Lenovo ThinkPad Edge E530 - Prisvärd bärbar för dagligt användande?

Permalänk

Lenovo ThinkPad Edge E530 - Prisvärd bärbar för dagligt användande?

Jag är på jakt efter en bärbar dator som ska duga väl till surf, film och lättare spelande (som bäst Mass Effect 3). Jag vet inte mer om datorer än vad jag på kort tid lyckats läsa mig till gällande namn på senaste processormodeller etc.
Jag letar samtidigt efter en dator som inte är alltför jobbig att bära runt på men ändå har bra prestanda.

Lenovo ThinkPad Edge E530 verkar ge mycket prestanda för ett hyfsat pris, men verkar också vara i klumpigaste laget.

Samtidigt lockas jag av denna Samsung, eftersom den ger liknande prestanda i mindre format och rejält mycket snyggare förpackning. Dock är den ju betydligt dyrare.

Jag har inte lyckats komma till mer klarhet än så. Är de båda datorerna bra val inom sina respektive prisklasser och viktgrupper eller finns det bättre alternativ sett till prestanda/bärbarhet för sitt pris?
Är tacksam för all hjälp, då jag inser att det genom tekniska specifikationer bara går att läsa sig till en viss del av vad som är viktigt att veta om en dator.

Permalänk
Inaktiv

Dustin har med E530 i sin sommarrea. Pris: 6 490 kr:

http://www.dustinhome.se/product/501...5-6-w7hp-blue/

Core i7 3612QM 2,1/HM77/GT 630M (2 GB)/1600 × 900/4 GB RAM/750 GB HD (7 200 RPM)/16 GB SSD (troligen mSATA)/DVD±RW
Vissa saker var inte helt klara (om man kan köra 2 × 8 GB RAM i den och om SSD-disken är en enkelt utbytbar och bootbar mSATA-enhet) så jag kontaktade Lenovos support angående detta. Väntar på svar från dem ...

Jag tro inte att man hittar en lika snabb och välutrustad laptop för 6 490 kr någon annanstans!

Några av de mindre modellerna i Samsungs 7-serie (framför allt 15-tummaren – jag har inte kollat upp 14-tummaren eftersom den är för liten för mig) har fått rejält med kritik för dåliga skärmar i olika forum. Detta är intressant eftersom denna serie ska vara lite lyxigare och Samsung dessutom borde ha varit smarta nog att förse sina egna datorer med bra skärmar ur det egna sortimentet ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Dustin har med E530 i sin sommarrea. Pris: 6 490 kr:

http://www.dustinhome.se/product/501...5-6-w7hp-blue/

Core i7 3612QM 2,1/HM77/GT 630M (2 GB)/1600 × 900/4 GB RAM/750 GB HD (7 200 RPM)/16 GB SSD (troligen mSATA)/DVD±RW
Vissa saker var inte helt klara (om man kan köra 2 × 8 GB RAM i den och om SSD-disken är en enkelt utbytbar och bootbar mSATA-enhet) så jag kontaktade Lenovos support angående detta. Väntar på svar från dem ...

Ska bli intressant och se vad de svarar, jagar efter en dator till min svåger och fastnade på den där.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Inaktiv

Jag har nog inte sett någon dator med både i7-processor (men då har de oftast 3610QM som är aningen snabbare, men också drar mer ström) och GT 630M som inte kostar nästan 1 500 kr mer.
Toshiba Satellite P850-133 verkar vettig och har ungefär samma specifikationer (förutom SSD) för 7 990 kr. Jag har varit och känt på den på Elgiganten och den gav ett bra intryck.

Permalänk
Medlem

Bortsett från storleken, materialvalet och eventuellt designen så är E530 bättre än Samsungen. Om du tycker E530 är för stor så finns E330 med liknade specifikationer (fast så klart lite sämre) men med 13.3 tums skärm.

Skrivet av anon36896:

Dustin har med E530 i sin sommarrea. Pris: 6 490 kr:

http://www.dustinhome.se/product/501...5-6-w7hp-blue/

Core i7 3612QM 2,1/HM77/GT 630M (2 GB)/1600 × 900/4 GB RAM/750 GB HD (7 200 RPM)/16 GB SSD (troligen mSATA)/DVD±RW
Vissa saker var inte helt klara (om man kan köra 2 × 8 GB RAM i den och om SSD-disken är en enkelt utbytbar och bootbar mSATA-enhet) så jag kontaktade Lenovos support angående detta. Väntar på svar från dem ...

