Varför så stor skillnad i pris/hjälp att välja?

Permalänk
Medlem

Varför så stor skillnad i pris/hjälp att välja?

Hej!

Jag har senaste månaden försökt välja en dator i 4-5000 kronors klassen som skall fungera som båda jobb och nöjes dator. Den skall alltså klara av text- och lättare bildredigering (Indesign, Photoshop, MS Office) och multitasking men även streama HD-film till TV via HDMI och spela lättare spel (t.ex. Minecraft, LFD2).

Jag har velat fram och tillbaka och letat efter reor och kampanjer och för tillfället står det mellan en Asus K53TK och en Fujitsu AH531 CI5 som båda verkar leva upp till mina krav.
http://www.dustinhome.se/ProductCompare.aspx?CompareProdID=50...,

Jag behöver lite hjälp att välja. I recensioner och jämförelser av hårdvaran verkar de vara ganska lika: samma RAM, samma skärm, liknande anslutningar, AMD A6 vs IC5, 7670M vs GT545M. Det som gör mig lite fundersam är varför Fujitsun normalt kostar 7500kr när det inte verkar vara särskilt stor skillnad mellan de båda? Den verkar inte ha något som gör att den förtjänar 2500kr högre pris, eller? ASUSen har till och med större hårddisk, USB 3 och längre garanti. Är det en märkesfråga (Intel) eller har Fujitsun generellt bättre byggkvalitet? Jag undrar också om någon av de är mer benägna att bli varma och/eller högljudda?

Nu kostar ju båda 5000kr vilket gör det hela lite komplicerat för mig...

Permalänk

Jag skulle iaf välja asus...

Visa signatur

Intel(R) Core(TM)i7-3770 CPU @ 3,40 GHz I AMD radeon(TM) HD 7770 2 gb I 12 gb ram I 1 tb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av swillzskillz:

Jag skulle iaf välja asus...

Varför?

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till surfning, spel, office, Photoshop? Asus maskinen har bättre grafiklösning men sämre processor. Dina behov styr vad so skulle passa dig bäst. Tänk även på att kolla upp tangentbord, skärm och kvalitetsintryck då det påverkar hur du upplever din dator minst lika mycket som de konponenter som finns i den. Tilläg läste inte så noga. Om du inte ska spela på den är det bättre med kraftfull cpu än kraftfull gpu. Om du ska spela på de välj asus, ska du inte spela på den kolla kvaliteten på de båda datorerna och väj den du gillar bäst.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Vad ska du använda datorn till surfning, spel, office, Photoshop? Asus maskinen har bättre grafiklösning men sämre processor. Dina behov styr vad so skulle passa dig bäst. Tänk även på att kolla upp tangentbord, skärm och kvalitetsintryck då det påverkar hur du upplever din dator minst lika mycket som de konponenter som finns i den.

Tack för svaret, men jag har skrivit vad jag skall använda datorn till. Skall dock fundera på om jag kan besöka någon SIBA eller liknande för att känna på datorerna. Men min största fråga är nog varför Fujitsun normalt är 2500kr dyrare?

Permalänk
Medlem

Fujitzun har en del fördelar som usb 3 och en bättre processor båda dessa datorer kommer dock uppfylla dina behov så länge du inte ska spela på den. Sedan ska man komma ihåg att bara för att en dator en gång kostat 2500 kr mer betyder det inte att den är värd det idag. Fujitzun är helt enkelt inte värd 7500 kr idag men kan vara ett bra köp för 5000 kr.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Fujitzun har en del fördelar som usb 3 och en bättre processor båda dessa datorer kommer dock uppfylla dina behov så länge du inte ska spela på den. Sedan ska man komma ihåg att bara för att en dator en gång kostat 2500 kr mer betyder det inte att den är värd det idag. Fujitzun är helt enkelt inte värd 7500 kr idag men kan vara ett bra köp för 5000 kr.

ASUSen har också USB 3 (Men enligt Dustin Home finns ingen uppgift om USB 3 på Fujitsun). Fujitsun är på rea just nu. Kostar normalt 7500 kronor, men sänkt till 5000kr för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag gick på dina länkade uppgifter. Reapriser brukar innebära att datorn helt enkelt inte är värd vad den en gång var dock är 5000 kr ett helt godkänt pris. grafikkortet är dock i klenaste laget om du ska spela på den men det duger fint till annan användning.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Jag gick på dina länkade uppgifter. Reapriser brukar innebära att datorn helt enkelt inte är värd vad den en gång var dock är 5000 kr ett helt godkänt pris. grafikkortet är dock i klenaste laget om du ska spela på den men det duger fint till annan användning.

Ok, tack. Det lutar mot Fujitsun om ingen har något ont att säga om byggkvalitet värme eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Ok, tack. Det lutar mot Fujitsun om ingen har något ont att säga om byggkvalitet värme eller liknande?

Det är nog inte många här som har en sån här typ av dator. Kolla upp den i affär så du kan klämma på den och få ett eget intryck

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har, precis som några andra i andra trådar, just fått upp ögonen för den här:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Hur står den sig i jämförelse med de andra två?
Är Toshiba något att ha, har hört att den vissa inte varit så nöjda med värme och fläktljud på vissa modeller. Stämmer det?