Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det var jämförelse mot Macbook Pro´s dyraste basmodell:

15 tum: 2,6 GHz
2.6GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost up to 3.6GHz
8GB 1600MHz memory
512GB flash storage1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
Built-in battery (7 hours)2

Färdig att skickas: 2–3 veckor
Gratis frakt
26.995,00 kr

Samsungen har inte ens SSD, den har 1920x1080p i upplösning vilket är mycket sämre, designen är ju så man sätter kaffet i halsen på den...

Dyrast basmodell låter motsägelsefullt. Sen 8GB mindre ram och bara 1 GB videominne jämört med 2 GB på samsungen och det för 10k mer? Ohjdodå den har SSD dock en liten som används till expresscache som tsm med en vanlig HDD ger de flesta fördelarna ett rent flashminne ger fast för mycket lägre pris. Antar du inte sett den i verkligheten då den är väldigt tunn och stilren. Återigen är skärmen smaksak, varför ska tex jag som kopplar in min dator i en IPS skärm hemma när jag jobbar med den ha en IPS skärm när jag reser med den?

Du verkar dock mest vara inne för att trolla (syns på din felaktiga fakta hela tiden) så jag tänker inte mata dig något mer. Ha kul med din MBP för det är absolut en bra dator

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Så du var tvungen att dra en jämförelse istället för att säga att du hade fel?. Du jämförde 7 seriens topmodell mot (vad vi kan anta) MBP basmodell som troligtvis sitter på snäppet sämre hårdvara men mycket högre pris? Den du länkade ovan var ju dessutom bara bättre på cpun.....

Men det är som med allt, smaksak och personligt. Jag vill INTE ha en högupplöst skärm på en mobil enhet, varken telefon eller dator eller dylikt. Jag vill ha en matt skärm med hyfsad upplösning som skonar batteriet.

Skrivet av PowerNet:

Samsungen har inte ens SSD, den har 1920x1080p i upplösning vilket är mycket sämre, designen är ju så man sätter kaffet i halsen på den...

Han ville inte ha en bra skärm, han vill ha grådassig skärm med 800x600 i upplösning helst.

Större bakåtsträvare får man ju leta efter :'D

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Var inte det jag svarade på.

Har fortfarande väldigt mycket med det att göra oavset vad du säger. De datorerna konkurerar inte på samma nivå pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Får kika på det, men påståendet om servicen kvarstår.

Det roliga med infocare är dock detta. Jag jobbade för dell i något år på deras kundtjänst. Dell använder sig också av infocare och jag hade mycket kontakt med de. Och under tiden jag jobbade för de hörde jag inget om alla dessa skräckhistorier man tex kan höra från HP användare som vart i kontakt med de. DELL är ju kända för sin outstanding kundtjänst (vist är jag färgad här men siffror visar detsamma). Även själv ägt dell datorer där de lagat den utan problem så mycket beror nog på vilka personer man hamnar i kontakt med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Det roliga med infocare är dock detta. Jag jobbade för dell i något år på deras kundtjänst. Dell använder sig också av infocare och jag hade mycket kontakt med de. Och under tiden jag jobbade för de hörde jag inget om alla dessa skräckhistorier man tex kan höra från HP användare som vart i kontakt med de. DELL är ju kända för sin outstanding kundtjänst (vist är jag färgad här men siffror visar detsamma). Även själv ägt dell datorer där de lagat den utan problem så mycket beror nog på vilka personer man hamnar i kontakt med.

Ja, men likt allt annat beror det på vad man betalar. Lenovo använder sig också av infocare, och har felfri service. Men Samsung krånglar jämt. Tog ett halvår att få en skrivare krediterad etc. Då jag jobbat som tekniker och rma-ansvarig i en datorbutik i Stockholm har jag fått en del erfarenhet av hur det är att skicka till olika märken.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Dyrast basmodell låter motsägelsefullt. Sen 8GB mindre ram och bara 1 GB videominne jämört med 2 GB på samsungen och det för 10k mer? Ohjdodå den har SSD dock en liten som används till expresscache som tsm med en vanlig HDD ger de flesta fördelarna ett rent flashminne ger fast för mycket lägre pris. Antar du inte sett den i verkligheten då den är väldigt tunn och stilren. Återigen är skärmen smaksak, varför ska tex jag som kopplar in min dator i en IPS skärm hemma när jag jobbar med den ha en IPS skärm när jag reser med den?