Jag tro inte att man hittar en lika snabb och välutrustad laptop för 6 490 kr någon annanstans!

Några av de mindre modellerna i Samsungs 7-serie (framför allt 15-tummaren – jag har inte kollat upp 14-tummaren eftersom den är för liten för mig) har fått rejält med kritik för dåliga skärmar i olika forum. Detta är intressant eftersom denna serie ska vara lite lyxigare och Samsung dessutom borde ha varit smarta nog att förse sina egna datorer med bra skärmar ur det egna sortimentet ...

Enligt användarhandboken så är SSD:en en mSATA. Det står iofs att man inte ska boota från den (vilket implicerar att man KAN göra det), men jag antar att det beror på att den medföljande disken bara är på 16GB och därför är lite liten. Så om man köper en större borde det funka.

Tror Dustin har skrivit fel med max 8GB minne, på Lenovo:s hemsida så står det max 16GB.

Permalänk

Tack för svaren.
Det verkar ju onekligen som att Lenovon ger mer för pengarna i form av kraft, och det enda som egentligen får mig att tveka är att den ser lite klumpig ut på bilderna, och E330 är ju helt klart ett bra alternativ i det fallet, men 13'3 känns nog i minsta laget.

Det som ursprungligen lockade mig till Samsung var 14' formatet och att den verkade ganska smidig för sin skärmstorlek.

Någon som har känt på en e530 och kan ge ett utlåtande, verkar vara ont om användarsynpunkter på internet.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat på E530 IRL, dock har den varit ute i någon månad så det finns några recensioner:
http://www.goodgearguide.com.au/review/notebooks/lenovo/think...
http://www.studentbuyingguide.com/2012/05/lenovo-thinkpad-edg...

Jag har precis beställt en E330 och får den förhoppningsvis i morgon så kan skriva några rader då.

Permalänk

Upptäckte just att Dell har en intressant ny modell, som blir riktigt prisvärd med den studentrabatt de erbjuder.

http://www.dell.com/se/p/inspiron-14z-5423/fs

Undrar bara hur det kommer sig att datorn längst till vänster är billigast när den har bäst processor och inga uppenbara svagheter (förutom avsaknaden av den ssd som vissa konfigurationer har).

Modellen längst till vänster går att få för strax under 6000:- inkl frakt. Dess mått och prestanda verkar stämma bra överens med vad jag letar efter, men det är i nuläget klent med information om den. Någon som vet något mer om nya inspiron 14z?

Permalänk
Inaktiv

Just den här versionen har bara funnits på marknaden i ett par veckor, och därför hade supporten själva inga raka svar.

Nu har jag i alla fall fått svar från supporten och det var de svar jag förväntade mig, d.v.s man får läsa mellan raderna och sedan testa själv på egen risk ...

Maximal mängd RAM är 8 GB enligt specifikationerna, men detta är vad Lenovo har testat och kan garantera. Det nya processorerna (åtminstone 3610QM) ska funka med 8 GB-stickor. (Toshiba säger detta i klartext för sina datorer medan Asus svar var ”vi kan inte rekommendera något annat än det som är testat, d.v.s. 4 GB-stickor, men 8 GB-stickor funkar normalt utan problem”).
Kolla på sid 125 och framåt här (http://www.lenovo.com/psref/pdf/psref418TS.pdf) för en fullständig specifikation, som ändå inte stämmer helt med den modell vi diskuterar ...

mSATA-enheten verkar vara en enhet i standardstorlek och är monterad i en PCIe-minikortplats som är lätt åtkomlig under en mindre lucka på datorns baksida. Supporten kunde däremot inte svara på om det går att boota från denna disk via en inställning i BIOS.
Här (http://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles_pdf/0b48439.pdf) kan du från sidan 61 och framåt se hur föredömligt lättåtkomliga de olika delarna i datorn är! Det är t.ex. hur enkelt som helst att rengöra fläkten riktigt ordentligt, vilket aldrig är fel i en laptop ...

Jag måste säga att jag är riktigt sugen på den!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av savje:

Tror Dustin har skrivit fel med max 8GB minne, på Lenovo:s hemsida så står det max 16GB.

Det finns tyvärr inkonsekvenser överallt – det står visserligen max 16 GB på Lenvovos produktsida, men där har datorn en Sandy Bridge-processor av förra generationen.

