Kan man beställa saker från internet och betala med VISA kort som 14 åring?

Permalänk
Medlem

Kan man beställa saker från internet och betala med VISA kort som 14 åring?

Typ som topic.

Är 14 år och får ett bankkort imorgon. Kan jag beställa saker själv då eller? Funkar det? Det blir swedbank kort, VISA alltså.

Tack på förhand, ciao!

Permalänk
Medlem

bara att prova?.. beror på om du får ungdomskort eller inte antar jag.

Permalänk
Medlem

MEST troligt så får du ett VISA electron som inte funkar online.

Men oavsett vilket så får du enligt lag inte teckna några köpeavtal själv innan du fyller 18

Permalänk
Medlem
Skrivet av xebbish:

Typ som topic.

Är 14 år och får ett bankkort imorgon. Kan jag beställa saker själv då eller? Funkar det? Det blir swedbank kort, VISA alltså.

Tack på förhand, ciao!

De jag vet är att du inte kommer få ett VISA om du själv står på kortet. Men du får VISA ungdom och det fungerar inte.

När du fyller 18 (alternativt 16 ) år så kan du få ett riktigt VISA kort och då kan du köpa överallt på internet

EDIT: Men om du så gärna vill köpa på internet så kan du ju be din morsa/farsa att köpa åt dig? ( dvs om dom har VISA/MasterCard )

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

MEST troligt så får du ett VISA electron som inte funkar online.

Men oavsett vilket så får du enligt lag inte teckna några köpeavtal själv innan du fyller 18

om man skulle gå efter den skulle ingen under 18 få gå och handla godis i affär eller något annat alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av xebbish:

Typ som topic.

Är 14 år och får ett bankkort imorgon. Kan jag beställa saker själv då eller? Funkar det? Det blir swedbank kort, VISA alltså.

Tack på förhand, ciao!

Från Swedbank får du ett Visa ungdomskort, och det fungerar inte att handla från internet med. Om du vill göra det måste du vänta tills du fyllt 16 och skaffa ett riktigt Visa eller Mastercard från Nordea eller Handelsbanken, Swedbank har ingen tjänst för att kunna handla online under 18 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Men oavsett vilket så får du enligt lag inte teckna några köpeavtal själv innan du fyller 18

Faktiskt så får man det från 15 års ålder om man handlar för pengar man själv tjänat. Självklart måste man då ha förälders tillåtelse också. Dock accepterar inte alla affärer ordrar från personer under 18 år, men det fungerar bra hos de flesta.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Nordea electron kort och när jag fyllde 16 kommer jag ihåg att det fungerade att handla på internet. Lite skumt för det nämndes inte i avtalen och det kanske var någon spärr som lyftes bort.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande fråga. Jag är 21 men behöver jag verkligen Electron? Kan jag sluta prenumerera på det?

http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Kort/Visa+El...

Det är inte gratis när man är 21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag har en liknande fråga. Jag är 21 men behöver jag verkligen Electron? Kan jag sluta prenumerera på det?

http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Kort/Visa+El...

Det är inte gratis när man är 21.

Du kan väl ha vilket kort du vill eller? O.o http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Kort/205684....
Sålänge du inte har anmärkning så kan du ju ha vilket kort som helst
Kan ha fel men de tror jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av xebbish:

Typ som topic.

Är 14 år och får ett bankkort imorgon. Kan jag beställa saker själv då eller? Funkar det? Det blir swedbank kort, VISA alltså.

Tack på förhand, ciao!

Använd PayPal! funkar med alla ställen som stödjer det! + säkert + funkar med Elektron

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan men det är inte tillåtet, för det lär inte vara ditt kort
Är du 14 så kan du inte ha ett eget visakort, du får prata med dina föräldrar om ditt köp, Om de tycker att det är ok så kan du kanske be dem om att skapa ett e kort med nån lämplig summa pengar på som du sedan får disponera som du vill, e kortet är ett förladdat "engånskort" när pengarna på kortet eller giltighetstiden ( som man väljer själv) är slut så upphör kortet och man får skapa ett nytt, så om nån föraälder tex gör ett e kort med 1000kr på som funkar i ett år så kan du bara handla för den summan och inte mera, du kan alltså inte få kontot tömt elelr liknande och nummret upphör att fungera efter ett tag, det är bra vid näthandel om nån tex hackar butiken.
http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

MEST troligt så får du ett VISA electron som inte funkar online.

Men oavsett vilket så får du enligt lag inte teckna några köpeavtal själv innan du fyller 18

Jag hade ett Nordea visa kort när jag var 13(tror jag, längesen ivf) Och jag kunde handla Online med det!

handlat en del på Inet där man kan regga sig utan att vara 18

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

är ochså fjorton skulle köpa map pack på black ops första dagen .sry din farsa får göra det med ett så sa iallafall banken till mig att man måste vara 18 så sry dude

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

ja det ska du kunna, är det nordea du använder ? jag är 17 och har handlat genom mitt kort på wii virtual console och andra ställen

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

går inte med swedbank VISA , är det barnbidrag ? för man måste vara arton för de skrev det tidigare men nu förklaras det på ett bättre sätt

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Köp SpendOn (Förbetalt mastercard, fungerar att använda på paypal, och alla webbutiker jag har testat i) eller kör på postförskott

Permalänk
Skrivet av xebbish:

Typ som topic.

Är 14 år och får ett bankkort imorgon. Kan jag beställa saker själv då eller? Funkar det? Det blir swedbank kort, VISA alltså.

Tack på förhand, ciao!

Skrivet av dagbro:

MEST troligt så får du ett VISA electron som inte funkar online.

Men oavsett vilket så får du enligt lag inte teckna några köpeavtal själv innan du fyller 18

Jag har visa electron och kan handla på internet, så jo det går. Men man måsta ha dosa och vara över 16år.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Electron är ju helt värdelöst att ha om du har möjlighet att ha ett "riktigt" Visa. Electron kan ej användas vid offline-köp (när direktkontakt med bank inte fungerar), nu är det inget större problem på Internet men i vanliga livet så är det meckigt (har själv inte Electron, men har stått bakom i kö när folk inte kan betala hehe)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

är väldigt olika, jag kunde med mitt elektron handla på olika ställen när jag slapp använda "dosan" men tror tyvärr att alla numera infört dosa... så jag skulle nog säga att det itne kommer funka så bra.. :/

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Lagen säger att ingen under 18 år får ingå avtal, men att du får köpa saker för egenintjänade pengar om du är över 16 år.

Så nej, egentligen får du inte gå och köpa godis som 12åring, men man bryr sig ofta inte om det lagrummet i normala fall.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Använd PayPal! funkar med alla ställen som stödjer det! + säkert + funkar med Elektron

Går det med swedbank?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulketchup:

Jag har visa electron och kan handla på internet, så jo det går. Men man måsta ha dosa och vara över 16år.

Är helt upp till din bank att godkänna detta och har inget med om det är ett Visa Electron(eller Maestro för Mastercard) eller inte.

Det är din bank som sätter reglerna på exakt hur detta kort får nyttjas, det är din bank som bestämmer om kortet ska vara öppet för internetköp eller ej.

De flesta banker i Sverige tillåter inte idag internetköp för sina Electron eller Maestro-kort. Sen beror det även på vilken betalningsleverantör som hanterar ditt kortköp, vissa betalningsleverantör tillåter inte Visa Electron och Maestro-kort ö.h.t.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BotTryhard:

Går det med swedbank?

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det var en väldig necro (2012-04-30 17:58)

Men jag antar det, ser inte varför det inte skulle fungera. Har dock inte Swedbank så kan inte säga säkert.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck