Dynavoice Dynamite 10 5.0, Vad tycker SweC om dessa?

Permalänk
Medlem

Dynavoice Dynamite 10 5.0, Vad tycker SweC om dessa?

Synpunkter på detta system?

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3373

Är inte överdrivet kräsen utan vill uppgradera från mitt z5500 och tycker att detta verkar riktigt schysst.

Permalänk

De är säkert bra. Har 5.0 Dynavoice Comet som funkar väl till ändamålet (mitt fall film). Kör även med XTZ subb så jag har bas så det räcker och blir över i filmerna. För de pengarna (ca 5000kr för komplett 5.0 system) blir det nog bra.

Jag har tidigare kört med Dali, Jamo och XTZ-system (99.26 osv) i mitt hemmabio.
Tycker Dynavoice fått onödigt mycket kritik.
Tror dessa är bra för pengen om man säger så.
Men du måste givetvis lyssna på dem först.
Jag har inte hört/sett dem så jag bara antar.
Kanske finns någon i forumet som kan ge mer tips/svar?

Räkna dock inte med något finlir, men tryck blir det nog. Så länge du har en reciever som hänger med.
Allt beror givetvis på vad du strävar efter.
Men å andra sidan.
Vill man ha finlir så lägger man kanske mer än 5000kr på ett komplett 5.0-system..
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare då?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

De är säkert bra. Har 5.0 Dynavoice Comet som funkar väl till ändamålet (mitt fall film). Kör även med XTZ subb så jag har bas så det räcker och blir över i filmerna. För de pengarna (ca 5000kr för komplett 5.0 system) blir det nog bra.

Jag har tidigare kört med Dali, Jamo och XTZ-system (99.26 osv) i mitt hemmabio.

Räkna dock inte med något finlir, men tryck blir det nog. Så länge du har en reciever som hänger med.
Men å andra sidan.
Vill man ha finlir så lägger man kanske mer än 5000kr på ett komplett 5.0-system..
Lycka till!

Vill börja med att tacka för att bra svar. Ja det är som sagt inget finlir jag är ute efter. Student som man är så har jag inte råd med 1050kr i månaden att bygga ett system för 20000kr, Du kan ju själv räkna hur lång tid de kommer ta, hehe.. Förstärkare är det andra jag letar efter och har tänkt mig denna kanske? http://www.fynda.se/produkt/pioneer-vsx-527-svart/5102/
Efter som att jag är helt okunnig så har jag inte en aning om den klarar av att driva det ljudet, vad tror du?

Skrivet av anden12:

Vad har du för förstärkare då?

Denna funderar jag på: http://www.fynda.se/produkt/pioneer-vsx-527-svart/5102/

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Men å andra sidan.
Lycka till!

Dynavoice gör ju överlag väldigt prisvärda högtalare. Har själv Dynavoice Magic-högtalare som är deras billigaste serie, och för det lilla dom kostar låter dom helt otroligt bra. Är dock sugen på att uppgradera mig till högtalare ur deras Definition-serie istället, dom ska tydligen hålla väldigt hög klass och har enbart läst positiva saker om dom.
Dom som ger Dynavoice negativ kritik tror jag främst är hardcore-audiofiler som hakar upp sig på minsta lilla sak samt folk som inte ens hört deras högtalare utan bara automatiskt antar att billigt = skit. Självklart finns det bättre högtalare, men då får man också betala betydligt mer.

Och på tal om förstärkare så verkar denna grymt prisvärd i dagsläget: http://www.fynda.se/produkt/yamaha-rx-v671-svart-receiver/455...

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Dynavoice gör ju överlag väldigt prisvärda högtalare. Har själv Dynavoice Magic-högtalare som är deras billigaste serie, och för det lilla dom kostar låter dom helt otroligt bra. Är dock sugen på att uppgradera mig till högtalare ur deras Definition-serie istället, dom ska tydligen hålla väldigt hög klass och har enbart läst positiva saker om dom.
Dom som ger Dynavoice negativ kritik tror jag främst är hardcore-audiofiler som hakar upp sig på minsta lilla sak samt folk som inte ens hört deras högtalare utan bara automatiskt antar att billigt = skit. Självklart finns det bättre högtalare, men då får man också betala betydligt mer.

Och på tal om förstärkare så verkar denna grymt prisvärd i dagsläget: http://www.fynda.se/produkt/yamaha-rx-v671-svart-receiver/455...

