Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Det har jag försökt med. ALLT är spärrat

Vad delar den första routern ut för nät och vad kör pfsense?

Om de delar ut olika nät ska du kunna pinga enheter på första routern genom pfsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad delar den första routern ut för nät och vad kör pfsense?

Om de delar ut olika nät ska du kunna pinga enheter på första routern genom pfsense.

Ah asså jag kan pinga första routern från min pfsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Ah asså jag kan pinga första routern från min pfsense.

vad säger tracerouter/tracert från pfsense då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

vad säger tracerouter/tracert från pfsense då?

Har inte testat traceroute än, är inte hemma på några veckor. Får kolla upp det

Permalänk
Medlem

Har kört pfsense i över ett år nu och det fungerar riktigt bra. Längre strömavbrott bara förra hösten som sabbade uptime

Version: 2.0-RC3 (i386) (kommer uppdatera snart i samband med flytt)
Uptime: 265 dagar
Trafik 100mbit linan: In 8421 GB | Ut 18076 GB
Trafik 40mbit linan: In 135 GB | Ut 2399 GB

Ligger mellen 8-20 enheter igång mot internet samtidigt samt ytterligare datorer via VPN.

Så fint att man kan flytta data i 90mbit och ändå spela med låg ping.

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Någon som har byggt PfSense 2 på mini-itx.se's halvfärdiga itx brandvägg?

Det är denna jag tänker på. ITX Fungerar video signalen på det moderkortet? Läst någonstans att det kunde bli problem. Tråkigt om det skulle bli det när man ska installera PfSense. Kan ju också vara ordnat med signalen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon8870:

Hej,

Någon som har byggt PfSense 2 på mini-itx.se's halvfärdiga itx brandvägg?

Det är denna jag tänker på. ITX Fungerar video signalen på det moderkortet? Läst någonstans att det kunde bli problem. Tråkigt om det skulle bli det när man ska installera PfSense. Kan ju också vara ordnat med signalen..

Det är ju en vanlig dator, så varför skulle det inte fungera?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Grymt bra guide! Lätt att följa och förstå

Kör 2.0.1-RELEASE (i386) på en Dell poweredge 350 750MHz och 512MB RAM. Får ut ca 60/60 av min 100/100 oftast, men ibland får jag ut 40/60. Har 100/100 från telia, är det något man kan göra för att förbättra det? Eller är datorn jag kör det på helt enkelt för klen?

Med vänlig hälsning,
Daniel Lundahl

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Kör 2.0.1-RELEASE (i386) på en Dell poweredge 350 750MHz och 512MB RAM. Får ut ca 60/60 av min 100/100 oftast, men ibland får jag ut 40/60. Har 100/100 från telia, är det något man kan göra för att förbättra det? Eller är datorn jag kör det på helt enkelt för klen?

Med vänlig hälsning,
Daniel Lundahl

Skrivet av backspace:

Ja och kanske lite mer minne. Personligen så känns 2GB, minimum för pfSense för att det ska fungera bra. Men det är bara min personliga åsikt, om det verkligen är så det vet jag inte.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Med vänlig hälsning,
Daniel Lundahl

Jag har en betydligt sämre routerdator för min 100/10-lina och det är inga som helst problem att maxa den. CPUn går inte ens max, och minnet ligger inte över typ 20-50%... Har väl en 450mhz och typ 300 mb minne. Dock kör den m0n0wall, men det är väl inte så stor skillnad på dom programmen. Känns ju som att din dator borde klara 100/100 utan större problem, om du inte tex kör extremt många små paket eller nåt annat speciellt.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Jag har en betydligt sämre routerdator för min 100/10-lina och det är inga som helst problem att maxa den. CPUn går inte ens max, och minnet ligger inte över typ 20-50%... Har väl en 450mhz och typ 300 mb minne. Dock kör den m0n0wall, men det är väl inte så stor skillnad på dom programmen. Känns ju som att din dator borde klara 100/100 utan större problem, om du inte tex kör extremt många små paket eller nåt annat speciellt.