Du verkar dock mest vara inne för att trolla (syns på din felaktiga fakta hela tiden) så jag tänker inte mata dig något mer. Ha kul med din MBP för det är absolut en bra dator

Du måste ju skämta herregud, troll som dig borde stanna inne i skogen och inte komma och trolla ner på Apple´s överlägset bästa datorer.
Men iom att du klampar ner på Apple så är det väll för att du vill ha det, men går i försvar och säger att det är skräp för att du inte har råd att köpa det.

SÅ du nekar att bättre CPU, bättre disk, bättre design, bättre kvalité, bättre skärm är sämre än Samsungen?
Dem spelar ju inte ens i samma liga, Samsung maskine ser ju ut att ha släppts på 2000 talet och inte 2010 och framåt om man kollar på design, prestanda, kvalité etc.

Det är ju helt olika prestanda ligor, Apple Macbook Pro vinner i alla kategorier mot den Samsungen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Han ville inte ha en bra skärm, han vill ha grådassig skärm med 800x600 i upplösning helst.

Större bakåtsträvare får man ju leta efter :'D

Man kan ju vinkla allt så det blir roligt. Säg en fördel man har med så hög upplösning på en bärbar dator? Eller mobil enhet om vi säger så? Kan förstå att det är bra för bildredigering och dylikt men den som jobbar på en 15" tycker jag väldigt synd om..

Visa signatur

Permalänk

Har aldrig haft en mac och kommer aldrig någonsin att äga en, tycker dom är för dyra Sen kommer jag aldrig köpa en bärbar heller för den delen, fattar inte varför man köper en liten värdelös dator för sjuka pengar när man lika gärna kan köpa en stationär och få lite "bang for your buck". Fattar inte användnings området för en laptop.

Och som anti-apple-människa så svider det i själen att tillkännage detta; ingen bärbar dator möta sig med macbook, den är för välfungerande för att kunna utklassas. Sen har de ju apples touchpad som jag tycker är grym.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Sen kommer jag aldrig köpa en bärbar heller för den delen, fattar inte varför man köper en liten värdelös dator för sjuka pengar när man lika gärna kan köpa en stationär och få lite "bang for your buck". Fattar inte användnings området för en laptop.

Många köper laptops för att kunna sitta var de vill, flytta sig och vara mobila. Antingen privatpersoner som vill sitta på balkongen och surfa i solen eller spela musik. Vet många som köper laptop för att spara plats, då de bor trångt. Bara lägga under sängen/whatever när man inte ska använda den.

Företag för att kunna arbeta på resande fot, eller ha en minimal arbetsplats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Ja, men likt allt annat beror det på vad man betalar. Lenovo använder sig också av infocare, och har felfri service. Men Samsung krånglar jämt. Tog ett halvår att få en skrivare krediterad etc. Då jag jobbat som tekniker och rma-ansvarig i en datorbutik i Stockholm har jag fått en del erfarenhet av hur det är att skicka till olika märken.

Jo det stämmer ju ifs. Tråkigt är det ju.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Många köper laptops för att kunna sitta var de vill, flytta sig och vara mobila. Antingen privatpersoner som vill sitta på balkongen och surfa i solen eller spela musik. Vet många som köper laptop för att spara plats, då de bor trångt. Bara lägga under sängen/whatever när man inte ska använda den.

Företag för att kunna arbeta på resande fot, eller ha en minimal arbetsplats.

Som privatperson skulle jag hellre köpa typ en ipad om jag bara ska ha den för att chilla i soffan eller på balkongen Sen finns det ju väldigt kompakta stationära och sjukt platta skärmar så jag tror att de flesta får plats med en stationär, så länge man bor i en lägenhet större än typ 10 kvm

Sen har jag inte ens tänkt på resande företagare, men om jag skulle vara mycket på resande fot skulle jag nog köpa en asus transformer eller något liknande. typ 15 timmar batteritid och har även ett tangentbord. Kostar inte mer än 5.000 heller, så det känns mer värt en tex. en macbook

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Som privatperson skulle jag hellre köpa typ en ipad om jag bara ska ha den för att chilla i soffan eller på balkongen Sen finns det ju väldigt kompakta stationära och sjukt platta skärmar så jag tror att de flesta får plats med en stationär, så länge man bor i en lägenhet större än typ 10 kvm

Sen har jag inte ens tänkt på resande företagare, men om jag skulle vara mycket på resande fot skulle jag nog köpa en asus transformer eller något liknande. typ 15 timmar batteritid och har även ett tangentbord. Kostar inte mer än 5.000 heller, så det känns mer värt en tex. en macbook

Lycka till med att få något vettigt arbete gjort på din 10" skärm. Ska du syssla med programmering eller annan vettig verksamhet så går din ide bort omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Man kan ju vinkla allt så det blir roligt. Säg en fördel man har med så hög upplösning på en bärbar dator? Eller mobil enhet om vi säger så? Kan förstå att det är bra för bildredigering och dylikt men den som jobbar på en 15" tycker jag väldigt synd om..

