Permalänk
Skrivet av Anaii:

Jag gillar Filcos tbs. Men beroende på om du vill ha macroknappar så kanske det inte är något för dig. Har förstått att macros är guld värt i RTS spel.

Mja, känns som mekaniska tangentbord är lite för entusiasterna och nostalgikerna (som tittar tillbaka till 80talet). Det är absolut inget som behövs för att spela. Logitechs tb har jag inte använt själv men det ser inte så dåligt ut, det kommer fungera utmärkt.

Valfritt tangentbord från http://www.inet.se/kategori/657/speltangentbord fungerar utmärkt. Vet att många använder och gillar Microsoft SideWinder som är ytterligare något billigare än logitech, i alla fall i inets prislista.

Det där med nostalgi föll mig på läppen. När man satt och knapprade på en ABC 80, så det fick allt bli ett mekaniskt tangentbord. Mycket bättre till spel än det jag hade, men tar ett tag att vänja sig faktiskt. Blev iaf ett Razor bord till slut, blackwidow tror jag det heter.

Lyckades först pilla på några knappar så att bakgrundsljuset slog på och av hela tiden, något enerverande. I min ålder undrar man först om det är en ny krämpa som smugit sig på innan man förstår att det är den nya tekninska prylen som man inte förstår sig på .. Men med youtube så löste sig det snart.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem

Fick mitt Filco MJ2 med bruna brytare idag. Tidigare hade jag ett Razer blackwidow med blåa.
Tycker att båda brytarna är riktigt sköna, speciellt blåa för att skriva på (bruna är såklart oerhört sköna också)
Nu spelar jag inte mycket annat än starcraft 2 det är svårt att utse vilken jag gillar mest för just sc2. För fps osv är bruna mycket skönare, eller lättare att vänja sig vid skulle jag säga.

Feedbacken i de bruna känns nästan inte om man jämrför med dom blåa.

För er som är sugna på ett filco kan jag inte annat än att rekomendera. Bästa tangentborde jag har haft och det ända negativa jag har hittat är att sladden inte bär en kabelstrumpa.
Gick på 1400kr med frakt och tog 5 arbetsdagar(3-5 enligt keyboardco)

Ska inhandla lite roliga keycaps senare för att klä upp min skönhet

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Har motsvarande tenkeyless från filco. Funkar bra att spela fps/rts/mmo med bruna. Och som sagt sköna att skriva på. Kan dock inte jämföra med blå för dem har jag inte haft.

Kan du använda det utan handledsstöd? Det skulle jag iaf inte klara, det är alldeles för högt. Jag köpte Filcos matchande handledsstöd i svart läder (också keyboardco) och det är riktigt nice till. Samma kvalitetskänsla som i tangentbordet

Angående keycaps så tycker jag personligen att det är snyggare med de stilrena mattsvarta Ville ha ninja egentligen men då hade sambon blivit galen

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kan jag byta ut till tex bruna på mitt 6Gv2? eller måste man köpa nya tangentbord för den sorten man vill ha?

Permalänk
Medlem

Hej !
Efter att ha kontaktat en svensk grossist är han nu villig att ta hem detta eminenta Gamingtangentbord till Sverige i svensk verision. Dock får han mängdrabatt från tillverkaren och därför tänkte jag genomföra en snabb intressekoll här på sweclockers om hur många som är intresserade.

Information om tangentbordet:
http://www.youtube.com/watch?v=AZxCJllb6hU
http://www.duckychannel.com.tw/en/DK9008S.html
Det är alltså ett ytterst högkvalitativt bakgrundsbelyst mekaniskt tangentbord, med ett flertal andra funktioner

Priset lär troligtvis landa runt tusenlappen, men då får ni också ett av de bästa tangentborden i världen, customat efter era önskemål

Maila mig om ni är intresserade och ange även vilken LED samt Brytare ni skulle vilja ha !
Desto fler vi är desto billigare blir det !

edvin_swenson_93@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Har motsvarande tenkeyless från filco. Funkar bra att spela fps/rts/mmo med bruna. Och som sagt sköna att skriva på. Kan dock inte jämföra med blå för dem har jag inte haft.

Kan du använda det utan handledsstöd? Det skulle jag iaf inte klara, det är alldeles för högt. Jag köpte Filcos matchande handledsstöd i svart läder (också keyboardco) och det är riktigt nice till. Samma kvalitetskänsla som i tangentbordet

Angående keycaps så tycker jag personligen att det är snyggare med de stilrena mattsvarta Ville ha ninja egentligen men då hade sambon blivit galen

Tycker det funkar skitbra utan handledsstöd, har blivit ganska van med det dock ifrån mitt tidigare tangentbord.
Angående keycaps hade jag tänkt ha blanka vita, svarta eller svart/vita, svårt att bestämma sig

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Medlem

sitter med Q-pad MK-80 med blåa switchar DET ÄR AS SKÖNT (imo) både bra för gaming och speciellt skrivande
bara att skriva denna mening gav mig ett leende på läpparna för att det är så gött

http://www.inet.se/produkt/6101591/qpad-mk-80-pro-gaming-mech...

Permalänk

Har två Filcos, en med brun och en med blå. Tycker inte blå låter så värst mycket. I alla fall inte som alla videor som demonstrerar ljudet. Både brun och blå är bra. Tycker blå är roligt att skriva med och funkar fint för t.ex. Starcraft 2. Skulle nog välja brun för FPS spel så jag slipper höra klickandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

sitter med Q-pad MK-80 med blåa switchar DET ÄR AS SKÖNT (imo) både bra för gaming och speciellt skrivande
bara att skriva denna mening gav mig ett leende på läpparna för att det är så gött

http://www.inet.se/produkt/6101591/qpad-mk-80-pro-gaming-mech...

Bättre än sex!

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det jag kan rekommendera är att köpa ett bra tangentbord. Med bra tangentbord menar jag ett som inte är brandat av razer, qpad eller liknande gamingföretag, då dessa tangentbord är billiga kina OEM bord. Har ägt en hel del mekaniska tangentbord de senaste 6 månaderna och har sett skillnaden på samtliga.

Så det som går att få tag i Svensk ISO layout och är av bra kvalité är antingen FILCO, eller TOPRE.
Topre tangentborden är de dyraste på marknaden just nu, men de är det av en anledning, switcharna i dem är ganska unika.
Filco gör också riktigt bra grejer, med cherry switchar då.

Alla andra tangentbord betalar du bara för switcharna, resten är skräp i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det jag kan rekommendera är att köpa ett bra tangentbord. Med bra tangentbord menar jag ett som inte är brandat av razer, qpad eller liknande gamingföretag, då dessa tangentbord är billiga kina OEM bord. Har ägt en hel del mekaniska tangentbord de senaste 6 månaderna och har sett skillnaden på samtliga.

Så det som går att få tag i Svensk ISO layout och är av bra kvalité är antingen FILCO, eller TOPRE.
Topre tangentborden är de dyraste på marknaden just nu, men de är det av en anledning, switcharna i dem är ganska unika.

Inge kul att få reda på att sitt ny inköpta mk80 är skräp :/

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av wankeer:

Äh, känn dig inte ledsen, det är 10 gånger bättre än alla andra "vanliga" tangentbord med rubber domes. Men det är fortfarande bra mkt sämre än Cherry, filco, topre, ducky, noppoo osv.

Men det går att lösa när problemet är framme, det finns nya tangenter att köpa till mekaniska tangentbord, då kommer du slippa hala blanka tangenter, sedan går det att fulfixa stabilisatorn för space som har en förmåga att rasa ihop efter ett tag. Så allt går att lösa.

Men bara för att informera, vill ni, så kan ni, få era tangentbord att se ut såhär:

Bara att dra ut på ebay och söka på "Cherry mx keycaps".
Om nu någon får för sig att köpa nya tangenter så rekommenderar jag att köpa sånna med "PBT" plast, INTE sånna med "ABS" plast. PBT plasten har en helt annan kvalité och slits inte ut lika snabbt med tiden som vanliga ABS caps gör. Det tar alltså mycket längre tid före tangenterna tappar färg/bokstäver samt blir blanka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vilket Filco eller topre tangentbord rekommenderar du och var får man tag på de?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Äh, känn dig inte ledsen, det är 10 gånger bättre än alla andra "vanliga" tangentbord med rubber domes. Men det är fortfarande bra mkt sämre än Cherry, filco, topre, ducky, noppoo osv.

Men det går att lösa när problemet är framme, det finns nya tangenter att köpa till mekaniska tangentbord, då kommer du slippa hala blanka tangenter, sedan går det att fulfixa stabilisatorn för space som har en förmåga att rasa ihop efter ett tag. Så allt går att lösa.

Men bara för att informera, vill ni, så kan ni, få era tangentbord att se ut såhär:
http://img651.imageshack.us/img651/9400/dsc0501c.jpg

Om nu någon får för sig att köpa nya tangenter så rekommenderar jag att köpa sånna med "PBT" plast, INTE sånna med "ABS" plast. PBT plasten har en helt annan kvalité och slits inte ut lika snabbt med tiden som vanliga ABS caps gör. Det tar alltså mycket längre tid före tangenterna tappar färg/bokstäver samt blir blanka.

Finns det PBT tangenter med ISO layout? Jag har letat runt en del men bara hittat 104 med liten enter etc.
Du verkar vara ganska insatt i tangentbord osv, vilka tangenter skulle du välja mellan av Filcos eller WASDs?

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Uzor:

Vilket Filco eller topre tangentbord rekommenderar du och var får man tag på de?

Ta valfritt filco, men en bra allround switch är ju de bruna, sköna att spela och skriva med.
Finns på keyboardco.com
Topre finns även att köpa från andra sidan östersjön i finland, då är det Verkkokauppa.fi som gäller. Bara att googletranslate om man inte förstår finska. Går även att söka på topre i deras sökfält så får man fram de topre tangentbord de har.

Skrivet av HoBb3:

Finns det PBT tangenter med ISO layout? Jag har letat runt en del men bara hittat 104 med liten enter etc.
Du verkar vara ganska insatt i tangentbord osv, vilka tangenter skulle du välja mellan av Filcos eller WASDs?

Har inte hittat PBT med ISO, kör inte ISO själv heller, då ANSI är bra mkt bättre, enligt mig då.
Jag skulle ta WASD över Filcos standardcaps.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HoBb3:

Kom på en sak såhär på kvällskvisten, det finns tangentbord som har PBT caps, och de säljs en del av dem på Ebay.de.
Men de enklaste sättet att få tag på PBT caps är att skriva på deskthority.net, där finns det gott om tyskar som säljer gamla cherry tangentbord med både doubleshots och PBT caps.

Jag köpte själv ett compaq 118000 med bruna switchar och lasrade PBT caps därifrån för 15€ inkl frakt.
Då fick jag ett tangenbord som är bra mkt bättre än alla kina brandade OEM tangentbord, och jag fick med PBT caps, för 110~ kr inkl frakt, och det sitter tom en trackball på tangentbordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

http://img651.imageshack.us/img651/9400/dsc0501c.jpg

Handen på hjärtat så tror jag du har lite högre krav än mig på tangentbord, jag skulle dock inte säga nej till något av de tangentbord du rekommendera

Kanske kan tänka mig att investera i ett finare tangentbord om de börjar säljas i Sverige i framtiden.

Men jag sitter nu på ett Qpad mk 80 och vad tycker du är dess största svaghet jämfört mot de andra du nämnde, själva brytarna är ju de samma men är det att tangent knapparna är mer slittåliga?

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av wankeer:

Handen på hjärtat så tror jag du har lite högre krav än mig på tangentbord, jag skulle dock inte säga nej till något av de tangentbord du rekommendera

Kanske kan tänka mig att investera i ett finare tangentbord om de börjar säljas i Sverige i framtiden.

Men jag sitter nu på ett Qpad mk 80 och vad tycker du är dess största svaghet jämfört mot de andra du nämnde, själva brytarna är ju de samma men är det att tangent knapparna är mer slittåliga?

Dess största svaghet är stabilisatorerna till space, enter och andra större knappar, de sitter med plast som är så tun att man kan titta sönder dom.
Annars är det helt OK, men det är ganska jobbigt om space stabilisatorn pajar, då måste du trycka exakt i mitten på space för att kunna använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Dess största svaghet är stabilisatorerna till space, enter och andra större knappar, de sitter med plast som är så tun att man kan titta sönder dom.
Annars är det helt OK, men det är ganska jobbigt om space stabilisatorn pajar, då måste du trycka exakt i mitten på space för att kunna använda den.

Okej, du nämnde något sätt att laga space knappen om man råkade ha sönder den?

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av wankeer:

Superlim och silvertejp! Du kommer se hur du ska göra när du plockar loss tangenten, om de visar sig att den är paj.
Man kan lägga superlim längst med hela fästet så att det förstärks, det var så jag gjorde, mina var dock inte trasiga när jag gjorde det, utan gjorde det i förebyggande syfte.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Med bra tangentbord menar jag ett som inte är brandat av razer, qpad eller liknande gamingföretag, då dessa tangentbord är billiga kina OEM bord. Har ägt en hel del mekaniska tangentbord de senaste 6 månaderna och har sett skillnaden på samtliga.

