Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ADB och /System

Ok, lite krånglig titel kanske, men förhoppningsvis lättar det sig här.

Köpte mig en S3:a igår och skulle nu vilja "pusha" en app till /System/app och få den som en systemapplikation.
Har sökt runt lite och kanske hittat en del medans en annan sida säger nåt annat, likadant att man behöver/inte behöver root.

Hur är det egentligen och hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ok, lite krånglig titel kanske, men förhoppningsvis lättar det sig här.

Köpte mig en S3:a igår och skulle nu vilja "pusha" en app till /System/app och få den som en systemapplikation.
Har sökt runt lite och kanske hittat en del medans en annan sida säger nåt annat, likadant att man behöver/inte behöver root.

Hur är det egentligen och hur gör man?

Vad jag vet är att du måste ha root för /system. Även om du pushar app'en till /system måste du väl fortfarande installera den, eller nu kanske jag överdriver? Enklare att få root på en telefon än att göra sig det här besväret. Alla Galaxy telefoner verkar alldeles för enkelt att modda och har själv både en GT-i9000 och en GT-i9100 (S2), båda rootade och det tog kanske 5 minuter. Inget krångel alls.

Vilken applikation rör det sig om?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Vad jag vet är att du måste ha root för /system. Även om du pushar app'en till /system måste du väl fortfarande installera den, eller nu kanske jag överdriver? Enklare att få root på en telefon än att göra sig det här besväret. Alla Galaxy telefoner verkar alldeles för enkelt att modda och har själv både en GT-i9000 och en GT-i9100 (S2), båda rootade och det tog kanske 5 minuter. Inget krångel alls.

Vilken applikation rör det sig om?

Man behöver root jag, men man behöver inte installera den. Använd rootbrowser och flytta apk-en till /system/app och sedan fixa permissions till rw-r--r--, och sedan starta om telefonen. Då kommer den automatiskt installeras under uppstarten.
Man kan kanske göra det på annat sätt men tyvärr inget jag vet om.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av freddyfresh:

Vad jag vet är att du måste ha root för /system. Även om du pushar app'en till /system måste du väl fortfarande installera den, eller nu kanske jag överdriver? Enklare att få root på en telefon än att göra sig det här besväret. Alla Galaxy telefoner verkar alldeles för enkelt att modda och har själv både en GT-i9000 och en GT-i9100 (S2), båda rootade och det tog kanske 5 minuter. Inget krångel alls.

Vilken applikation rör det sig om?

Handlar om Avast Anti-theft.
Hm jo kom på senare att root behövs för appen att fungera hehe.

Grejen är ju ett garantin försvinner väl om man rootar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Handlar om Avast Anti-theft.
Hm jo kom på senare att root behövs för appen att fungera hehe.

Grejen är ju ett garantin försvinner väl om man rootar?

Sant men att laga telefonen är enklare att göra i hemmet än att skicka iväg den enligt min åsikt.
En telefon (särskilt Galaxy serien) är ju väldigt svår att bricka. Har testat över 6 olika ROMS på mina telefoner
och de har aldrig varit något problem. Bästa investeringen dock var ju i en liten jigg. Så fort telefonen "soft-bricka" var det bara att flasha tillbaka en backup

Sen om jag inte missminner mig så kan man flasha telefonens kernel till en CF-ROOT kernel som är i princip identisk med den som telefonen kommer med, så när de kollar på supporten kommer de mest troligen inte ens se någon skillnad.

Om du kan tänka dig byta tror jag det finns andra non-root anti-theft program därute.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av freddyfresh:

Sant men att laga telefonen är enklare att göra i hemmet än att skicka iväg den enligt min åsikt.
En telefon (särskilt Galaxy serien) är ju väldigt svår att bricka. Har testat över 6 olika ROMS på mina telefoner
och de har aldrig varit något problem. Bästa investeringen dock var ju i en liten jigg. Så fort telefonen "soft-bricka" var det bara att flasha tillbaka en backup

Sen om jag inte missminner mig så kan man flasha telefonens kernel till en CF-ROOT kernel som är i princip identisk med den som telefonen kommer med, så när de kollar på supporten kommer de mest troligen inte ens se någon skillnad.

Om du kan tänka dig byta tror jag det finns andra non-root anti-theft program därute.

Jo det är sant faktiskt:)
Kommer uppdatera den idag och roota i helgen eller idag redan? Återstår och se. Tar då en full backup av luren med CWM.
Antar en sådan även backar upp Kernel, boot och allt annat, vi får se hehe.

Jag ska dock inte byta rom än utan vill bara ha root för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det är sant faktiskt:)
Kommer uppdatera den idag och roota i helgen eller idag redan? Återstår och se. Tar då en full backup av luren med CWM.
Antar en sådan även backar upp Kernel, boot och allt annat, vi får se hehe.

Jag ska dock inte byta rom än utan vill bara ha root för tillfället.

Glöm inte ta en root-kernel som är kompatibel med original-rom av Galaxy S III
Annars kommer den bugga ^^ och glöm inte rensa Dalvik, Cache och factory reseta den

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av freddyfresh:

Glöm inte ta en root-kernel som är kompatibel med original-rom av Galaxy S III
Annars kommer den bugga ^^ och glöm inte rensa Dalvik, Cache och factory reseta den

Kör cf-root 6.4 från xda som ska fungera men varför resetta å hålla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kör cf-root 6.4 från xda som ska fungera men varför resetta å hålla på?

Vid kernelbyte behöver man inte göra någonting speciellt, i alla fall inte enligt min erfarenhet. Möjligen om man har init-scripts, men har man sådana så vet man troligen redan hur man gör.
Detsamma gäller om du skulle flasha modem/"radio" någon gång, då krävs inte heller någon reset.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ToJa92:

Vid kernelbyte behöver man inte göra någonting speciellt, i alla fall inte enligt min erfarenhet. Möjligen om man har init-scripts, men har man sådana så vet man troligen redan hur man gör.
Detsamma gäller om du skulle flasha modem/"radio" någon gång, då krävs inte heller någon reset.

Vet att det behövs vid rombyte men nåt sånt ska jag inte göra på ett tag. Skall bara roota luren. Cf root ska stöda stock kerneln enl. han själv.

Edit: Rootad enl. denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1695238

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet att det behövs vid rombyte men nåt sånt ska jag inte göra på ett tag. Skall bara roota luren. Cf root ska stöda stock kerneln enl. han själv.

Edit: Rootad enl. denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1695238

Att rensa minnet är nödvändigt om kernel är för olik den du nyss hade eller om du bytt ROM. För säkerhetsskull rensar jag alltid allt innan jag byter kernel för det hindrar eventuella problem att uppstå. CF root är i princip stock kernel förutom faktumet att den är rootad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av freddyfresh:

Att rensa minnet är nödvändigt om kernel är för olik den du nyss hade eller om du bytt ROM. För säkerhetsskull rensar jag alltid allt innan jag byter kernel för det hindrar eventuella problem att uppstå. CF root är i princip stock kernel förutom faktumet att den är rootad.

Jo precis som det stod på sidan, därför frågade jag varför jag skulle göra fabriksåterställning och annat:)
Vet att det inte behövs vid just root (Där kernel är så gott som stock)