Ansluta extern skärm till moderkortet

Permalänk
Medlem

Ansluta extern skärm till moderkortet

Hej,

Försöker ansluta en extra skärm till datorn för att utöka skrivbordet men har stött på problem. Min 'main' display är kopplad med Hdmi-kabel till grafikkortet, och nu försöker jag ansluta en till skärm genom att koppla den till moderkortets inbyggda grafikkort med en DVI-kabel. Jag får dock ingen bild på den nya skärmen. Det jag hittade när jag googlade efter en lösning var att jag var tvungen att aktivera moderkortets displayport i Bios, men jag kunde inte hitta något där =( Har försökt med 'anslut extern bildskärm' som finns i windows, men får ändå ingen bild. Någon som vet vad problemet kan vara?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

har du ingen DVI utgång på grafikkortet?

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

har du ingen DVI utgång på grafikkortet?

Oj nu råkade jag skriva fel! VGA var det jag hade mellan display och moderkort. Har DVI både på grafikkort och skärm men ingen kabel, borde jag ansluta med DVI istället? Men VGA till moderkortet ska väl fungera också?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Lista hårdvara.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Vga kan vara blockerat av hdcp eftersom du kör hdmi som alltid måste ha hdcp aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Lista hårdvara.

Här har du hela kundvagnen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1371227/zach

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vga kan vara blockerat av hdcp eftersom du kör hdmi som alltid måste ha hdcp aktivt.

Så jag kommer aldrig kunna köra VGA samtidigt som Hdmi? Eller kan jag se till att VGAn går förbi blockeringen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av vad jag kan tolka så har du ett grafikkort i datorn, dit du kopplat en skärm. Sedan vill du koppla en sekundär skärm till ett VGA uttag på moderkortet.
För det första så stängs inbyggda grafiken av om du lägger till ett externt grafikkort, alltså är vga uttaget på moderkortet dött. Enda sättet att få ut video via moderkortet är om du har en processor med inbyggd grafik. (iaf vad jag vet) kanske går att mixtra runt i bios men allt måste stämma hårdvarumässigt. du har inga uttag på grafikkortet? typ dvi eller dyl.

edit: såg nu din kundvagn, du har inbyggd grafik i processorn, men som tidigare nämnt så har du ett grafikkort. enda sättet att koppla in två skärmar är om båda är inkopplade till graffekortet eller om du tar bort grafikkortet och kör på enbart moderkortet (enorm prestanda förlust)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är hårdvara som styr det , du kan ju prova om dvi funkar istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är hårdvara som styr det , du kan ju prova om dvi funkar istället.

Tror nog att problemet ligger i att TS försöker lyckas med följange

"och nu försöker jag ansluta en till skärm genom att koppla den till moderkortets inbyggda grafikkort"

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar inte vara några problem med att köra med integrerade och separata grafikkort samtidigt, intel och amd borde gå fint, det är bara nvidia som har spärrar i sina drivrutiner, men det går att gå runt dem också om det behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska fungera om du aktiverat att inbyggda ska vara på även om du har annat grafikkort. Annars, varför kör du inte bara båda på grafikkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Av vad jag kan tolka så har du ett grafikkort i datorn, dit du kopplat en skärm. Sedan vill du koppla en sekundär skärm till ett VGA uttag på moderkortet.
För det första så stängs inbyggda grafiken av om du lägger till ett externt grafikkort, alltså är vga uttaget på moderkortet dött. Enda sättet att få ut video via moderkortet är om du har en processor med inbyggd grafik. (iaf vad jag vet) kanske går att mixtra runt i bios men allt måste stämma hårdvarumässigt. du har inga uttag på grafikkortet? typ dvi eller dyl.

edit: såg nu din kundvagn, du har inbyggd grafik i processorn, men som tidigare nämnt så har du ett grafikkort. enda sättet att koppla in två skärmar är om båda är inkopplade till graffekortet eller om du tar bort grafikkortet och kör på enbart moderkortet (enorm prestanda förlust)

Dold text

Tack förmen bra förklaring, nu blev allt glasklart! Får ta och köpa mig en DVI-kabel då så att jag kan köra båda skärmarna

Skrivet av muppens:

Ska fungera om du aktiverat att inbyggda ska vara på även om du har annat grafikkort. Annars, varför kör du inte bara båda på grafikkortet?

Hade endast en VGA-kabel liggandes hemma så tänkte att jag kunde lika bra köra på det om det hade fungerat

Visa signatur