Göra ett spel som projektarbete i trean.

Permalänk
Medlem

Göra ett spel som projektarbete i trean.

Hejsan, jag hade tänkt mig att göra ett spel som mitt projektarbete i trean, men jag vet inte vad jag ska ha för problemformulering... Jag vet inte om det här är rätt del av forumet för att fråga om detta.

Jag har en idé till spelet men jag har ingen aning om vad jag ska ha för problemformulering. Det jag kan ha är: "Vilket är det bästa programmeringsspråket att göra lätta spel i?" Men jag vill helt spendera mer tid på att göra ett spel så bra som möjligt.

Jag ska lämna in projektförslaget imorgon men har inte kunnat tänka så mycket på det då jag har ett fysikprov imorrn oxå. Tacksam för alla förslag.

MvH Omnibox

Permalänk
Medlem

"Hur bra kan jag programmera ett eget spel?"

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Tror du det skulle funka? Ett av alternativen var att problematiseringen kunde vara ett skapande, det skulle ju hamna i den kategorin.

Permalänk
Medlem

"Är det möjligt att programmera ett fullt funktionellt spel med endast gymnasiekompetens?"

Den hade jag tagit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

"Är det möjligt att programmera ett fullt funktionellt spel med endast gymnasiekompetens?"

Jag gillar det, men jag kommer behöva lära mig programmera grafik då vi inte gjort något sådant i a och b kursen. Men den kan funka om jag kör textbaserat. ^^

Permalänk
Skrivet av Omnibox:

Jag gillar det, men jag kommer behöva lära mig programmera grafik då vi inte gjort något sådant i a och b kursen. Men den kan funka om jag kör textbaserat. ^^

Vilket språk? C# har ju XNA, vilket är lätt att lära sig och använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vilket språk? C# har ju XNA, vilket är lätt att lära sig och använda.

Det jag har gjort i programmering a och b är Java. Men vad jag har hört är så är XNA lätt att lära sig, så jag kommer välja XNA om det är lättare för en nybörjare.

Permalänk
Medlem

Titta lite på ActionScript för Flash kanske om du vill göra enklare spel. Går ganska snabbt att komma igång om man använder sig av en spelmotor som Flixel eller Flashpunk.

Bra länkar:
http://www.flashgamedojo.com/go/
http://www.photonstorm.com/archives/2247/flash-game-dev-tip-1...

Permalänk
Medlem

Hmm. "Kan jag lära mig ett nytt programmeringsspråk och skapa ett spel under den här tiden?" Kan vara något. Men det jag behöver hjälp med är problemformuleringen, det är första prio atm. Språk kan vänta tills jag ska börja med det.

Permalänk
Medlem

Jag går just nu sista året på gymnasiet och gjorde ett spel som projektarbete Programmerade det i Microsoft Visual C# 2010 med XNA game studio vilket har fungerat okej, finns mycket guides osv. på nätet så det är lätt att komma igång med det. Lite frustrerande har självklart varit som det alltid är när man programmerar, och självklart blev det inte bättre av att något sånthär är ett väldigt stort projekt men jag kan ändå påstå att det vairt kul

Mitt syfte med mitt projektet var att "öka mina kunskaper inom programmering", vilket är precis det jag har uppnåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Jag går just nu sista året på gymnasiet och gjorde ett spel som projektarbete Programmerade det i Microsoft Visual C# 2010 med XNA game studio vilket har fungerat okej, finns mycket guides osv. på nätet så det är lätt att komma igång med det. Lite frustrerande har självklart varit som det alltid är när man programmerar, och självklart blev det inte bättre av att något sånthär är ett väldigt stort projekt men jag kan ändå påstå att det vairt kul

Mitt syfte med mitt projektet var att "öka mina kunskaper inom programmering", vilket är precis det jag har uppnåt.

Du råkar inte ha något tips på problemformulering? Det är det jag har mest problem med...

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv ett TowerDefence game i trean i gymnasiet, tror jag formulerade det nånting som "Hur bra spel kan jag göra?" xD. Gjorde spelet i C++ med hjälp av Irrlicht 3D-motorn, blev riktigt nöjd med resultatet, fick MVG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Jag gjorde själv ett TowerDefence game i trean i gymnasiet, tror jag formulerade det nånting som "Hur bra spel kan jag göra?" xD. Gjorde spelet i C++ med hjälp av Irrlicht 3D-motorn, blev riktigt nöjd med resultatet, fick MVG.

Najs! Blir förmodligen något sådant så jag har något iallafall

Permalänk
Medlem

Även jag kommer göra ett spel som projektarbete, vet redan hur det ska se ut och kommer förmodligen börja programmera det under sommaren så man inte får total panik sen när skolan drar igång och man inte har någon koll på någonting. Blir nog till Android förövrigt då jag finner det intressantare än att programmera ett PC spel även om det förmodligen är lite lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnibox:

Du råkar inte ha något tips på problemformulering? Det är det jag har mest problem med...

Måste projektet verkligen lösa ett konkret problem?
Har faktiskt aldrig hört det innan, och vår projektformulering (eller något) var inte alls så. Vi hade bara ett syfte som skulle uppfyllas med projektet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnibox:

Du råkar inte ha något tips på problemformulering? Det är det jag har mest problem med...

Jag hade ingen speciell problemformulering, det var bara att jag skulle öka min kunskaper. Andra i min klass gymmade eller gjorde någon annan sport som projektarbete och jag tror knappast att de hade någon speciell problemformulering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joi93:

Jag hade ingen speciell problemformulering, det var bara att jag skulle öka min kunskaper. Andra i min klass gymmade eller gjorde någon annan sport som projektarbete och jag tror knappast att de hade någon speciell problemformulering.

Gymma som projektarbete, fan vad smart xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Langa precis in ett MVG med identiska förutsättningar på denna kurs. Läste programmering A & B Java men lite C på fritiden.

Troligtvis är det så att du kan ändra problemformuleringen i början av nästa termin.

Lidingö eyh? Kanske vi tom har samma skola. Går du på Hersby?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Måste projektet verkligen lösa ett konkret problem?
Har faktiskt aldrig hört det innan, och vår projektformulering (eller något) var inte alls så. Vi hade bara ett syfte som skulle uppfyllas med projektet.

Det egentliga syftet med projektarbetet (iallafall i vår skola) var att man skulle lärt sig något av det, Jag hann inte klart med mitt projekt, men jag lärde mig om tidsplanering och hur det faktiskt går till att göra en låt från scratch. Fick VG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Lidingö eyh? Kanske vi tom har samma skola. Går du på Hersby?

Haha, ja det gör jag faktiskt...

Permalänk
Skrivet av Omnibox:

Haha, ja det gör jag faktiskt...

Ofta NV10C också! Själv går jag NV09C i 3 dagar till.