Windows 8 Preview på nytt bygge utan OS

Permalänk
Medlem

Windows 8 Preview på nytt bygge utan OS

Det är så att jag nu har beställt hem delar till en dator som jag ska bygga ihop i veckan. Jag köpte inte till något OS, och har heller inget som jag kan använda. Kan säga att jag är mer sugen på att testa Windows 8 än att betala pengar för att köpa gamla Windows 7.

  1. Går det att installera Windows 8 Consumer Preview på en dator som inte har något OS eller måste man redan ha ett OS installerat?

  2. Om det går, hur ska jag i så fall gå till väga och är det något särskilt som jag ska tänka på under och efter installationen?

  3. Finns det olika versioner av Win8 preview?

Datorn har AMD Phenom X4 3,6 Ghz processor, och ett ASRock 970 Extreme4 moderkort om det spelar någon roll. Har annan dator som jag kan ladda ner OSet till och bränna över bootprogrammet till DVD på. Tacksam för svar, hade varit ett riktigt roligt sätt att inviga nya datorn på!

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem, installera precis som du installerat Windows 7.
Går inte installationen igång när du startar datorn så gå in i bios och ändra till att din dvd läsare är 1 boot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker nog att du ska välja Release Preview istället som är nyare, men annars så funkar det som du vill.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Låter bra! Finns det någon tidsbegränsning på hur länge man kan använda Preview OSen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denstrm:

Låter bra! Finns det någon tidsbegränsning på hur länge man kan använda Preview OSen?

Till 15/1-2013.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Denstrm:

Kan säga att jag är mer sugen på att testa Windows 8 än att betala pengar för att köpa gamla Windows 7.

Jag ger det en vecka eller 2 innan du gråtandes springer till närmsta affär för att inhandla Windows 7 för att Windows 8 visade sig vara rena rama skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag ger det en vecka eller 2 innan du gråtandes springer till närmsta affär för att inhandla Windows 7 för att Windows 8 visade sig vara rena rama skräpet.

Har själv inga som helst planer att använda windows 8 varken nu eller i framtiden, men kanske passar en del, för surfplattor kan det kanske vara för många acceptabelt, dock själv så avskyr jag metro oavsett vad det användes på telefoner, plattor, dator, xbox, och gorde mig nyligen av med min Xbox som jag anser Microsoft har förstört, var illa nog med MS live trams, men droppen blev när den blev metro stylad, blir PS3 istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ge Win 8 ett par veckor och försök sätta dig in ordentligt hur det fungerar så tror jag du kommer tycka om det. Jag tycker det fungerar väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ge Win 8 ett par veckor och försök sätta dig in ordentligt hur det fungerar så tror jag du kommer tycka om det. Jag tycker det fungerar väldigt smidigt.

håller med totalt!

Metro är en förstorad startmeny inget annat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag gråter när jag måste sitta vid windows 7 på jobbet numera, känns bakåt att jobba med när man väl kommit igång med 8:an. Allt känns omständigt. Och då är jag ändå konverterad från Amiga --> MS DOS --> 3.1 --> 95 --> XP --> 7 (hoppade över några steg i mitten som ME samt Linux)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Varför kommer W8 vara jobbigt? Kommer i princip vara W7 utan startmeny, vilket jag aldrig använde ändå. Istället har de lagt in metrogränsitet, vilket är valfritt att använda.

Permalänk
Medlem

Såhär kan du iaf göra om du vill boota ifrån en usb, använd microsoft usv tool
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

tanka ison för Windows 8 sen är det klart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Såhär kan du iaf göra om du vill boota ifrån en usb, använd microsoft usv tool
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

tanka ison för Windows 8 sen är det klart

Eller ännu bättre, använd webinstallationen och skapa en installation på USB-sticka från den. http://preview.windows.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ge Win 8 ett par veckor och försök sätta dig in ordentligt hur det fungerar så tror jag du kommer tycka om det. Jag tycker det fungerar väldigt smidigt.

Har satt mig in ganska bra hur det fungerar, då man kommer träffa på det yrkesmässigt, och kommer tyvärr tvingas lära mig det hyfsat bra, men rent privat har det gått från ogillande, till intensivt kaskadkräkas ogillande numera, så nej skaffar hellre en MAC än använder Windows 8, och jag gillar inte mac ens men inget större fel på deras OS.

Det finns bra saker med windows 8, men allt absolut allt som är behäftat med Metro skyr jag som pesten, och nej hjälper inte bara att undvika använda metro, man ser tendenser till metro lite överallt som har med microsoft att göra samt även på deras windows 8 desktop, och var i hela friden tog areo vägen??

Just nu skulle jag inte kunna bry mig mindre om MS gick i kåken, det förtjänar dom med sitt gräsliga windows 8 + metro hittepå.

