Telia tar extra betalt för Skype, VOIP, Facetime, Mumble, Ventrilo

Permalänk
Medlem

Telia tar extra betalt för Skype, VOIP, Facetime, Mumble, Ventrilo

Citat:

Swedish telecommunications company TeliaSonera is planning to charge customers extra to use voice over IP services such as Skype. The company won't be unveiling the details of this plan until August, but has reportedly already begun a trial with one of its Spanish subsidiaries, with a model that charged customers €6 (about US$7.50) for 100MB worth of VoIP calls per month.

http://www.theverge.com/2012/6/27/3121570/teliasonera-sweden-...

Det kanske är dags för Sverige att skapa en lag om nätneutralitet innan internet i Sverige förvandlas till kabeltv och man blir tvungen att betala per tjänst/hemsida.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk

Är det inte gamla nyheter att man inte får använda VOIP-tjänster över de flesta mobila abonnemang?
Detta betyder ju bara att de inför det till en kostnad.

Permalänk
Medlem

Trodde först det var för datorn också, blev lite rädd.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Ska dock tilläggas att det var en artikel på IDG i dagarna gällande att telia *inte* kommer införa detta på existerande abbonemang, det kommer endast gälla nya abbonemang - Vi får bara hoppas att denna info förmedlas till de som nytecknar abbonemang

http://www.idg.se/2.1085/1.456500/telia-backar-kring-blockering-av-skype

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Det kanske är dags för Sverige att skapa en lag om nätneutralitet innan internet i Sverige förvandlas till kabeltv och man blir tvungen att betala per tjänst/hemsida.

Tycker kritiken är missriktad och ogenomtänkt. Kan inte telefonbolagen täcka de kostnader som det innebär att upprätthålla en infrastruktur för mobiltelefoner så får vi snart gå tillbaka till den gamla hederliga telefonen som sitter i ett telefonjack.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker kritiken är missriktad och ogenomtänkt. Kan inte telefonbolagen täcka de kostnader som det innebär att upprätthålla en infrastruktur för mobiltelefoner så får vi snart gå tillbaka till den gamla hederliga telefonen som sitter i ett telefonjack.

Som inte kommer behövas då man i stort sett bara skulle kunna ha en dator med skype i.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Är det inte gamla nyheter att man inte får använda VOIP-tjänster över de flesta mobila abonnemang?

Precis. Telia får skit för det nu. Om två månader följer alla andra operatörer efter och inför det utan buller och bång. Som vanligt (pott-abb, flat rate och nu det här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men det finns ju i princip ingen telefoni kvar. Det enda som skickas är ettor och nollor. Varför ska det vara olika pris på ettor och nollor som innehåller ett SMS, ett MMS, ett email, ett skypesamtal, eller ett vanligt samtal? Let me tell you why: För att tjäna maximalt med pengar.

Det enda vettiga är att telefonbolagen erbjuder en enda tjänst: datatrafik. Inom den ingår telefoni, SMS, internet, you name it. Till en fast månadskostnad. Finns ett bolag i Frankrike som har infört detta redan., och satt otrolig press på konkurrenter.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

I USA tar operatörer ut avgifter när man surfar via WiFi också, så ni ska vara glada

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eller skapa ett bättre system för operatörer där Telia/Televerket inte äger allt och sedan hyr ut. Mer som ett stadsnät, där ett bolag sköter själva nätet och sedan kan operatörer hyra in sig på det och erbjuda tjänster. Att ta extra betalt för vanlig datatrafik ("röstsamtal") plus det man redan betalar hos Telia är bara idiotiskt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker sweclockers får sätta upp ett eget abbonemang (swenet eller något) och ha precis som cindori sa.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Skrivet av 13ers3rk:

Trodde först det var för datorn också, blev lite rädd.

Det är det som är grejen, de tänker införa det i "fasta nätet"...

Skrivet av Dr.Mabuse:

http://www.idg.se/2.1085/1.430146/minskad-vinst-for-telia
De har nog inte råd att upprätthålla en infrastruktur för telefoner..

Dom är bara ute efter att öka sina vinster. Inget fel på det men när dom gör det på detta sättet så är det sjukt.. de gör det på ett sätt så att det blir svårt för konsumenterna att jämföra vad man får betalt för då man måste betala dolda avgifter, t ex för Skype.