Jag är sugen på en E530 med 16 GB RAM och en 128 eller 256 GB mSATA-disk. Då lär det bli en bra dator!
Jag behöver inget häftigare grafikkort eftersom jag inte spelar.

Permalänk
Inaktiv

Savje, det var en förvånansvärt detaljerad användarhandbok!

Jag håller med dig: det verkar gå att använda en annan mSATA-disk som startenhet, men den som är installerad från fabrik är för liten och det är, som du skriver, antagligen därför de skriver följande:
”Om din dator är utrustad med både en hårddisk och en mSATA SSD-enhet rekommenderas du inte att använda en mSATA SSD-enhet som en startbar enhet. mSATA SSD-enhet är endast konstruerad och utvecklad för cachesyfte. Om du använder mSATA SSD-enheten som en startbar enhet kan dess pålitlighet inte garanteras.”

Nu blir jag ännu mer sugen på den! Det är inte många 15-tummare i vettig prisklass som har en plats för en mSATA-enhet!

Permalänk
Medlem

Ja, denna känns klockren just nu. Synd bara att den inte har upplyst tangentbord eller en liten lampa i skärmen.
Och windows 8 för 140kr till hösten borde den klara av.
Fingret är på beställaknappen.

Permalänk

Jag är också rätt intresserad av Lenovo ThinkPad Edge E530, men står och velar mellan den och ASUS K55VM CI7 2.3 8GB/750 GT630M 15.6" W7HP den har mer minne och lite snabbare CPU, sämre upplösning på skärm och långsammare HDD, annars väldigt lika, lite dyrare men med studentrabatt 7600kr. Vilken tycker ni man skulle välja?

Permalänk
Inaktiv

istorage: man kan inte få vad som helst för 6 490 kronor ...

sputnick89: det verkar inte skilja så mycket i hastighet mellan processorerna (kanske 15 %) och hur ofta använder man processorn fullt ut under längre perioder? Den är i vilket fall som helst snabbare än de vanligaste Sandy Bridge-i7:orna som sitter i många laptopdatorer som fortfarande säljs.
Lenovons processor är dessutom mer strömsnål, vilket borde ge bättre batteritider. Den lilla SSD-disken i Lenovon snabbar nog dessutom upp datorns hårddisk rejält.
Lägg till 1 290 kr (http://www.dustinhome.se/product/5010610268/ocz-nocti-series-...) så har du dessutom en 120 GB mSATA-SSD i Lenovon. Då är du också uppe i 7 600 kronor och har antagligen en rejält mycket snabbare dator (förutsatt att det går att boota från mSATA-disken, vilket inte borde vara några problem). Extra minne kostar inte många hundringar.

Permalänk
Medlem

Pratade just med Dustin (chatten) om denna och enligt dem så satt det en SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID disk i maskinen. Således ingen separat SSD-enhet men frågan är om det verkligen stämmer

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FouR:

Pratade just med Dustin (chatten) om denna och enligt dem så satt det en SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID disk i maskinen. Således ingen separat SSD-enhet men frågan är om det verkligen stämmer

FouR: jag tror att Dustins support har fel på den punkten.
Momentus XT har 8 GB (inte 16 GB) extra minne inbyggt:
http://www.seagate.com/files/staticfiles/docs/pdf/datasheet/d...

Om några dagar får jag/ni ett säkert besked eftersom jag just har beställt datorn från Dustin!

Jag har även beställt två 8 GB-minnen (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756285) så då får vi dessutom reda på om den kan hantera 8 GB-stickor.

Jag kommer även senare att skaffa en mSATA-SSD och återkommer angående detta.

Permalänk
Medlem

mm läste också detta om 8GB vs 16GB samt att det finns rätt bra beskrivet i manualen att det är en separat mSATA-enhet. Synd bara jag inte såg det direkt när jag snackade med dem. Frågade dock "Är du säker på att det är en hybrid-disk?" och fick svaret Ja, jag är helt säker samt länken till Seagate-disken på Dustins hemsida

http://www.overclock.net/t/1014351/best-msata-ssd#post_135451... - lite fina bilder på montering av mSATA-SSD i en Thinkpad, dock inte samma modell som den vi diskuterar här

Hoppes du blir nöjd med köpet!

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Inaktiv

FouR: Notebookcheck.com testade E530 med annat innehåll (i5 och en annan skärm) för en vecka sedan men det är helt klart samma chassi:
http://www.notebookcheck.com/Test-Lenovo-ThinkPad-Edge-E530-N...

Testet är på tyska så jag förstår inte allt, men som svensk förstår man rätt mycket ändå då språken har en hel del likheter.
De testade även att montera in en mSATA-SSD, vilket gav betydligt bättre värden för lagring.

Det enda som verkar vara en begränsning är att mSATA-porten inte stöder 6 gbps utan endast 3 gbps, vilket verkar kunna begränsa läshastigheten. Men, skillnaderna mot en vanlig hårddisk är ändå bisarrt stora så det kan man knappast klaga på.

Man kan köpa hur häftiga datorer som helst, men då kostar det ...
Det finns inte många 15-tummare som har plats för dubbla hårddiskar och de som har det är oftast betydligt mycket dyrare.
Få 15-tummare i vettig prisklass har dessutom en mSATA-port.
Jag gillar att kunna ha en separat systemdisk och en separat datadisk. Då kan man dessutom regelbundet spara kloner av systemdisken på datadisken och alltid ha en klon nära till hands om SSD-disken skulle krångla.

Permalänk
Inaktiv

Fick efter endast 1,5 timme besked från Dustin att datorn är på väg!
Jag bör alltså få den innan helgen.

Återkommer med mer info (kanske i en separat tråd) när jag har fått den.
Jag lär inte få minnena från Komplett förrän i nästa vecka, men kan posta lite tidig info när jag har fått datorn.

Permalänk

Halvlånar tråden lite. Är det någon som vet hur just denna datorn är när det gäller ljudnivå/temps och kylning? Helst någon som har den som själv har erfarenheter av den

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag fick min E330 idag, så här kommer mina första intryck (vet inte hur lika E530 och E330 är dock). Tyvärr hade den GeForce 610M istället för GT 630M som det stod på Dustin och resten av butikerna. Vilket är superkonstigt eftersom Intel HD 4000 är bättre än 610M.. Tror jag skickar tillbaka min pågrund av det, så har inte stresstestat den.

I alla fall, byggkvalitén kändes bra och gedigen, säkert inte på nivå med Lenovo:s non-egde datorer men enligt min bedömning över genomsnittliga konsumentdatorn. Tangentbordet var skönt att skriva på (nog det bästa jag har testat på laptops, men har inte testat jättemånga). Trackpaden var lite liten men det fungerade, antar att den är lite större på E530 ändå. Ljudnivån var låg men fläkten var igång hela tiden (inget man skulle störa sig på om man inte är extremt känslig, när hårddisken jobbade så lät den mer än fläkten och det var en relativt tyst hårddisk imo). Som sagt stresstestade jag den inte så vet inte hur ljudnivå och värmen är när det har mycket att göra. Skärmen var bra, bättre än många andra laptops men jämför jag med min Dell IPS så är den så klart sämre. Hyfsat ljusstark.

Jag öppnade aldrig upp den, men enligt enhetshanteraren så satt det, precis som sk30:s länk sa, en SanDisk U100 mSATA SSD på 16GB. Så antar att det samma gäller för E530. Öppnade man diskhanteraren så kom den upp som en vanlig hårddisk så antar att det inte ska vara något problem att boota från den.

Säg till om ni vill att jag ska kolla upp något annat...

Permalänk

Impulsköpte precis en E530, har länge letat efter en dator inför höstens studier och denna verkar perfekt. Är bara lite oroad ang skärmens kvalité, är rätt kräsen, men att det är 1600x900 är ett stort plus över 1366x768 som det är på de allra flesta 15" bärbara. Kommer lägga upp bilder och skriva mina åsikter så fort jag får hem den. Dock osäker på hur länge Dustins rea pågår, men tror de kommer gå åt rätt fort.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heinkel92:

Impulsköpte precis en E530, har länge letat efter en dator inför höstens studier och denna verkar perfekt. Är bara lite oroad ang skärmens kvalité, är rätt kräsen, men att det är 1600x900 är ett stort plus över 1366x768 som det är på de allra flesta 15" bärbara. Kommer lägga upp bilder och skriva mina åsikter så fort jag får hem den. Dock osäker på hur länge Dustins rea pågår, men tror de kommer gå åt rätt fort.

Man får inte vara för kräsen när man köper en dator för 6 500 kr.