Större arbetsyta, bättre kvalite på bilden (knivskarp bild), större e-penis..

Jag sitter på en 21" skärm på jobbet, är det extra synd om mig då eller?

Körde 27" skärm hemma förut när jag hade min iMac, sitter på 15" hemma och jag tycker den är lite liten i många fall..
Jag har väldigt länge gnällt på att bärbara har så pass låg upplösning, så detta är verkligen nått jag sett fram emot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hahahha, sämsta ursäkten jag hört på länge

Ursäckt? Vart ser du någon ursäckt?

Skrivet av PowerNet:

, nej Apple tar inte överpris för sina saker, dem levererar produkter med högre kvalité, service, support, stabilitet, till lika "dyrt" pris som det kostar hos övriga, eller mindre. Räkna med att Apple inte har skräpat ner sitt OSX med massa reklam från massor olika företag som det är i Windows maskiner man köper, som bekostar en del av datorns egentliga kostnad.
Du tror väll inte att programmen ligger där bara för att dem vill ge dig dem utan att få något tillbaka? Nej, M$/datortillverkarna säljer in "annonsplats" åt olika mjukvaruföretag och på så vis betalar en del av datorns kostnad.

Och alla företag har rätt att ha vinstmarginal så, du ser väll inget annat företag som släpper sitt operativ fört 150 kr till alla dina datorer?
Microsoft tar ca 1000 kr/ Windows licens/dator, vilket du hos Apple betalar 150 kr för att få lägga in det på dem datorerna du har i hemmet, en stor skillnad.

Precis, ingen kommer ens i närheten av Apple, dem flesta av laptops leveras än idag med 1366x768 skärm ,vilket är helt otroligt att det ens sker i dagens samhälle då tekniken finns tillgänglig att sätta i.

Vem har sagt att företag inte får ha vinstmarginal? Du gillar att hitta på saker från ingenstans tydligen.

Jämför med förinstallerade linux- och windows- paket du kan köpa från andra leverantörer. Se vilket pris de tar för samma / likartad hårdvara och service. Apple tar överpriser.

Skrivet av widL:

Överpris? Är det vad de flesta brukar kalla vinstmarginal du menar? Förklara gärna hur du tänker. När det gäller retina-MBP:n så erbjuder de ju något som ingen konkurrent kommer i närheten av, så det känns ju ganska rimligt att de utnyttjar sitt försprång.

Skickades från m.sweclockers.com

Överpris är när du tar ut en betydligt högre marginal på en produkt jämfört med likartade alternativ.

Skrivet av pazu:

Vad betyder "överpris"?

Lättaste exemplet för en rak jämförelse är att se priserna över specifika enskilda hårdvarukomponenter.
Exempelvis:
http://store.apple.com/se/product/MC743ZM/A
Några tusenlappar för dyrt...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Gawd vilken rage det var på Apples och deras priser på Retina MBP.

1. Det är en MacBook PRO - Avsedd för profesionell användning - inte för gamers som skall ha dubbla 6990M i en släpbar 17"

Titta först på hårdvaran du faktiskt får, titta en gång till och leta sedan efter en annan dator som ger dig;
16:10 IPS panel med en upplösning på mer än 1920x1200 (eller ens lika mycket)
Ivy Bridge quadcore (valfri modell)
Dedikerad nVidia (Kepler eller åtminstone Fermi arkitektur), lämpligt med lite CUDA kärnor för video/foto redigering mm.
256-768Gb SSD
ca 2kg och rimligt tunn för att vara bärbar, inte bara portabel (har du varit på resande fot i arbete och burit tungt skräp tills axlarna stelnar?)
Bra batteritid så man faktiskt kan jobba på flygplanet/tåget/vänthallen etc.

Så, när du har hittat denna datorn, berätta för mig vad den kostar.

Sedan om du hittat en dator som är likvärdig/bättre eller i alla fall i närheten, addera ett stryktåligt skal, att den är rimligt tyst i belastning, mjukvarupaket som innehåller fullvärdig foto, video och ljud redigering med mera, har bakgrundsbelysta tangenter och ett faktiskt tilltalande yttre.

Fråga dig igen, är det ett rimligt pris för ett företag att investera i till en grafisk designer att ha med sig på resande fot?

Och bortse att du faktiskt hade velat ha en men inte har råd.

Vill bara se jämförbara andra alternativ tack.

Skrivet av ficklampa:

Närmaste jag hittar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1260728 vet dock inte om det är ips och den saknar ju ssd... samt väger ~3 kilo. och ingen ivy...

Hittar detta efter att ha klickat i 1920x1080 (paneltyp vet jag ej), ssd, i7 gen3 och vikten är över 3 kilo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1277699
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1263547

Sett till seriösa datorbutiker är priserna likvärdiga eller dyrare. Och endast en av dem hade extern grafik.

Skrivet av IceDread:

Jämför med förinstallerade linux- och windows- paket du kan köpa från andra leverantörer. Se vilket pris de tar för samma / likartad hårdvara och service. Apple tar överpriser.

Överpris är när du tar ut en betydligt högre marginal på en produkt jämfört med likartade alternativ.

Lättaste exemplet för en rak jämförelse är att se priserna över specifika enskilda hårdvarukomponenter.
Exempelvis:
http://store.apple.com/se/product/MC743ZM/A
Några tusenlappar för dyrt...

Fast nu äre så att just denna ATI Radeon HD 5870 är en "specialversion" (annat bios, går självklart och modda sig till detta specialbios, men man bryter alla garantier) och det är troligtvis ATI som styr det priset..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619395
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=619395&cks=ASS&assoc=...

Ang att Apple är dyrare, se vad Ficklampa och Fluf skrev tidigare i tråden.
Skulle va kul och se hur mycket Dell/HP tar för liknande setup, troligtvis mycket mer!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Måste stämma in i kören och säga att det är helt otroligt mycket dator för pengarna, finns verkligen ingen konkurrent, hade man haft råd så hade det varit en sådan, fast med windows.

Mycket dator och mycket pengar. Jag tittade en del på Macbook när jag jagade laptop för två år sedan. Tyvärr föll det på att priset stack i väg till en prisklass över vad jag var beredd att lägga. Blev en Asus istället som dessutom passade bättre in på mina krav. Det hade varit lite kul att köra en Macbook med Windows och smälla på ett Windowsklistermärke över äpplet på locket. Bara för att reta talibaner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är imponerad och positivt överraskad, sitter ju på en Pro nu så det blir inget köp (och FAN inte för 22k heller) men STORT plus för HDMI och jag kan tänka mig att nya Pro ser mycket snyggare ut på riktigt jämfört med gamla. 256 GB SSD var inte illa heller, däremot blir jag bara deprimerad av att dom tar bort Ethernetgrejan, är det bara för att den inte går in i nya tunna skalet ?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Nu är det så att alla inte har möjlighet att dedikera en speciell plats för en dator, eller inte ens vill. Har sålt massvis med laptops till folk med just det problemet, eller önskan. De tar fram datorn, sitter vid köksbord/soffa/whereever och gör vad de nu ska göra med datorn och sen ställer undan den.

Visst kan man säkert göra stor del av arbetet på en surfplatta, men arbetssättet fungerar inte för många utan kräver en fullfjädrad dator för det. T ex grafik, programmering eller tillgång till vpn och nätverksshares även när de inte är på kontoret. Det kanske duger för dig, men inte för många andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm, efter att ha kollat runt på bl.a. Anandtech så verkar det som att Apple "låser" upplösningen till olika skalningslägen i det vanliga OS X-UI:t. Det känns inte helt ok för min del.

Visst, 90+% av tiden vill man förmodligen inte köra den i "riktig" 2880x1800 men jag hoppas ändå att det här är något som går att "fuska" sig förbi i terminalen med något kommando i stil med "defaults write com.apple.retina.scalingfactor 1.0" eller liknande...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Hehe sen får du nog väga in att det inte är så många "soff-surfare" som köper en burk för 22k

Personligen skulle jag köpa en 13" Pro som den perfekta kompromissen mellan arbetsdator/soffslösurf/mobilitet. Så blev det också hehe
Edit: inte för att jag inte skulle byta den mot en Retina-Pro utan att blinka

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Hm, efter att ha kollat runt på bl.a. Anandtech så verkar det som att Apple "låser" upplösningen till olika skalningslägen i det vanliga OS X-UI:t. Det känns inte helt ok för min del.

Visst, 90+% av tiden vill man förmodligen inte köra den i "riktig" 2880x1800 men jag hoppas ändå att det här är något som går att "fuska" sig förbi i terminalen med något kommando i stil med "defaults write com.apple.retina.scalingfactor 1.0" eller liknande...