Ifall de hade ökat priset på sina internetabonnemang skulle det vara något helt annat, det skulle jag kunnat acceptera..

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

I USA tar operatörer ut avgifter när man surfar via WiFi också, så ni ska vara glada

Låter ju lite milt sinnessjukt...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

USA är ett land Fullt av efterblivna människor som accepterar skiten och betalar för det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Källa :P?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Låter ju lite milt sinnessjukt...

Det visste inte jag!

Alla dessa jävla avgifter dom tömmer ju fickorna så gott det går, hur man använder nätet spelar väl ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Eller skapa ett bättre system för operatörer där Telia/Televerket inte äger allt och sedan hyr ut. Mer som ett stadsnät, där ett bolag sköter själva nätet och sedan kan operatörer hyra in sig på det och erbjuda tjänster. Att ta extra betalt för vanlig datatrafik ("röstsamtal") plus det man redan betalar hos Telia är bara idiotiskt.

Vem som äger vad är ovesäntligt eftersom kostnaderna för drift och underhåll inte försvinner per automatik för det, eller? Min erfarenhet med mellanhänder är att kostnaderna snarare ökar. Eller har jag missat något i ditt resonemang?
Förstår inte heller det idiotiska i att betalt för tillhandahållna tjänster. Är det inte så sammhället fungerar? Kostnaden för abbonemang skall täcka samtalskostnaderna. Datatrafik gör att konsumenterna kommer runt detta. Du får nog utveckla ditt resonemang om jag ska förstå vad du syftar på.

Ett bättre system, enligt mig, vore om man byggde om hela infrastrukturen från början till ett gigantiskt WLAN där varje telefon är rena WiFi-enheter som enbart kommunicerar via VOIP. Nu med IPv6 så boder det finns plats för en drös enheter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Entusiast

Detta handlar bara som mobiltelefonerna va? Annars lär dom tappa kunder som en julgran tappar barr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vem som äger vad är ovesäntligt eftersom kostnaderna för drift och underhåll inte försvinner per automatik för det, eller? Min erfarenhet med mellanhänder är att kostnaderna snarare ökar. Eller har jag missat något i ditt resonemang?
Förstår inte heller det idiotiska i att betalt för tillhandahållna tjänster. Är det inte så sammhället fungerar? Kostnaden för abbonemang skall täcka samtalskostnaderna. Datatrafik gör att konsumenterna kommer runt detta. Du får nog utveckla ditt resonemang om jag ska förstå vad du syftar på.

Ett bättre system, enligt mig, vore om man byggde om hela infrastrukturen från början till ett gigantiskt WLAN där varje telefon är rena WiFi-enheter som enbart kommunicerar via VOIP. Nu med IPv6 så boder det finns plats för en drös enheter

Så du tycker inte att det är konstigt att det är dyrare att skicka vissa ettor och nollor än andra?
Det är ungefär som att det skulle kosta extra att surfa in på google bara för att telia säger så.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Enity:

Så du tycker inte att det är konstigt att det är dyrare att skicka vissa ettor och nollor än andra?
Det är ungefär som att det skulle kosta extra att surfa in på google bara för att telia säger så.

Kanske är lite petigt, men hade för mig att nollorna inte skickades? Tror att i t.ex fibernät så skickas signaler av en blinkade laser, och lyser den inte så är det en 0a?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har telia inte nog med pengar? jävla as asså

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Avstängd

Det är inget som är aktuellt ännu, de har inte infört det än och de vet inte när det kommer att ske

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Du tycker inte det är konstigt att stoppa ord i andras mun bara för att du inte förstår resonemanget?
Det är som att skjuta först och fråga sen.

