Sharp is ready for Intel's 3840x2160 displays

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Enligt Sharp så har man redan producerat 5 miljoner 32 tums paneler sedan april. Dem säger även att dem uppmuntrar andra än apple att sälja deras paneler. Jag tror och hoppas att det kommer att dröja högst ca 6 månader innan dell och andra säljer dessa 32 tummare (efter att apple har kommit ut med den). Det där med tn på 32 är nog inte troligt med tanke på att det aldrig kom 30 tummare med tn.
Apple var ju först ut med 27 och 2560x1440, hur länge dröjde det sedan tills tex dell kom med u2711?

Ett litet tillägg, Gtx 680 har även det Displayport 1.2!

Det kan mycket väl komma 27" TN med QFHD (3840x2160) om det visar sig att det finns en marknad för dem. Många människor vill inte lägga mer än så lite som möjligt på en skärm samtidigt som de vill ha hög upplösning. Jag hoppas verkligen det kommer 32" QFHD i stora lass, suget efter sådana lär dock vara enormt. Tänk dig bara hur praktisk en sådan skärm är om du sysslar med programmering, desktop publishing eller gör webbsidor. Själv tänker jag bygga en desktop med en miljon ikoner.

Permalänk
Medlem

32 tummaren kommer säkerligen att presenteras i juni av apple i och med deras refresh som kommer. Det ska bli intressant att se vad priset landar på. Suget kommer garanterat vara enorm på den eftersom det är en 32 tums datorskärm med 3840x2160 upplösning.

Permalänk
Medlem

Istället för att skriva 3840x2160 varje gång vi talar om en sån här skärm, skriv QFHD-skärm eller något sådant. Det är lite lättare.

Jag tror faktiskt att en sån här skärm vill man ha i glossyformat om man ska få ut maximal skärpa ur den.

Permalänk

Tycker fortfarande att dom är för stora, vill ha ~24" i 4K upplösning!

Permalänk
Medlem

Klarar dagens grafikkort att maxa spel i 3840x2160?? Kan dom klara 3 såna skärmar? 3st 3840x2160-skärmar i BF med allt på max!

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Vad är en Apple tv? Jag trodde att 32 tummaren kommer att va en apple tv men de flesta är överrens om att det snarare rör sig om en Imac. Om det blir en apple tv på 32 tum med 3840x2160 kommer man kunna använda den som en datorskärm då?

Permalänk
Medlem

Väntar till 8K skärmar blir standard, omg vilket djup får orgasm.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är en Apple tv? Jag trodde att 32 tummaren kommer att va en apple tv men de flesta är överrens om att det snarare rör sig om en Imac. Om det blir en apple tv på 32 tum med 3840x2160 kommer man kunna använda den som en datorskärm då?

En "Apple TV" som de enligt rykten kanske kommer släppa borde i princip vara en vanlig TV med en inbyggd mediaspelare modell "Apple TV".

De kommer med stor sannolikhet inte släppa en med högre upplösning än 1080P, det är helt onödigt med mer då inget material finns med högre upplösning, Apple började nyss i iTunes med att streama 1080P material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmKato:

Väntar till 8K skärmar blir standard, omg vilket djup får orgasm.

http://www.youtube.com/watch?v=I6m95htql0c

Vad pratar du om? Skärmen är 85 tum så det är tom bättre bild på en Ipad 3 än den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

En "Apple TV" som de enligt rykten kanske kommer släppa borde i princip vara en vanlig TV med en inbyggd mediaspelare modell "Apple TV".

De kommer med stor sannolikhet inte släppa en med högre upplösning än 1080P, det är helt onödigt med mer då inget material finns med högre upplösning, Apple började nyss i iTunes med att streama 1080P material.

Okej men detta då? ---> http://www.sweclockers.com/nyhet/15420-foxconn-bekraftar-appl...

