Diablo 3 stuttering LÖSNING!

Permalänk
Medlem

Diablo 3 stuttering LÖSNING!

Har inte sett att någon gett svar / hittat en lösning på varför denna "stuttering" uppstår så passar på att göra ett inlägg om det.
Hade själv problemet tills jag nyligen upptäckte vad som spökade.

De som har problemet verkar endast vara de med i7-processorer.
Detta gäller alltså alla i7 från gen1 tom. gen3.

Lösningen på problemet är att stänga av HT i BIOS. Gör ni detta ska stutteringen försvinna. Det gjorde den för mig i alla fall.
Spelet flyter på som aldrig förr nu och märker inga konstigheter med vsync på.
Rapportera gärna om det funkar för er eller ej.

Permalänk
Medlem

Intressant teori, min i7 gen1 (se sig) flyter dock fint så jag har inte så mycket att testa.

Skulle ju också kunna vara intels throttlings funktion, att låsa multipeln vid något skulle kunna vara ett intressant experitment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Har inte sett att någon gett svar / hittat en lösning på varför denna "stuttering" uppstår så passar på att göra ett inlägg om det.
Hade själv problemet tills jag nyligen upptäckte vad som spökade.

De som har problemet verkar endast vara de med i7-processorer.
Detta gäller alltså alla i7 från gen1 tom. gen3.

Lösningen på problemet är att stänga av HT i BIOS. Gör ni detta ska stutteringen försvinna. Det gjorde den för mig i alla fall.
Spelet flyter på som aldrig förr nu och märker inga konstigheter med vsync på.
Rapportera gärna om det funkar för er eller ej.

HT som i hyper threading?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

HT som i hyper threading?

Precis

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hade någon effekt för mig.

120 hz skärm, men har 60 fps med v-sync eller 111 fps utan v-sync. (och då droppar det så fort det händer något)
Småhackigt (i synnerhet i Act 4) med v-sync, ospelbart utan v-sync.

Testade att stänga av HT, och det blev mindre hackigt utan v-sync (111 fps fortfarande), men fortfarande för hackigt för att jag ska orka spela utan v-sync, så det åkte på igen, och med v-sync (60 fps) är där ingen skillnad om HT är på eller av, så aktiverar nog det igen.

Vet någon om D3 ens stödjer SLI/CF, HT och 120 fps?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Testade att stänga av HT på min i7'a, det blev värre :/

Permalänk
Hedersmedlem

Om stutteringen ser ut såhär så verkar det som att det påverkar i stort sett alla typer av processorer i alla prisklasser. I alla fall om man ska tro Diablo 3 forumet.

Övriga lösningar jag har läst om, förutom den du nämnde, är följande:
- Sänk ljudkvaliten (minska antalet ljudkanaler), alternativt stäng av ljudet helt i spelmenyn
- Ändra Energialternativ så att hårddisken aldrig går i viloläge
- Ange prioritet till Hög för Diablo 3 i Enhetshanteraren

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om stutteringen ser ut såhär så verkar det som att det påverkar i stort sett alla typer av processorer i alla prisklasser. I alla fall om man ska tro Diablo 3 forumet.

Övriga lösningar jag har läst om, förutom den du nämnde, är följande:
- Sänk ljudkvaliten (minska antalet ljudkanaler), alternativt stäng av ljudet helt i spelmenyn
- Ändra Energialternativ så att hårddisken aldrig går i viloläge
- Ange prioritet till Hög för Diablo 3 i Enhetshanteraren

"i cleared my cpu from all the shit that was inside the heat sink, also i used that strange liquid to lower the temperature that goes on the top of the cpu since mine was all gone. Before, 95°, Now 40°. Lag is magically disappeared, i hope it can be useful for someone, and sorry for my bad english"¨

ROFL Taget från kommentarerna på youtube!¨

Jag hade "stutter" i Diablo 3 när jag inte hade låst fpsen. Jag får dock aldrig sådana där slowdowns om jag inte nyss startat spelet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantsoff:

"i cleared my cpu from all the shit that was inside the heat sink, also i used that strange liquid to lower the temperature that goes on the top of the cpu since mine was all gone. Before, 95°, Now 40°. Lag is magically disappeared, i hope it can be useful for someone, and sorry for my bad english"¨

ROFL Taget från kommentarerna på youtube!¨

Jag hade "stutter" i Diablo 3 när jag inte hade låst fpsen. Jag får dock aldrig sådana där slowdowns om jag inte nyss startat spelet.

Ska man lösa problemet ska man alltså famla runt lite på måfå? Låter enkelt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ska man lösa problemet ska man alltså famla runt lite på måfå? Låter enkelt.

Man ska skruva i skruvar man aldrig tidigare skådat!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Lyckades bli av med det i går. Slog igång HT igen, gjorde clean sweep på grafikkortets drvisar och installerade dom nyaste. Slog sedan av Max Front FPS och background FPS i spelet och kör med vsync på. Nu är all stuttering borta, om nu bara servrarna ville låta mig spela på EU igen så vore det trevligt...

Permalänk
Medlem

Stängde av Crossfire precis.

Får fortfarande en småryckig upplevelse utan v-sync, men det flyter bättre med v-sync igång nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Går även att kryssa ur "max fps" om man har v-sync igång. hjälpte för mig

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2