Tror det också beror mycket på om man slagit på massa features/add-ons eller dylikt, samt om det är mycket trafik som ska hanteras och inte bara EN ström. Har man 5-10 datorer och alla kör säg torrents, då blir det nog lite tight för något sämre hårdvara. Har själv kört på ett Atom-baserat system (1.5-1.6 Ghz) med 1GB minne och det snurrade på bra med 3-6 datorer som nyttjade nätet rätt hårt bitvis. Då hade jag inte så mycket extra lullull dock, samt pfSense och inte m0n0wall. Jag får för mig att m0n0wall är mer lättdrivet än det andra alternativet.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Hej alla jag har http://mini-itx.se/mpt3460d2500ccdubblalan2xcom-p-864.html?cP... i mitt nätverk med 60gb ssd disk och 4gb i ram och dem klara lätt 100/10 lina med ntop och lite annat igång. Har mellan 10-15 enheter i nätverket. Men tänk på att installera 2.1 pfsense för kör man 2.01 64 bitars så rullar inte raden med text i installationen det blir bara 1 rad och alla andra rader lägg på den fösta så man ser inget. Även om denna kostade 2400kr är det lätt värt varje krona ska man ha en vanlig router med samma funktioner så kostar det mycket mera.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Köpte en N66U i början av sommaren för jag skulle få fiber indraget i lgh, men redan innan fibern var indragen och klar var jag lite missnöjd med mitt köp, N66U:n hade väldigt buggig firmware.

Jag hade lite hårdvara liggandes så jag köpte ett nytt chassi och installerade pfsense och måste säga att jag blev imponerad av denna förträffliga mjukvara.

Hur som helst har det kommit till det att jag installerade snort, men jag får det inte att fungera riktigt (servicen vill inte starta då jag valde alla categories).
Hittade en guide på nätet som jag försökte följa men den verkar vara till en äldre utgåva av pfsense.

Hur som helst:

Vilka Categories bör man köra med?
Hur får man igång Barnyard2 och vilken nytta gör det?

Skulle gärna vilja ha lite hjälp från andra paranoida (säkerhetstänkande) pfsense-användare.

EDIT:
Fick igång det med endast ett fåtal filter. Av någon anledning tycks sweclockers bli blockat illa kvick....
+fortfarande inget Barnyard2...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kr^PacMan:

Det är ju en vanlig dator, så varför skulle det inte fungera?

Nä något med FreeBSD och just den kretsen som jag förstog det. Men ska antagligen inte vara orolig.

Någon som hittat ett fungerande USB WLan nätverkskort, att använda som WLan till mobiler?

Permalänk
Medlem

Har stött på någon sorts patrull nu, har en fullt fungerande 2.0.1 installerade nu på ett system och försöker få igång en OpenVPN-server. Har lyckats få det att ansluta så jag får ett IP av pfSense-maskinen till mitt virtuella NIC, kommer då åt lokala enheter på det nätet som jag ansluter till utan problem, syftet är dock ett annat, av olika anledningar.

Försöker nämligen bara få pfSense-maskinen som en VPN-server, men min default gateway ändras inte på klienten, så jag "går fortfarande ut på internet" via min standard anslutning som ej är via VPN. Någon som har ett hett tips på hur man får den att övertala klienten att gå via det virtuella NIC:et ut på internet.

Misstänker att jag ska försöka t.ex "pusha" ut något från servern till klienterna, men lite mer exakt, vad?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devour:

Försöker nämligen bara få pfSense-maskinen som en VPN-server, men min default gateway ändras inte på klienten, så jag "går fortfarande ut på internet" via min standard anslutning som ej är via VPN. Någon som har ett hett tips på hur man får den att övertala klienten att gå via det virtuella NIC:et ut på internet.

