2x GTX 690 Quad-SLI eller 2x GTX 680 4GB ?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Extremaz:

GTX 680 referens kom väll ut med 2GB va? Och nu har det kommit 4GB versioner? Right... Så varför inte vänta lite tills GTX 690 kommer ut med 4GB?? Tog väll typ en månad för GTX 680 att komma ut med 4GB? Så då kanske TS kan vänta lite längre och få det bästa från två världar? Alltså 2st GTX 690 4GB? Dock så kostar ju 2st GTX 680 4GB ~12 000:- Och 2st GTX 690 4GB lär väll kosta runt 22 000:- Själv skulle jag kört på 2st GTX 680 och uppgraderat resten av datorn också... Skärm, Mus, Tangetbord etc etc om TS inte redan har det bästa och/eller är nöjd med det.. Kanske en ny datorstol, Skrivbord etc etc Tänkte bara lite tankar och hoppas jag bidragit lite till tråden...

Skrivet av Extremaz:

Men det kommer inte komma GTX 690 då med 8GB minne? 2x4GB? Men själv tycker jag det är lite för mycket pengar för så pass lite skillnad... 2xGTX 680 med 4GB minne vardera borde vara bättre med tanke på upplösningen...

Partnertillverkarna är helt blockerade från att modifiera 690 på något sätt, och även om vi tittar på 9800 GX2/295/590 är det extremt ovanligt att någon faktiskt gör det. Marknaden är helt enkelt åt helsike för liten.

Så nej, någon 4+4-version av 690 kommer aldrig att komma, annat än kanske som ASUS MARS III för 25000 kr.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ts spelar ju i den upplösningen i stort sett redan nu.

Men antagligen inte med det flytet hans önskar, annars skulle inte Ts uppgradera grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av try1t:

Ehm, har aldrig sett den där upplösningen förut.

Angående VRAM finns det tusentals trådar, sök snälla.

Det kan vara problem i vissa spel i 5760x1080 med 2GB VRAM, dock väldigt få.

Han har 3st 1920x1080 skärmar, fast ställda på höjden i stället för på bredden, dvs det är lika många pixlar som 5760x1080

TS: Jag skulle satsa på 2 eller 3st vanliga 680. Jag tror inte att 4gb gör så stor skillnad, eftersom det är bandbredden som är dålig också. Det brukar inte vara roligt att köra 4way sli gämfört med 3 way. Skapar fler problem än det löser.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Electrix:

Jag kör i dagsläget 3 st. skärmar i 3240x1920 med surround (PPP, ej 3D) så vilket alternativ passar mig bäst?

Påverkar det ens nånting när det gäller prestandan man har även om man bara har tillgång till 2GB minne, m.a.o om man tänker på bästa prestandan för surround-gaming gör det någon skillnad om man kör 1x 690 eller 2x 690 eller vore det bästa att köra på 2x 4GB-GPUs?

Är inte så värst insatt i minneshantering och mängden minne osv. som används i spel (visste faktiskt inte ens om att minnet INTE dubblas i SLI för nån månad sen)..

Kommer nämligen få tillbaka en sjysst kaka på skatten som jag vill lägga på datorn..

Dubbla 680 med 2GB flaskar inte i 5760x1080, så det lär inte flaska i 3240x1920 heller. Samma antal pixlar, trots allt. Då BF3 inte visar på någon flaskning där lär 4GB inte behövas inom överskådlig framtid, speciellt då vi inte väntar något mer krävande spel förrän tidigast 2014 (med möjligt undantag för ARMA 3).

Däremot är inte drivrutiner etc lika optimerade för Portrait-Surround som de är för Landscape-Surround, så du kan faktiskt kunna se lite olika prestanda mellan de två lägena.

Vad gäller SLI/CF bör man inte gå längre än två kort. Det är helt enkelt så att tvåkortslösningen är mogen och värd att använda, men tre/fyrkortslösningar är det inte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Eller så väntar du till i höst och köper 2 st Gtx 685 som kommer vara toppkortet ur kepler. Gtx 685 kommer att ha dubbla bussen med 512. Själv har jag ett gtx 680 nu som jag ska sälja och köpa 2 gtx 685 och köra i sli när dem kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Eller så väntar du till i höst och köper 2 st Gtx 685 som kommer vara toppkortet ur kepler. Gtx 685 kommer att ha dubbla bussen med 512. Själv har jag ett gtx 680 nu som jag ska sälja och köpa 2 gtx 685 och köra i sli när dem kommer.

