[BRF] Fastighetsnät och Tjänsteleverantörer med 1 Gbit/s?

Permalänk
Medlem

[BRF] Fastighetsnät och Tjänsteleverantörer med 1 Gbit/s?

Vi är pågång att bygga ett fastighetsnät i vår BRF (vi har en husnod från Stokab indragen). Vad vi förstått är det bla viktigt med mätprotokoll och veta vilka instrument som används för att kunna spåra. Något vi absolut inte får missa när det gäller valet av installatör?

Operatören/erna ska kunna erbjuda 1000 Mbit/s/1 Gbit/s. Hur får vi till det bästa priset med våra lite drygt 32 lgh? Borde vi gå ihop flera BRF för att skriva ett gemensamt avtal mot någon kommunikationsoperatör (KO)?

Permalänk
Medlem

Tjenare heeMan, denna tråd kommer jag att följa.

Är nämligen i samma situation som du - ska utreda om, hur, varför och vad som kan vara bäst för den förening jag bor i.

Vi har "stadsnät" utanför i gatan och kan ansluta till detta.

Det jag funderar över är om föreningen ska bygga ett eget nät, skapa en "anslutningsportal" och låta ett antal olika leverantörer erbjuda medlemmarna tillgång till deras olika lösningar.

Alternativ kan man låta en leverantör ansluta till stadsnätet, bygga nätverket i huset och ha "monopol" på att leverera under 3-5 år, sedan övergår ägandet och administrationen av nätet till Brf´en.

Jag känner till en Brf som valde den sista varianten och fick en bra lösning.

Vad menar du med "mätprotokoll" och "spårning". + Tror man får väga antalet leverantörer mot priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Tjenare heeMan, denna tråd kommer jag att följa.

Är nämligen i samma situation som du - ska utreda om, hur, varför och vad som kan vara bäst för den förening jag bor i.

Vi har "stadsnät" utanför i gatan och kan ansluta till detta.

Det jag funderar över är om föreningen ska bygga ett eget nät, skapa en "anslutningsportal" och låta ett antal olika leverantörer erbjuda medlemmarna tillgång till deras olika lösningar.

Alternativ kan man låta en leverantör ansluta till stadsnätet, bygga nätverket i huset och ha "monopol" på att leverera under 3-5 år, sedan övergår ägandet och administrationen av nätet till Brf´en.

Jag känner till en Brf som valde den sista varianten och fick en bra lösning.

Vad menar du med "mätprotokoll" och "spårning". + Tror man får väga antalet leverantörer mot priset.

Roligt! Då står vi på samma ställe! Med mätprotokoll menar jag vikten av att provtrycka nätet när det är färdigt för att se så man får det man betalat för. Instrumenten som mätprotokollet har upprättats med hjälp av är viktiga att veta vilka dessa är för att på det sättet säkert veta att mätprotokollet stämmer.

Permalänk
Medlem

Aha.

Den brf jag nämnde valde BBB (om vilket man kan tycka vad man vill - det var deras val) och fick att antal standardhastigheter att välja på + garantier. Om detta kan man läsa på BBB´s hemsida under bostadstadsrättsföreningar.

En fråga till dig - hur många lgh har ni i brf´en, ska ni ha en obligatorisk anslutning eller frivillig, och är det ett gammalt eller nytt hus - kan vara olika svårt att dra nätverk då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Aha.

Den brf jag nämnde valde BBB (om vilket man kan tycka vad man vill - det var deras val) och fick att antal standardhastigheter att välja på + garantier. Om detta kan man läsa på BBB´s hemsida under bostadstadsrättsföreningar.

En fråga till dig - hur många lgh har ni i brf´en, ska ni ha en obligatorisk anslutning eller frivillig, och är det ett gammalt eller nytt hus - kan vara olika svårt att dra nätverk då.

Bra frågor! Vi är 32 lgh. Obligatorisk att dra in ett fiberuttag i hallen. Inte ansluta sig mot någon tjänst. Huset är från 1920 så det kommer bli en utmaning. Antagligen kommer vi fräsa in /helt dölja alla kablar i väggarna.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig alltförväl... Ett 30-tal lgh och ett hus från slutet av 20-talet.

Hur fick ni in husnoden från Stokab? Var tänker ni dra de "lodräta stammarna", hisschakt, ventilationsledningar, kökstrappor, utanpå huset?

Ursäkta alla frågor - men detta är ett ypperligt tillfälle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Känner igen mig alltförväl... Ett 30-tal lgh och ett hus från slutet av 20-talet.

Hur fick ni in husnoden från Stokab? Var tänker ni dra de "lodräta stammarna", hisschakt, ventilationsledningar, kökstrappor, utanpå huset?

Har ni pratat med en installatör?
De brukar komma och titta på huset, se vilka förutsättningar som finns och komma med förslag på vad som är bäst.

Jag sitter i ett liknande läge som er, och hos oss så fanns det plats i både el & VA stammarna samt att vi har ett sopnedkast som är tomt.

Permalänk
Medlem

Hej Blk - nu är vi tre *LER*

Hos mig är det uteslutet med el och vattenstammar och sopnedkast finns ej. Funderar på hisschakt eller utanpå huset på baksidan (där hänger teleledningar idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Sen vill vi ha så många tjänsteleverantörer i vår nät som möjligt. Många ska kunna erbjuda 1000 Mbit/s/1 Gbit/s. Hur åstakommer vi så många leverantörer att det bli konkurrens om priserna för tjänsterna i vårt nät? Borde vi gå ihop flera BRF för att skriva ett gemensamt avtal mot någon kommunikationsoperatör (KO)?

Ni har ju alternativet att titta på en leverantör som i sin tur leverera operatörer.
Blir ju samma princip som ett stadsnät.
Eftersom ni har stokab (trots att det står umeå på dig) så vet jag att OpenNet & Zitius är två förslag.

Permalänk
Medlem

Vilken "nivå" har ni valt?
Fiber/TP? - lägenhetsnät/uttag i hallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Har ni pratat med en installatör?
De brukar komma och titta på huset, se vilka förutsättningar som finns och komma med förslag på vad som är bäst.

Jag sitter i ett liknande läge som er, och hos oss så fanns det plats i både el & VA stammarna samt att vi har ett sopnedkast som är tomt.

Vi har inte pratat med någon ännu. Kollar av marknaden med vilka som finns och mailar.

Skrivet av Blk:

Ni har ju alternativet att titta på en leverantör som i sin tur leverera operatörer.
Blir ju samma princip som ett stadsnät.
Eftersom ni har stokab (trots att det står umeå på dig) så vet jag att OpenNet & Zitius är två förslag.

Du tänkte på en kommunikationsoperatör? Absolut! Vi håller på att kolla upp det.

Skrivet av Blk:

Vilken "nivå" har ni valt?
Fiber/TP? - lägenhetsnät/uttag i hallen?

1 par fiber till varje lgh. Fiberuttag (konverter till CAT) i hallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Vi ringde bara Stokab. Dom drog gladeligen in svartfiber till källarn. Vet inte alls ännu hur vi ska dra fibern vidare till ett fungerande och snyggt fastighetsnät. Mycket bra fråga. Vi har hiss. Men inget sopnedkast. Och uppenbarligen ingen annan kanalisation; alla kablar går i trapphuset...Utanpå huset tror jag inte är ett alternativ för föreningen. Kanske via ventilationen. Men den är skruttig...Men jag vet faktiskt inte. Svårt med 20-tals hus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Men dom har oftast några få tjänsteleverantörer och man riskerar att hamna mellan stolarna (fastighetsnät-tjänsteleverantör-kommunikationsoperatör) som BRF.

1 par fiber till varje lgh. Fiberuttag (konverter till CAT) i hallen.

Har du möjlighet att utveckla de övre citatet lite?

Ok, har ni fått pris på det?
När vi tittade på samma sak så blev det 7-8k per lägenhet, då ingick ett litet skåp samt el-uttag till konverten.
Det är ju ganska dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Har du möjlighet att utveckla de övre citatet lite?

Ok, har ni fått pris på det?
När vi tittade på samma sak så blev det 7-8k per lägenhet, då ingick ett litet skåp samt el-uttag till konverten.
Det är ju ganska dyrt..

Vi har inte fått något pris ännu, men det lutar åt att det är så vi vill ha det. Hur kan man göra annars om man vill få över fibern i något som går att använda? Ang. citat så läste jag följande : Vid fel i bredbandstjänsten kan en potentiell konflikt mellan (KO) och tjänsteleverantören uppkomma då kommunikationsoperatören endast ansvarar för infrastrukturen och tjänsteleverantören för innehållet. Risken finns att föreningen faller mellan stolarna då två kundtjänster skyller på varandra. Källa: http://www.styrelseguiden.se/artiklar/Fiberbredband_till_bostadsraettsfoereningen-15

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Vi har inte fått något pris ännu, men det lutar åt att det är så vi vill ha det. Hur kan man göra annars om man vill få över fibern i något som går att använda?

Ang. citat så läste jag följande : Vid fel i bredbandstjänsten kan en potentiell konflikt mellan (KO) och tjänsteleverantören uppkomma då kommunikationsoperatören endast ansvarar för infrastrukturen och tjänsteleverantören för innehållet. Risken finns att föreningen faller mellan stolarna då två kundtjänster skyller på varandra. Källa: http://www.styrelseguiden.se/artiklar/Fiberbredband_till_bostadsraettsfoereningen-15

Det går ju att dra TP, fördelen med fibern är förutom kapaciteten att man slipper utrustingen hos sig, vilket bör göra det lättare vid ev. fel.

Visst finns det de, men samtidigt så bör det vara ganska enkelt iom att du lätt kan byta leverantör. Det går väl även att kolla upp hur avtalen dem i mellan ser ut, de jobbar ju tillsammans för att ge dig internet de klarar ju inte sig utan varandra.
Och sen har du ju samma princip när det gäller elen, hur ofta har du hört talas om det problemet där?

Det kan ju bli ett probelm, men det måste ju vara värre med en ensam operatör som är dålig då kan du ju inte ens byta bort dem om de suger.

Permalänk
Medlem

Jobbar som Bredbands/Fiber tekniker så kan svara på en del frågor ni har!

Nu när ni är såpass få kunder hade jag satsat på en gruppanslutning där alla i huset får ett uttag installerat. Blir bäst och billigast så, samt att ni kör mot en operatör och skippar öppet nät. Kolla med Ownit, Bahnhof och Riksnet dem brukar oftast ge er en bra deal. Vad jag vet erbjuder dessa 1000/1000. Öppna stadsnät brukar vara sämre på dessa hastigheter och har då istället "bara" 1000/100 etc till svineri priser.

Skippa att dra fiber ända upp till Lgherna, blir mer jobb, dyrare och du tjänar faktiskt absolut ingenting på det. Satsa då istället på Cat6A kabel som är god för 10Gbit ! Helt klart mer framtidssäkert än en Fiberkonverter som blir omodern inom 2-3år och kanske pajjar var 5:e.
Tänk även på att när föreningen sedan om säg 5-10 år nu då ska uppgradera till 10Gbit hos kunderna istället för 1Gbit som ni tänker köra på idag. Då slipper ni byta ut konverter i varje lägenhet, och allt vad det innebär. Istället byter ni switcharna i källaren och eventuellt i noden beroende på vad som behövs.

Ang. svartfibern så ska den vara mätt & godkänd av firman som installerat överlämningspunkten. Alla typer av cat-nät fibernät you name it kontrollmäter man alltid för att kolla att nätet är korrekt installerat samt uppfyller kraven som är satta.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Jobbar som Bredbands/Fiber tekniker så kan svara på en del frågor ni har!

Nu när ni är såpass få kunder hade jag satsat på en gruppanslutning där alla i huset får ett uttag installerat. Blir bäst och billigast så, samt att ni kör mot en operatör och skippar öppet nät. Kolla med Ownit, Bahnhof och Riksnet dem brukar oftast ge er en bra deal. Vad jag vet erbjuder dessa 1000/1000. Öppna stadsnät brukar vara sämre på dessa hastigheter och har då istället "bara" 1000/100 etc till svineri priser.

Skippa att dra fiber ända upp till Lgherna, blir mer jobb, dyrare och du tjänar faktiskt absolut ingenting på det. Satsa då istället på Cat6A kabel som är god för 10Gbit ! Helt klart mer framtidssäkert än en Fiberkonverter som blir omodern inom 2-3år och kanske pajjar var 5:e.
Tänk även på att när föreningen sedan om säg 5-10 år nu då ska uppgradera till 10Gbit hos kunderna istället för 1Gbit som ni tänker köra på idag. Då slipper ni byta ut konverter i varje lägenhet, och allt vad det innebär. Istället byter ni switcharna i källaren och eventuellt i noden beroende på vad som behövs.

Ang. svartfibern så ska den vara mätt & godkänd av firman som installerat överlämningspunkten. Alla typer av cat-nät fibernät you name it kontrollmäter man alltid för att kolla att nätet är korrekt installerat samt uppfyller kraven som är satta.

Aha! Det var ju lite ny info! Intressant! Tycker du att vi ska äga vårt fastighetsnät direkt? Hur ska avtalet se ut som vi isåfall går in i med nån av ovanstående operatörer? Ska dom få bygga och äga för att drifta? Vad kan vi kräva? Vad händer efter att man passerat 10Gbit och vill ha mer?

Permalänk
Medlem

Tjenare eckim,

Köper ditt resongemang, men är det inte ofta så att de flersta operatörer, utom Telia och Tele2 (till viss del) levererar via stadsnätet (Telia bygger ut egen fiber som de kör på och Tele2 både köre egen och köper in via stadsnät).

Så min tanke är precis som du säger Ownit, Bahnhof, Riksnet och till och med kanske BBB (erbjuder bla 100/100). Göra en 3-5 årsdeal, Catkabel i huset (inte fiber) och gruppansluta. Men anslutning via stadsnät.

Om 3-5 år så är det i alla fall ingen som vet vad som gäller...

Permalänk
Medlem

Tjenare heeMan och övriga, jag är den fjärde att ansluta mig i denna diskussion. Vi håller precis som ni på att upphandla bredband till vår BRF.

Vi ska dra nya elstammar och i samband med detta kommer vi dra in ett eget fastighetsnät som föreningen äger. Vi kommer dra Cat6a kabel då denna klarar hastigheter upp till 10Gbit/s och inte satsa på fiber ända fram till lägenheterna. Ni måste ju även ha en fiberswitch som inte är gratis plus omvandlare och strömförsörjning där ni ska omvandla fibern. Tänk även på att det finns fler servicetekniker som kan kopparnät än fibernät. Servicetekniker för fibernät brukar inte direkt vara gratis.

Intressant med en tråd om detta, vi kommer sikta in oss på 100/100 även IP-telefon och även försöka oss på IP-tv. Allt från en och samma leverantör och försöka få en bra deal från någon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeMan:

Cat7 verkar vara det senaste. Kanske är värt eftersom det ska hålla några år...?

Kör på CAT6 kablar, då är ni framtidssäkra upp till 10 Gigabit/s med nuvarande kablage (vilket är mer än nog för hushåll).

Ang anslutning hör med stadsnätet vad dem skulle ta för att dra in fiber, och bygga ett fastighetsnät.

det är inte så himla dyrt för en sådan investering, och då få tillgång till flertalet operatörer så att varje kund (hushåll) själv kan välja operatör, och sina tjänster ( IP-Telefoni, IP-Tv etc).

Om ni tecknar ett kontrakt med stadsnätet som leverantör som berör hela installationen (indragning av fiber, byggnation av fastighetsnätet, testning, etc) så är det bara en leverantör ni har kontakt med under byggtiden (stadsnätet) om dem är totalentreprenör av installationen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kör på CAT6 kablar, då är ni framtidssäkra upp till 10 Gigabit/s med nuvarande kablage (vilket är mer än nog för hushåll).

Ang anslutning hör med stadsnätet vad dem skulle ta för att dra in fiber, och bygga ett fastighetsnät.

det är inte så himla dyrt för en sådan investering, och då få tillgång till flertalet operatörer så att varje kund (hushåll) själv kan välja operatör, och sina tjänster ( IP-Telefoni, IP-Tv etc).

Om ni tecknar ett kontrakt med stadsnätet som leverantör som berör hela installationen (indragning av fiber, byggnation av fastighetsnätet, testning, etc) så är det bara en leverantör ni har kontakt med under byggtiden (stadsnätet) om dem är totalentreprenör av installationen.

Skulle Stokab kunna göra allt du nämner ovan menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeMan:

Skulle Stokab kunna göra allt du nämner ovan menar du?

Stokab drar in en fiber, som i sin tur olika leverantörer kan leverera i, men ni måste bygga ett fastighetsnät antingen genom att;:

1: en operatör bygger, och har ensamrätt på att leverera tjänster i säg 3-5 år (då kostar oftast inte fastighetsnätet något, eller en mindre kostnad), sen släpps nätet fritt för övriga operatörer.

alt

2: ni låter en firma bygga stadsnätet, och sluter avtal med flera olika tjänsteleverantörer att leverera i erat fastighetsnät (vilket blir som ett öppet stadsnät, att dem olika leverantörerna konkurrerar på lika villkor att leverera i nätet).

Läs mer på:
Hur aktiveras fastigheten?
Vad som händer sedan är upp till dig som fastighetsägare
http://www.stokab.se/templates/StandardPage.aspx?id=1125

läs även:
Exempel på operatörer i Stokabs nät
http://www.stokab.se/templates/StandardPage.aspx?id=378

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Stokab drar in en fiber, som i sin tur olika leverantörer kan leverera i, men ni måste bygga ett fastighetsnät antingen genom att;:

1: en operatör bygger, och har ensamrätt på att leverera tjänster i säg 3-5 år (då kostar oftast inte fastighetsnätet något, eller en mindre kostnad), sen släpps nätet fritt för övriga operatörer.

alt

2: ni låter en firma bygga stadsnätet, och sluter avtal med flera olika tjänsteleverantörer att leverera i erat fastighetsnät (vilket blir som ett öppet stadsnät, att dem olika leverantörerna konkurrerar på lika villkor att leverera i nätet).

Läs mer på:
Hur aktiveras fastigheten?
Vad som händer sedan är upp till dig som fastighetsägare
http://www.stokab.se/templates/StandardPage.aspx?id=1125

läs även:
Exempel på operatörer i Stokabs nät
http://www.stokab.se/templates/StandardPage.aspx?id=378

Just ja!

Kan gilla att ha en leverantör för allt och veta var man ska ringa om nått strular , det blir enkelt både för styrelsen och alla medlemmar. Samtidigt vill jag sänka priserna mot alla medlemmarna genom att konkurrensutsätta vårt fastighetsnät. Dessutom vill jag inte låsa mig mot en operatör med bara deras tjänster. Jag vill ju kunna ge valmöjligheten (mot medlemmarna) med olika uppsägningstider, hastigheter och tjänster.

Ser ut som vi är inne på att faktiskt bygga fiber hela vägen in i folks hallar. Nätet ska hålla mycket hög kvalité! Har någon tips på några riktigt riktigt proffsiga konstruktörer för fastighetsnät?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeMan:

Just ja!

Kan gilla att ha en leverantör för allt och veta var man ska ringa om nått strular , det blir enkelt både för styrelsen och alla medlemmar. Samtidigt vill jag sänka priserna mot alla medlemmarna genom att konkurrensutsätta vårt fastighetsnät. Dessutom vill jag inte låsa mig mot en operatör med bara deras tjänster. Jag vill ju kunna ge valmöjligheten (mot medlemmarna) med olika uppsägningstider, hastigheter och tjänster.

Ser ut som vi är inne på att faktiskt bygga fiber hela vägen in i folks hallar. Nätet ska hålla mycket hög kvalité! Har någon tips på några riktigt riktigt proffsiga konstruktörer för fastighetsnät?

Netel brukar oftast anlitas av Telia då det byggs stadsnät/fastighetsnät: http://netel.se/

Jag skulle nog inte satsa på fiber ända in till lägenheterna, då det blir MYCKET dyrare att både montera ut fiber (fibern kostar flera ggr mer/samma sträcka än CAT6 kablage) och du måste ha aktiv utrustning i båda ändarna (fiber switch i källaren och fiberconverter i hallen i lägenheterna) vilket gör att felrisken ökar, då man har mer aktiv utrustning.

Fördelen med fiber ända in till hallen är ju att man inte får en aktiv strömbärare som kan leda eventuella strömfel via nätverket runt till övriga i huset (överspänning, eller andra elfel) som annars skulle kunna gå vidare via CAT6 kablaget ner och skada switchen och kanske i sin tur andra boendes datorer/utrustning.

Men att sätta CAT6 kablage är billigare i materialkostnad, (meterpris) och du slipper även kostnaden för fiberconverter i varje lägenhet (vilka annars ligger på runt 1000 kr ca, beroende på modell/utförande) priset är kraftigt varierande, även att fiber switchar är dyrare än vanliga nätverksswitchar om klarar motsvarande hastigheter.

Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med Stokab och säga att ni vill ha ett fastighetsnät byggt, och att det ska vara flera leverantörer som ska kunna leverera sina tjänster i erat nät, så kommer dem leda er till lämplig part att föra vidare samtal med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i branschen och även jag råder er att köra på Cat6 och inte fiber. Fiber till varje lägenhet är grovt räknat 3 ggr dyrare i installation och ger i praktiken inga fördelar. Snarare tvärtom eftersom varje lägenhet måste ha en relativt dyr fiberkonverter som ska ha ström och brukar gå sönder efter ett par år.

Cat6 klarar som sagt 10 Gbit/s och det räcker för överskådlig framtid. Anslutningen klarar då 250 st HD-filmer i full Bluray-kvalitet som streamas samtidigt. Eller så kan du kolla på ca 1000 av dagens HD-tvkanaler, samtidigt. På samma sätt som "CD-kvalitet" på ljudet i praktiken helt enkelt räcker för nästan alla människor så finns det en maxgräns för hur snabb internetanslutning det är lönt att ha.

Säg att det kommer Super-HD kanaler med 11.2-ljud om ett antal år som drar 10 ggr mer bandbredd än dagens HD-kanaler. Då kan du fortfarande titta på 100 olika kanaler i hemmet samtidigt. Det går liksom knappt att konsumera så mycket video och data.

För att 10 Gbit/s inte ska räcka så behövs det helt nya typer av data som behöver förmedlas, typ hologram-TV, som inte ens är uppfunnet än. Då känns det onödigt att betala för den flummiga framtidsinvesteringen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Netel brukar oftast anlitas av Telia då det byggs stadsnät/fastighetsnät: http://netel.se/

Jag skulle nog inte satsa på fiber ända in till lägenheterna, då det blir MYCKET dyrare att både montera ut fiber (fibern kostar flera ggr mer/samma sträcka än CAT6 kablage) och du måste ha aktiv utrustning i båda ändarna (fiber switch i källaren och fiberconverter i hallen i lägenheterna) vilket gör att felrisken ökar, då man har mer aktiv utrustning.

Fördelen med fiber ända in till hallen är ju att man inte får en aktiv strömbärare som kan leda eventuella strömfel via nätverket runt till övriga i huset (överspänning, eller andra elfel) som annars skulle kunna gå vidare via CAT6 kablaget ner och skada switchen och kanske i sin tur andra boendes datorer/utrustning.

Men att sätta CAT6 kablage är billigare i materialkostnad, (meterpris) och du slipper även kostnaden för fiberconverter i varje lägenhet (vilka annars ligger på runt 1000 kr ca, beroende på modell/utförande) priset är kraftigt varierande, även att fiber switchar är dyrare än vanliga nätverksswitchar om klarar motsvarande hastigheter.

Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med Stokab och säga att ni vill ha ett fastighetsnät byggt, och att det ska vara flera leverantörer som ska kunna leverera sina tjänster i erat nät, så kommer dem leda er till lämplig part att föra vidare samtal med.

Toppen tips med att ringa Stokab och höra vad dom säger! Tack!

Skrivet av Frux:

Jag jobbar i branschen och även jag råder er att köra på Cat6 och inte fiber. Fiber till varje lägenhet är grovt räknat 3 ggr dyrare i installation och ger i praktiken inga fördelar. Snarare tvärtom eftersom varje lägenhet måste ha en relativt dyr fiberkonverter som ska ha ström och brukar gå sönder efter ett par år.

Cat6 klarar som sagt 10 Gbit/s och det räcker för överskådlig framtid. Anslutningen klarar då 250 st HD-filmer i full Bluray-kvalitet som streamas samtidigt. Eller så kan du kolla på ca 1000 av dagens HD-tvkanaler, samtidigt. På samma sätt som "CD-kvalitet" på ljudet i praktiken helt enkelt räcker för nästan alla människor så finns det en maxgräns för hur snabb internetanslutning det är lönt att ha.