Om du vill att all trafik ska gå över VPN tunneln måste du kryssa följande val på din OpenVPN server i pfSense.

Redirect Gateway [ ] Force all client generated traffic through the tunnel.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nu provat att köra in pfsense 1.2.3 under vmware. För att lättare få till lastbalanseringen & kunna göra annat på en och samma server. Har BBB 100/10.

Men jag har ett litet problem... Jag kommer upp en bra bit över 100mbit (ner) när jag kör direkt i uttaget. Men nu när jag kör via routern så kommer jag aldrig över 100. Det känns som att vmvare låser lite. Kan det vara så att vmvare inte klarar mer än 100mbit? Lastbalanseringen funkar då det uppströms går över 20 mbit lite då och då.

Jag har det på en Core i3 2120T i 2.6GHz, 8 GB ram 60GB SSD. 2st Intel 8492MT 1000MT Dual Port Server Nätverkskort, 2st Realtek RTL8168/8111. Med Win 2008 server på.
Det som rullar på den är en ftp, med mig som enda användare. Och vmvare då förstås.

Där kan ett av problemen ligga, jag får den bara att använda en kärna... Vilket resulterar i att CPU-belastningen i pfsense visar runt 80% vid 100mbit nedströms. Så hur får jag pfsense (eller vmware) att använda två kärnor?

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Hej!

Har nu provat att köra in pfsense 1.2.3 under vmware. För att lättare få till lastbalanseringen & kunna göra annat på en och samma server. Har BBB 100/10.

Men jag har ett litet problem... Jag kommer upp en bra bit över 100mbit (ner) när jag kör direkt i uttaget. Men nu när jag kör via routern så kommer jag aldrig över 100. Det känns som att vmvare låser lite. Kan det vara så att vmvare inte klarar mer än 100mbit? Lastbalanseringen funkar då det uppströms går över 20 mbit lite då och då.

Jag har det på en Core i3 2120T i 2.6GHz, 8 GB ram 60GB SSD. 2st Intel 8492MT 1000MT Dual Port Server Nätverkskort, 2st Realtek RTL8168/8111. Med Win 2008 server på.
Det som rullar på den är en ftp, med mig som enda användare. Och vmvare då förstås.

Där kan ett av problemen ligga, jag får den bara att använda en kärna... Vilket resulterar i att CPU-belastningen i pfsense visar runt 80% vid 100mbit nedströms. Så hur får jag pfsense (eller vmware) att använda två kärnor?

Ja, testa öka till två kärnor. Detta gör du i Vmware --> Inställningar för din virtuella maskin. Dock måste jag säga att 80 % CPU-belastningen vid 100 Mbps låter väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Om du vill att all trafik ska gå över VPN tunneln måste du kryssa följande val på din OpenVPN server i pfSense.

Redirect Gateway [ ] Force all client generated traffic through the tunnel.

Har det ikryssat, hjälper mig inte. Ger ingen gateway för mig. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Hej!

Det är för att den virtuella miljön begränsar, tyvärr. en pfSense maskin bör inte vara virtuell, utan en egen server, just av detta bekymmer. Att köra router virtuellt ger tyvärr inte bättre prestanda än vad du just upplever. För mig som har ADSL och bara 17/0,7 så funkar det, men inte för dig som har 100/10.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det är för att den virtuella miljön begränsar, tyvärr. en pfSense maskin bör inte vara virtuell, utan en egen server, just av detta bekymmer. Att köra router virtuellt ger tyvärr inte bättre prestanda än vad du just upplever. För mig som har ADSL och bara 17/0,7 så funkar det, men inte för dig som har 100/10.

Det där stämmer inte riktigt. Jag kör pfSense och Debian virtuellt på en inte allt för vass maskin. Har en 100/100-lina och kan maxa både in och ut utan problem, pfSense använder inte mer än 50-60 % av CPU vid maxbelastning av linan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Stämmer verkligen inte, du måste gjort något fel i din konfiguration. Jag kör virtualiserad pfSense under ESXi för 250/100Mbit och körde det även när jag hade 1000/100Mbit utan problem/hög cpu belastning.

Skrivet av devour:

Har det ikryssat, hjälper mig inte. Ger ingen gateway för mig. :/

Vet inte exakt vilket OS du kör men du får ju aldrig en extern gateway tilldelad på ovpn interfacet utan all trafik från klienten kommer routas ut på Internet över VPN förbindelsen när du aktiverar det valet. Kolla ditt externa IP på www.mittip.se t.ex.

Kör du virtuellt? För då kan man behöva göra vissa ändringar.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Hej!

Har du aktiverat vt-d i datorns bios? (eller man kanske är tvungen att göra det innan man installerar vmware?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Hej!

Skrivet av badcash:

Det där stämmer inte riktigt. Jag kör pfSense och Debian virtuellt på en inte allt för vass maskin. Har en 100/100-lina och kan maxa både in och ut utan problem, pfSense använder inte mer än 50-60 % av CPU vid maxbelastning av linan.

Okej, det var så jag hört iaf, har som sagt ADSL och har inte kunnat testat själv.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Ja, testa öka till två kärnor. Detta gör du i Vmware --> Inställningar för din virtuella maskin. Dock måste jag säga att 80 % CPU-belastningen vid 100 Mbps låter väldigt mycket.

Det har jag provat, men det verkar inte som om pfsense kan använda fler nu när jag installerat det. Eller finns det något sätt att ändra det i efterhand? Det är väl ett val i installationen "Symmetric multiprocessing kernel" ?

Skrivet av badcash:

Jag kör lastbalansering på 5 ip'n. Kan det ha något med det att göra?

Skrivet av jocke92:

Har du aktiverat vt-d i datorns bios? (eller man kanske är tvungen att göra det innan man installerar vmware?)

Ska kolla om ja kan, vill inte gärna starta om den bara för att se om den finns där eller inte. Ja måste nämligen släpa fram en skärm till den å starta upp all mjukvara.

--------

Men ja skulle, som det verkar behöva ett moderkort med 3 eller fler PCI platser där jag kan sätta i mina PCI-X kort... Hade en okej router förut. Men den har inte tillräckligt med pci-platser för att jag fysiskt kunna binda upp fler platser. Men ja kanske skulle prova debian som grund istället.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Det har jag provat, men det verkar inte som om pfsense kan använda fler nu när jag installerat det. Eller finns det något sätt att ändra det i efterhand? Det är väl ett val i installationen "Symmetric multiprocessing kernel" ?

Ska kolla om ja kan, vill inte gärna starta om den bara för att se om den finns där eller inte. Ja måste nämligen släpa fram en skärm till den å starta upp all mjukvara.

--------

Men ja skulle, som det verkar behöva ett moderkort med 3 eller fler PCI platser där jag kan sätta i mina PCI-X kort... Hade en okej router förut. Men den har inte tillräckligt med pci-platser för att jag fysiskt kunna binda upp fler platser. Men ja kanske skulle prova debian som grund istället.

Kör esxi som grund istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Om du inte minns att du aktiverat det så tror jag inte du har gjort det, så då är det till att göra det. I alla fall jag behövt funktionen på en dator har jag behövt aktivera den. För att köra maskiner i virtualbox är det även där stor skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

--------

Kör du inte ESXi? Gör det isf, där kan du även se om du har aktiverat stödet genom konsolen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kör du inte ESXi? Gör det isf, där kan du även se om du har aktiverat stödet genom konsolen.

Det tråkiga är det kostar en slant. Jag är student och får MS mjukvara gratis. Men ja vill inte prova ESXi i 60 dagar och sen behöva installera om allt igen.

Eller finns det något sätt som ja kan få det att funka utan att köpa det? PM isåfall.

Visa signatur