Permalänk
Medlem

Moddad EK Reservoir

Tjena,

Köpte fel reservoar när jag skulle bygga min vattenkylning, den är meningen att man ska ha den uppe på pumpen och går inte att ha separat som jag hade tänkt...

Iaf, jag moddade om den genom att sätta en tjock o-ring på baksidan och sedan skruva fast en kopparplatta mot den. Det funkade perfekt men nu när jag kör systemet så känns det som att reservoaren är för liten.

Det blir bubblor av trycket från pumpen i reservoaren som resulterar i att bubblorna ibland åker runt i systemet... vet inte om det skadar något men vad kan man göra åt saken?

Jag orkar inte skaffa en ny reservoar men det kanske inte gör något med bubblorna?

Eller ska man rent av sätta någon slags styrning på pumpen så den pumpar mindre?

Lägger upp en lite filmsnutt på hur det ser ut. (sry för dålig filmning)

Mvh Robin

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Du kan sätta någon sorts svamp i reservoaren som hindrar bubblor från att åka in i loopen. Det finns specialgjorda till just reservoarer på vattenkylningssidor.

Permalänk
Medlem

Kan du / någon länka?

Kan inte så många sidor men har kollat på coolingstuff och inet

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Sry att jag "bumpar" men jag tänkte höra om olika temperatur på alla cores kan ha något med bubblorna att göra? eller är det dålig applicerad kylpasta?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Ojämn temperatur kan bero på att kylpastan inte är jämnt applicerad eller att du inte monterat blocket med jämnt tryck på alla skruvar.
Det finns en vägg man kan köpa som förhindrar att vattnet virvlar runt i reservoaren. Eller göra själv.

Permalänk
Medlem

den där väggen kan väl inte göra något i mitt fall ? det är ju ingen virvel... jag måste ha något åt bubblorna... jag hör dom kanske 1 gång i minuten åka runt systemet..

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Testade tömma ur reservoaren lite... var faktiskt lite tryck i den... vattnet var ända uppe i locket... hur går det till? Vattnet ersätter väl luften som fanns i slangarna?

Iaf här är en video på hur det ser ut, och kanske en sån där "anti-cyclon" grej funkar för mig ?

lite off topic: sug inte ut destilerat vatten med sugrör... jag vet att man inte ska göra det men jag tänkte bara suga "mot tungan" och sen spotta ut det.... men fyfan vad det smakar.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |