Nätverk till Sharp PC-6700 (i 386)

Permalänk
Medlem

Nätverk till Sharp PC-6700 (i 386)

Tjo!

Det vore lite skoj att kunna koppla en nätverkskabel till
min gamla älskling. Den har både serieport och Paralellport.

Finns det någon form av Ethernet-adapter som man kan koppla
till någon av dessa portar? Inser givetvis att hastigheten inte kommer
att bli svindlande men externa V90 modem kopplades ju till serieporten.

Nu har jag exakt 0 i RAM så det kan bli bökigt att surfa med endast
systemminnet som ligger på 900 någonting KB men det vore ändå
skoj att kunna koppla upp den mot det lokala nätverket även om det
bara är för att se om jag kan få det att fungera.

Datorn kör Win 3.0 ovanpå DOS så det kan bli en utmaning

En sak till: Om du råkar ha Win 3.0 på floppy som du kan tänka
dig att donera så skicka ett PM.

Mvh. Wixer

Permalänk
Medlem

Har den ISA-platser?
Isåfall kanske det går att få fatt i ett nätverkskort, åtminstone med koax-anslutning. Och då går det säkert att få tag på en gammal hub med både koax och rj-45.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har den ISA-platser?
Isåfall kanske det går att få fatt i ett nätverkskort, åtminstone med koax-anslutning. Och då går det säkert att få tag på en gammal hub med både koax och rj-45.

Det är en bärbar med svartvit skärm. Lite svårt att få plats med ISA-platser i en burk som är lika
stor som dagens Netbooks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Det är en bärbar med svartvit skärm. Lite svårt att få plats med ISA-platser i en burk som är lika
stor som dagens Netbooks

Missade det.
Vet inte om det kan gå med parallell-porten och null-modemkabel till en annan dator som delar uppkopplingen (eller var det serie-porten man använde till det?).
Finns det några andra expansionsportar på en sådan? Hittade inga specs när jag googlade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Missade det.
Vet inte om det kan gå med parallell-porten och null-modemkabel till en annan dator som delar uppkopplingen (eller var det serie-porten man använde till det?).
Finns det några andra expansionsportar på en sådan? Hittade inga specs när jag googlade.

Vad jag vet funkar en nollmodemkabel bäst i serieporten. Men det är inte intressant för mig.
Jag vill få den att funka med Ethernet eller var jag oklar i min fråga.

Dessutom fungerar bara en Nollmodemkabel för delning mellan 2 datorer INTE i et nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Vad jag vet funkar en nollmodemkabel bäst i serieporten. Men det är inte intressant för mig.
Jag vill få den att funka med Ethernet eller var jag oklar i min fråga.

Dessutom fungerar bara en Nollmodemkabel för delning mellan 2 datorer INTE i et nätverk.

Jag tror att Json_81 syftade på att man har en annan dator med nätverksanslutning som är kopplad via serieporten till laptopens serieport. Och då på något sätt låter den nätverksanslutna datorn dela sin uppkoppling via serie till laptopen.

Vad jag vet och har hört så finns det nog inte någon "serie till ethernet" eller "parallel till ethernet" adapter, utan man kanske får lösa det på annat sätt.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Rekordmedlem

Win 3.0 har dåligt stöd för nätverk, det kom på allvar med 3.11, om datorn har en pcmcia plats så borde det gå att hitta ett nätverkskort till den

och uppdaterar du till 3,11 så borde det inte vara helt omöjligt att surfa på lättare sidor ( om du inte ska in på youtube för att kika på 4k filmer )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 3.0 har dåligt stöd för nätverk, det kom på allvar med 3.11, om datorn har en pcmcia plats så borde det gå att hitta ett nätverkskort till den
http://www.fixitnow.us/images/dlink%20pcmcia%20adaptor.jpg

och uppdaterar du till 3,11 så borde det inte vara helt omöjligt att surfa på lättare sidor ( om du inte ska in på youtube för att kika på 4k filmer )

Hade nog nämnt det om sådan lyx ens var uppfunnet på den tiden. Min burk vet nog inte ens vad PCMIA betyder.
Men tack för tipset! Jag är även medveten om att 3.11 rockar när det gäller nätverksstöd, det var tom bättre än
Win 95 men det är inte det jag undrar över. Jag vill ha 3.0 att fungera i ett nätverk.

Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall jag verkar otrevlig eller arrogant men jag vill ha
svar på min fråga. Inte en massa tips som leder till sidospår.

IGEN. Kan jag på något vis få Ethernet att funka med burken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wixerone:

Hade nog nämnt det om sådan lyx ens var uppfunnet på den tiden. Min burk vet nog inte ens vad PCMIA betyder.
Men tack för tipset! Jag är även medveten om att 3.11 rockar när det gäller nätverksstöd, det var tom bättre än
Win 95 men det är inte det jag undrar över. Jag vill ha 3.0 att fungera i ett nätverk.

Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall jag verkar otrevlig eller arrogant men jag vill ha
svar på min fråga. Inte en massa tips som leder till sidospår.

IGEN. Kan jag på något vis få Ethernet att funka med burken?

Nej.
Om du inte har möjligheten att ansluta ett nätverkskort så kan du per definition inte få ethernet att funka på datorn.
Det kanske går att ansluta dig till internet via ett terminalprogram och serieporten däremot, du får ansluta datorn via serielänk till en server som är internetansluten och använda ip masquerading.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej.
Om du inte har möjligheten att ansluta ett nätverkskort så kan du per definition inte få ethernet att funka på datorn.
Det kanske går att ansluta dig till internet via ett terminalprogram och serieporten däremot, du får ansluta datorn via serielänk till en server som är internetansluten och använda ip masquerading.

Så det finns absolut INGEN adapter som funkar i serieporten?

Tack för rakt svar. ÄNTLIGEN.

Sköt om er alla nördar!

Mvh. Wixer

Permalänk
Rekordmedlem

Ansluter du via serieporten är du inte ansluten via eternet, det finns/har funnits ? industriella adaptrar http://www.lantronix.com/device-networking/external-device-se... men det är väl i så fall lika rätt att kalla en dator för "adapter" för den får en liknande funktion, sedan så blir det nog väldigt knöligt att få tcp/ip att funka över en seriport med ett operativsystem som inte har stöd för det, du får problem med mjukvaran, men visst går det att skriva ihop den själv, det var nån som gjort det till en c 64 så det är tekniskt möjligt men kräver troligen programering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nollmodem för serieport
Laplink för parallellport

Har använt det för filöverföringar och 'nätverksspel' förr i tiden.
Tror det hetta midnight commander eller något sånt som var en filhanterare som hade stöd för nollmodem och laplink.

Skrivet av mrqaffe:

uppdaterar du till 3,11 så borde det inte vara helt omöjligt att surfa på lättare sidor ( om du inte ska in på youtube för att kika på 4k filmer )

Det var det jag hade min 486:a till.

Permalänk

Det finns väl COM --> USB konverters, och sedan USB --> TPRJ45, tror dock inte detta i realiteten kommer fungera speciellt bra att nyttja, om allt du vill ha är porten så torde det fungera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffa en Xircom Parallel Ethernet 3 (PE3). Det är ett nätverkskort som ansluts till parallellporten och fungerar med nästintill alla PC-datorer med standardiserad parallellport.

Sedan finns UDS-serien som påpekats för seriell överföring. Jag anser till skillnad från ovanstående inlägg att det i högsta grad är en "riktigt" nätverksanslutning, även om det är boxen som gör jobbet att komma ut på nätet.

I båda dessa fall använder man medföljande packet drivers i DOS, och sedan en TCP/IP-stack som använder sig av inladdad packet driver. Jag rekommenderar varmt mTCP av Mike Brutman, som är en helt ny (2012) svit nätverksprogram för DOS som bl.a. ingår i FreeDOS. Till skillnad från äldre fristående stackar är detta ett bibliotek som länkas in direkt mot applikationerna vid kompilering, så man slipper ha en TSR TCP/IP-stack.