Permalänk
Medlem

Dyrare TN vs IPS?

Jag tänkte köpa ny skärm/skärmar! Sitter på 2st Samsung T240 idag, bägge fungerar ok men... jag kanske vill ha tre skrämar.

Jag tror jag håller mig till 24", 16:10. Frågan är om jag skulle satsa på en TN 120hz i toppskiktet eller IPS, eller någon Samsung med VA eller PLS?

Jag tittar sällan på film på datorn, spelar lite BF3, för övrigt är det mest surf, "kontorsarbete" och fildel... filhantering.

Är 3 skärmar för nVidia surroundgaming värt att satsa på?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag tänkte köpa ny skärm/skärmar! Sitter på 2st Samsung T240 idag, bägge fungerar ok men... jag kanske vill ha tre skrämar.

Jag tror jag håller mig till 24", 16:10. Frågan är om jag skulle satsa på en TN 120hz i toppskiktet eller IPS, eller någon Samsung med VA eller PLS?

Jag tittar sällan på film på datorn, spelar lite BF3, för övrigt är det mest surf, "kontorsarbete" och fildel... filhantering.

Är 3 skärmar för nVidia surroundgaming värt att satsa på?

120Hz finns mig veterligen bara i 16:9 så det alternativet faller bort.

Permalänk
Medlem

Du måste köra sli med nividia om du inte har 590 eller 680 för att kunna köra tre skärmar.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Du måste köra sli med nividia om du inte har 590 eller 680 för att kunna köra tre skärmar.

Jo det vet jag, men det är ju ett angenämt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

120Hz finns mig veterligen bara i 16:9 så det alternativet faller bort.

Det verkar du ha helt rätt i, hade jag missat. F-n då...

Visa signatur

Permalänk

Min rekommendation: Köp en bra CRT för spel med krav på snabb responstid samt olika upplösningar. En bra 16:10 IPS till allt annat.

Känner du att du måste ha widescreen till spelen, så finns det vad jag vet bara en CRT, och den är svår att hitta (FW900). Annars är det 16:9 120Hz TN-paneler som gäller till spel.

Permalänk

Var hittar man crt skärmar nuförtiden?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Finns inte CRT längre, tror han blandat ihop begreppen lite

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

På soptippen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

På soptippen

Ser såna i grovsoprummet from time to time

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag har inte blandat ihop begreppen, jag menar CRT. Det betyder begagnatmarknad och det kan vara svårt att hitta en knappt använd i bra skick. Men om man gör det så får man sjukt bra skärm för framförallt FPS-spel, och om man vill spela äldre spel i olika upplösningar.

Permalänk

Jag saknar faktiskt min gamla Sony Trinitron CPD E250, perfekt svärta och ingen typ av lag överhuvudtaget :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det blev nostalgi av alltihop

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Min rekommendation: Köp en bra CRT för spel med krav på snabb responstid samt olika upplösningar. En bra 16:10 IPS till allt annat.

Känner du att du måste ha widescreen till spelen, så finns det vad jag vet bara en CRT, och den är svår att hitta (FW900). Annars är det 16:9 120Hz TN-paneler som gäller till spel.

Wut??
Ytterst få CRT skärmar idag på beg. marknaden som ens är i bra skick.. säkert majoriteten som är inne på sin sista vers och får massa konstiga färgskiftningar.
Känns lite väl overkill att köpa/hitta en CRT i dagens läge.
Även fast man hittar en CRT skärm så finns det inga garantier att den håller 365.25 dagar till.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av Forbidden:

Wut??
Ytterst få CRT skärmar idag på beg. marknaden som ens är i bra skick.. säkert majoriteten som är inne på sin sista vers och får massa konstiga färgskiftningar.
Känns lite väl overkill att köpa/hitta en CRT i dagens läge.
Även fast man hittar en CRT skärm så finns det inga garantier att den håller 365.25 dagar till.

Den behöver bara hålla tills OLED kommer till vettigt pris.