Permalänk
Medlem

Vad har CDON nu hittat på..
http://cdon.se/hemelektronik/(2tb)_oem_extern_h%C3%A5rddisk_d...
Transfer speed 480MB/S
Speed: 5400rpm
Vikt: 200g
Är det en SSD, HDD, eller bara ett tomt skal man köper?
Enligt Transfer speed borde det vara en SSD i.
Enligt RPM Speed borde det vara en HDD i.
Enligt vikten är det bara ett tomt skal man köper..

Och sedan när började CDON mäta 2.5" enheter i cm?
"(2TB) OEM Extern Hårddisk Drive 6.35 cm"

Men seriöst, sitter det en 2,5" 2TB HDD i?
Känns ju lite för bra för att vara sant med tanke på priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Transfer speed 480MB/S

Det ligger i deras externa hårddisk kampanj, kan vara diskar som är inköpta under den tiden då diskar var billiga
Jag har iaf beställt 2st, men har mailat dom och frågat om det verkligen stämmer

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Transfer speed 480MB/S

Enligt transfer speed så använder den USB 2.0*
Sen att det är ett urbota korkat (irriterande) sätt att beskriva överföringshastigheten på är en annan femma

Bra pris dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av CZ:

Det går föresten inte att ringa CDON för deras kundtjänst är outsourcat. Så man får snällt använda chatten eller mailen. Sist jag beställde från CDON fick jag någon annan persons varor, och de ville inte skicka varorna jag egentligen skulle ha förrän jag hade returnerat de felaktiga först. Bedrövligt enligt mig och verkligen inte bra kundtjänst. Jag köper hellre någon annanstans även om det kostar lite mer. Från andra ställen får jag i alla fall det jag har beställt

Haha, chef. Då förstår jag varför man använder sig av forumet. Ger ju ett bra intryck att man måste google fram kundtjänst numret

Gör som du och köper från ställen som man kan lita på.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Fan, nu blir man ju deprimerad av allt strul man läst. Beställde nästan en komplett dator i delar för runt 12k med 10% rabatten och nu ångrar man sig kanske att man inte gick via Inet.. Jaja får väl se hur det löser sig, det har då stått några dar nu att varorna packas haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dammig:

Fan, nu blir man ju deprimerad av allt strul man läst. Beställde nästan en komplett dator i delar för runt 12k med 10% rabatten och nu ångrar man sig kanske att man inte gick via Inet.. Jaja får väl se hur det löser sig, det har då stått några dar nu att varorna packas haha

DU kan vara lugn, köpt hela min dator på Cdon och allting har funkar perfekt. Alla klagar bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dammig:

Har beställt massor på cdon. Har aldrig haft problem med något.. Bara att det brukar ta någon dag extra för dem att få iväg paketet. Oslagbara priser gör det lätt värt det.

Permalänk
Skrivet av Dammig:

Cdon skulle jag bara välja framför Inet om priset skiljer stort eftersom en fysisk butik samt telefon support är väldigt viktigt för mig.
Så det blir att överväga ifall den skillnaden i pris är värd att bli utan telefon support samt någon fysisk butik.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dammig:

Kan säga att jag har haft bra erfarenhet av CDON, visst det tar 1-2 dagar att packa mer än t.ex Inet. Men då får du tänka att du kanske sparar en "bra" slant också på det.

Beställde en gång tidigare hos CDON en hel dator, men grafikkortet var lite knasigt. Dock fel från tillverkaren, jag fick behålla det kortet medans ett nytt skickades, samtidigt som jag kunde byta upp mig utan att det blev något strul med räkningen! SÅ ett stort + på den biten!

Så du har absolut inget att vara nojig eller deprimerad över, folk gnäller för att dom infinner en glädje av det, samt måste ha någon slags respons i sitt liv. Tråkigt men sant!

Permalänk
Medlem

Beställde lite varor hos CDON. Det packades och skickades relativt fort. Öppnade och såg att det fattades ett packet ram, även fast det stod att de packat ned 2packet på fraktsedeln. Kontaktade dem via hemsidan och Edin. Fick svar att det skickades vidare till deras elektorinkavdelning. Några timmar senare fick jag SMS om att ett packet var postat från CDON.

Tackar för att ni löste det snabbt och smidigt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag har under flera dagar hoppats på att CDON skulle få in ASUS GTX 670 TOP i lager då 10%-rabattkoden för komponenter enbart gäller lagervaror. Det tråkiga är dock att priset på varan gick upp ca 350 spänn nu när kortet kom in till lagret, från 4059 kr till 4399 kr. Så nu har jag inte mycket för rabatten på 10% och väljer därför att inte lägga en beställning. Smått frustrerande då jag har haft daglig övervakning av varan med mååånga uppdateringar av sidan! Det är ett förbannat bollande med priser på CDON, på gott och ont....

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Jag har under flera dagar hoppats på att CDON skulle få in ASUS GTX 670 TOP i lager då 10%-rabattkoden för komponenter enbart gäller lagervaror. Det tråkiga är dock att priset på varan gick upp ca 350 spänn nu när kortet kom in till lagret, från 4059 kr till 4399 kr. Så nu har jag inte mycket för rabatten på 10% och väljer därför att inte lägga en beställning. Smått frustrerande då jag har haft daglig övervakning av varan med mååånga uppdateringar av sidan! Det är ett förbannat bollande med priser på CDON, på gott och ont....

En av anledningarna kan vara http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?valutaid=638313

Permalänk
Cdon.com

Hej

Jag ber återigen om att försöka hålla enskilda ärenden till att PM:a mig, då tråden tyvärr blir omöjlig att hålla reda på och
vi riskerar att tappa det tråden är avsedd för och det är tips på förbättringar och allmän feedback som gör att vi kan bli bättre.
Det handlar inte om att vi inte kan bemöta kritiken, men det är inte det tråden är avsedd v.v. respektera det.
Jag finns här fortfarande så att ni får hjälp det ska ni räkna med, det är bara att PM:a mig.

Angående "Fnosk"

Citat:

Så får du gärna PM:a mig ditt ordenr så ser jag vad vi kan lösa. Tyvärr så har "Boss302" rätt i varför priserna går upp väldigt mycket nu, tyvärr.

MVH Edin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Edin, det vore bra om du kunde bekräfta vad som gäller i "smarta deals" 2.5" externa diskar.
Så det inte är skrivfel vilket kommer medföra massa returer.

Det anges vara USB2/USB3 på en den del av dem, men bilderna visar endast USB2 på kabinettet

2TB versionen. Är det en eller två HDD i den och verkligen 2.5"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Edin, det vore bra om du kunde bekräfta vad som gäller i "smarta deals" 2.5" externa diskar.

Det anges vara USB2/USB3 på en den del av dem, men bilderna visar endast USB2 på kabinettet

Och att det dessutom inte finns några interna 2.5" 2TB diskar till salu, så den kan omöjligen innehålla en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Om jag uppfattade Edin rätt i ett pm så stämmer priset, dock är det 3.5 tums disk!

Citat:

Angående 2TB disken så är det en 3,5tums

Det var vad han skrev iallfall.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Om jag uppfattade Edin rätt i ett pm så stämmer priset, dock är det 3.5 tums disk!

Det var vad han skrev iallfall.

Ja, det känns väldigt tveksamt att det skulle vara 2.5" till det priset.
Men om det nu är 3.5" så kan man fråga sig varför i helsike de inte ändrar till 3.5" i texten.
De kommer ju få en massa missnöjda kunder.
Förstår inte hur de resonerar.

Permalänk

OEM Extern Hårddisk 1TB Modell: VK-23A Google it and ni hitta chinese sellers/exporters
http://www.made-in-china.com/products-search/hot-china-produc...

http://rainbowrise-technology.com/ProductShow.asp?id=2409
Jag säger inte att dem är samma och det kan vara samma tillverkarare som gör Cdon's erbjudande och gör dem mer kände märke.
Men personligt jag undrar en lite på kvalitiet. I have nothing to base this opinion on I must add, ust a gut feeling

Och den har http://cdon.se/hemelektronik/oem_extern_h%c3%a5rddisk_1tb_mod... model är det USB 3 ? eller menar de att det aär backward compatible with USB3 om det finns på datorn (WOW! who would've thought that? More a feature of the Pc's USB port than the HDD ...but then again maybe it is usb 3.)

Jag tänke att CDON behöver att vara mer tydligt om dem har produkterna när man ser alla kommenterar på forum.... det skulle vara uppskattat.