Nåja som tur är finns winows 7 samt linux, så slipper mac :P, men nått windows 8 i nån form kommer det aldrig bli

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har satt mig in ganska bra hur det fungerar, då man kommer träffa på det yrkesmässigt, och kommer tyvärr tvingas lära mig det hyfsat bra, men rent privat har det gått från ogillande, till intensivt kaskadkräkas ogillande numera, så nej skaffar hellre en MAC än använder Windows 8, och jag gillar inte mac ens men inget större fel på deras OS.

Det finns bra saker med windows 8, men allt absolut allt som är behäftat med Metro skyr jag som pesten, och nej hjälper inte bara att undvika använda metro, man ser tendenser till metro lite överallt som har med microsoft att göra samt även på deras windows 8 desktop, och var i hela friden tog areo vägen??

Just nu skulle jag inte kunna bry mig mindre om MS gick i kåken, det förtjänar dom med sitt gräsliga windows 8 + metro hittepå.

Nåja som tur är finns winows 7 samt linux, så slipper mac :P, men nått windows 8 i nån form kommer det aldrig bli

Nu var mitt tidigare svar riktat till trådskaparen men det var inte lätt att veta.

Jag tycker Metro är trevligt, även på desktop. Blir trevligt att utveckla små användbara metroprogram som enkelt kommer kunna anpassas till desktop, platta och telefon.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, vet hur jag ska bära mig åt nu.

Permalänk

Om man kan använda previewen till 15/1 2013, kan man validisera och uppdatera sitt OS innan dess eller är det ominstallation som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weebl_1985:

Om man kan använda previewen till 15/1 2013, kan man validisera och uppdatera sitt OS innan dess eller är det ominstallation som gäller?

Man måste installera om.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weebl_1985:

Om man kan använda previewen till 15/1 2013, kan man validisera och uppdatera sitt OS innan dess eller är det ominstallation som gäller?

Om du har uppdaterat från en aktiverad XP/Vista/7 till Windows 8 Release Preview, kommer du kunna uppgradera till Windows 8 Pro för 350kr. Om det går att uppgradera från en icke aktiverad Windows till Windows 8 Pro för 350kr vet vi ännu inte.

http://www.zdnet.com/microsoft-confirms-windows-8-testers-to-...

http://www.winsupersite.com/article/windows8/windows-8-march-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag gråter när jag måste sitta vid windows 7 på jobbet numera, känns bakåt att jobba med när man väl kommit igång med 8:an. Allt känns omständigt. Och då är jag ändå konverterad från Amiga --> MS DOS --> 3.1 --> 95 --> XP --> 7 (hoppade över några steg i mitten som ME samt Linux)

Hur i hela friden hoppade du från Amigas Workbench som är ett utomordentligt multitasking OS till DOS?
WB är bättre än w3.x på alla plan och då hoppar du av WB för att gå till DOS när Amiga fortfarande piskade x86 maskinerna och så använde du DOS några år tills 1990+ då du gick till ett sämmre OS än WB? Jäklar, det var en märklig väg att gå då du nergraderade dig kraftigt två gånger.

Att du konventerade från Workbench till DOS säger ju bara att du inte skulle bry dig ett skit om operativsystemet, inte bara att DOS är gravt handikappat mot WB men du väljer ett icke grafiskt OS över ett OS med bra GUI?
Så med det sagt, vad hindrar dig att gå från ett bättre OS till ett sämmre nu när du gjorde ett så fruktansvärt stort steg bakåt förr?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

inte bara att DOS är gravt handikappat mot WB men du väljer ett icke grafiskt OS över ett OS med bra GUI?

Vem brydde sig om OSet var grafiskt eller inte på den tiden? Det var viktigare att man kunde spela Doom vilket inte gick på Amigan. Är själv gammal A500/A600HD/A1200HD+turbokort 68020 ägare och höll fast i den så länge jag kunde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Hur i hela friden hoppade du från Amigas Workbench som är ett utomordentligt multitasking OS till DOS?
WB är bättre än w3.x på alla plan och då hoppar du av WB för att gå till DOS när Amiga fortfarande piskade x86 maskinerna och så använde du DOS några år tills 1990+ då du gick till ett sämmre OS än WB? Jäklar, det var en märklig väg att gå då du nergraderade dig kraftigt två gånger.

Att du konventerade från Workbench till DOS säger ju bara att du inte skulle bry dig ett skit om operativsystemet, inte bara att DOS är gravt handikappat mot WB men du väljer ett icke grafiskt OS över ett OS med bra GUI?
Så med det sagt, vad hindrar dig att gå från ett bättre OS till ett sämmre nu när du gjorde ett så fruktansvärt stort steg bakåt förr?

Vet du något om anledningen att han bytte? Jag körde också mycket med Amiga och det var helt suveränt men jag jobbade med 3D-Studio så när jag väl skulle köpa en ny dator så föll valet på DOS pga jobb. Jag hade ändå tillgång till Amiga 3000 och 4000 för en del arbete med video och Lightwave och det var skitbra men var tvungen att ha DOS hemma.