Tackar för ännu ett bra svar. Jo, jag har kollat på den förstärkaren också. Och jag antog att efter som den var billigaste så skulle den inte kunna driva runt högtalarna.. Men tror nog fasen att det blir den förstärkaren också då. Ska givetvis kolla vidare då detta inte ska beställas på 3½ månad när jag får pengar, men vill ändå vara ute i god tid.

Permalänk
Medlem

Måste du ha ett surround system? I den prisklassen får du mycket bättre ljud om du väljer ett 2.1 system.

Annars kan jag rekommendera xtz som gör väldigt bra grejer!
Här är ett paket som borde låta bättre än dynavoice paketet :http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/80-5.1-10.16

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Tackar för ännu ett bra svar. Jo, jag har kollat på den förstärkaren också. Och jag antog att efter som den var billigaste så skulle den inte kunna driva runt högtalarna.. Men tror nog fasen att det blir den förstärkaren också då. Ska givetvis kolla vidare då detta inte ska beställas på 3½ månad när jag får pengar, men vill ändå vara ute i god tid.

Det är ju förra årets modell och den har kostat 6000:- från början, så 2890:- är ett grymt bra pris, väldigt mycket förstärkare för pengarna. Du får hoppas den finns kvar om 3½ månad bara, risken är väl rätt stor att den inte gör det.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Nja. Jag är ingen "hardcore-audiofil" men jag kan dissa Dynavoice ibland ändå. Har själv haft Magic F6 för många år sedan och ingen kan ta ifrån Dynavoice att det är prisvärda grejer men man behöver inte betala mycket mer för ett par bättre talare. Men jag har faktiskt slutat dissa Dynavoice för jag anser att det är helt ok instegsgrejer. Men man ska inte tro att Dynavoice gör en komplett och bra talare.

Till TS kan man väl bara säga att ditt paket kommer få z5500 att verka rejält dassigt.

XTZ väljer jag dock alla dagar i veckan, före Dynavoice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nja. Jag är ingen "hardcore-audiofil" men jag kan dissa Dynavoice ibland ändå. Har själv haft Magic F6 för många år sedan och ingen kan ta ifrån Dynavoice att det är prisvärda grejer men man behöver inte betala mycket mer för ett par bättre talare. Men jag har faktiskt slutat dissa Dynavoice för jag anser att det är helt ok instegsgrejer. Men man ska inte tro att Dynavoice gör en komplett och bra talare.

Till TS kan man väl bara säga att ditt paket kommer få z5500 att verka rejält dassigt.

XTZ väljer jag dock alla dagar i veckan, före Dynavoice.

Har du lyssnat på några ur Definition-serien då? Är själv på jakt efter nåt bättre än mina F6:or. Nåt som spelar mer öppet, klarare och med högre detaljrikedom. Lutar just nu mest åt ett par Dynavoice DF-8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Är själv på jakt efter nåt bättre än mina F6:or. Nåt som spelar mer öppet, klarare och med högre detaljrikedom. Lutar just nu mest åt ett par Dynavoice DF-8.

Jag har hört DF-5. Och kontra t.ex mina nuvarande från Heco, så är Dynavoice långt borta. Så nej, jag skulle säga att steget från F6 till ett par DF-5/8 är marginellt. Vill du ha en talare med bättre upplösningen så är inte Dynavoice rätt stig att vandra. Jag förstår dig om du har "växt ur" dina F6or, för som sagt, härliga instegsgrejer kommer från Dynavoice. Men man växer ur dessa fort.

Beroende på budget och om begagnat är ett alternativ så finns det mängder med talare som kan sprida glädje och upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har hört DF-5. Och kontra t.ex mina nuvarande från Heco, så är Dynavoice långt borta. Så nej, jag skulle säga att steget från F6 till ett par DF-5/8 är marginellt. Vill du ha en talare med bättre upplösningen så är inte Dynavoice rätt stig att vandra. Jag förstår dig om du har "växt ur" dina F6or, för som sagt, härliga instegsgrejer kommer från Dynavoice. Men man växer ur dessa fort.

Beroende på budget och om begagnat är ett alternativ så finns det mängder med talare som kan sprida glädje och upplösning.

Du får ursäkta, men jag har lite svårt att tro på att det bara skulle bli "marginellt" bättre med ett par DF-8 jämfört med ett par F6. Läste bla. ett av omdömena på Fynda där nån bytt till ett par DF-8 från Magic EX och skriver att det var ett "stort lyft". Skulle vara rätt konstigt om ett par högtalare för 5000:- inte var ett "stort lyft" över ett par för 1000:- också.. I så fall skulle ju DF-8 vara extremt oprisvärd, vilket dom absolut inte verkar vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Du får ursäkta, men jag har lite svårt att tro på att det bara skulle bli "marginellt" bättre med ett par DF-8 jämfört med ett par F6. Läste bla. ett av omdömena på Fynda där nån bytt till ett par DF-8 från Magic EX och skriver att det var ett "stort lyft". Skulle vara rätt konstigt om ett par högtalare för 5000:- inte var ett "stort lyft" över ett par för 1000:- också.. I så fall skulle ju DF-8 vara extremt oprisvärd, vilket dom absolut inte verkar vara.

Det finns produkter som har jätte höga omdömen, ta t.ex Yamaha's instegsstärkare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869738

Som, i mina ögon, är billig men icke prisvärd. Den är rent äckligt dålig enligt mig. Flera argument finns, som jag endast tar upp via PM!
Omdömet på den stärkaren är "top of the line". Fel, fel, fel. Den är billig. Inget annat och av en anledning. Det samma gäller talarna du pratar om. Jag har haft F6orna själv och jag har hört DF-5. Och det jag säger är inte jätte fel. Tro mig.
Omdömen som du läser på prisjakt ska du ta med en nypa salt. Ljudupplevelser är personliga. Det du anser att du gillar, kan jag egentligen inte säga emot.

Du skriver att du vill ha en talare med bättre detaljrikedom och du har idag en Magic-talare, F6/F7-EX?
Skillnaden mellan ovanstående och ett par DF5/8 är som jag skrev, marginell. Testa något annat, begagnat är att föredra, särskilt i dessa prisklasser. Allt över typ 2500:- begagnat låter betydligt bättre än ett par nya DF-5/8. Tro mig.

Hi-Fi är liksom inte förknippat med Dynavoice. Så är det. Prisvärt, ja. Bra och ger detaljer? Nej, du kan inte kräva det i den här prisklassen. Du må heta DF-5/8, men du klarar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det finns produkter som har jätte höga omdömen, ta t.ex Yamaha's instegsstärkare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869738

Som, i mina ögon, är billig men icke prisvärd. Den är rent äckligt dålig enligt mig. Flera argument finns, som jag endast tar upp via PM!
Omdömet på den stärkaren är "top of the line". Fel, fel, fel. Den är billig. Inget annat och av en anledning. Det samma gäller talarna du pratar om. Jag har haft F6orna själv och jag har hört DF-5. Och det jag säger är inte jätte fel. Tro mig.
Omdömen som du läser på prisjakt ska du ta med en nypa salt. Ljudupplevelser är personliga. Det du anser att du gillar, kan jag egentligen inte säga emot.

Du skriver att du vill ha en talare med bättre detaljrikedom och du har idag en Magic-talare, F6/F7-EX?
Skillnaden mellan ovanstående och ett par DF5/8 är som jag skrev, marginell. Testa något annat, begagnat är att föredra, särskilt i dessa prisklasser. Allt över typ 2500:- begagnat låter betydligt bättre än ett par nya DF-5/8. Tro mig.

Hi-Fi är liksom inte förknippat med Dynavoice. Så är det. Prisvärt, ja. Bra och ger detaljer? Nej, du kan inte kräva det i den här prisklassen. Du må heta DF-5/8, men du klarar det inte.

Så den är inte prisvärd för 3000:- enligt dig? Vad var den då när den var ny och kostade 6000:-? Överprisad deluxe? ;P
Av allt jag läst om Definition-serien så verkar den iaf hålla väldigt hög klass. Sett flera som t.ex jämför DF-8 med dubbelt så dyra högtalare. Jag har inte hört några högtalare ur Definition-serien själv, men jag är övertygad om att dom låter mer än "marginellt" bättre än ett par F6.
Men visst, hur man upplever ljud är väldigt individuellt och man ska ju inte gå allt för mycket på omdömen från folk. Finns ju även många okunniga människor som lämnar omdömen.

Visa signatur

Permalänk

Viket ljud är det man vill ha? Det är skillnad på Definition och Magic serien. Upplösningen hos DF serien är klart bättre och lyssnar man på musik som nyttjar en mer detaljerad högtalare så blir det skillnad. Samtidigt så visas också brister hos musiken hos bättre högtalare. Har man dåligt källmaterial som förvånansvärt mycket är på spotify och många mp3or man laddar ner är så lär du sluta lyssna på dessa då ljudet ofta "känns" sämre med bra utrustning.
Hos Fynda har jag lyssnat på flera olika högtalare de har uppsatta och man kan jämföra Canton, Monitor Audio, PSB och Dynavoice o Proson. Man får mer om man betalar mer, lite till för varje nolla i slutet på priset. Men DF serien håller väl mot de andra märkena och framförallt den gamla Proson Reality MK2 serien presterade mycket bra ljud för mindre pengar än de "bättre" märkena. Heco som nämndes tidigare är ett trevligt högtalarmärke med stramt och detaljerat ljud som jag ofta föredrar framför Dali och B&W som härmar tyskarnas design 10 år efter men inte lagt samma krut på innehållet.
Åter till tråden... Rekommenderar Proson, Dynavoice och XTZ alla dagar. Vilka som är bäst är helt och hållet beroende på vad man spelar och hur man vill att det skall låta. Är man en "riktig audiofil" så har XTZ lite dyrare högtalare som presterar lite mer men jämför man paketen för liknande pengar är det ofta jämt skägg mellan Fynda paket och fyndborsen paket. Är man "vanlig dödlig" som vill få lite mer utav sin musik så är alla F eller F paket stora uppgraderingar mot det man hade innan och man blir nöjd. Jämför man sedan paket 10000 och 100000 så märker man att mer pengar köper bättre ljud men blir man lyckligare om man lever gott med paket 10000? Lägg ribban i plånboken och kolla sedan vad de pengarna kan köpa dig.
Ett paket som skulle vara intressant att lyssna på är http://www.fynda.se/produkt/proson-inphase-5-0-paket-black-pi... De kan vara ett klipp eller oxå bara en massa element utan "finess".

Om instegsförstärkare... Generellt så tycker jag Yamma 671 är en helt ok reciever med bra funktioner till ett bra pris idag. Fel inställd med en massa lull lull aktiverat låter den inte bra men rätt inställd spelandes utan massa DSP aktiverat så har den spelat bra på mässor drivandes bra högtalare. Samma om onkyo 609(613) och Marantz 6006. Pioneer funkar oxå men den sista jag pillade på var en 921 och den var en mardröm att ställa in jämfört med en Marantz 500x. Rätt inställda låter de alla bra dock och högtalare och källmaterial är nästan alltid den begränsande faktorn i en anläggning.

Permalänk
Medlem

Vill ta och tacka alla för riktigt bra svar, över förväntan faktiskt.. det är intressant för en okunnig tjomme som mig att se hur olika folk faktiskt resonerar kring vad som är bra/dåligt och prisvärt/ovärt. Nu har jag fått ännu mer alternativ kika på, känns riktigt bra.

Trevlig Midsommar allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Vill ta och tacka alla för riktigt bra svar, över förväntan faktiskt.. det är intressant för en okunnig tjomme som mig att se hur olika folk faktiskt resonerar kring vad som är bra/dåligt och prisvärt/ovärt. Nu har jag fått ännu mer alternativ kika på, känns riktigt bra.

Trevlig Midsommar allihopa.

Ska bara tillägga att jag fortfarande rekommenderar ett 2.1 system då det ger så mycket mer för pengarna! Sen så kan du ju bygga på systemet efterhand som du har råd...

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umirin:

Synpunkter på detta system?

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3373

Är inte överdrivet kräsen utan vill uppgradera från mitt z5500 och tycker att detta verkar riktigt schysst.

Jag har provlyssnat Dynamite 8, fast som stereo och tyckte väl kanske att de var lite för mycket "Cerwin Vega" för min smak. De lät bra för priset, men lite för mycket dunk och lite för lite "finlir" för min personliga smak. Upplevde att den kanske inte var riktigt så rapp och precis i basen som den borde vara med 8" basar. Frågan är om Dynamite 10 är likadan eller kanske rent av värre, med ännu större basar.

Men... Den lät, som sagt, ändå helt okej och är nog bra om man vill ha en "partyhögtalare" som klarar av att spela även på lite lägre nivåer för "finlyssning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av weedad89:

Ska bara tillägga att jag fortfarande rekommenderar ett 2.1 system då det ger så mycket mer för pengarna! Sen så kan du ju bygga på systemet efterhand som du har råd...

Tyvärr så är jag nu endast ute efter ett komplett 5.0 System då jag inte kommer ha råd att uppgradera dom närmsta åren, så därför tar jag hellre lite sämre komplett, än att uppgradera efter hand.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

som stereo, nått att ha?