Permalänk
Medlem

Nya datorn vill ej starta...

Hej!

Vill först be om ursäkt iaf det redan finns trådar som tar upp detta men då jag är fruktansvärt dålig på sånthär så vet jag ej ens vad jag ska söka på för att finna dessa.

Har nyligen köpt en ny dator, men har använt mig utav mitt gamla grafikkort och hårddisk.

Specifikationer:

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3
Intel Core i5 2500 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
OCZ SSD Agility 3 60GB
Fractal Design Tesla 650W 80+
Zotac GeForce GTS 450 1024MB
Hårddisk(?) - Från min gamla dator.
Ett BitFenix chassi

Windows Vista operativsystem, men har även Windows 7 på skiva som jag ej lyckats installera.

Mitt problem:

När jag startar datorn så föreslår den att jag ska köra en startreparation, men efter den jobbat ett tag misslyckas den och inget händer.

Vad gör jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Du får lägga W7 skivan i släden och mata in den Sedan bör du kolla i UEFI/bios att den startar från CD/DVD först i bootordning. Spara UEFI/bios och låt datorn starta om, följ sedan instruktioner på skärmen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen antingen är någon av delarna sönder, eller så är det nåt lurt med OSet, hade du kanske ett virus på din förra hårddisk? Byggde du denna dator själv eller köpt du den färdigbyggd?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du bara tog hårddisken från din gamla dator, och stoppade
in i din nya dator, utan att installera om windows?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du får lägga W7 skivan i släden och mata in den Sedan bör du kolla i UEFI/bios att den startar från CD/DVD först i bootordning. Spara UEFI/bios och låt datorn starta om, följ sedan instruktioner på skärmen.

Tack för super snabbt svar! Folk skojar inte när dem talar bra om SweClockers

Men som den otroliga nooben jag är hade jag missat koppla en sladd från hårddisken...

Oh well.. Tack ändå!

Permalänk
Medlem

problem kan vara obegripligt men simpelt på ett sätt :j

Skrivet av Taifu:

Tack för super snabbt svar! Folk skojar inte när dem talar bra om SweClockers

Men som den otroliga nooben jag är hade jag missat koppla en sladd från hårddisken...

Oh well.. Tack ändå!

man blir minde och minde noob om tekniska prylar när man hänger på sweclockers :). det är ett bra ställe att lära sig allt möjligt, man måste bara komma ihåg att fråga det är nykeln som öppnar dörren från noob till pro ganska intressant också att bara läsa sånt hära som man kan snappa upp tipps ifrån ifall liknande skulle hända en själv i framtiden hoppas det går bra om något skulle hindra windows för att starta senare efter du har installerat windows genom att koppla i bios så dvd-cd läsaren startas först så kan du tänka på att om du har en USB i datorn när du startar den kan leda till ett simpelt problem ^^ brorssan hadde det problemet , det stod att windows känner inte igen/hittar ingen hårddisk och windows kunde inte starta, han hade en usb i datorn, jag tog ut den och startade om den och problemet var löst jag har läst om att flera haft liknande problem men utan svar så detta kan vara lönt att undersöka

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisken när du installerar windows 7, (om du inte har något som du vill ha kvar) man ska nästan alltid köra ny installation när man uppgraderat.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Har nu fått ett nytt problem

Fick med en skiva till processorn, Gigabyte Intel 6-series Utillity DVD.

Efter jag installerat allt som fanns med på skivan och startat om datorn så bli skärmen svart och inget händer. Detta sker direkt efter att Windows loggan släckts och det står "startar Windows".

Jag kan alltså bara komma in på BIOS och någonting som heter Xpress Recovery2 som kom med skivan.

Hur kan jag lösa detta?

Permalänk
Medlem

google kanske?