Har sett att IBM 180GXP serien finns i 30, 60, 80, 120 och 180 GB.
Men varför är inte 80 GB varianten en 90 GB?
I modelnamnet så står det 90 för (IC35L090AVV207-0) den men lagringsutrymmet är 80 GB enligt IBMs faktablad.
Som jag förstått så har 180GXP 60 GB per platta, blir väll 30 på varje sida? (3 plattor i 180GB varianten). Så då använder de väll först ena sidan på en platta för 30 GB, 60 GB använder båda sidorna, och 80 GB måste väll använda två plattor fast bara 3 sidor? och då är det ju 90 GB.
Eller använder de kanske 4 sidor fast de struntar i det allra längst in vid navet (det är snabbare längre ut från navet).
Någon som har några svar?
Jag läste recensionen på den här disken på storagereview.
Ser väldigt lovande ut, det är den här och WDC som är prestanda topparna (oftast WDC), fast denna hade klart lägre ljudnivå, tyvärr så var den varmast av alla men det kan man avhjälpa själv (kylflänsar brukar gå bra)
Jag hade tänkt att köpa 120GXP 80GB på dustin, den kostade bara 1144 med moms! men nu har den gått ur sortimentet och 180GXP kostar 1500 med moms, får nog vänta till den sjunker i pris. Hade nämnligen tänkt att köpa 2 st. Också bra att vänta för att få veta hur felsäker den är.