Steam Greenlight låter användarna välja framtida speltitlar

Permalänk
Melding Plague

Steam Greenlight låter användarna välja framtida speltitlar

Valve satsar på att ge användarna ökad kontroll genom Steam-projektet Greenlight. I korthet handlar det om ett omröstningssystem för nätverkets framtida speltitlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tycker det här verkar som en mycket bra grej. Mer spel är alltid bra!

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt smart idé. Mer av detta tack

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Låter skit bra.

Permalänk
Medlem

Synd att det bara är indie hehe, vore kul om vi kunde rösta ner typ Ubisoft PC portar som måste vara dem sämsta av alla. Fattar inte hur folk fortfarande betalar för dem, se ghost recon nu det gick väll inte ens att spela innan patchen som kom igår?!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag är positiv till tanken men tveksam till om de lyckas implementera det på ett bra sätt. Gränssnittet kommer spela en stor roll i hur pass lyckat det här kommer bli.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Hade varit gladare om man kunda rösta för att spelet skulle släppas fritt från Steam, avskyr att låsa allt till ett enda program!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Synd att det bara är indie hehe, vore kul om vi kunde rösta ner typ Ubisoft PC portar som måste vara dem sämsta av alla. Fattar inte hur folk fortfarande betalar för dem, se ghost recon nu det gick väll inte ens att spela innan patchen som kom igår?!

De kan göra bra konsollportar också, kolla bara Splinter Cell: Conviction. Dra inte alla över en kam. Om folk kunde rösta ner större titlar så skulle 4chan å övriga trollnästen ha jävla kul att förstöra för alla. Ta en titt på userscores i metacritic på populära titlar så är det inte sällan dessa får en majoritet 1/10.

Detta passar bra mycket bättre för enbart indie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv

GoG har haft något liknande detta länge: http://www.gog.com/wishlist

Själv hade jag hellre sett att man satsat på att låta användaren lite friare få använda sina spel. Att slippa ha Steam-klienten igång vore en bra början, samt möjlighet att byta in/sälja sina spel via Steam när man tröttnat på dessa. Exempelvis http://www.sweclockers.com/nyhet/15618-eu-domstolen-digitalt-...

Nästan alla spel till PC idag använder Steamworks, behöver vi verkligen låsa in fler spel med detta och då speciellt indie-utvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hade varit gladare om man kunda rösta för att spelet skulle släppas fritt från Steam, avskyr att låsa allt till ett enda program!

Detta är då alla sjävständiga spel vi talar om, inte steamworks.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

GoG har haft något liknande detta länge: http://www.gog.com/wishlist

Själv hade jag hellre sett att man satsat på att låta användaren lite friare få använda sina spel. Att slippa ha Steam-klienten igång vore en bra början, samt möjlighet att byta in/sälja sina spel via Steam när man tröttnat på dessa. Exempelvis http://www.sweclockers.com/nyhet/15618-eu-domstolen-digitalt-...

Nästan alla spel till PC idag använder Steamworks, behöver vi verkligen låsa in fler spel med detta och då speciellt indie-utvecklare?

Om du vill slippa ha Steam igång så brukar det gå att köra spelen från installationsmappen (steam\steamapps\common\<spelnamn> tror jag att det är). Vet inte om det funkar med alla spel, men det har alltid funkat för mig.

Vad gäller Steamworks så står det väl ingenstans att utvecklarna behöver låsa sina spel till det?

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika trevligt med funktioner som ger slutanvändaren mer kontroll

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gillar tanken med detta.
Det låter som en bra idé.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vore ju grymt om man kunde rösta in lite äldre speltitlar, typ Heroes III, Black & White osv...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fevolas:

Om du vill slippa ha Steam igång så brukar det gå att köra spelen från installationsmappen (steam\steamapps\common\<spelnamn> tror jag att det är). Vet inte om det funkar med alla spel, men det har alltid funkat för mig.

Vad gäller Steamworks så står det väl ingenstans att utvecklarna behöver låsa sina spel till det?

Det enda spelet jag fått det att fungera med är ARMA 2, övriga kräver att Steam-klienten startas.

Självklart vill Valve låsa fler speltitlar till deras tjänst (och DRM) så att något annat skulle hända känns ändå inte alltför troligt. Steam är en DRM-klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det enda spelet jag fått det att fungera med är ARMA 2, övriga kräver att Steam-klienten startas.

Självklart vill Valve låsa fler speltitlar till deras tjänst (och DRM) så att något annat skulle hända känns ändå inte alltför troligt. Steam är en DRM-klient.

Steam må vara DRM. Men det är också det enda DRM som fungerar som det ska och inte gör det värre för kunden.

Permalänk
Sötast
Skrivet av FribBe:

Steam må vara DRM. Men det är också det enda DRM som fungerar som det ska och inte gör det värre för kunden.

Precis, DRM done right.
90% av mina spelköp går därigenom.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt:)
Alltid trevligare om man har lite att säga till om, så det inte bara är höjdare som får sitt igenom:-o

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Detta är då alla sjävständiga spel vi talar om, inte steamworks.

Precis, och jag hade gärna velat spela spel likt Skyrim, Total War-serien och liknande utan att vara påtvingad Steam.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FribBe:

Steam må vara DRM. Men det är också det enda DRM som fungerar som det ska och inte gör det värre för kunden.

Det fungerar bra för många kunder men inte alla, mig blandannat.

Att Valve sedan arbetar med att skapa ett monopol för spel på PC gynnar heller inte mig som konsument.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att man kommer att kunna rösta på episode 3 nu då.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk

Vem som helst kan lägga upp = Android/google play... SKIT

Och en jävla massa nerknarkat indie crap

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

GoG har haft något liknande detta länge: http://www.gog.com/wishlist

Själv hade jag hellre sett att man satsat på att låta användaren lite friare få använda sina spel. Att slippa ha Steam-klienten igång vore en bra början, samt möjlighet att byta in/sälja sina spel via Steam när man tröttnat på dessa. Exempelvis http://www.sweclockers.com/nyhet/15618-eu-domstolen-digitalt-...

Nästan alla spel till PC idag använder Steamworks, behöver vi verkligen låsa in fler spel med detta och då speciellt indie-utvecklare?

Anders, tror du har missuppfattat helt här.

Steam Greenlight ska ge användarna möjligheten att rösta fram framtida speltitlar. Man ska inte rösta fram speltitlar som redan existerar som på GoG.

Tillexempel så lägger Lionhead Studios upp två spel på Steam Greenlight som ännu inte släppts.

Fable 4
Black & White 3

Black & White 3 får 100 000 röster medans Fable 4 bara får 20 000 röster. Detta ger speltillverkaren Lionhead Studios en uppfattning om vad deras målgrupp och gamers överlag är intresserad av för spel och kan inrikta sig på nästa spel-släpp.

Även perfekt för tillexempel Creative Assembly när dom ska släppa nästa Total War titel, vilken tidsera som är mest eftertraktad av köparna.

"How does this differ from other store's submission processes?
The prime difference is the size of the team that gets to decide what gets released. For many stores, there is a team that reviews entries and decides what gets past the gates. We're approaching this from a different angle: The community should be deciding what gets released. After all, it’s the community that will ultimately be the ones deciding which release they spend their money on."

Permalänk
Hedersmedlem

Tacka Kickstarter för detta, men ännu en gång tänker folket bakom Steam ett (eller flera) steg i förväg. Utan Kickstarter hade iofs detta nog dröjt längre, men Valve om några, tänker på vad kunderna vill ha. Toppen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Anders, tror du har missuppfattat helt här.

Jag tror du har missuppfattat helt här.

Det är inte utvecklarna som frågar om råd, utan utgivarna/försäljarna (viktig skillnad). Steam utvecklar inga spel själva utan i listan finns bara befintliga eller utannonserade kommande spel som redan är under utveckling.

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja ha fler fria, open-source, cross-platform spel.
Fler spel med Creative Common assets.
Fler modd-vänliga spel.
Fler indie spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stn1337:

Anders, tror du har missuppfattat helt här.

Steam Greenlight ska ge användarna möjligheten att rösta fram framtida speltitlar. Man ska inte rösta fram speltitlar som redan existerar som på GoG.

Tillexempel så lägger Lionhead Studios upp två spel på Steam Greenlight som ännu inte släppts.

Fable 4
Black & White 3

Black & White 3 får 100 000 röster medans Fable 4 bara får 20 000 röster. Detta ger speltillverkaren Lionhead Studios en uppfattning om vad deras målgrupp och gamers överlag är intresserad av för spel och kan inrikta sig på nästa spel-släpp.

Även perfekt för tillexempel Creative Assembly när dom ska släppa nästa Total War titel, vilken tidsera som är mest eftertraktad av köparna.

"How does this differ from other store's submission processes?
The prime difference is the size of the team that gets to decide what gets released. For many stores, there is a team that reviews entries and decides what gets past the gates. We're approaching this from a different angle: The community should be deciding what gets released. After all, it’s the community that will ultimately be the ones deciding which release they spend their money on."

Nej, det verkar i dagsläget bara handla om vad deras butik ska tillföra till sitt utbud och inget annat. Andra sidor, GoG exempelvis, gör redan detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skulle vilja ha fler fria, open-source, cross-platform spel.
Fler spel med Creative Common assets.
Fler modd-vänliga spel.
Fler indie spel.

Ja exakt, jag tycker att man borde kunna få använda mods hur mycket man vill. Men spelföretagen vill ju inte det för det tjänar dom inget på :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Ja exakt, jag tycker att man borde kunna få använda mods hur mycket man vill. Men spelföretagen vill ju inte det för det tjänar dom inget på :/

id Software måste ha tjänat grovt på moddar och det kommunitit som byggts runt Quake.
Valve måste ha tjänat stora pengar på Counter Strike, Team Fortress, etc.
Blizzard måste ha tjänat grovt på Defense of the Ancients (DOTA) till Warcraft III.