Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Om du inte har krav på diskutrymme, köp då Asus 1225B laptop för 3.000kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1099223

Du sparar nästan 1.000kr men får då ingen SSD.
Men du får en mycket mindre maskin som tar mindre plats.

Eller en MSI Wind Box för lite över 2000:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1220753

Fan, den blev jag sugen på nu...

Ang. att 350 inte klarar SVT play i högsta upplösningen så var det nytt för mig. Skriv gärna i tråden om du hittar någon verifikation på detta.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag har E350 och har inga problem med SVT-Play i högsta upplösning eller Youtube 1080p videos, förmodligen skit bakom spakarna!

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Jag har E350 och har inga problem med SVT-Play i högsta upplösning eller Youtube 1080p videos, förmodligen skit bakom spakarna!

Kör du Flash med hårdvaruacceleration då? Eller får din CPU ta jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Kör du Flash med hårdvaruacceleration då? Eller får din CPU ta jobbet?

Cpu:n klarar inte jobbet så självklart kör jag Flash med hårdvaruacceleration!

Permalänk

Samma här...

Har förvisso en E450 men har heller inga problem med SVTPlay i 720p eller Youtube i 1080P
Bra klipp http://www.youtube.com/watch?v=QOrwckZ6ToU&feature=relmfu

Soliga hälsningar

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk

Adobe plockade ju raskt bort hårdvaruaccelerationsstödet i Flash för Linux, så då är det ju inte roligt längre.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte sätta ihop en HTPC till sommaren, men inte säker på om jag har fått med mig allt.
Länk!

Frågorna är:
1. Är delarna i resp. "paket" kompatibla och kompletta? (behövs det t.ex. ett annat ljudkort?)
2. Blir resultatet som erhålls med den dyrare versionen dubbelt så bra som priset antyder?

Tack så mycket!
/Sofia

Permalänk
Medlem
Skrivet av S89:

Hej!

Tänkte sätta ihop en HTPC till sommaren, men inte säker på om jag har fått med mig allt.
Länk!

Frågorna är:
1. Är delarna i resp. "paket" kompatibla och kompletta? (behövs det t.ex. ett annat ljudkort?)
2. Blir resultatet som erhålls med den dyrare versionen dubbelt så bra som priset antyder?

Tack så mycket!
/Sofia

Har du tänkt att spela? Annars är alternativ 1 grymt overkill för en HTPC, Alternativ 2 fungerar bra för filmuppspelning 1080p o surf men kan upplevas som lite seg, (har samma moderkort själv). Mitt förslag är ett mellanting, byt ut i5:an mot en i3 2120T för lägre effekt o värmeutveckling, ett billigare moderkort, billigare grafikkort (HD6670), nätagg med lägre effekt så sparar du en slant o får samtidigt en trevlig HTPC. Ljudkort skall du inte behöva om du har förstärkare som tar HDMI eller optisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Har du tänkt att spela? Annars är alternativ 1 grymt overkill för en HTPC, Alternativ 2 fungerar bra för filmuppspelning 1080p o surf men kan upplevas som lite seg, (har samma moderkort själv). Mitt förslag är ett mellanting, byt ut i5:an mot en i3 2120T för lägre effekt o värmeutveckling, ett billigare moderkort, billigare grafikkort (HD6670), nätagg med lägre effekt så sparar du en slant o får samtidigt en trevlig HTPC. Ljudkort skall du inte behöva om du har förstärkare som tar HDMI eller optisk.

Tack så jättemycket för hjälpen nisselask!!
Som du säger, det blir lätt att man tar i överkant när man inte har koll på alla siffror.
/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av S89:

Tack så jättemycket för hjälpen nisselask!!
Som du säger, det blir lätt att man tar i överkant när man inte har koll på alla siffror.
/S

Vill du ha det ändå billigare så kör på AMD, den här proccessorn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=950325 och detta moderkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=940769, avservärt vassare än E350 som du har i din budgetversion.

Permalänk

Hej, sitter och funderar på att bygga en HTPC, tänkte satsa på en billig build. Mina krav är att den ska kunna spela upp i 1080p på min TV via hdmi kabel.

Detta är delarna jag tänkte mig:

Chassi:
In-Win BK644 Special Edition Vit http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=748568

Processor:
AMD A-Series A6-3500 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645972

Moderkort:
MSI A75MA-G55, Socket-FM1 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639580

RAM och hårddisk har jag sen tidigare.

Tror ni att moderkortet och hdmi-porten kommer fungera med den integrerade "Radeon HD 6530D" som sitter i processorn?

Är väldigt tacksam för svar

Permalänk

Håller på och bygger mig en htpc funderar lite på vad man ska ha. Det jag ska kunna göra på den är typ Film , Musik och spela. Det ända jag kommer spela på den blir Diablo 3 har som sakt en killer dator som jag spelar allt på. Så det jag undrar är ska man ha en 2 eller 4 core cpu det är ett am3 moderkort med 8gb 1600mhz minnen och grafikkort som jag funderar lite på är ett gtx 285 eller något i den stilen. kom gärna med förslag.

Visa signatur

Chassi: Define R4 Nätdel: NZXT HALE 90 80+Gold 1000W CPU: Intel i7 3820 Mobo: Msi x79 gd-45(8d) GPU: Gtx 590 Minne: Kingston 16GB 1600MHz SSD:Intel 520 Helt vattenkyld Ek watercooling

Permalänk
Medlem

Uppdatering?!

Hej!
Är i svängen för en HTPC, kollade tråden, men eftersom den är tre år gammal nu, skulle du eller någon annan fackunnig kunna uppdatera tråden på ett liknande sätt som das boot gjort?!
Det hade varit uppskattat!

// Grim

[QUOTE="DasBoot_swe;9232124"]Ok, börjar bli trött på all trådar om köpråd. Finns en gammal tråd, men denna borde få klister på första sidan. Så den syns direkt och inte ligger dold bakom/i ett annat inlägg för då bemödar sig inte folk att titta i den.

Börjar därför på en FAQ som går igenom lite tips i fall du är ute efter en htpc.

"
1. Vad krävs för 1080/720p?
Du bör ha en normal dualcore cpu, gärna en med låg TDP. Vad som är viktigare är att du har ett moderkort som har en integrerad grafik krets av följande sort:
*Nvidia 8200
*Nvidia 93/9400 eller nyare
*ATI HD3200 eller nyare............................"

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Tanken har slagit mig oxo, antingen uppdatera första inläggen eller om man börjar en helt ny klistrad tråd för att få till en mer aktuell tråd.

Men läser man de sista sidorna så får man ganska många tips på vad som är populärt och vad som behövs.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Vilket alternativ skulle ni köra på?
Alt 1
ASRock A75M-ITX
Morex T3500 80W (Svart)
AMD A-Series A6-3500 2,1GHz Socket FM1 Box
Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x2GB

Alt 2

Asus E45M1-I Deluxe
Morex T3500 80W (Svart)

Det är inte bråttom. FM2 verkar kul den med, men hur kommer den ligga i pris?
Främst är det tänkt att jag ska streama från en NAS, men eventuellt spela lite äldre spel om det går.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Finns det några färdiga boxar man kan köpa och lägga in XBMC? Börjar känna mig lite gammal, vill bara koppla in skiten - det ska funka direkt. Hur billigt kan man komma undan?

Krav: 1080p utan problem, klarar SVTPlay i högsta kvalitet utan problem. Ska köra XBMC. Spelar spel gör jag på vanliga datorn eller min xbox. Behöver inte ha bluray-läsare, kör allt över nätverket från servern i garderoben.

Plus i kanten: Stilren design, trådlös (vet inte hur bra det funkar med 1080p? Om det funkar bra är det ju ett plus), liten.

Minus: Konstig formfaktor där det sticker ut kablar åt alla håll, skrikiga färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Hej på er!

Vilket alternativ skulle ni köra på?
Alt 1
ASRock A75M-ITX
Morex T3500 80W (Svart)
AMD A-Series A6-3500 2,1GHz Socket FM1 Box

Alt 2

Asus E45M1-I Deluxe
Morex T3500 80W (Svart)

Det är inte bråttom. FM2 verkar kul den med, men hur kommer den ligga i pris?
Främst är det tänkt att jag ska streama från en NAS, men eventuellt spela lite äldre spel om det går.

1, betydligt mer kraft i det till en marginellt större kostnad...

Gissar på att FM2 kommer kosta lika som FM1, de måste konkurrera med priserna mot Intel som nu har bättre integrerad grafik.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Finns det några färdiga boxar man kan köpa och lägga in XBMC? Börjar känna mig lite gammal, vill bara koppla in skiten - det ska funka direkt. Hur billigt kan man komma undan?

Krav: 1080p utan problem, klarar SVTPlay i högsta kvalitet utan problem. Ska köra XBMC. Spelar spel gör jag på vanliga datorn eller min xbox. Behöver inte ha bluray-läsare, kör allt över nätverket från servern i garderoben.

Plus i kanten: Stilren design, trådlös (vet inte hur bra det funkar med 1080p? Om det funkar bra är det ju ett plus), liten.

Minus: Konstig formfaktor där det sticker ut kablar åt alla håll, skrikiga färger

En bärbar med HDMI-utgång kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En liten byggrapport:

Snodde ihop en HTPC åt en polare med denna spec:

Asus P8H77-V LE
Intel Pentium G840 2,8GHz
FSP Group FSP400
Silverstone Lascala LC17B

Summa 2700:-

Till det ett par 2Gb ramstickor och en 40Gb SSD som jag hade liggande.

Anledningen till chassivalet var att han även ville använda datorn som server.

Jag var lite skeptisk till G840:ans grafikprestanda men det fungerar att titta på film med den, och polaren är nöjd.

Den känns rapp och ur processorhänseende har jag svårt till att se varför man skulle behöva mer till en HTPC.

Det enda negativa som jag kan se med det bygget är de 2 fläktarna bak som låter lite, men ställer man ner varvtalet på dom så blir det bättre. Och då den knappt blir varm så kan man ställa ner dom utan att vara orolig.

PSU:n var tyst - dock var det snålt med kablar och kontakter. Bara 3 SATA så där får man köpa adaptrar när det blir dags för fler SATA-enheter.

En mycket prisvärd HTPC/server om jag får säga det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

1, betydligt mer kraft i det till en marginellt större kostnad...

Gissar på att FM2 kommer kosta lika som FM1, de måste konkurrera med priserna mot Intel som nu har bättre integrerad grafik.

Väldigt tacksam för svar! Får se om jag väntar på fm2 eller om det kliar för mycket i vänsterfingret..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

ASUS E45M1-I DELUXE AMD FUSION E-450 MINI-ITX
2st DIMM DDR3 2GB 1333MHZ CL9 KVR1333D3N9/2G
LOGITECH WIRELESS TOUCH KEYBOARD K400 #NORDIC
MOREX T3500 MINI-ITX 80W BLACK
OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC
3900kr kostar detta.

Är det ett bra system som klarar spela alla Film format och kunna surfa på?
Jag behöver inte ha det moderkortet eller det chassit fall det finns bättre alternativ. motager gärna tips och länkar på bättre eller likvärdiga system för samma pengar.

Permalänk
Medlem

Hur duger Intel hd graphics 3000 till htpcsyften? Har en a8 3850 som var ämnad till htpc, men flickvännen blev sambo och har använt llanon som mainrigg, den uppfyller alla hennes krav. Fyndade däremot nyligen en core i3 540 och ett passande mitxkort som slumpades bort, som jag tänkte skulle bli hennes nya rigg. Men det blir ju mycket mindre krångel om jag bara använder 540'n som htpc och låter henne behålls llanon, några tips eller idéer?

Dedikerat grafikkort är inte ett alternativ för det får inte plats i chassit, så jag undrar helt enkelt om 540'ns onboard graphics pallar att spela upp 1080p och agera htpc som sig bör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Hur duger Intel hd graphics 3000 till htpcsyften? Har en a8 3850 som var ämnad till htpc, men flickvännen blev sambo och har använt llanon som mainrigg, den uppfyller alla hennes krav. Fyndade däremot nyligen en core i3 540 och ett passande mitxkort som slumpades bort, som jag tänkte skulle bli hennes nya rigg. Men det blir ju mycket mindre krångel om jag bara använder 540'n som htpc och låter henne behålls llanon, några tips eller idéer?

