Macbook Pro uppgraderas med högupplösta skärmar, Ethernet och DVD försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Njae... det skulle nog innebära slutet för cinema display? men skulle inte ha något emot 30" ändå. 32" är rätt ovanligt?!
Skulle ha ännu mindre emot om de gick till att köra 16:10 upplösningar igen
Hur som helst kommer det bli en iMac för min del

Tyvärr men det kommer en sådan!!! http://www.electronista.com/articles/12/04/13/sharp.igzo.disp...

Du kan googla runt så får du se )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av X1t:

Dessutom är det fullt rimligt att vilja flytta filer med 1 gigabit innom sitt interna nätverk.

802.11 ac http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac
Det är säljstart för 802.11ac idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Personligen hoppas jag på högupplösta skärmar och bryr mig inte nämnvärt om det saknas ethernetport. Om datorn ska stå på samma ställe längre stunder så är det ju bara att köra med USB-till-ethernet-adapter, man kan ju rentav lämna denna kopplad till nätverkssladden när man inte har datorn på skrivbordet, bara att peta ner i kabelrännan eller bakom någon av skärmarnas fot.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Ni som pratar om tillförlitlighet, vad är det för stenålders wifi ni sitter på? Sen har jag svårt att tro att ni sitter på ett internet där erat wifi flaskhalsar hastigheten.

Jo wifi flaskhalaser så fort det blir flera datorer som ska använda samma nät.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jo wifi flaskhalaser så fort det blir flera datorer som ska använda samma nät.

Vad är det för wifi menar du?

Permalänk

Jag sitter på en Macbook nu jag har faktiskt använt ethernet porten ett antal gånger.Jag delar via min Macbook till min stationära (fungerar bra) också då därför jag inte har trådlöst internet kort till stationära datorn. Så det tycker jag är ett minus

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vinylens:

Jo wifi flaskhalaser så fort det blir flera datorer som ska använda samma nät.

Nä wifi flaskar när man ska använda ett underdimensionerat nät, det är enorma skillnader på hur en hemmarouter presterar och ett väl dimensionerat nät med seriösa enterprise delar, priset skiljer även markant, men wifi går att få snabbt o stabil, men inte för 500kr.
Det är inga större olösbara problem tekniskt, det handlar om budgeten och som sagt så har apple bra wifidelar i det de skriver pro på, jag tvivlar på att de sätter in nått uselt i den här, speciellt om de tar bort kabeln, men vi får nog snart se rena dockor via usb3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DVDn kan jag väl leva utan men Ethernetporten har jag haft en väldig användning för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Det är inte alla som sitter ovanpå sin router, för folk som bor i lite större villor kan wifi vara mindre bra. Dessutom är det fullt rimligt att vilja flytta filer med 1 gigabit innom sitt interna nätverk.

Apple har aldrig strävat efter högsta möjliga teoretiska prestanda så förstår inte riktigt hur detta är ett argument. Duger dig den inte åt dig, köp nån annan!

Permalänk
Medlem

Lustigt att ingen undrar vad det är för skärm typ, minst lika viktigt som pixlar....

Goo upplösning, men frågan är hur mycket Apple begär för det.

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Undrar när dom tar bort power knappen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så dum fråga

Varför ska en dator ha en powerknapp? Om den är tillräcligt strömsnål i viloläge och somnar när man stänger locket så...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Goo upplösning, men frågan är hur mycket Apple begär för det.

En bra sak med Apple är att de brukar hålla priserna ganska konstanta. Allt det tekniska sker liksom i bakgrunden, och en Svensson har väldigt lite koll på vad som faktiskt är skillnaden mellan alla nya och gamla modeller inom samma serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Högupplöst panel är också trevligt, får hoppas att man inte behöver betala extra för att få IPS panel.

Apple har alltid kört med IPS paneler.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Undrar när dom tar bort power knappen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt ryktet gör de faktiskt det
Den kommer precis som på air sitta på tangentbordet där "eject" knappen traditionellt varit.

Skrivet av shelter:

Alla har väl inte trådlöst? Finns flertalet arbetsplatser där man inte har det t.ex.

