Ansökan om ID kort via Nordea bank?

Permalänk

Ansökan om ID kort via Nordea bank?

Hej, är det någon som vet om det går fortfarande o fixa ID kort via Nordea och vet nån vad det kostar?
Jag verkar vara en idiot för att jag hittar inte någon sorts info på deras hemsida angående detta, bara e-legitimation.

Anledningen till frågan är att jag inte orkar gå till ett Nordea kontor o fråga eftersom kön är lång o irriterande för en simpel fråga, alternativ ett billigare sätt att fixa ID kort än att pröjsa 400kr via skatteverket.

Shoot- - ->>

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Skrivet av medichaaaz:

Hej, är det någon som vet om det går fortfarande o fixa ID kort via Nordea och vet nån vad det kostar?
Jag verkar vara en idiot för att jag hittar inte någon sorts info på deras hemsida angående detta, bara e-legitimation.

Anledningen till frågan är att jag inte orkar gå till ett Nordea kontor o fråga eftersom kön är lång o irriterande för en simpel fråga, alternativ ett billigare sätt att fixa ID kort än att pröjsa 400kr via skatteverket.

Shoot- - ->>

När jag fixade nytt idkort hos Nordea senast så föreslog dom att fixa det hos polisen, tror jag att det var, med motivationen att det var billigare. Men då var jag redan där så jag fixade det hos Nordea i varje fall. Fast detta var ett och ett halvt år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Genom att ordna sitt ID-kort hos polisen så får man ett nationellt ID-kort som även fungerar att resa med inom Schengenländerna i de flesta fallen. Samt att identifiera sig med i resten av världen.

http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-...

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Avstängd

Skaffa ett Nationellt id-kort från polisen istället, det är en giltig leg. + att du får resa på det (inom schengen)

Permalänk

Ok ska göra det. Tack för svar!

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Fast glöm inte att din körkortslegitimation fungerar även som en identifikationshandling. Har ej använt mitt id sen jag skaffade körkortet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Skaffa ett Nationellt id-kort från polisen istället, det är en giltig leg. + att du får resa på det (inom schengen)

funkar det inte att resa inom schengen med nordea-id?

det är märkt med SIS, vilket jag trodde var en förkortning för schengens informationssystem. efter att ha letat frenetiskt på nätet så verkar det även vara en förkortning för swedish standards institute.

har bilat till danmark och sitter just nu med två flygbiljetter till och från länder inom schengen. är jag rökt?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av problem1234:

funkar det inte att resa inom schengen med nordea-id?

det är märkt med SIS, vilket jag trodde var en förkortning för schengens informationssystem. efter att ha letat frenetiskt på nätet så verkar det även vara en förkortning för swedish standards institute.

har bilat till danmark och sitter just nu med två flygbiljetter till och från länder inom schengen. är jag rökt?

För Sverige/Norge/Finland/Danmark/Island så finns det en passfrihetsunion, så att du inte behöver visa pass/leg för resor in/ut, men ska du flyga utanför norden så finns det nog risk att du behöver, åtminstone, nationellt id-kort. (Så vitt jag vet krävs fortfarande pass för UK/Irland.) Men även om du skulle ta dig in i destinationslandet utan pass/nationellt id-kort så kan det finnas krav på att bära giltig legitimation (t.ex. Holland/Belgien) vilket ditt nordea-id inte är.

Permalänk
Skrivet av e5150:

För Sverige/Norge/Finland/Danmark/Island så finns det en passfrihetsunion, så att du inte behöver visa pass/leg för resor in/ut, men ska du flyga utanför norden så finns det nog risk att du behöver, åtminstone, nationellt id-kort. (Så vitt jag vet krävs fortfarande pass för UK/Irland.) Men även om du skulle ta dig in i destinationslandet utan pass/nationellt id-kort så kan det finnas krav på att bära giltig legitimation (t.ex. Holland/Belgien) vilket ditt nordea-id inte är.

ok tack. ringde in till norwegians kundtjänst och frågade om jag kunde flyga med mitt nordea-id och enligt tjejen jag fick prata med ska det tydligen gå bra. hur ska man göra? ta tåget till malmöpolisen och fixa något slags provisoriskt pass?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Skrivet av problem1234:

ok tack. ringde in till norwegians kundtjänst och frågade om jag kunde flyga med mitt nordea-id och enligt tjejen jag fick prata med ska det tydligen gå bra. hur ska man göra? ta tåget till malmöpolisen och fixa något slags provisoriskt pass?

980 kr. Mycket pengar för ett provisoriskt pass.

Om du måste ha det så go for it.

http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Permalänk
Medlem

Vetifan det sist jag var ute och reste i Europa (inom schengen med internationellt id) för ett par år sedan så räckte det inte med ID utan de krävde pass på flygplatserna. Vet inte hur det är idag dock. Tillfälliga pass är otroligt dyra.

Permalänk
Medlem

Behöver också ett nytt ID-kort, har Nordea ID-kort men upptäckte idag att det gick ut augusti 2011.

Skrivet av WalterEgo:

Genom att ordna sitt ID-kort hos polisen så får man ett nationellt ID-kort som även fungerar att resa med inom Schengenländerna i de flesta fallen. Samt att identifiera sig med i resten av världen.

http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-...

Vet du om det kostar något?? Hur mycket i så fall?
Under Ansöka och hämta resehandling (2a stycket) står det:
Pass och nationellt id-kort ska hämtas personligen, fullmakt gäller inte. Om du väljer att hämta ut resehandlingen på en annan passexpedition än den du ansökt på måste du berätta det vid ansökningstillfället. Det går inte att ändra efteråt. Du kan också hämta ut pass och nationellt id-kort på en svensk ambassad. Det kostar cirka 150 kronor extra och betalas i lokal valuta.
Men om man inte hämtar ut det på en ambassad, kostar det i alla fall??

Hur är det med personbevis som man skriver ut själv?? Kan man använda det i ett kassaärende hos banken?
http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/skrivutpersonbevi...

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Behöver också ett nytt ID-kort, har Nordea ID-kort men upptäckte idag att det gick ut augusti 2011.

Vet du om det kostar något?? Hur mycket i så fall?
Under Ansöka och hämta resehandling (2a stycket) står det:
Pass och nationellt id-kort ska hämtas personligen, fullmakt gäller inte. Om du väljer att hämta ut resehandlingen på en annan passexpedition än den du ansökt på måste du berätta det vid ansökningstillfället. Det går inte att ändra efteråt. Du kan också hämta ut pass och nationellt id-kort på en svensk ambassad. Det kostar cirka 150 kronor extra och betalas i lokal valuta.
Men om man inte hämtar ut det på en ambassad, kostar det i alla fall??

Hur är det med personbevis som man skriver ut själv?? Kan man använda det i ett kassaärende hos banken?
http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/skrivutpersonbevi...

När du hämtar ut pass och id-kort hos polisen så betalar du ingen extra avgift för att hämta ut det. Du betalar bara en summa för tillverkningen.

Personbevis från skatteverket är inte giltigt som legitimation.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.