feta problem med ata-enheter

Permalänk
Medlem

feta problem med ata-enheter

Jag har länge kört med 2st ata-100 hårddiskar på primary kanalen, och 2st cdromer på secondary kanalen, detta har fungerat bra tills för ett tag sedan (nog efter jag köpte wdc 80gb med 8mb cache), efter det så vägrade de två hårddiskarna att köra på samma ide-kanal, så jag måste ha dem på var sin.. när jag sen ansluter en cdrom till nån av kanalerna också (detta är väldigt jobbigt eftersom ata-kablarna inte är gjort för sånt) så kommer där bara upp massor av konstiga tecken på cdromen när den letar efter enheter i bios.
Jag har ett epox 8kha+ moderkort och axp 1800+.
Någon som vet vad som är fel och vad som kan göras åt det?

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
Athlon Xp 1800+, 512mb ddr, Gf4 ti, 80+60gb hd

Permalänk
Medlem

HAr du byglat dom rätt? , om du ska köra dom på en IDE kabel så ska den ena hårddisken vara byglad som Master(operativ disken) och den andra som slave. Båda dina hårddiskar kanske e byglade som master, därför som det krockar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
HAr du byglat dom rätt? , om du ska köra dom på en IDE kabel så ska den ena hårddisken vara byglad som Master(operativ disken) och den andra som slave. Båda dina hårddiskar kanske e byglade som master, därför som det krockar.

Japp, har kollat jumprarna flera gånger, och det ska stämma

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
Athlon Xp 1800+, 512mb ddr, Gf4 ti, 80+60gb hd