Är detta vad du letar efter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var det där jag syftade på

Läget längst till höger ger inte full 2880x1800 utan har fortfarande en skalningsfaktor högre än 1.0 vilket medför att varje widget i UI:t fortfarande tar upp fler pixlar på skärmen än på andra Macar.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Det var det där jag syftade på

Läget längst till höger ger inte full 2880x1800 utan har fortfarande en skalningsfaktor högre än 1.0 vilket medför att varje widget i UI:t fortfarande tar upp fler pixlar på skärmen än på andra Macar.

Den längst till höger ger väl högst upplösning? det är den i mitten som inte get 1:1? eller har jag fel? hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Den längst till höger ger väl högst upplösning? det är den i mitten som inte get 1:1? eller har jag fel? hehe

Den i mitten har en skalningsfaktor på 2.0, d.v.s. att tillgänglig yta känns lika som med skalningsfaktor 1.0 på en 1440x900-skärm.

Problemet är att den längst till höger, med lägst skalningsfaktor, fortfarande har högre skalningsfaktor än 1.0. Du kommer alltså alltid ha större fönsterdekorationer, i pixlar räknat, med Retina-MBP än med t.ex. en vanlig 27" iMac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns många personer här som klagar på innehållet och priset.
Skärmen och prestandan är faktiskt mycket bra, priset är kanske inte 100% lika trevlig.
Fast varför klaga över huvudtaget?
Apple sätter konkurrens på marknaden och det lönar sig för OSS i slutändan även om du använder Mac, Windows eller Linux!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Den i mitten har en skalningsfaktor på 2.0, d.v.s. att tillgänglig yta känns lika som med skalningsfaktor 1.0 på en 1440x900-skärm.

Problemet är att den längst till höger, med lägst skalningsfaktor, fortfarande har högre skalningsfaktor än 1.0. Du kommer alltså alltid ha större fönsterdekorationer, i pixlar räknat, med Retina-MBP än med t.ex. en vanlig 27" iMac.

Okay, det var mer än jag visste, jag trodde den hade skalningsfakotor på 1:1, kommer troligtvis komma "hack" med tanke på att detdär sköts via mjukvaran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Okay, det var mer än jag visste, jag trodde den hade skalningsfakotor på 1:1, kommer troligtvis komma "hack" med tanke på att detdär sköts via mjukvaran.

Mm, gissningsvis kommer det var aså enkelt som att köra något defaults write-kommando för att ändra inställningen.

Sen är det ju förmodligen inte något man vill göra nio gånger av tio, men ibland har man ju faktiskt anledning att vilja klämma in så mycket man bara kan på skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

SÅ du nekar att bättre CPU, bättre disk, bättre design, bättre kvalité, bättre skärm är sämre än Samsungen?
Dem spelar ju inte ens i samma liga, Samsung maskine ser ju ut att ha släppts på 2000 talet och inte 2010 och framåt om man kollar på design, prestanda, kvalité etc.

Det är ju helt olika prestanda ligor, Apple Macbook Pro vinner i alla kategorier mot den Samsungen.

Ursäkta, men jag tror att du misstar dig. Samsungens GPU är mycket bättre än den i Apples dator, vilket leder till att de har mer värme att hantera och därmed inte kan ha ett tunt chassi. Jag förstår inte varför du ska jämföra en speldator med en Macbook?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Ursäkta, men jag tror att du misstar dig. Samsungens GPU är mycket bättre än den i Apples dator, vilket leder till att de har mer värme att hantera och därmed inte kan ha ett tunt chassi. Jag förstår inte varför du ska jämföra en speldator med en Macbook?

vilken samsung tittar du på?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men hur f*n kan folk gnälla så mycket på priset?

För 21495 SEK får man detta
15-inch MacBook Pro with Retina display
2.3GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost up to 3.3GHz
8GB 1600MHz memory
256GB flash storage1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
Built-in battery (7 hours)

Ingen idag existerande laptop kan matcha denna och det är väl rätt självklart att skärmen drar upp priset en hel del då man aldrig tillverkat en laptop med en så pass högupplöst skärm tidigare. Tar man bort skärmen så lär man inte hitta PC som motsvarar resten för under 16-17k.

Och till skillnad från många andra tillverkare så brukar faktiskt Apples laptop faktiskt ha den utlovade batteritiden.

Men om du plockar bort skärmen så får du en hyfsat kraftfull PC laptop vars specs vilken aktör som helst kan matcha i nuläget, gissningsvis för mindre pengar också.

Men vänta ett par månader så kan du troligtvis hitta en Win-laptop med likvärdig skärm med bättre specs. För mindre pengar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.