Permalänk
Medlem

Projektidé, hur gå vidare?

Som sagt så har jag en idé till et projekt jag skulle vilja genomföra. Jag vill skapa ett program som ska vara i princip som webbutiks produktkatalog med produktsidor osv. Som en vanlig webbutik helt enkelt, dock med två ganska stora skillnader. Tanken är att programmet ska vara gjort för touch skärmar och programmet ska kunna avläsa ean koder och på så sätt få fram rätt produkt.

Mina programmeringskunskaper är dock lika med noll tyvärr så därför kommer jag behöva ta hjälp av andra mer mer kompetenta människor för den delen av projektet. Jag skulle vilja ha hjälp av er vad det är för programmeringskunskaper som behövs samt hur avancerat det skulle bli att genomföra?

Permalänk

Menar du att man skall kunna avläsa EAN-koder som kund, admin eller båda två? Skall produkterna vara specifika för butiken eller tänker du något jättenätverk med affiliates osv?

Permalänk

Till och börja med är ett smart tips att inte skriva din ide på ett öppet forum Nån kan ju faktiskt "låna" iden och få fram en liknande produkt! Kanske till och med patentera den. Om nu tanken är att det ska bli en kommersiell produkt.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Du ska göra prisjakts app i ny tappning?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

en webbutik i appform alltså eller?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Börja med att ladda ner och titta på "ASP.NET MVC MUSIC STORE". Där har du ett bra exempel på hur hur du kan lägga upp en webbshop.

Länk: http://www.asp.net/mvc/tutorials/mvc-music-store/mvc-music-st...

Lyca till.

Permalänk
Medlem

Nja menigen är inte att det ska vara en app till smartphones utan att det ska vara ett program till "vanliga" stationära touch skärmar. Har sett såna touch skärmar på en hel del gallerior där man har någon kart guide över gallerian osv.

Är det en vanlig programmerar jag ska ta kontakt med eller behöver man ha några speciella kompetenser?

Permalänk
Skrivet av blink21:

Nja menigen är inte att det ska vara en app till smartphones utan att det ska vara ett program till "vanliga" stationära touch skärmar. Har sett såna touch skärmar på en hel del gallerior där man har någon kart guide över gallerian osv.

Är det en vanlig programmerar jag ska ta kontakt med eller behöver man ha några speciella kompetenser?

Programmeringsmässigt så är det ingen skillnad (om vi nu håller oss på den nivån och inriktning du går emot) om du bygger en applikation för en touch eller non-touch skärm, utan det hanteras i lagren längre ner. Det du kan behöva tänka på är dom event som en touch skärm inte kan hantera (t.ex. Mouse-over, när du lägger muspekaren över en länk och den t.ex. byter färg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shakeshar:

Programmeringsmässigt så är det ingen skillnad (om vi nu håller oss på den nivån och inriktning du går emot) om du bygger en applikation för en touch eller non-touch skärm, utan det hanteras i lagren längre ner. Det du kan behöva tänka på är dom event som en touch skärm inte kan hantera (t.ex. Mouse-over, när du lägger muspekaren över en länk och den t.ex. byter färg)

Kan jag vända mig till vilken programmerar som helst eller är det något speciellt skript språk dom måste behärska?

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar att bygga detta i php, jag skulle gjort så!
Kontakta mig i PM så kan jag hjälpa dig

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Jag rekommenderar att bygga detta i php, jag skulle gjort så!
Kontakta mig i PM så kan jag hjälpa dig

Hur funkar integrationen med olika e-handels lösningar och banker och posten i php?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Hur funkar integrationen med olika e-handels lösningar och banker och posten i php?

Inga problem, det finna APIer för allt! Klarna, DIBS (seb), Payson, Paypal & Posten, DHL, Schenker har alla stöd för php

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Är det bara att vända sig till random php programmerare och presentera ideén eller vad mer behöver han kunna mer än enbart php?

Var hittar jag bra företag som kan hjälpa mig med det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blink21:

Är det bara att vända sig till random php programmerare och presentera ideén eller vad mer behöver han kunna mer än enbart php?

Att sätta upp en enkel ehandel är inte svårt, finns färdiga opensource-lösningar man kan använda som lätt kan integreras med betalningstjänster osv.

Det du behöver hjälp med är vad jag förstår det 3 saker:
1. Sätta upp en ehandel
2. Design av ehandeln så den funkar med touch
3. Integration med en EAN-läsare
Steg 1 och 2 är standard-saker, det ska en random-programmerare klara fint.
Steg 3 är nog den luriga biten. Antingen behöver du en riktig ean-läsare eller så en webcam och ett program som kan tolka avläsningar. Sen ska det integreras i e-handeln på något sätt.

Du ska iaf inte låsa dig vid PHP. Eftersom du inte är programmerare själv spelar det väldigt liten roll om den du anlitar bygger i PHP, Java, .Net eller något annat så länge det funkar.

Skrivet av blink21:

Jag har 3 förslag
1. Det var en tråd om några med ett liknande problem som dig uppe för ett tag sen: http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...
Det slutade med att dom anlitade B&B Web (bbweb.se). Om det ser intressant ut så föreslår jag att du mailar bbweb: kontakt@bbweb.se.Företaget drivs av min bror, så jag vet att det är ett vettigt företag även om jag givetvis är partisk
2. PMa någon du tycker verkar vettig här på swec.
3. Fråga i forumet på wn.se

Oavsett vilket du väljer så är det klokt att känna efter om personen du får tag i verkar vettig, om han/hon har några tidigare projekt att visa upp och hur dom i så fall ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blink21:

HTML, CSS, Javascript, PHP, SQL.

Det är vad personen behöver kunna.

HTML, CSS, Javascript är för front-end, det du som användare ser.

PHP, SQL är back-end, det som sparar på produkterna och läser in EAN koder och tar fram rätt produkt.

---

Sök på webbyrå.
Annars tror jag du kan spara väldigt mycket pengar genom att fråga på forum som wn.se, phpportalen.se i deras jobb kategori.

Det du efterfrågar är inte speciellt avancerat, däremot stort och tar tid, vilket kanske passar någon student nu under sommaren.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.