Säg att det kommer Super-HD kanaler med 11.2-ljud om ett antal år som drar 10 ggr mer bandbredd än dagens HD-kanaler. Då kan du fortfarande titta på 100 olika kanaler i hemmet samtidigt. Det går liksom knappt att konsumera så mycket video och data.

För att 10 Gbit/s inte ska räcka så behövs det helt nya typer av data som behöver förmedlas, typ hologram-TV, som inte ens är uppfunnet än. Då känns det onödigt att betala för den flummiga framtidsinvesteringen idag.

Det är alltid intressant och läsa allas för och nackdelar för det olika teknikerna. Det verkar som om vi tänker oss denna installation som någonting att även räkna med om 25 år. Likviditeten i föreningen verkar verkligen inte vara något problem. Med det sagt så bör fibers fördelar överstiga nackdelarna någonstans. fiberconvertern har tydligen flera leverantörer (fastighetsnät) ansvaret för under avtalstiden. Så med dessa bör man ju isåfall skriva längre avtal.

Permalänk
Medlem

Modellen med att ha flera leverantörer av tjänster (varje brf-ägare väljer själv) - blir det inte dyrare än att låta en (bra, väletablerad leverantör) få ensamrätt till leverans under en specifik kontraktstid (tex. 3-5 år)?

Jag har sett lösningar i Brf-föreningar där leverantören dragit nätet (Cat6) och anslutit till stadsnät. För föreningens del har detta inte kostat något. Kontraktstid 3-5 år och därefter övergår nätet i Brf´s ägo.

Alla lgh´s gruppansluts och de fick mycket bra priser på tjänsterna, bredband (kan välja olika hast), tv (kan välja olika kanalpaket) och telefoni. Valde de mer är det "baspaket" som föreningen avtalat om fick varje brf-ägare själv betala till.

Är det ngn som har liknande, eller andra erfarenheter - dela gärna med er av dem.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag har nät indraget av tele2 i min fastighet. Vet inte vad de gjorde för avtal med det verkar inte gå att få stadsnät även om jag vet att husen på andra sidan gatan har det. Tekniskt borde det inte vara något problem.

Iaf så kan jag få 10Mbit fiber för 299kr från tele2 nu. Om jag kunde välja stadsnät erbjuder tele2 100mbit + massa extra tjänster för 199. (Ta priserna med en liten nypa salt. Kollade detta igår och skriver från minnet).

Inte för att jag ens vill ha tele2. De har strypt så att upphastigheterna så att de kan ta extra betalt för att ge tex 100/100. Annars får man typ 100/20 eller nått i den stilen.

Som hyresgäst är jag sjukt irriterad över föreningens lösning iaf. Ska ta upp detta med dem när de har tid och kolla lite noggrannare på beslutsunderlaget + avtal med leverantör. Hoppas att det är en lösning med tidsbestämmelse så som nämnts tidigare och att den går ut imorgon...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Hejsan Anaii,

Vad jag har hört så bygger Telia upp ett eget fibernät, ett alternativ till stadsnäten och använder sig bara av detta.

Tele2 gör något liknande då de både bygger nytt, eget och hyr in sig på stadsnäten.

Berätta gärna vad du kommer fram till när du snackat med din Brf.

Permalänk
Medlem

Hej

Ansluter mig till dem som skall ansvara att dra in fiber. Dock är vår situation lite annorlunda. Vi är en samfällighetsförening bestående av 120 radhus utanför Göteborg. Jag vet t.ex. at GothNet finns i kommunen. Men säkerligen inte draget till vårt område.

Fråga:
Till vem bör vi höra av oss till? Vem kan bygga vårt nät? Kanske först dra en fiber på 1-2 Km och sedan får de gå till varje hushåll via Tele-kanalerna (alt. gräva ned fiber till varje hus) eller så har vi ett Kabel-TV nät som det nu finns bandbredd kvar att utnyttja. Vilka bolag kan dra dessa fiber? Vi vill ju ha ett operatörsoberoende nät men kan tänka oss att binda oss i 3 år om kostnaden blir mkt lägre.

Tack.