Tvekar om att det kommer, ser inte varför Nvidia skulle släppa detta om inte AMD först släpper en snabbare singel-GPU än 7970 och 680.

Tror snarare de lägger det på hyllan tills 2013 och då blir det ett GTX 760 eller liknande.. Men visst, jag klagar garanterat inte om det släpps detta året, då kommer jag oavsett vad jag har för GPU's just då antagligen byta upp mig.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tvekar om att det kommer, ser inte varför Nvidia skulle släppa detta om inte AMD först släpper en snabbare singel-GPU än 7970 och 680.

Tror snarare de lägger det på hyllan tills 2013 och då blir det ett GTX 760 eller liknande.. Men visst, jag klagar garanterat inte om det släpps detta året, då kommer jag oavsett vad jag har för GPU's just då antagligen byta upp mig.

Varför byta upp dig om du ska ha 2 gtx 680 nu? Jag har ett gtx 680 som ja ska sälja för att köpa 2 gtx 685 i höst. Det är ju dina pengar såkjlart men det låter nästan lite fanatiskt att du ska byta upp dig när gtx 685 kommer eftersom du ska ha 2 680 snart?
Självklart kommer GK:110 inte att läggas på hyllan sanna mina ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Nej för min fråga var ställd om prestandan på ett kort avgör ev. minnesmängd som ett spel tar (om kortet t.ex är så snabbt så ett spel inte "hinner" ta lika mycket plats). Vet som sagt inte exakt hur det funkar med minnesmängd, men jag har iaf inte läst något som svarat på den frågan tidigare..

Va? Du frågar inte någonstans om huruvida ett grafikkorts prestanda påverkar hur mycket minne det grafikkortet behöver. Dina frågor (inklusive den nya frågan du nu frågade) har besvarats flera gånger, och med lite logiskt tänkande hade du förstått din situation utan problem.

Och svaret till den nya frågan är nej. Alla renderade frames måste fortfarande lagras i minnet. Det som påverkar mängden minne du behöver är huvudsakligen: Upplösning och inställningar. När dessa ökar, ökar även mängden minne som behövs.

Det enda som skiljer ett nytt och ett gammalt grafikkort (med samma minnesmängd) är renderings- och busshastighet. Alltså mer fps och lägre latency.

Ännu en gång: sluta vara lat och sök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför byta upp dig om du ska ha 2 gtx 680 nu? Jag har ett gtx 680 som ja ska sälja för att köpa 2 gtx 685 i höst. Det är ju dina pengar såkjlart men det låter nästan lite fanatiskt att du ska byta upp dig när gtx 685 kommer eftersom du ska ha 2 680 snart?
Självklart kommer GK:110 inte att läggas på hyllan sanna mina ord.

Hur kommer det sig att du är jätte säker på att GTX 685 kommer i höst-Augusti ?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Chourou:

Hur kommer det sig att du är jätte säker på att GTX 685 kommer i höst-Augusti ?

Speciellt med tanke på att alla andra gissar sent Q4, och att det blir Quadro/Tesla som kommer under Q3

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte ignorera medlemmar på forumet? Så man slipper se deras inlägg? Bästa funktionen på xtremesystems.org.

Anyways, du behöver mer än 2gb för den upplösningen. Mina 1.5gb på ett 580 utnyttjas fullt ut och flaskar Crysis 2 med high res textures i 2560x1440.

Permalänk

Jag kör 3840 x 1024 ( 3.9 Milj pixels mot dina 6.2) med ett GTX 590 3Gb och i BF3 med inställningen High så används ca. 1.3 Gb minne och levererar stabila 60 FPS. Vid ultra tar minnet slut.Tror ej 4Gb i SLI räcker eller så är det på håret.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Eller så väntar du till i höst och köper 2 st Gtx 685 som kommer vara toppkortet ur kepler. Gtx 685 kommer att ha dubbla bussen med 512. Själv har jag ett gtx 680 nu som jag ska sälja och köpa 2 gtx 685 och köra i sli när dem kommer.

1. Källa?
2. Källa?
3. Behöver jag fortsätta?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

1. Källa?
2. Källa?
3. Behöver jag fortsätta?

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1100777-nvidia-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

1. Källa?
2. Källa?
3. Behöver jag fortsätta?

Lugna ner er grabbar! Det är rykten såklart men som det brukar va med rykten så stämmer dem ju oftast. Självklart kan jag ju inte vara säker på att kortet kommer i augusti eller höst men jag tror att det kommer senast december. Om det dröjer till q1 eller q2 2013 så får jag helt enkelt vänta tills dess, jag väntar eftersom jag vill ha toppkortet.

Permalänk
Medlem

Detta är inte bekräftat, det är rykten.

Skrivet av landahl:

Lugna ner er grabbar! Det är rykten såklart men som det brukar va med rykten så stämmer dem ju oftast. Självklart kan jag ju inte vara säker på att kortet kommer i augusti eller höst men jag tror att det kommer senast december. Om det dröjer till q1 eller q2 2013 så får jag helt enkelt vänta tills dess, jag väntar eftersom jag vill ha toppkortet.

Inte svårt att lägga till "enligt rykten" innan man uttalar sig om att någonting är glasklart.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Detta är inte bekräftat, det är rykten.

Inte svårt att lägga till "enligt rykten" innan man uttalar sig om att någonting är glasklart.

Har inte sagt något annat bara en länk med info....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Detta är inte bekräftat, det är rykten.

Inte svårt att lägga till "enligt rykten" innan man uttalar sig om att någonting är glasklart.

Självklart har du rätt, jag ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Lugna ner er grabbar! Det är rykten såklart men som det brukar va med rykten så stämmer dem ju oftast.

Hur väl stämde ryktena som talade om att GK100 skulle lanseras runt december 2011 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Hur väl stämde ryktena som talade om att GK100 skulle lanseras runt december 2011 då?

Om du vet svaret behöver du väl ej fråga? Jag repeterar vad jag skrev: ryktena stämmer OFTAST!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om du vet svaret behöver du väl ej fråga? Jag repeterar vad jag skrev: ryktena stämmer OFTAST!

http://bit.ly/JjXKw9

Sedan finns det ju rykten som talar om en lansering Q4 som tidigast, eventuellt runt årsskiftet också. Så vad får dig att prompt rangordna ett rykte över ett annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

http://bit.ly/JjXKw9

Sedan finns det ju rykten som talar om en lansering Q4 som tidigast, eventuellt runt årsskiftet också. Så vad får dig att prompt rangordna ett rykte över ett annat?

jag tror att det kommer att lanseras efter att Amd släpper sitt 7990 kort, en teori är att dem vill att man ska kunna jämföra ett single gpu kort med ett dubbel. Kommer kortet runt årsskiftet så spelar det ingen roll för mig eftersom jag klarar mig super på mitt single Gtx 680 fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Varför kan man inte ignorera medlemmar på forumet? Så man slipper se deras inlägg? Bästa funktionen på xtremesystems.org.

Anyways, du behöver mer än 2gb för den upplösningen. Mina 1.5gb på ett 580 utnyttjas fullt ut och flaskar Crysis 2 med high res textures i 2560x1440.

Om det är mig du vill ignorera så kan du göra det på inställningar av ditt konto.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Med tanke på bf3's stora skutt inom mängden vram som krävs i ultra så undrar jag om det vore framtidssäkert som gamer att investera 1 gtx 680 4gb åt 1 skärm med upplösning 1920x1080 (120hz om det spelar någon roll) där eventuella spel kommer köras, och en ytterligare identisk skärm där jag bara visar webbläsare eller möjligtvis spotify.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av iGtfo:

Lånar tråden lite

Med tanke på bf3's stora skutt inom mängden vram som krävs i ultra så undrar jag om det vore framtidssäkert som gamer att investera 1 gtx 680 4gb åt 1 skärm med upplösning 1920x1080 (120hz om det spelar någon roll) där eventuella spel kommer köras, och en ytterligare identisk skärm där jag bara visar webbläsare eller möjligtvis spotify.

Finns ingen anledning om du ska köra 1080p - 2 GB är mer än nog.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync