Ny dator! behöver hjälp.

Permalänk

Ny dator! behöver hjälp.

Har köpt en ny dator idag, killen i butiken sa att jag skulle skriva över något på en skiva ifall det skulle hända något med datorn. tror han sa operativ systemet, Datorn är nu startad, det kom inte upp något med att skriva över på en skiva. Så kan man göra det nu när datorn är igång? Är inte så jätte bra på datorer så försök att inte använda för komplicerade förklaringar

Permalänk
Medlem

Det han menar "tror jag" är att din hårddisk. är uppdelad i två virtuella delar. En ganska stor där windows och program och alla bilder (allt) sparas. sen finns det en liten den på hårddisken som heter Recovery. Detta är en sk Partition (virtuell del av hårddisken) där installationsfilerna till windows ligger.

Alltså om du skulle vilja installera om windows eller om du måste göra de pga virus eller något i framtiden (i folkmun *blåsa* datorn) då kommer du behöva använda dig av denna lilla parttion för att installera allt igen. (det är som en Cd-skiva fast inne i datorn). det jag tror han menar är att om Hårddisken går sönder (fysiskt sönder) så går det inte att komma åt denna Recovery delen och då kan du inte (läs. de blir svårare) "fixa" datorn. du kan därför Bränna denna delen på en skiva. för att säkra datorn...

P.S har du granne, släkt, vänner, eller någon som kan lite basic om datorer så kommer denna recovery dock inte behövas då denna person kan fixa windows åt dig. (om du inte är jätte emot Piratkopiering)

Fråga om det är något du inte förstår.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Lösningen om du nu kör Windows 7 vilket jag tar för väldigt troligt!
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/help/videos/backi...

Edit: Det var tydligen bara backup på filer ovan, men det finns inbyggt att backa upp hela disken!
http://www.youtube.com/watch?v=rS616jQOURg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av caaroliine_:

Har köpt en ny dator idag, killen i butiken sa att jag skulle skriva över något på en skiva ifall det skulle hända något med datorn. tror han sa operativ systemet, Datorn är nu startad, det kom inte upp något med att skriva över på en skiva. Så kan man göra det nu när datorn är igång? Är inte så jätte bra på datorer så försök att inte använda för komplicerade förklaringar

Det är väl en märkesdator? Isf finns det nog ett s.k. recoveryprogram inne i startmenyn. Där kan man välja att skapa recovery dvd ifall det händer nåt med hårddisken. Skriv vilken dator du har köpt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du köpt en laptop eller något? I sådanafall brukar det finnas program som man använder till att bränna till skivor

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Jag har köpt en Samsung NP305V5A-T04SE, och ja det är windows 7

Permalänk

Behöver man ladda ner något för att bränna över det, eller finns det också redan på datorn? Jag har en dvd-r skiva på 4.7 GB

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det är väl en märkesdator? Isf finns det nog ett s.k. recoveryprogram inne i startmenyn. Där kan man välja att skapa recovery dvd ifall det händer nåt med hårddisken. Skriv vilken dator du har köpt.

Jag hittade recovery solution 5 på startmenyn, satte in en dvd skiva och sedan drog jag över recovery solution till själva bränningsmappen. Det står nu att filerna har bränt till skivan. Kan man sätta in skivan och kolla så det hamnade nått på den, eller återställer jag datorn då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av caaroliine_:

Jag har köpt en Samsung NP305V5A-T04SE, och ja det är windows 7

Skrivet av caaroliine_:

Behöver man ladda ner något för att bränna över det, eller finns det också redan på datorn? Jag har en dvd-r skiva på 4.7 GB

Då har du ett program som heter Samsung recovery solution där man kan välja att skapa återställningsdvd:s 1 skiva räcker inte och det tar ganska lång tid. Du kan ladda hem bruksanvisningen här: http://www.samsung.com/se/support/model/NP305V5A-S01SE-downlo... Sen är det bara följa det som står på sida 100 och framåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Då har du ett program som heter Samsung recovery solution där man kan välja att skapa återställningsdvd:s 1 skiva räcker inte och det tar ganska lång tid. Du kan ladda hem bruksanvisningen här: http://www.samsung.com/se/support/model/NP305V5A-S01SE-downlo... Sen är det bara följa det som står på sida 100 och framåt.

det står att det behövs 5 skivor, gör det inget om det är på 5 olika skivor när man väl behöver använda dom sen? funkar det att återställa datorn ändå?

Permalänk
Medlem

Ett litet tips.
Har du en extern HD eller ett stort usb minne. Kan du skapa en systemavbildning = en kopia av din dator. Väldigt smidigt att ha om datorn kraschar. Tänk bara på att om du sätter lösenord på datorn så kommer det komma med i systemavbildningen. Glöm inte bort det. Går att komma runt det hela. Däremot är det enklare om man kommer ihåg lösenordet.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-a-system-...

Enkel guide över hur man genomför en systemavbildning. Du behöver även skapa en start skiva för att sedan kunna använda systemavbildningen.
http://windowshjalp.se/?p=255

Lite förklaring över hur man använder systemavbildningen i fall olyckan skulle vara framme. Jag brukar även kryssa i rutan som säger formatera efter matchning av systemavbildningen.
http://windowshjalp.se/?p=260

Permalänk
Medlem

5 DVD för att återställa en dator till fabriksskick låter orimligt.
Win7 ska få plats på en DVD.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

5 DVD för att återställa en dator till fabriksskick låter orimligt.
Win7 ska få plats på en DVD.

Jag tog fullständig säkerthetskopiering, det står i manualen att det kan gå åt fler än en. Dock står det att dom räknar med fem skivor, det kan ju bli mindre i slutändan

Permalänk
Skrivet av caaroliine_:

Jag tog fullständig säkerthetskopiering, det står i manualen att det kan gå åt fler än en. Dock står det att dom räknar med fem skivor, det kan ju bli mindre i slutändan

det står också att det ska ta fem timmar att kopiera allt till skivorna.

Permalänk
Medlem

Antar att du kommer få med all onödig skit som tillverkare skickar med från början med alla dem 5 skivorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

5 DVD för att återställa en dator till fabriksskick låter orimligt.
Win7 ska få plats på en DVD.

Skrivet av buddaz:

Antar att du kommer få med all onödig skit som tillverkare skickar med från början med alla dem 5 skivorna

Jag vet inte hur liten eran install av win7 är men 5 skivor ~ 25GB är rätt normalt eftersom det är efter installation man kopierar. Inte en kopia på en win7 installations skiva.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av caaroliine_:

det står att det behövs 5 skivor, gör det inget om det är på 5 olika skivor när man väl behöver använda dom sen? funkar det att återställa datorn ändå?

Det går bra med olika dvd skivor (olika märken)

Skrivet av caaroliine_:

Jag tog fullständig säkerthetskopiering, det står i manualen att det kan gå åt fler än en. Dock står det att dom räknar med fem skivor, det kan ju bli mindre i slutändan

Skrivet av caaroliine_:

det står också att det ska ta fem timmar att kopiera allt till skivorna.

Helt normalt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har nu kopierat allting till skivorna, tack för all er hjälp!