Jag syftar på att mobilopertörerna, antar jag, bygger sin betalmodell på att människor ringer. När beteendet ändras hos en kategori kunder med smartphones är det kanske inte så konstigt att det blir ett budgetunderskott för mobiloperatörerna som de vill ta igen på något vis. Kan du visa att kostnaderna inte ökar och att intäkterna inte minskar så kommer även jag att ifrågasätta begränsningar/extraavgifter och varför man överhuvudtaget har två olika taxor/tjänster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfen:

Ska dock tilläggas att det var en artikel på IDG i dagarna gällande att telia *inte* kommer införa detta på existerande abbonemang, det kommer endast gälla nya abbonemang - Vi får bara hoppas att denna info förmedlas till de som nytecknar abbonemang

http://www.idg.se/2.1085/1.456500/telia-backar-kring-blockering-av-skype

är det en smiley på slutet? Med nya abonnemang menar de de som redan är bundna till avtal. Inom max 24 månader kommer således 100% av deras kunder omfattas av de nya villkoren. De som t.ex har 2 månader kvar ju nu och väljer att binda om kommer också falla under de nya villkoren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du tycker inte det är konstigt att stoppa ord i andras mun bara för att du inte förstår resonemanget?
Det är som att skjuta först och fråga sen.

Jag syftar på att mobilopertörerna, antar jag, bygger sin betalmodell på att människor ringer. När beteendet ändras hos en kategori kunder med smartphones är det kanske inte så konstigt att det blir ett budgetunderskott för mobiloperatörerna som de vill ta igen på något vis. Kan du visa att kostnaderna inte ökar och att intäkterna inte minskar så kommer även jag att ifrågasätta begränsningar/extraavgifter och varför man överhuvudtaget har två olika taxor/tjänster.

Kan du visa att 1MB data som använts av skype är dyrare för telia än 1MB som använts av något helt annat?
Nej det kan du inte eftersom det inte skiljer något och därför ska det heller priset skilja.

Om telia går back för att datatrafik är för billig då får man helt enkelt öka priset för all datatrafik och inte bara för viss datatrafik.
Eller ska man börja övervaka all datatrafik för att se om kunden gör något som hade kunnat göras genom en tjänst telia tillhandahåller?

Kanske borde man börja ta extra avgifter för att skicka mail för man hade ju kunnat skicka ett SMS istället.
För det är precis vad hela VOIP grejen handlar om, telia anser att man går miste om en potentiell inkomst inte att det är dyrare.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Hur ska dom skilja på data trafiken? mumble, ventrilo etc går det att ha egna servrar på så det går inte att låsa ut trafiken som man kan göra på ex Skype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Källa :P?

Hittar ingen källa, men jag har för mig att jag hört/läst det någonstans. Kan vara så att det är låst till vissa ställen bara kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Kan du visa att 1MB data som använts av skype är dyrare för telia än 1MB som använts av något helt annat?
Nej det kan du inte eftersom det inte skiljer något och därför ska det heller priset skilja.

Om telia går back för att datatrafik är för billig då får man helt enkelt öka priset för all datatrafik och inte bara för viss datatrafik.
Eller ska man börja övervaka all datatrafik för att se om kunden gör något som hade kunnat göras genom en tjänst telia tillhandahåller?

Kanske borde man börja ta extra avgifter för att skicka mail för man hade ju kunnat skicka ett SMS istället.
För det är precis vad hela VOIP grejen handlar om, telia anser att man går miste om en potentiell inkomst inte att det är dyrare.

Mig veterligen så går det utmärkt att genomföra ett mobilsamtal utan att ha GPRS och EDGE igång. De två senare teknologierna krävs för mobildata och tar andra resurser i anspråk så är det orimligt att anta förekomsten av andra kostnader i dessa fall?
De som inte använder mobildatatjänsterna skall inte behöva vara med och finansiera dessa tjänser, tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni vet att det står i Telia, Tele2, Telenor och Tre:s användaravtal att de flesta abonnemang inte får användas för ip-telefoni. Det är inte bara Telia, utan övriga operatörer också som är på krigsstigen mot VOIP

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mig veterligen så går det utmärkt att genomföra ett mobilsamtal utan att ha GPRS och EDGE igång. De två senare teknologierna krävs för mobildata och tar andra resurser i anspråk så är det orimligt att anta förekomsten av andra kostnader i dessa fall?
De som inte använder mobildatatjänsterna skall inte behöva vara med och finansiera dessa tjänser, tycker jag.

Vad har mobilsamtal med något att göra?
Det är datatrafik vi talar om.

Visa signatur