Permalänk
Medlem

Kortslutning?

Jag trycker på startknappen, men nätaggregatfläkten snurrar bara någon sekund. Därefter har startknappen ingen effekt, utan nätagg måste stängas av på off-knappen, och laddningen i kondensatorerna väntas ut, innan samma resultat kan reproduceras.

Nätagget kör igång utan problem vid en artificiell start (dvs grön mot svart) (med alla kopplingar utdragna utom fläktar).

Datorn har fungerat i 5-6 år, men moderkort har gått sönder vid två tillfällen och minne har förstörts en gång. Ett tredje byte av moderkort gjordes för två månader sedan då datorn börjat stänga av sig ganska slumpmässigt och det visade sig att en komponent på kortet brunnit. Det tredje moderkortet installerades och datorn fungerade felfritt i någon månad. Den går nu alltså inte att starta alls.

Nätaggregatet Silverstone Zeus 650W verkar helt klart ha en misstänkt negativ långsiktig effekt på komponenter här (eller så är de helt enkelt värdelösa från början), men jag har nu korstestat med ett Corsair 750 HX och fått samma resultat.

Har något plötsligt, efter en månads användning, börjat kortsluta? Vad finns det för andra tänkbara fel?

Det som drivs är X2 4800+ AM2, 1 HDD, 1 Floppy, 1 DVD-RW, 1 7800 GTX. 4 GB minne.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Nu brann grafikkortet upp.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

hahahaha xD episkt!
hur menar du med korstestat?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Nu brann grafikkortet upp.

En svag gissning på att nått är fel... Ventilera rummet bara. Finns ingen värre än "bräntgrafikkortsrökhuvudvärk".

Permalänk
Medlem

Korstestning, alltså jag kopplar ur det "gamla" nätaggregatet och pluggar in det nya.

Nätaggregatet är lurigt, men det visar rätt spänningar.

Jag satte i alla fall in ett annat gammalt grafikkort och fick allt att fungera nu. Det är ganska riskabelt att göra så, men korten är så gamla att de inte kan användas för något annat. Det kanske blir att byta ut agget så länge, men det är synd att låsa upp Corsairet på det.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Trots att jag inte vet så mycket om Silverstone agg så skulle jag dumpa den efter så många problem innan nåt mer går sönder. Men även om du byter den så kan det dröja en viss tid innan redan skadade delar går sönder helt pga gamla agget.

Du gör väl inget konstigt som att dammsuga i datorn eller har nån katt som gillar datorn mm?