Så du tror inte att 32 tummarna (3840x2160) som har börjat att masstillverkas kommer att va till apple tv? Om det är till Apple tv kommer man att kunna använda dem som datorskärmar då och ställa in upplösningen på native 3840x2160?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Okej men detta då? ---> http://www.sweclockers.com/nyhet/15420-foxconn-bekraftar-appl...

Så du tror inte att 32 tummarna (3840x2160) som har börjat att masstillverkas kommer att va till apple tv? Om det är till Apple tv kommer man att kunna använda dem som datorskärmar då och ställa in upplösningen på native 3840x2160?

Nej, de kommer med väldigt stor sannolikhet inte använda en högre upplösning än 1080P. Varför skulle de ha en högre upplösning på en konsumentinriktad TV? De måste kunna pressa ner priset om vanliga personer ska vilja köpa den. Jag gissar på en vanlig standard 42-60"s TV skärm, LCD-LED eller plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, de kommer med väldigt stor sannolikhet inte använda en högre upplösning än 1080P. Varför skulle de ha en högre upplösning på en konsumentinriktad TV? De måste kunna pressa ner priset om vanliga personer ska vilja köpa den. Jag gissar på en vanlig standard 42-60"s TV skärm, LCD-LED eller plasma.

Så du tror att 32 tummaren kommer att bli en Imac? ---> http://www.appletruthandrumors.com/rumor-32-inch-imac-or-32-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så du tror att 32 tummaren kommer att bli en Imac? ---> http://www.appletruthandrumors.com/rumor-32-inch-imac-or-32-i...

Ja, om något så tror jag Apple kommer att använda dessa nya paneler i en iMac eller Cinema Display, där man faktiskt tjänar något på den högre upplösningen. Möjligtvis inte iMac i början beroende på hur dyra de här panelerna blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad pratar du om? Skärmen är 85 tum så det är tom bättre bild på en Ipad 3 än den skärmen.

Du jämför ju äpplen med päron. PPI är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du jämför ju äpplen med päron. PPI är inte allt.

Vad babblar du om? Som jag sa så är skärmen 85 tum och Ipad 3 betydligt mindre. PPI är inte allt men i detta fallet är det.

Permalänk
Medlem

I fallet "bättre bild enligt landahl", gotcha... Klart värdelöst med 8k-upplösning på 85 tum.

Permalänk
Medlem

Jag letar på nätet för att finna svar på skillnaden mellan IGZO paneler och IPS. Jag är så otroligt nöjd med bildkvaliteten på min Dell U3011 och jag hoppas verkligen att 32 tummaren kommer att ha minst lika bra kontrast och färgkvalitet som dellen. Om Apple kommer att ersätta sina Imac:s med igzo så måste ju bildkvaliteten vara bättre?

Svårt att se på denna bilden men storleken på skärmen ser perfekt ut

http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20120415/212790/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag letar på nätet för att finna svar på skillnaden mellan IGZO paneler och IPS. Jag är så otroligt nöjd med bildkvaliteten på min Dell U3011 och jag hoppas verkligen att 32 tummaren kommer att ha minst lika bra kontrast och färgkvalitet som dellen. Om Apple kommer att ersätta sina Imac:s med igzo så måste ju bildkvaliteten vara bättre?

Svårt att se på denna bilden men storleken på skärmen ser perfekt ut

http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20120415/212790/...

Det är inte paneltypen som är av "IGZO"-typ. Det är transistorerna som konstrollerar de flytande kristallerna som är av IGZO-typ. Panelen kommer av allt att döma att använda Sharps ASV-teknik som är en variant av VA-teknik. Den ska vara ganska så snabb och inte ha samma betrakningsvinkelproblem som konventionella VA-paneler. Du hittar denna paneltyp i Sharps TV-apparater och en del smartphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Det är inte paneltypen som är av "IGZO"-typ. Det är transistorerna som konstrollerar de flytande kristallerna som är av IGZO-typ. Panelen kommer av allt att döma att använda Sharps ASV-teknik som är en variant av VA-teknik. Den ska vara ganska så snabb och inte ha samma betrakningsvinkelproblem som konventionella VA-paneler. Du hittar denna paneltyp i Sharps TV-apparater och en del smartphones.