Jag förstår faktiskt inte det här tjatandet om nätverket. Befinner du dig på en arbetsplats har du förmodligen någon form av dockningstation.
Utöver det så ser jag inte heller något problem med att ha en USB-adapter (skulle inte förvåna mig om det t o m medföljer) liggandes i väskan för de gångerna det behövs? Kan vi få en tunnare dator genom att plocka bort den så är det helt rätt, bort med den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Apple har alltid kört med IPS paneler.

Källa? Om vi pratar laptops såklart.

Däremot använder de väldigt högkvalitativa TN-skrämar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Apple har alltid kört med IPS paneler.

Apples laptops har aldrig kört med IPS-paneler.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tancoll:

Apple har alltid kört med IPS paneler.

Tyvärr inte på de bärbara. Men de har ändå väldigt bra skärmar jämfört med den genomsnittliga laptop:en. Har nog inte sett något laptop som har en bättre skärm än den 15" hi-res anti-glare skärm som min MBP har.

Från AnandTechs review av senaste MBP:
" It's a TN and likewise still has the same mediocre vertical viewing angles as virtually every TN."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Usch, jag tycker inte om att de tar bort Ethernet.. jag gillar att vara kopplad med sladd!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Att ta bort dvd-läsaren är väl ingen större förlust men att ta bort ethernet-porten tycker jag är att gå för långt. Har en bärbar dator och den använder jag ethernet på betydligt mer än vad jag använder wifi. Wifi håller ofta inte måttet i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är väl bara att köra med ethernet>USB adapter som de kör med på Zenbook?

http://campuslife.asus.com/index/wp-content/uploads/2011/10/I...

Problem solved?

Ja visst. Sen kan vi väl köra med externt tangentbord, extern skärm, extern mus/pekplatta, extern vattenkylning och varför inte externt batteri bara för att göra den tunnare.
Men vänta lite, nu blev det för mycket lösa grejer att släpa på...
...men om vi bygger in allting i ett torn då?

Permalänk
Medlem

Nja, funderar på att skaffa en 15" ganska så snart. men har inte tänkt uppgradera mitt wifi för att få 100Mbit båda hållen.
Dessutom har jag haft problem med alla wifi jag någonsin testat dra filer över. Behöver nästan alltid starta om routern.
Funkade på en 4000+ kr cisco men det tänkter jag inte lägga för att få fungerande nät när det finns eternet i alla rum.
Docka. ja vad kostar dem? 5000+? tack ska du ha när datorn kostar 22000:- med SSD i vettig storlek...

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nä wifi flaskar när man ska använda ett underdimensionerat nät, det är enorma skillnader på hur en hemmarouter presterar och ett väl dimensionerat nät med seriösa enterprise delar, priset skiljer även markant, men wifi går att få snabbt o stabil, men inte för 500kr.
Det är inga större olösbara problem tekniskt, det handlar om budgeten och som sagt så har apple bra wifidelar i det de skriver pro på, jag tvivlar på att de sätter in nått uselt i den här, speciellt om de tar bort kabeln, men vi får nog snart se rena dockor via usb3.

Jo men priset är väl ett problem med denna ekvation.
Först ska du då köpa en dyr dator som saknar trådad nät men du kan få köra det via en usb adapter som troligtvis kostar extra.

Eller så kan du köpa "ett väl dimensionerat nät med seriösa enterpris" som kostar mer än 500kr.

Det hade ju då varit betydligt billigare för dem då att sätta ditt en nätverkskontakt extra för 5kr direkt på moderkortet, men då fallerar det i argumentet att förlorar ju Apple pengar då de inte får sälja tillbehör eller deras samarbets partner får göra det.

Dumt att göra kunden nöjd och det ska vara någorlunda rimliga priser.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tyvärr inte på de bärbara. Men de har ändå väldigt bra skärmar jämfört med den genomsnittliga laptop:en. Har nog inte sett något laptop som har en bättre skärm än den 15" hi-res anti-glare skärm som min MBP har.

Från AnandTechs review av senaste MBP:
" It's a TN and likewise still has the same mediocre vertical viewing angles as virtually every TN."

Måste säja att HP's Dreamcollor skärm på min 8560w är ett strå vassare än jobb polarens BMP och han håller med.
Fast att HP'n falerar på alla andra punkter kanske man inte ska ta upp

8760w men samma skär på 15"
http://www.anandtech.com/show/4673/hp-elitebook-8760w-color-s...

As befitting an IPS panel, viewing angles on the 8760w are fantastic. Honestly, the screen really needs to be seen in person to be believed.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Trevliga uppgraderingar, kan knappt bärga mig - vill pilla nuuu! Dock inte relevant för mig den här gången, har siktet inställt på en MBA 11"/13" just nu - MBP 15" får det också bli först när ekonomin tillåter.

Kommer troligtvis inte att sakna Ethernet-porten, en USB -> RJ45 kommer ju ändå att införskaffas.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Anländer i perfekt tid till studenten, 15 juni. Någon som vet om de lanseras samtidigt i Sverige eller om där är väntetid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Nja, funderar på att skaffa en 15" ganska så snart. men har inte tänkt uppgradera mitt wifi för att få 100Mbit båda hållen.
Dessutom har jag haft problem med alla wifi jag någonsin testat dra filer över. Behöver nästan alltid starta om routern.
Funkade på en 4000+ kr cisco men det tänkter jag inte lägga för att få fungerande nät när det finns eternet i alla rum.
Docka. ja vad kostar dem? 5000+? tack ska du ha när datorn kostar 22000:- med SSD i vettig storlek...

Gissar att du använt dlink prylar eller netgears billigaste saker. Har aldrig behövt starta om min router (Linksys) utöver firmware uppdateringar/inställningsändringar.

Skrivet av Skogsmulletrance:

Jo men priset är väl ett problem med denna ekvation.
Först ska du då köpa en dyr dator som saknar trådad nät men du kan få köra det via en usb adapter som troligtvis kostar extra.

Eller så kan du köpa "ett väl dimensionerat nät med seriösa enterpris" som kostar mer än 500kr.

Det hade ju då varit betydligt billigare för dem då att sätta ditt en nätverkskontakt extra för 5kr direkt på moderkortet, men då fallerar det i argumentet att förlorar ju Apple pengar då de inte får sälja tillbehör eller deras samarbets partner får göra det.

Dumt att göra kunden nöjd och det ska vara någorlunda rimliga priser.

Nu är det ju storleken på kontakten som är problemet och inte priset.
Läste på macrumors att thunderbolt-portarna innehåller gigabit-nät så det borde komma billiga adaptrar till den porten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Det kommer bli roligt att höra Apples långa förklaring om varför de tagit bort DVD-läsare och Ethernet. De har säkert en jäääättebra förklaring varför man inte behöver det och vad händer vid nästa generation efter alla klagomål som de kommer få?
"We have done something revolutionary. We have added an Ethernet port to our MacBook PRO!!".

Permalänk

Jag kanske redan innan mitt planerade macbookköp håller på bli appel fanboy (usch!!), men ser inte alls problemet med avsaknaden av ethernet. Adaptern är hur liten som helst, inte större än en sladd. Kan ha att göra med att jag enbart använt ethernet två gånger, då jag installerat modem/routrar, men bär hellre på en liten adapter än "1 cm" tjockare dator.

Att de tar bort den handlar ju naturligtvis om att porten är för hög för en slimmad design. Dvd-läsaren är mer besvärligt, och kommer kännas lite surt att behöva köpa en extern, men kan tänka mig att offra det för ökad bärbarhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindtraveller:

Jag kanske redan innan mitt planerade macbookköp håller på bli appel fanboy (usch!!), men ser inte alls problemet med avsaknaden av ethernet. Adaptern är hur liten som helst, inte större än en sladd. Kan ha att göra med att jag enbart använt ethernet två gånger, då jag installerat modem/routrar, men bär hellre på en liten adapter än "1 cm" tjockare dator.

Att de tar bort den handlar ju naturligtvis om att porten är för hög för en slimmad design. Dvd-läsaren är mer besvärligt, och kommer kännas lite surt att behöva köpa en extern, men kan tänka mig att offra det för ökad bärbarhet.

Dom hade väll i alla fall kunnat vara så goda att skicka med en [USB 3.0 ---> Ethernet] på köpet? Det är väll det minsta man kan begära av en sådan överprisad dator.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Dom hade väll i alla fall kunnat vara så goda att skicka med en [USB 3.0 ---> Ethernet] på köpet? Det är väll det minsta man kan begära av en sådan överprisad dator.

Absolut!