Jag behöver en ny arbetsdator och har kollat på allt från 15-tummare för 8 000 kr (en i7:a har varit ett krav) till Samsungs tunna 17-tummare i 7-serien (som verkar vara ett gediget kvalitetsbygge med ljusstark och bra skärm) för 14 500 kr. Det som slutligen avgjorde var prissäkningen på Lenovon och möjligheten att använda två hårddiskar: en mSATA-SSD som systemdisk och en vanlig hårddisk för datalagring.
Vilken dator jag än hade köpt hade jag dessutom tänkt köpa en SSD, lite mer minne samt uppgradera till Windows 7 Ultimate. Då hade Samsungen sprungit iväg upp till närmare 20 000 kronor. Nu landar jag på strax över 10 000 kr och kan byta dator om ett par år igen i stället.

Sedan får jag väl också erkänna att det mesta arbetandet kommer att göras hemma med datorn ansluten till min 27-tums Dell-skärm. Jag behöver bara laptopens inbyggda skärm om jag jobbar någon annanstans än hemma, t.ex. hos flickvännen. Men, visst hoppas jag att skärmen är hyfsad.

Jag hoppas att du blir nöjd med datorn!

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Man får inte vara för kräsen när man köper en dator för 6 500 kr.

Jag behöver en ny arbetsdator och har kollat på allt från 15-tummare för 8 000 kr (en i7:a har varit ett krav) till Samsungs tunna 17-tummare i 7-serien (som verkar vara ett gediget kvalitetsbygge med ljusstark och bra skärm) för 14 500 kr. Det som slutligen avgjorde var prissäkningen på Lenovon och möjligheten att använda två hårddiskar: en mSATA-SSD som systemdisk och en vanlig hårddisk för datalagring.
Vilken dator jag än hade köpt hade jag dessutom tänkt köpa en SSD, lite mer minne samt uppgradera till Windows 7 Ultimate. Då hade Samsungen sprungit iväg upp till närmare 20 000 kronor. Nu landar jag på strax över 10 000 kr och kan byta dator om ett par år igen i stället.

Sedan får jag väl också erkänna att det mesta arbetandet kommer att göras hemma med datorn ansluten till min 27-tums Dell-skärm. Jag behöver bara laptopens inbyggda skärm om jag jobbar någon annanstans än hemma, t.ex. hos flickvännen. Men, visst hoppas jag att skärmen är hyfsad.

Jag hoppas att du blir nöjd med datorn!

Klart att jag inte förväntar mig någon dunderskärm, bara den har "ok" betraktningsvinklar, det är nog vad jag stör mig mest på hos skärmar. Men visst kopplar man upp den till en extern skärm hemma, tror nog den duger när man är på språng.

Hoppas även du blir nöjd!

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

Kan man köpa ett 8 gb minne till och sätta i och då få 12 gb direkt? Eller är det dåligt att blanda minnen av olika storlekar? Och kan man blanda Mhz typ 1366 med 1600 mhz?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd.
Hoppas det inte blir några större besvikelser ang. spec. för då blir det returnera.
Kollade upp modellen (3259-7cg) på lenovos sida och specen på dustin sida stämde inte på några punkter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabbe the 222:

Kan man köpa ett 8 gb minne till och sätta i och då få 12 gb direkt? Eller är det dåligt att blanda minnen av olika storlekar? Och kan man blanda Mhz typ 1366 med 1600 mhz?

Datorn kör ju i 1 600 MHz så du bör nog ha 1 600 MHZ-minnen; annnars kanske minnet (och därmed datorn) jobbar med lägre hastighet.
Att använda minnen med för höga specar brukar nog aldrig vara några problem – de körs nog då bara inte så snabbt som de skulle kunna göra.
Det är oklart om man kan använda 8 GB-minnen, men jag ska testa så fort jag får de beställda minnena.

Permalänk

Jag beställde nyss datorn. Hoppas att det blir bra och att specsen som dustin har är någorlunda rätt. Kan även säga att det står på deras hemsida att rean är till och med den 4 juli. Det kan ju dock ske slutförsäljningar, men det är en annan fråga.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk

Om man kan använda 8 gb minnen i datorn. Då är det alltså So dimm ddr3 1600 mhz minne som är det bästa. Men det finns ju olika "pin" på minnena också t.ex 204 pin och 240 pin. Är det någon som vet vilken pin som passar i den här datorn, eller spelar det ingen roll? Och det fungerar bara med so dimm minnen och inte dimm som är för i första hand stationära datorer va?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.