Tips på Routher för Bredbandsbolaget?

Permalänk
Avstängd

Tips på Routher för Bredbandsbolaget?

Tjo, behöver en ny krftfull Routher som ska användas på en fiber BBB 100mbit lina, ska klara höga hastigheter och spel bra
Var flera år sen jag införskaffade min så skulle behöva uppdatera mig lite

Mvh Daniel Johansson

Permalänk

Kan rekommendera Asus routrar. Antingen N56 (duger gott och väl) eller N66 om man vill ha en ännu värre.
http://www.inet.se/produkt/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb...

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Haft denna i 2 månader nu. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=987163

Dualband WIFI och 4st gigabitportar. Funkar klockrent.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

kör en gammal dator med 2 nätverkskort + routerprogramvaran pfsense
finns ingen router för hemanvändare som klår denna konfiguration

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av QwQ:

kör en gammal dator med 2 nätverkskort + routerprogramvaran pfsense
finns ingen router för hemanvändare som klår denna konfiguration

Finns ingen router som klår den konfigurationen i strömförbrukning heller.

Permalänk
Medlem

TS kan ju införskaffa sig ett hyfsat mini-itx moderkort för att köra pfsense. Det drar visserligen mer än exempelvis en d-link router men mindre än en "gammal dator" som föreslogs innan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på om det går att bygga en router med PfSense av en Raspberry PI, Har ju förvisso bara en ethernet port men de kanske går att fixa på nåt sätt? Isf skulle man ju få en sjukt billigt router som förmodligen är välldigt bra

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? vill du ha trådlöst? Generellt tror jag man ska undvika "hemmaroutrar" om man vill slippa problem, men det beror ju såklart på hur mycket penger man är beredd att spendera.

Permalänk
Avstängd

inte mer än 1000kr ska jag lägga ut på den
gäran att man kan sätta den på väggen
NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N och Asus RT-N56U Gigabit Dualband ser dock rätt nice ut

Permalänk
Skrivet av DanneManne88:

inte mer än 1000kr ska jag lägga ut på den
gäran att man kan sätta den på väggen
NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N och Asus RT-N56U Gigabit Dualband ser dock rätt nice ut

Kör på Asus:en. Bytte själv upp mig till den och kan lätt säga att det är den bästa router jag haft. Allt bara fungerar klockrent, och skillnaden vid vanligt nätsurfande är direkt märkbar (trots att min förra, en belkin också skulle klara samma hastigheter). H

Har också BBB 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneManne88:

inte mer än 1000kr ska jag lägga ut på den
gäran att man kan sätta den på väggen
NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N och Asus RT-N56U Gigabit Dualband ser dock rätt nice ut

Kommer säkerligen bli lite överöst med skit nu men SAMTLIGA (ja det är ett gäng) Netgear routrar jag haft till mitt och firmans ADSL har på ett eller annat sätt strulat. Ofta har de behövt ombootningar lite då och då vilket jag hatar.

Nu har jag iofsig för låg prestanda för dig men gamla linksys wrtg54gl med annan mjukvara som sist jag tittade hade bootas om i januari när det var strömavbrott och firmans är nog än längre sedan.
Asus routrarna har fungerar ganska bra de med jag testat. Var iofsig för något år sedan sist.

Permalänk
Avstängd

Då kör jag på Asusen blir nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kommer säkerligen bli lite överöst med skit nu men SAMTLIGA (ja det är ett gäng) Netgear routrar jag haft till mitt och firmans ADSL har på ett eller annat sätt strulat. Ofta har de behövt ombootningar lite då och då vilket jag hatar.

Nu har jag iofsig för låg prestanda för dig men gamla linksys wrtg54gl med annan mjukvara som sist jag tittade hade bootas om i januari när det var strömavbrott och firmans är nog än längre sedan.
Asus routrarna har fungerar ganska bra de med jag testat. Var iofsig för något år sedan sist.

Instämmer om netgear.. det har strulat en del i det nedre prissegmentet. Min WRT54GL fungerade ok under ett bra tag men blev sämre och sämre med åren

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Skaffa en router som klarar av DD-WRT är krav nummer 1 i min mening.
Jag har själv BBB 100Mbit och har använt en DIR-615 (med DD-WRT) i snart två år. (orginalmjukvaran är skit)
Och jag måste säga att för dom pengarna är det bra mycket bättre router än många i 8-900 kr klassen.

Kör konstant 5-6MB/sec över det trådlösa utan några problem.
Throughput WAN<>LAN är 100Mbit utan problem, antar att enda nackdelen är att Gbit saknas om man absolut vill ha det.
Kör dessutom Adblock script i routern så man slipper allt sånt skit utan massa plugins etc, då det blockas automatiskt i routern för alla enheter.

Visa signatur

[ Xeon ]