Asus Xonar D1 - Hjälp med inställningar (Siberia v2)

Permalänk
Medlem

Asus Xonar D1 - Hjälp med inställningar (Siberia v2)

Hej!

Det är så att jag nyss installerade mitt ljudkort (Asus Xonar D1) men så finns det ju så många inställningar så jag blir helt förvirrad

Använder ett Steelseries Siberia V2 atm (inte med 7.1 usb).

Alltså vill ha bästa inställningar för detta headset.

Några grejor som jag undrar över:

Hur många ljudkanaler ska jag ha (2,4,6,8)?
Sampelskala?
Analog ut (jag antar att jag ska ha headphones där ;p)
SPDIF ut (PCM on eller off????)

7.1 Virtual Speaker ----- PÅ lr AV?
Doly Pro Logic 11x ----- PÅ lr AV?
Dolby Headphone ----- PÅ lr AV?

Sen finns det ju mkt annat på dom andra flikarna.

Vill ha så bra ljud som möjligt!

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Jag har ett DX men det är nog ungefär samma inställningar.

Mitt tips är - pröva! Kör på musik på Spotify och testa olika inställningar. Om du kör Youtube kan ljudet försvinna när du pillar med inställningarna men detta händer inte med Spotify.

Mjukvaran själv säger ju att man ska köra 2 kanaler vid musik och 4/6 kanaler vid film och 8 kanaler vid spel men själv har jag alltid på 6 kanaler.
Sampleskala - Minns inte vilka alternativ det fanns men jag tog det näst bästa.
Du kopplar ju mic/audio till respektive kanaler på ditt ljudkort. På mitt skall mic in i SPDIF (konstigt nog)
Eftersom jag inte kör SPDIF (egentligen) så kör jag PCM off men båda verkar fungera och jag vet inte vad PCM gör.

7.1 virtual och de andra simulerar surroundljud och kör man högtalare så låter det rätt konstigt. Personligen tyckte jag inte heller det lät bra i hörlurarna. Visst låter det som att ljudet kommer från högtalare utplacerade runt i rummet (med lurar på ofc) men lite burkigt och "syntetiskt". Bäst är att du testar och kollar vad som passar dig bäst.

Jag brukar inte köra med lurar men när jag kör med dem så har jag en liten konsoll till mitt högtalarpaket där jag kopplar lurarna vilket fungerar bra. Även när jag pluggar in dem så har jag på 5.1 ljud i mjukvaran och detta fungerar med mumble men INTE med BF3 Sonar (voicesaken) där jag måste byta till Hörlurar för att jag skall höra folk prata.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har ett DX men det är nog ungefär samma inställningar.

Mitt tips är - pröva! Kör på musik på Spotify och testa olika inställningar. Om du kör Youtube kan ljudet försvinna när du pillar med inställningarna men detta händer inte med Spotify.

Mjukvaran själv säger ju att man ska köra 2 kanaler vid musik och 4/6 kanaler vid film och 8 kanaler vid spel men själv har jag alltid på 6 kanaler.
Sampleskala - Minns inte vilka alternativ det fanns men jag tog det näst bästa.
Du kopplar ju mic/audio till respektive kanaler på ditt ljudkort. På mitt skall mic in i SPDIF (konstigt nog)
Eftersom jag inte kör SPDIF (egentligen) så kör jag PCM off men båda verkar fungera och jag vet inte vad PCM gör.

7.1 virtual och de andra simulerar surroundljud och kör man högtalare så låter det rätt konstigt. Personligen tyckte jag inte heller det lät bra i hörlurarna. Visst låter det som att ljudet kommer från högtalare utplacerade runt i rummet (med lurar på ofc) men lite burkigt och "syntetiskt". Bäst är att du testar och kollar vad som passar dig bäst.

Jag brukar inte köra med lurar men när jag kör med dem så har jag en liten konsoll till mitt högtalarpaket där jag kopplar lurarna vilket fungerar bra. Även när jag pluggar in dem så har jag på 5.1 ljud i mjukvaran och detta fungerar med mumble men INTE med BF3 Sonar (voicesaken) där jag måste byta till Hörlurar för att jag skall höra folk prata.

Tack för svaret!
Härligt.

Ok, men jag satte min mick i första (fanns bara ett ställe att sätta mick på) sen själva hörlurssladden in i "front". fanns också back och side o nån till. men den ska väl vara i front?

o det där med Dolby Headphone tyckte jag lät burkigt o det gilla jag inte :S

Alltså är inte ljudkortet bra i sig? Jag menar man behöver väl inte ha massa inställningar för att det ska bli bra ljud.

Men tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tack för svaret!
Härligt.

Ok, men jag satte min mick i första (fanns bara ett ställe att sätta mick på) sen själva hörlurssladden in i "front". fanns också back och side o nån till. men den ska väl vara i front?

o det där med Dolby Headphone tyckte jag lät burkigt o det gilla jag inte :S

Alltså är inte ljudkortet bra i sig? Jag menar man behöver väl inte ha massa inställningar för att det ska bli bra ljud.

Men tack för svar!

Jo precis, den skall vara i Front (ladda ned manualen annars)

Nej precis och det var lite läskigt för det lät verkligen som att ljudet kom runt omkring en och speciellt när jag satt på mumble då det lät som att personen som pratade satt i rummet bakom mig typ...kusligt

Tror inte simulering av 5.1 eler 7.1 inte blir riktigt bra i hörlurar som bara är stereo. Har du en riktig 7.1 lur så antar jag att den har flera högtalarelement vilket simulerar surround på ett bättre sätt (experter, rätta mig om jag har fel).

Men ljudkortet är det i varje fall inget fel på Tycker ljudet låter bättre nu än när jag körde med det integrerade chippet på moderkortet och basen känns lite tyngre. Men antar att man egentligen borde köpt de dyrare korten i Xonarserien som D2 eller STX

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tror inte simulering av 5.1 eler 7.1 inte blir riktigt bra i hörlurar som bara är stereo. Har du en riktig 7.1 lur så antar jag att den har flera högtalarelement vilket simulerar surround på ett bättre sätt (experter, rätta mig om jag har fel).

Förstår inte riktigt nu
Om man har ett par 7.1 lurar så har de ju redan surround?
Dolby surround grejen är ju för att fejka surround för stereo lurar eller?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror inte simulering av 5.1 eler 7.1 inte blir riktigt bra i hörlurar som bara är stereo. Har du en riktig 7.1 lur så antar jag att den har flera högtalarelement vilket simulerar surround på ett bättre sätt (experter, rätta mig om jag har fel).

Om du har sju öron stämmer det mycket bra att det inte blir riktigt bra surround med stereohörlurar.

För de av oss som bara har två öron dock räcker det mycket väl med stereohörlurar. Problemet ligger inte i antalet element, utan det att det helt enkelt inte blir bra att *simulera* surround-ljud.

Däremot tycker jag alla som har hörlurar borde prova att lyssna på binaurala/holofoniska inspelningar. Dessa inspelningar är oftast gjorda med ett fejkhuvud tillverkat i material med liknande ljudegenskaper som en människas huvud, där man satt mikrofoner vid öronens plats. Ibland är de rentav gjorda med en människas huvud, där personen i fråga har mikrofoner vid öronen

Där kan man prata om surround.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Där kan man prata om surround.

Här: http://youtu.be/IUDTlvagjJA tillexempel

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Yes, eller om man är ute efter musik, här: http://www.kallbinauralaudio.com/samples/

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Yes, eller om man är ute efter musik, här: http://www.kallbinauralaudio.com/samples/

Tack för tipset!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ok, alltså om man lyssnar på musik och gamear så vet jag inte riktigt vad jag ska sätta på ljudkanalen

Funderar på 6, men vet inte riktigt.

om jag har 2 så blir det bra när jag lyssnar på musik men konstigt ljud när jag gamear.. 8 e ju bäst. fast 6 funkar.

Ska jag köra på 6 då? Vill ju både ha bra ljud när jag lyssnar på musik som när jag gamear

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Ok, alltså om man lyssnar på musik och gamear så vet jag inte riktigt vad jag ska sätta på ljudkanalen

Funderar på 6, men vet inte riktigt.

om jag har 2 så blir det bra när jag lyssnar på musik men konstigt ljud när jag gamear.. 8 e ju bäst. fast 6 funkar.

Ska jag köra på 6 då? Vill ju både ha bra ljud när jag lyssnar på musik som när jag gamear

Varför ska du ens ha det påslaget? Har ett Xonar DX, har för mig jag tyckte Dolby Surround funktion bara gjorde så att allt lät sämre, även filmer och spel (?)

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Varför ska du ens ha det påslaget? Har ett Xonar DX, har för mig jag tyckte Dolby Surround funktion bara gjorde så att allt lät sämre, även filmer och spel (?)

men va? jag pratar om ljudkanaler.. kan bara välja mellan 2,4,6 och 8?

Sen undrar jag bara : när jag sitter o snackar me en kille på teamspeak så låter det som om jag är i ett stort rum typ
vet inte hur jag ska få bort det.

eller ska det vara så?

Edit: tror det var när jag satte på en sak vid "effekter". nåt som hette generic. den ska kanske bort antar jag lr?

Permalänk
Skrivet av Benham20:

men va? jag pratar om ljudkanaler.. kan bara välja mellan 2,4,6 och 8?

Sen undrar jag bara : när jag sitter o snackar me en kille på teamspeak så låter det som om jag är i ett stort rum typ
vet inte hur jag ska få bort det.

eller ska det vara så?

Edit: tror det var när jag satte på en sak vid "effekter". nåt som hette generic. den ska kanske bort antar jag lr?

Haha jaha ^^

Då ska du väl välja 2 om du kör med dina hörlurar? Om jag inte återigen är helt borta

Ja det låter som du slagit på någon effekt, kolla kontrollpanelen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Haha jaha ^^

Då ska du väl välja 2 om du kör med dina hörlurar? Om jag inte återigen är helt borta

Ja det låter som du slagit på någon effekt, kolla kontrollpanelen

ok
men vadå det står ju typ att om man kör spel så ska man använda 8
eller du menar att jag alltid ska använda 2 när jag kör hörlurar?

Permalänk
Skrivet av Benham20:

ok
men vadå det står ju typ att om man kör spel så ska man använda 8
eller du menar att jag alltid ska använda 2 när jag kör hörlurar?

Jag känner mig trög just nu.....

Allt som inte är 2 känns fel. Du använder ett par stereohörlurar = 2 kanaler? Det är ju fortfarande två kanaler även om du kör spel

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag känner mig trög just nu.....

Allt som inte är 2 känns fel. Du använder ett par stereohörlurar = 2 kanaler? Det är ju fortfarande två kanaler även om du kör spel

jojo sant men vadå när ska man välja 8 kanaler då?

Står ju liksom 2 ljudkanaler = MP3 etc etc
4 = nåt me DVD
6 = film
8 = spel

står typ så

ajaa kör väl på 2 då, tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Benham20:

jojo sant men vadå när ska man välja 8 kanaler då?

Står ju liksom 2 ljudkanaler = MP3 etc etc
4 = nåt me DVD
6 = film
8 = spel

står typ så

ajaa kör väl på 2 då, tack för all hjälp!

Hmm okej... Ja huvudsaken är ju att det funkar

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Hmm okej... Ja huvudsaken är ju att det funkar

nä men alltså jag kör på 2 ljudkanaler. tror du har rätt.

Vill bara ha bästa ljud. både musik och spelmässigt. vill kunna höra steps i spel tex ( o höra vart dom kmr ifrån ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Förstår inte riktigt nu
Om man har ett par 7.1 lurar så har de ju redan surround?
Dolby surround grejen är ju för att fejka surround för stereo lurar eller?

Nä men...alltså... Vad jag menade att stereolurar med ett element är sämre på att stimulera surroundljud än 7.1 lurar med flera element? Men enligt DrRotmos fungerar bara min teori om man har sju öron så jag ger mig :/

Skrivet av DrRotmos:

Om du har sju öron stämmer det mycket bra att det inte blir riktigt bra surround med stereohörlurar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Nä men...alltså... Vad jag menade att stereolurar med ett element är sämre på att stimulera surroundljud än 7.1 lurar med flera element?

Jaha okej då förstår jag

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50