Dedikerat grafikkort är inte ett alternativ för det får inte plats i chassit, så jag undrar helt enkelt om 540'ns onboard graphics pallar att spela upp 1080p och agera htpc som sig bör

Om du har grejerna är det ju bara att prova! Rent tekniskt klarar de grejerna det du kräver, men sedan om det gör det till den kvalité som du kräver är omöjligt för någon annan än du att avgöra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är i farten att bygga en HTPC för att kolla på film/serier.
ser ut att bli följande komponenter http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2157292&view=m

är det något som ser galet ut eller har jag glömt något?

kommer använda mig av min NAS för lagring och bygga mitt eget chassi.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

Har tänkt dra ihop en redig htpc för bdåde film o spel. Det var länge sedan jag byggde ihop en dator så har ingen koll längre. Så är det nån som kan tvär slänga ihop en fin htpc för runt 8-10k? Har tänkt dra ljud via optiskt o bild via dvi. Kör 7.1 på min hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakith:

Har tänkt dra ihop en redig htpc för bdåde film o spel. Det var länge sedan jag byggde ihop en dator så har ingen koll längre. Så är det nån som kan tvär slänga ihop en fin htpc för runt 8-10k? Har tänkt dra ljud via optiskt o bild via dvi. Kör 7.1 på min hemmabio.

Vilken formfaktor vill du ha?

Skitliten, stor (hifi-förstärkarstorlek) med lagringskapacitet eller kanske DVD-format?

Ska den vara tvärtyst eller får den låta lite?

Tunga spel? Dvs ska grafikkortet vara det vassaste möjliga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janzzze:

Är i farten att bygga en HTPC för att kolla på film/serier.
ser ut att bli följande komponenter http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2157292&view=m

är det något som ser galet ut eller har jag glömt något?

kommer använda mig av min NAS för lagring och bygga mitt eget chassi.

Ser inga fel iallafall...

Värt att kontrollera om minnena finns med på kompabilitetslistan för moderkortet dock. Sedan skulle nog jag kört på en A8 3870 då prisskillnaden är så liten och för att få en upplåst processor ifall man vill leka med optimering av dess prestanda mot tex värmeutvecklingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Skitliten, stor (hifi-förstärkarstorlek) med lagringskapacitet eller kanske DVD-format?

Den ska va stor dvs förstärkar storlek. Gärna ssd hårddisk för operativsystem o för lagring räcker det med 1tb. Den får låta lite men inte för mycke. Och grafik kortet ska gärna klara att köra det mesta. Så runt 1,5-2,5 för det kortet. En Blueray är inte nödvändigt eftersom jag har en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

http://www.inet.se/produkt/6901694/silverstone-grandia-gd07b-.... Detta chassi hade vart perfekt. Stilrent. Elr antec's fusion svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakith:

http://www.inet.se/produkt/6901694/silverstone-grandia-gd07b-.... Detta chassi hade vart perfekt. Stilrent. Elr antec's fusion svart.

Ett bra val då det sväljer ATX-moderkort, har bra kylning med 12cm fläktar samt tar fullstora grafikkort.

Med den budgeten skulle det bli en Intel-setup.

Moderkort: Z77 1155, nästan valfritt vilket märke men Asus P8Z77-V LE för knappa 1300:- kan kanske vara något, eller ASRock Z77 Pro4 för knappa 1100 om man vill spara några hundringar.

Värt att kolla kan vara moderkortens möjligheter till att köra dubbla eller tripla grafikkort om du vill uppgradera grafiken i framtiden.

Chassi: Silverstone GD08 1400:-

CPU: Intel Core i5 3570K 1800:-
Den räcker nog väldigt långt för spel, och den ska gå att överklocka bra med rätt kylning.

CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 400:-
Eller någon annan bra kylare som får plats och inte låter så mycket.

Minne: 16Gb (4x4) DDR3 900:-, man får försöka hitta ett som står med på moderkorttillverkarens kompabilitetslista.

Systemdisk, SSD: 128Gb får man ju för under 1000:- så det är bara att ta en av de stabila Samsung 830 kanske?

Lagrings HDD: 2TB 1000:-

PSU: Det trevligaste är ju självklart att välja ett passivt eller halvpassivt kylt nätagg för om det ska vara tyst. Seasonic X-760 760W för 1400:- är ett riktigt fint nätagg som håller ett bra tag även om du stoppar i fler grafikkort

Då var vi uppe runt 8000, och har grafikkort och eventuellt operativ kvar. Det värsta passiva grafikkort på marknaden är väl AMD 7750, tex Club3D 7750 för 1000:-

Men det kanske är för klent för spel, jag vet inte då jag inte spelar...

Ovanstående borde bli en jäkligt fin HTPC och klara rätt mycket grafik- och processor-krävande applikationer/spel. Oh vill man ha mer så kan man ju alltid stoppa i fler grafikkort eller ta en i7:a.

Hoppas det hjälpte dig något!

Visa signatur