Does this make any sense in swedish ????+

Permalänk
Medlem

Måste bara tacka CDON för en riktigt snabb leverans på grejerna jag beställde i torsdags(31/5) och som jag kunde hämta ut idag(tis. 5/6). Har dock inte testat allt eftersom jag inte har köpt ett chassi än, men ingenting var synbart skadat. Så tack igen för snabb leverans och bra priser!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 4.3GHz 1.3VCore | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB @ 3600MHz 16-20-20-38 1.4VDIMM | ASUS ROG Strix RTX 2070 SUPER OC @ 1705/2005MHz (15.8GHz Memory)| | Arctic Freezer Liquid II 240mm | CM Storm Stryker | Corsair HX 850W | ACER Predator XB271HU | Razer Deathadder Elite | Q-Pad MK-85 | DALI Zensor 1 AX

Permalänk
Medlem

Beställde ett Gigabyte 670 Windforce i fredags och fick det idag, kanonbra! Har inte testat det, men tror nog allt att det ska fungera!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

CD.ON är en amatör affär som jag nu fått bekräftat, tyvärr. Sedan tordsdags natt har jag försökt intala mig att allt kommer gå bra med CD.ON efter beställt dator delar i stort sett alla komponenter och dyra sådana. Att all dålig publicitet är bara en myt, nu kan jag i egen hög person som Fl3xus bekräfta handla inte elektronik speciellt datordelar på cd.on, om du vill slippa huvudvärk och en massa adminastrativt jobb.

Och nu till problemet då:

Citat:

Vad händer? När jag väl kommer till posten så får jag ett paket som ser ovanligt litet ut, det visar sig att hela chassit saknas... Som nu visar sig vara slut... Dålig packning, livrädd trots att produkterna ser ut att vara intakta skall vara något mikroskopiskt som påverkar prestendan pga vårdslöshet av posten/dålig pakning av lagerfjollorna på CD.ON.

Checklista saknas, det finns med andra ord ingen litet kvitto som visar vad jag skall ha fått. Det stod inte hur mycket paketet väger.... Så jävla oprofessionellt som det stinker om det...

Jag säger bara till alla sweclockers kan du undvika datorköp på CD.ON så gör det, sista utvägen iaf när det gäller datordelar och säkert annan elektronik. Usel service, dålig och oprofessionell pakning.

Såg så gärna fram tillls idag för att hämta datordelarna och bygga, men nicht, jag får känna mig lurad som konsument istället, långnäsa hahaha egentligen. Alla varningssignaler innan köpet visade sig vara sanna. Jag är fullkomligt ärlig i mitt tyckande, jag vill inget hellre annat än vara positiv men så här får det inte gå till. Lika bra att folk som är osäkra inför köp vet vad som väntar.

Stor chans att jag reklamerar allt nu och köper dyrare på inet för att cd.on skall inte syssla med datorer... Jag återkommer när och om jag får svar av kundservice angående mitt chassi. Billigt CD.ON inte ens en retursedel ingår.

//Mvh Jag känner mig lurad av CD.ON.

Permalänk
Medlem

Jag gråter blod irl också glömde nämna det. Fan att ni ska göra mig så besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl3xus:

CD.ON är en amatör affär som jag nu fått bekräftat, tyvärr. Sedan tordsdags natt har jag försökt intala mig att allt kommer gå bra med CD.ON efter beställt dator delar i stort sett alla komponenter och dyra sådana. Att all dålig publicitet är bara en myt, nu kan jag i egen hög person som Fl3xus bekräfta handla inte elektronik speciellt datordelar på cd.on, om du vill slippa huvudvärk och en massa adminastrativt jobb.

Och nu till problemet då:

Jag säger bara till alla sweclockers kan du undvika datorköp på CD.ON så gör det, sista utvägen iaf när det gäller datordelar och säkert annan elektronik. Usel service, dålig och oprofessionell pakning.

Såg så gärna fram tillls idag för att hämta datordelarna och bygga, men nicht, jag får känna mig lurad som konsument istället, långnäsa hahaha egentligen. Alla varningssignaler innan köpet visade sig vara sanna. Jag är fullkomligt ärlig i mitt tyckande, jag vill inget hellre annat än vara positiv men så här får det inte gå till. Lika bra att folk som är osäkra inför köp vet vad som väntar.

Stor chans att jag reklamerar allt nu och köper dyrare på inet för att cd.on skall inte syssla med datorer... Jag återkommer när och om jag får svar av kundservice angående mitt chassi. Billigt CD.ON inte ens en retursedel ingår.
//Mvh Jag känner mig lurad av CD.ON.

Är väldigt konstigt skrivet samt att det är lite " solna bilteknik" över detta inlägg, dåligt försök att smutskasta företaget CDON.
Jag handlade förrut på Inet men tycker att det blivit omotiverat dyra samt dryga. Jag har gjort ett par beställningar på CDON och aldrig har något strulat mer än vad jag upplevt av andra företag. Jag tycker det är synd att många klagar på CDON!

Men Visst, vill du betala överpriser hos INET och få din pingvinstång gör det vi som är smarta konsumenter(studenter) eller allmänt prismedvetna handlar på CDON eller annan konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalke:

Är väldigt konstigt skrivet samt att det är lite " solna bilteknik" över detta inlägg, dåligt försök att smutskasta företaget CDON.
Jag handlade förrut på Inet men tycker att det blivit omotiverat dyra samt dryga. Jag har gjort ett par beställningar på CDON och aldrig har något strulat mer än vad jag upplevt av andra företag. Jag tycker det är synd att många klagar på CDON!

Men Visst, vill du betala överpriser hos INET och få din pingvinstång gör det vi som är smarta konsumenter(studenter) eller allmänt prismedvetna handlar på CDON eller annan konkurrent.

Vad är det som är konstigt med att jag som betalande konsument inte får det jag har betalat för? Om du hade läst noggrannt så hade du fått en klar bild att detta är ingen smutskampanj. Jag får alltså inte ens ett kvitto på att jag har köpt ngting för ev. fel,ånger, reklamation.
Så du tror inte det att en slump att så många klagar på CD.ON? För att de lyckas skicka ett paket rätt en gång behöver inte betyda att de andra 9/10 ggr går som planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Vad är det som är konstigt med att jag som betalande konsument inte får det jag har betalat för? Om du hade läst noggrannt så hade du fått en klar bild att detta är ingen smutskampanj. Jag får alltså inte ens ett kvitto på att jag har köpt ngting för ev. fel,ånger, reklamation.
Så du tror inte det att en slump att så många klagar på CD.ON? För att de lyckas skicka ett paket rätt en gång behöver inte betyda att de andra 9/10 ggr går som planerat.

Du har väl ett kvitto på cdons hemsida? Isåfall kan du ju se där, och även höra av dig till cdon och se vad som händer med ditt chassi.. När jag beställde från Inet så dröjde chassit 3 dagar extra då det skickades från ett annat lager, kanske likadant här?

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl3xus:

För att de lyckads skicka fel en gång behöver inte betyda att de andra 9/10 också är fel.

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr klaga på CDON:s support. Jag fick ett defekt RAM-minne från CDON som jag felanmälde för en vecka sedan med en utförlig beskrivning på hur problemet uppenbarar sig och hur jag har felsökt för att komma fram till att det är minnet som är defekt.

I det första svaret från supporten ber de mig om en utförlig beskrivning på problemet... Det vore trevligt om ni läste vad man skriver innan ni svarar med ett (antar jag) copy-pasteat standardsvar.

Ok, så jag skickar samma meddelande en gång till så att de riktigt ska förstå vad problemet är. Får följande svar:

Citat:

Vi har felanmält varan till vår leverantör.

Vi återkommer med vidare instruktioner i ärendet så fort vi fått svar på vår anmälan.

Detta var alltså för en vecka sedan, och jag har inte hört något mer sedan dess. Ursäkta CDON, men jag bryr mig faktiskt inte ett skvatt om er felanmälan till er leverantör och när ni får svar på den. Det är knappast mitt bekymmer. Hur svårt kan det vara att skicka en fraktsedel till mig för att få ett uppenbarligen defekt RAM-minne utbytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpa82:

Är det datorkomponenter så kör denna:

Tackar men det är till ett Xbox 360 spel. En kompis tar studenten och tänkte köpa ett spel till han men har lite ont om pengar. Så vore tacksam för en sådan 50 krs rabatt som du får om du handlar över 600kr. Min gick nämligen ut igår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

För att de lyckads skicka fel en gång behöver inte betyda att de andra 9/10 också är fel.

Trolololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Du har väl ett kvitto på cdons hemsida? Isåfall kan du ju se där, och även höra av dig till cdon och se vad som händer med ditt chassi.. När jag beställde från Inet så dröjde chassit 3 dagar extra då det skickades från ett annat lager, kanske likadant här?

DEt kan ju förklara en del om det skickas från ett annat lager, som sagt om det löser sig då uppdaterar jag det. Bara tragiskt med alla fanbois som försöker försvara CD.ON med allt den kan.