Hur ställa in delning i MacOS för att kunna ansluta från win-dator i hemnätverket?

Permalänk
Medlem

Hur ställa in delning i MacOS för att kunna ansluta från win-dator i hemnätverket?

Har aktiverat SMB osv. iMacen kommer upp under nätverk men får bara upp "drop box" under iMacen och när jag försöker öppna den står det bara att jag inte har behörighet. Vill kunna ansluta som jag gör genom "work group" med de övriga windows datorerna. Åt andra hållet går det bra. Alltså att från iMacen lokalisera allt jag delat på hemnätverket. Måste jag skapa ett konto på iMacen för varje användare/dator jag har i nätverket för att det ska fungera eller vad? :s

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Windowsanvändarna måste ha motsvarande SMB-användare och du måste konfigurea vad som skall delas ut i smb.conf

Permalänk
Medlem

Har du slagit på att användarna ska aktiveras också? Alltså här:

... bocken till vänster om de censurerade lila strecken.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Alltså... Jag har ett konto på varje dator med olika lösenord och användarnamn. När jag försöker ansluta från iMacen till en windows-dator så kommer jag inte in även fast jag skriver användarnamn och lösen för den datorns användarnamn och lösen som jag försöker ansluta till. Får felmeddelandet "du har angett ett ogiltigt användarnamn eller lösen".
Aja... gissar att jag får googla vidare...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alltså... Jag har ett konto på varje dator med olika lösenord och användarnamn. När jag försöker ansluta från iMacen till en windows-dator så kommer jag inte in även fast jag skriver användarnamn och lösen för den datorns användarnamn och lösen som jag försöker ansluta till. Får felmeddelandet "du har angett ett ogiltigt användarnamn eller lösen".
Aja... gissar att jag får googla vidare...

Du ska ange lösenordet som du har på Macen. Inte det du har i Windows. Enklast är självklart om du har samma användarnamn och lösen i både OSX och i Win