. Funkade finfint för mig när jag körde SLI med 2 st 8800GT (lite överklockade) och ett Earthwatts 500W, överklockad Q9300 till 3,2 GHz som fick friskt med VCore inkl. 4 hårddiskar...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Har du satt i 4 eller 8 pins till CPUn? Tror du bara ska ha 4 pin dit.

Edit: Nevermind, läste klart tråden.

Permalänk

Gjorde som föreslaget, köpte en molex till 6 pins PCI-E, det låter som grafikkortet fugnerar nu men problemet jag har är att jag inte får någon bild när jag kopplar in det, moderkortet verkar inte ge någon bild när det är igång men jag får inte grafikkortet att ge någon bild heller.

Moderkortet har 1x VGA, 1x DVI, 1xHDMI
Grafikkortet har 2x DVI, 1xHDMI, 2x Mini displayport

Har tillgång till en VGA och en HDMI sladd,

vet inte om jag kan komma in i BIOS och ändra hur jag vill ha det för får jag ingen bild klarar jag inte navigera i BIOS :s

Någon som vet hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Moderkortet ger ingen bild för att bios bruka vara inställd att stänga av dom portarna när man satt i ett grafikkort. Går att ändra i bios.

Var ström adaptra verkligen 1 molex till 6 pin eller var det 2 molex till 6 pin du köpte?

Om det är 2 molex så kan den kopplas fel så att grafikkortet inte får det den behöver från nätagget. Varje kabel har flera kontakter men kan bara ge ett begränsad mängd ström. Därför ska de kopplas de 2 olika kablar.

Permalänk

Det var en 2 molex till 6 pin, den ena molex kontakten på adaptern har två pins den andra tre

ok, ska försöka leta lite i BIOS

Permalänk

Uppdatering: Nu funkar allt och jag är skitglad öven om jag glömde ringa till tandläkaren och avboka min tid!

Tack för all hjälp, underbart att ni har orkat ge er tid och hjälpa