Och hur är bildkvaliteten jämfört med ips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Och hur är bildkvaliteten jämfört med ips?

Ingen aning, har inte sett nån skärm med Sharps ASV-teknik. Det finns smartphones med ASV-skärmar så det kanske vore en ide att snoka rätt på en sådan och titta om man är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Ingen aning, har inte sett nån skärm med Sharps ASV-teknik. Det finns smartphones med ASV-skärmar så det kanske vore en ide att snoka rätt på en sådan och titta om man är nyfiken.

Det borde ju va minst lika bra bildkvalitet som IPS annars skulle inte Apple välja bort IPS till förmån för IGZO!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det borde ju va minst lika bra bildkvalitet som IPS annars skulle inte Apple välja bort IPS till förmån för IGZO!?

IPS och IGZO är helt olika saker. Man borde kunna använda sådana transistorer med TN/IPSpaneler likaväl som med ASV-paneler. Om du undrar om skillnaden i bildkvalitet mellan ASV och IPS, så verkar den inte vara så stor. Det är inte bara paneltyp utan även filter och bakgrundsbelysning som spelar roll för hur bilden ser ut.

http://www.engadget.com/2010/10/07/sharp-is03-asv-display-vs-...

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Tänk dock på att 16:10 skärmen var 30 tum medans 16:9 skärmen var 32 tum. Här är en jämförelse med 16:9 vs 16:10 med båda i 32":

http://www.displaywars.com/32-inch-16x9-vs-32-inch-16x10

Okunnig måste man vara då jag inte kan förstå hur skärmen kan vara större på 16x10 än 16x9?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Okunnig måste man vara då jag inte kan förstå hur skärmen kan vara större på 16x10 än 16x9?

Det är för att en area blir större ju närmare en kvadrat man kommer. 16:10 är närmare en kvadrat än 16:9. Därför är 16:10 skärmar större även om det är samma tum på skärmen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Mina damer och herrar/ Ladies and Gentlemen i Juni kommer Apple att presentera denna fantastiska skärmen och jag tippar på att alla andra stora företag kommer att släppa den ca 6 månader senare. Nu är bara frågan hur igzo står sig mot ips när det gäller färg och bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Mina damer och herrar/ Ladies and Gentlemen i Juni kommer Apple att presentera denna fantastiska skärmen och jag tippar på att alla andra stora företag kommer att släppa den ca 6 månader senare.

Och hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Mina damer och herrar/ Ladies and Gentlemen i Juni kommer Apple att presentera denna fantastiska skärmen och jag tippar på att alla andra stora företag kommer att släppa den ca 6 månader senare. Nu är bara frågan hur igzo står sig mot ips när det gäller färg och bildkvalitet.

Pojk du jämför äpplen och päron. Sharps panel är en ASV-panel där drivtransistorerna bygger på igzo-teknik. Det är de flytande kristallerna som avgör vilken skärmtyp man pratar om, och det du frågar efter är hur ASV står sig mot IPS. Du kan gå till närmaste TV-affär som säljer Sharps TV-apparater och se efter, i dem sitter det ASV-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Okunnig måste man vara då jag inte kan förstå hur skärmen kan vara större på 16x10 än 16x9?

Vid samma diagonala tum så är 16x10 större ytmässigt än 16x9. Störst är en riktig kvadrat. Men, många förstår inte att man inte ska jämföra vid samma tum. Om en LCD-typ skulle tillverkas med olika storleksförhållanden, en variant i 16x10 och en i 16x9 så skulle det kanske bli så att det skulle bli en 16x10 i 20" och 1680x1050 mot en 16x9 i 22" och 1920x1080.

Det är alltså inte rättvist att jämföra vid samma tum, då de har olika form så får de olika storlekarna olika måttangivelser i tum mätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det kommer att komma nya kort som stödjer dessa upplösningar.

Skrivet av maltenizer:

Vilka grafikkort kan driva en sån skärm i native-upplösning?
Alla jag sett stödjer max 2560x1600.

Skrivet av Fluf:

nVidias gaming kort fixar 5040x1050 @60Hz vid DVI-D eller DP. Det är i alla fall 30% fler pixlar än 2560x1600. Även 5760x1080 @ 50Hz fungerar (om skärmarna pallar det vill säga) och det är 50% fler pixlar än 2560x1600. Att 2560x1600 anges som max native är snarare att det inte finns/fanns skärmar med högre upplösning än så.

AMD/ATI har lite mer problem att fixa de upplösningarna native, upp till 6xxx serien i alla fall. Vet inte hur det är med 7xxx serien.

Detta via Matrox TripleHead2Go. Datorn tolka TH2G som en skärm, och TH2G splittar sedan signalen till flera skärmar. Annars är det svårt att hitta 5040x1050 skärmar.

2560*1600 är högsta upplösningen DVI-D dual link stöder. DP kan gå högre. (Mycket bättre stöd för olika upplösningar och multistreaming).

I klippet nedan visas det upp en 4K skärm som drivs med en DP från ett Radeon HD 7970.

Finns mängder av exempel där Radeon HD-serierna (6XXX, 7XXX och i viss mån 57XX och 58XX) pumpat ut löljigt hölga upplösningar via eyefinity. korten har såvitt jag vet inte riktigt en begränsad upplösning utan det beror mer på anslutningar och pixels som behöver pumpas ut per enhet tid.

Såhär skriver amd om HD 7970

Skrivet av amd.com:

Cutting-edge integrated display support
DisplayPort 1.2
-Max resolution: 4096x2160 per display
-Multi-Stream Transport
-21.6 Gbps bandwidth
-High bit-rate audio
-2560x1600p60 Stereoscopic 3D
-Quad HD/4k video support
HDMI® (With 4K, 3D, Deep Color and x.v.Color™)
-Max resolution: 4096x2160
-1080p60 Stereoscopic 3D
-Quad HD/4k video support
Dual-link DVI with HDCP
-Max resolution: 2560x1600
VGA
-Max resolution: 2048x1536

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/7000/7970/Pag...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kogster:

2560*1600 är högsta upplösningen DVI-D dual link stöder. DP kan gå högre. (Mycket bättre stöd för olika upplösningar och multistreaming).

DVI-D klarar mer än så. Däremot brukar man ange 2560x1600 som högsta upplösning på spec till grafikkort på DVI-D porten då det generellt är högsta upplösningen på skärmar (tills nyligen). Men standarden klarar mer än så.

Citat:

Example display modes (dual link):

QXGA (2,048 × 1,536) @ 75 Hz with GTF blanking (2 × 170 MHz)
HDTV (1,920 × 1,080) @ 85 Hz with GTF blanking (2 × 126 MHz)
WUXGA (1,920 × 1,200) @ 120 Hz with CVT-RB blanking (2 x 154 MHz)
WQXGA (2,560 × 1,600) @ 60 Hz with GTF blanking (2 × 174 MHz) (30-inch / 762 mm Apple, Dell, Gateway, HP, NEC, Quinux, and Samsung LCDs)
WQXGA (2,560 × 1,600) @ 60 Hz with CVT-RB blanking (2 × 135 MHz) (30-inch / 762 mm Apple, Dell, Gateway, HP, NEC, Quinux, and Samsung LCDs)
WQXGA (2,560 × 1,600) @ 60 Hz with CVT-RB blanking (269 MHz) (This is for high end monitors when operating at greater than 24 bits per pixel.)
WQUXGA (3,840 × 2,400) @ 33 Hz with GTF blanking (2 × 159 MHz)

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Dual-li...

Jag har som sagt själv kört 3840*1024 på en DVI-D utgång, med TripleHead2Go kan du som jag sade i min länk få ut upp till 5040*1050@60Hz eller 5760x1080@50Hz.

Så 2560x1600 är bara ett bra standard exempel på högupplöst DVI-D men inte på något sätt gränsen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI