Kylning av hårddisk

Permalänk

Kylning av hårddisk

Kalla mig dum om ni vill. Står i begrepp att köpa en till hd. Går in på Dustin.se och hittar en billig IBM och en Samsung, båda 40 gb.
Har en WD 20gb sitter i från början. Till den har jag ingen kylning, har inte heller någon chassikylning mer än processorfläkten. Måste jag köpa speciell fläkt eller kylning när jag beställer en ny hd?? Helt förvirrad..

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk

En till sak förresten . Vad är viktigast att sträva efter ? Låg accestid eller hög intern överföringshastighet ? Ser att dessa skiftar mycket mellan märkena.

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem

Någon fläkt för kylning av diskar ska inte behövas, diskarna tål ~60° arbetstemp

Det är klart, ska diskarna vara igång o jobba dygnet runt(ftp server eller något) så är det väl bra o smälla dit en 80 fläkt framför...men det behöver du knappast vid "normal" användning

Permalänk
Medlem

Fakta:
- En tyst 80mm fläkt kostar i princip inga pengar alls.
- En disk skall klara av 60°... Enligt specifikationer.
- Går disken sönder får man en ny på garanti.
- Går disken sönder så försvinner allt man hade på den.
- Med aktivkylning på disken så blir den sällan varmare än 25°

Dessa saker gör att eftersom det är så billigt med en fläkt så tycker åtminstone jag att det är värt att lägga en eller ett par hundralappar på att få en säkrare lagring av data i min maskin.

Visst, diskarna skall klara av att jobba i 60°... Men varför ligga på gränserna. Speciellt på en sådan sak som hårddisken... Blir den överhetad så är risken stor att datat försvinner. Oftast så kan man köpa ny hårdvara, men den information som skadas, den är borta för alltid.

Min rekommendation är med andra ord:
Har du plats i lådan för en fläkt => Köp en tyst. Risken för haveri blir bra mycket lägre....

Permalänk
Medlem

accesstid är att föredra då hårddiskarna inte ens kan utnyttja hälften av den bandbredd som de har tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Visst, diskarna skall klara av att jobba i 60°... Men varför ligga på gränserna.

Väldigt sällan som disken kommer upp i 60°, inte många som ligger på gränsen och har man FTP server el dylikt så har man fläktar framför.

Sen säger du att en tyst fläkt nästan inte kostar några pengar alls...där har du fel, en tyst bra fläkt är dyr om man jämför med en "vanlig" 80 t.ex en Titan mot en Enermax / Papst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Min rekommendation är med andra ord:
Har du plats i lådan för en fläkt => Köp en tyst. Risken för haveri blir bra mycket lägre....

Alternativt så köper du Seagate direkt och slipper haveri.

Permalänk
Medlem

Sen vet vi ju att specifikationer inte är något man ska ta på så stort allvar. Bättre att kolla något test som det finns gott om på http://www.storagereview.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Ace
accesstid är att föredra då hårddiskarna inte ens kan utnyttja hälften av den bandbredd som de har tillgänglig.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför endast en 40gb? Är väl ändå lika bra att köpa minst en 80 då du ändå håller på. Jag skulle i ditt fall tagit en Seagate Barracuda V 80gb då de är tysta och allmänt trevliga.

Angående kylningen så behöver du ingen fläkt. Jag har bland annat två ibm 60 gxp. Den ena med en 80mm fläkt blåsande på den och den andra inuti en silentdrive. Disken med fläkten ligger på 32° medan den som är instoppad i min silent drive ligger på 40°. Betänk också att en silent drive är det sämsta du kan göra för en hårddisk gällade kylning. Disken är specad till 55° så jag ligger långt under maxvärdet.
Ok jag vet att det inte är så smart att köra en ibm i en silent drive men jag har inget viktigt på disken och får ju ändå en ny på garantin om den lägger av

Sen så håller jag också med Manzzon om att det alltid är bra att kolla igenom några tester innan man bestämmer sig.