Skrivet av huttala:

Skrivet av huttala:

Jag äger ett QPAD MK-80 som jag är extremt nöjd med. Jag är en väldigt petig person, men trots det har mitt MK-80 varit mig trogen i drygt ett halvår och det andas verkligen kvalitet rakt igenom och det finns ingenting jag saknar hos det. Om jag hade varit tvungen att slåss med en valfri datorkomponent hade mitt QPAD MK-80 definitivt varit mitt val.

På vilket vis är ett Filco-tangentbord bättre än ett QPAD MK-80? Jag vet att QPAD MK-80 är en, mer eller mindre, kopia av ett redan existerande/tidigare existerande tangentbord – men oavsett vad är det trots allt ett extremt gediget tangentbord trots dess avsaknad av egen innovation.

Skrivet av huttala:

sedan går det att fulfixa stabilisatorn för space som har en förmåga att rasa ihop efter ett tag. Så allt går att lösa.

Varför skulle det behövas en "fulfix" för space-stabilisatorn och vad har Filco, och dessa andra tangentborden som ligger dig nära hjärtat, för lösning för långa tangenter som dessa, enligt dig, sämre tangentborden saknar?

Skrivet av wankeer:

Det är så långt ifrån skräp man bara kan komma, du har köpt dig ett väldigt bra tangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Jag äger ett QPAD MK-80 som jag är extremt nöjd med. Jag är en väldigt petig person, men trots det har mitt MK-80 varit mig trogen i drygt ett halvår och det andas verkligen kvalitet rakt igenom och det finns ingenting jag saknar hos det. Om jag hade varit tvungen att slåss med en valfri datorkomponent hade mitt QPAD MK-80 definitivt varit mitt val.

På vilket vis är ett Filco-tangentbord bättre än ett QPAD MK-80? Jag vet att QPAD MK-80 är en, mer eller mindre, kopia av ett redan existerande/tidigare existerande tangentbord – men oavsett vad är det trots allt ett extremt gediget tangentbord trots dess avsaknad av innovation.

Varför skulle det behövas en "fulfix" för space-stabilisatorn och vad har Filco, och dessa andra tangentborden som ligger dig nära hjärtat, för lösning för långa tangenter som dessa, enligt dig, sämre tangentborden saknar?

Det är så långt ifrån skräp man bara kan komma, du har köpt dig ett väldigt bra tangentbord.

1. Din åsikt, och jag respekterar den. MK-80 är som sagt bra mtk bättre än valfritt logitech eller liknande, men står sig inte emot filco, topre mm.

2. Qpad är en kopia av ett annat tangentbord vid namn Xarmor. Basen på tangentbordet är inte lika gediget som på ett filco. Tangenterna är det billigaste du kan få tag på, tittar du på dem nu så kommer du se att de tangenter du använder mycket kommer vara helt blanka, speciellt space på den sidan du trycker på, detta problem finns även på ett filco men inte i samma usträckning.

3. Man behöver fulfix för att fästena till stabilisatorstången spricker och går sönder, när den gjort det är knappen i princip oanvändbar. Filco har samma princip på sina stabilisatorer bara det att de har riktiga fästen, i tjockare plast, som inte går sönder om du inte använder våld på dem.
Sedan finns det även andra sorts stabilisatorer som tex steelseries använder, då är det "tomma" switchar som sitter på två ställen på space, och en riktig switch i mitten, detta sätt är bra på det sättet att det inte går sönder, men det är ganksa vanligt att tangenterna känns tröga och att man måste smörja hålen för "fake switcharna".

4. Håller med dig, det är ett bra tangentbord, om man jämför med det svensson köper så är det en helt annan klass tack vare switcharna i sig. Men annars not so much, om man jämför med andra mekaniska tangentbord som finns på marknaden.

Och sist men inte minst, jag baserar mina åsikter på att jag ägt bland annat Qpad, filco, ducky, cherry 11800, topre realforce 88ub och steelseries 6GV2.
Har även plockat isär samtliga tangentbord och kollat vad de har under skalet så att säga.

Permalänk

Tjena jag blev sjukt sugen på ett mekaniskt tangentbord nu! Sitter och velar mellan de tre billigaste, MK-50, 6Gv2 och Blackwidow. Vilket hade ni valt och varför? Vilken switch passar mig bäst? Jag spelar FPS, skriver kod (dock inte så mkt än iaf) och skriver i chatt och forum med det. Hörde att många tycker röd passar bra till allt. Såg även brun var bra till allt men att specialbeställa MK-50 med bruna kostar 1000 kronor jämfört med vanliga för 639, inte så kul

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Insanity92:

Tjena jag blev sjukt sugen på ett mekaniskt tangentbord nu! Sitter och velar mellan de tre billigaste, MK-50, 6Gv2 och Blackwidow. Vilket hade ni valt och varför? Vilken switch passar mig bäst? Jag spelar FPS, skriver kod (dock inte så mkt än iaf) och skriver i chatt och forum med det. Hörde att många tycker röd passar bra till allt. Såg även brun var bra till allt men att specialbeställa MK-50 med bruna kostar 1000 kronor jämfört med vanliga för 639, inte så kul

Av de tre skulle jag ta MK50, utan tvekan. 6GV2 har för tröga tangenter för att knacka kod, blackwidow har bara 2KRO, alltså inte speciellt bra för spelande.
MK50 har röda switchar som väldigt många tycker om att både skriva och spela med, men personligen skulle jag rekommendera att ta med bruna switchar, för att jag tycker dom är mkt skönare att skriva med, men det är en smaksak.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Av de tre skulle jag ta MK50, utan tvekan. 6GV2 har för tröga tangenter för att knacka kod, blackwidow har bara 2KRO, alltså inte speciellt bra för spelande.
MK50 har röda switchar som väldigt många tycker om att både skriva och spela med, men personligen skulle jag rekommendera att ta med bruna switchar, för att jag tycker dom är mkt skönare att skriva med, men det är en smaksak.

Jo, jag har letat efter bruna men bara Zowie Celeritas och valfritt specialbeställt tangentbord från Qpad har det. Även nya Blackwidow Stelth har det men blackwidow var väl dåligt av fler anledningar än bara switcharna? Alla de tangentborden går på över 1000 kronor och jag är ute efter ett så billigt som möjligt då jag inte känner att jag vill lägga för mycket på ett tangentbord men vill ha ett mekaniskt. Med tanke på prislappen på mekaniska så är redan de billigaste ganska dyra för ett tangentbord.

BTW: Vad betyder 2KRO?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Insanity92:

Jo, jag har letat efter bruna men bara Zowie Celeritas och valfritt specialbeställt tangentbord från Qpad har det. Även nya Blackwidow Stelth har det men blackwidow var väl dåligt av fler anledningar än bara switcharna? Alla de tangentborden går på över 1000 kronor och jag är ute efter ett så billigt som möjligt då jag inte känner att jag vill lägga för mycket på ett tangentbord men vill ha ett mekaniskt. Med tanke på prislappen på mekaniska så är redan de billigaste ganska dyra för ett tangentbord.

BTW: Vad betyder 2KRO?

2KRO betyder att om du trycker in fler än 2 knappar i taget så kan det bli problem med registreringen av knapparna. Qpad har NKRO över PS2 kontakten, alltså kan du trycka in alla knappar samtidigt och de registreras iallafall.

Köp MK50 med röda, tror inte du kommer bli besviken.

Switcharna på blackwidow är det inga fel på, mer än att de är blå cherrys så de låter ju en del, men det är ju både en fördel och en nackdel beroende på vem du frågar.

Permalänk

Tror jag kör på ett MK-50 då Bara för att vara på den säkra sidan, detta är en PS2 kontakt va? Har aldrig använt den i hela mitt liv tidigare

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Insanity92:

Tror jag kör på ett MK-50 då Bara för att vara på den säkra sidan, detta är en PS2 kontakt va? Har aldrig använt den i hela mitt liv tidigare

Ja det är det.

Permalänk
Skrivet av Chawan123:

Ja det är det.

Ok, gött Antar man kan koppla in antingen en mus eller ett tangentbord baserat på ikonerna? Blev lite lurad av att det var både ett tangentbord och en mus där. Kan det vara så att man brukade ha två PS2 kontakter men att man numera bara har en och det är därför den har två färger och dubbla ikoner för mus och tangentbord? Aja beställer ett MK-50 nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Skrivet av huttala:

Man kan lägga superlim längst med hela fästet så att det förstärks, det var så jag gjorde, mina var dock inte trasiga när jag gjorde det, utan gjorde det i förebyggande syfte.

Man kan också byta med en tangent som inte används så mycket, som t.ex. den stora vertikala plus-tangenten på det numeriska tangentbordet.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”