Behöver hjälp med att löda 3,5mm kontakt!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att löda 3,5mm kontakt!

Tjenare Sweclockers!

Jag har försökt att ta hand om glappande kontaker på min brors Denon hörlurar(http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_... liknande dessa men kostade ca: 500kr och verkar ha gått ur sortimentet) och mina AKG K518(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156013) som börjar bli lite till åren nu:)

Gemensamt för båda hörlurar är att de har en tvådelad kabel och att jag försökt att löda på en ny kontakt från Kjell & Co och misslyckats(med Denon lurarna).
Kontakten: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Instruktionerna jag fick då var att det skulle finnas 3st kablar. Grön/röd vilket var höger/vänster ljud och en kopparfärgad som var jorden. Så långt var jag med.
Men när jag klippte upp hörlurarna hemma så såg jag att det fanns 4st kablar. Grön, Röd, Koppar, och Svart. Jag har då lyckats googla fram att Svart och koppar är höger och vänster jord(rätta mig gärna om jag har fel). Men då är frågan, hur ska dessa lödas och har ni någon detaljerad och enkel video för hur man gör(har hittat ett stort antal halvdåliga som inte hjälpt mig). Har lite erfarenhet med lödning men jag lyckas bra med lödning av interna PC kablar.
Jag har varit hos Kjell & Co och pratat med 2 personer men ingen av dessa visste hur man ska göra.
Tackar väldigt mycket för hjälp och om någon kunde slänga upp en bild på hur det ska lödas får personen en stor, blöt virtuell puss:)

Kortfattat:
Var och hur löder jag för bästa resultat:
Grön(ljud)
Röd(ljud)
Koppar(jord)
Svart(jord?)
Andra tips och tricks!

Ser gärna:
En videolänk
En bild
En länk till någon bra hemsida.

Tack på Förhand!

EDIT: Jag har testat en gång att löda ihop Svart och koppar vilket resulterade i inget ljud alls.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Tjenare Sweclockers!

Jag har försökt att ta hand om glappande kontaker på min brors Denon hörlurar(http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_... liknande dessa men kostade ca: 500kr och verkar ha gått ur sortimentet) och mina AKG K518(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156013) som börjar bli lite till åren nu:)

Gemensamt för båda hörlurar är att de har en tvådelad kabel och att jag försökt att löda på en ny kontakt från Kjell & Co och misslyckats(med Denon lurarna).
Kontakten: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Instruktionerna jag fick då var att det skulle finnas 3st kablar. Grön/röd vilket var höger/vänster ljud och en kopparfärgad som var jorden. Så långt var jag med.
Men när jag klippte upp hörlurarna hemma så såg jag att det fanns 4st kablar. Grön, Röd, Koppar, och Svart. Jag har då lyckats googla fram att Svart och koppar är höger och vänster jord(rätta mig gärna om jag har fel). Men då är frågan, hur ska dessa lödas och har ni någon detaljerad och enkel video för hur man gör(har hittat ett stort antal halvdåliga som inte hjälpt mig). Har lite erfarenhet med lödning men jag lyckas bra med lödning av interna PC kablar.
Jag har varit hos Kjell & Co och pratat med 2 personer men ingen av dessa visste hur man ska göra.
Tackar väldigt mycket för hjälp och om någon kunde slänga upp en bild på hur det ska lödas får personen en stor, blöt virtuell puss:)

Kortfattat:
Var och hur löder jag för bästa resultat:
Grön(ljud)
Röd(ljud)
Koppar(jord)
Svart(jord?)
Andra tips och tricks!

Ser gärna:
En videolänk
En bild
En länk till någon bra hemsida.

Tack på Förhand!

Om både svart och koppar är jord är det bara att löda ihop båda dessa till jorden i kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om både svart och koppar är jord är det bara att löda ihop båda dessa till jorden i kontakten.

Det testade jag en det funkade inte, borde nog testa igen...
Ska uppdatera första posten.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Grön= vänster kanal, mitten på 3,5mm kontakten
Röd= höger kanal, längst ut på 3,5mm kontakten
Koppar och svart löds ihop längst in på 3,5mm kontakten.

Så skulle jag ha gjort. Röd brukar vara höger, men kan variera. Så testa innan du monterar ihop det så att kanalerna är rätt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Testar igen nu, har lite problem med att få lödtennet att fasta på kablarna(ja, jag har skrapat på dem) och bifogar en bild på hur kontakten ser ut och hur jag uppfattat det som jag ska göra:

Jord på den stora och ljud på de till vänster och höger?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Flussmedel is your friend, fiinns på clas i sjön, dock kostar det typ 140kr och är fem miljoner gånger mer än du behöver

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag lägga flussmedel på kabeln och värma den så tennet tar fast i kabeln. Och sen löda fast den på sin plats. Och om tennet inte vill fastna på 3,5mm kontakten så skrapa lite eller slipa ytan med ett sandpapper så är det lättare.

Och som du skrev så är ''den stora'' jord. Och den nere på bilden höger, och den lilla som kommer ut i mitten vänster.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Det var detta som löste det(med sandpappret)

Skrivet av MammDiin:

Själv brukar jag lägga flussmedel på kabeln och värma den så tennet tar fast i kabeln. Och sen löda fast den på sin plats. Och om tennet inte vill fastna på 3,5mm kontakten så skrapa lite eller slipa ytan med ett sandpapper så är det lättare.

Och som du skrev så är ''den stora'' jord. Och den nere på bilden höger, och den lilla som kommer ut i mitten vänster.

Tack så mycket! Det var detta som löste det(med sandpappret)
Ny är brorsan lycklig:)
Dags att sleeva alla kablar i datorn med djungelapas sleeve man köpte på rean:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Lacken på kardelerna i sånadäringa hörlurssladdar brukar jag helt enkelt smälta bort. Blås på med ordentlig värme på lödkolven (350-400 grader), smält en ordentlig blobba tenn på spetsen, och för långsamt in den tvinnade ledaren i tenblobban. Lacken kommer börja koka och krypa uppför ledaren. När du drar ut den ur tennblobban så är den förtent.

Att slipa lödöronen är ingen höjdare, kör du med för grovt papper riskerar du att få kallisar. Se till att lödöronen är rena, och kör på lite högre värme om du har problem att få tennet att ta. Smält även lite extra tenn på lödkolvens spets, för att få större kontaktyta mot lödörat och därmed bättre värmeöverföring. Problemet är förmodligen att lödörat/proppen agerar kylfläns och leder bort värmen du tillför.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vad menas med kallisar?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Morsning! Här kommer en till som behöver hjälp. Jag har försökt förkorta min 3.5mm hane-hane kontakt, men något har tydligen gått fel. Ljudet låter "burkigt", som att det hörs ur en låda - men bara på vänster högtalare. Vad jag kan se är kablarna ordentligt fast-lödda och inget som tar emot något annat (var t.o.m. in på en affär som sysslar med amatörradio och inte heller de såg nåt fel). Jag funderar på om jag kopplat kablarna fel?

I kabeln så har jag vit, röd och gul. Eftersom vit är en "neutral" färg så antog jag att den var jord och lödde den som så. Den gula kabeln är fäst på mellan-terminalen och den röda på den kortaste terminalen. Men som sagt verkar det inte ha gått bra ändå. Några förslag på vad jag kan göra?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather