Bäst HDD just nu för lagring?

Permalänk
Medlem

Bäst HDD just nu för lagring?

Undrar vilka som är bäst/bäst för pengarna utav dessa:
-Western Digital 120 GB SE 8mb 7200rpm ~2000:-
-Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB 2mb 7200rpm (fluid?) ~2200:-

Har själv nu den första men den är lixom full så jag funderar på att skaffa mig en till men jag har inte bestämmt mig ännu, blir nog när studiebidraget kommer o så. Har ju redan Windows och spel på den HDDn då så den nya kommer isf bara bli en lagringshårddisk antagligen. Funderar på Maxtorn men är osäker.

Permalänk
Medlem

Har en WDC 120GB SE som jag är övernöjd med. Har inte kört Maxtorn så jag kan tyvärr inte jämföra. Men om jag hade köpt nån idag hade det nog blivit en Maxtor eftersom den är större än WDC:n för för så lite mer pengar. (bristande logik i talcentret )

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Faaydah: Jo, jag resonerade exakt så jag oxå, men det är några frågor jag behöver ha svar på:
1. Är Maxtor att lita på?
2. Är Maxtor 7200rpm "tysta"?

Detta är oxå min sista HDD-plats i burken så.. jag kommer inte kunna uppgradera om jag inte skaffar ny burk, vilket jag iof kanske ska göra senare.

Permalänk
Medlem

Det sägs att WDC's SE serie är gör väldigt mycket ljud av sig... Stör inte mig nåt speciellt. Med en Tt Silent Viking och CPU på 40 grader så hör jag den inte alls.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

IBM 75gxp är stabil som berget
nämen jag har en wd 120gb 2mb och den fungerar bra. ganska tyst o snabb.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Re: Bäst HDD just nu för lagring?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P
Undrar vilka som är bäst/bäst för pengarna utav dessa:
-Western Digital 120 GB SE 8mb 7200rpm ~2000:-
-Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB 2mb 7200rpm (fluid?) ~2200:-

Om du har sett den där MAxtor hårddisken på komplett så verkar det som att dom aldrig kommer få in den, datumet flyttas fram hela tiden, nu är det den 31/12 som dom beräknar få in.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bäst HDD just nu för lagring?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan

Om du har sett den där MAxtor hårddisken på komplett så verkar det som att dom aldrig kommer få in den, datumet flyttas fram hela tiden, nu är det den 31/12 som dom beräknar få in.

Ja det var där jag såg den. Finns den inte någon annan stans då?

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet. Just den där versionen verkar bara komplett ha, eller ha och ha, datumet för när dom ska få in den skjuts ju upp hela tiden. Dom har inne versionen med 8 mb cache, men den är knappast lika prisvärd, å på alla andra ställen som jag sett 160 gb hdd'n så har den antingen 8 mb cache eller bara 5400 rpm, men dock så kostar den över 3000 kr på alla ställen. Förstår inte hur komplett kan vara så billiga, måste väl vara för att den aldrig kommer att komma

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Ibm 180GXP då?
Fluid
8mb cache

Snabb som...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Ibm 180GXP då?
Fluid
8mb cache

Snabb som...

litar inte på IBM.

Permalänk
Medlem

Hur ska någon kunna ha nån vettig felfrekvens på en sådan HDD redan nu. En fråga som ingen kan ge ett säkert svar på mao.

Tips är ju att kolla felfrekvens emot andra Maxtor diskar, du kommer säkerligen fram till att de pajar ungefär som hos andra tillverkare.

Ska du ha dem som lagring eller sysdisk? Isf är det ju bara att räkna på vilken som ger mest GB för varje krona. Prestanda är ju av mindre betydelse då.

Citat:

Faaydah: Jo, jag resonerade exakt så jag oxå, men det är några frågor jag behöver ha svar på:
1. Är Maxtor att lita på?
2. Är Maxtor 7200rpm "tysta"?

Detta är oxå min sista HDD-plats i burken så.. jag kommer inte kunna uppgradera om jag inte skaffar ny burk, vilket jag iof kanske ska göra senare.

Permalänk
Medlem

5400 räcker väl för lagring?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog valt Maxtor. Den är trots allt 40GB större och bara 200kr dyrare. Lagring behöver inte vara snabbt heller så.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om den aldrig kommer att komma in. Jag har funderat och kommit fram till att det nog är bäst att vänta och köpa en 200+ eftersom att det bara är en ledig plats kvar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar som om den aldrig kommer att komma in. Jag har funderat och kommit fram till att det nog är bäst att vänta och köpa en 200+ eftersom att det bara är en ledig plats kvar...

Du kan ju köpa IDE kontrollerkort

Permalänk

Är ju hans chassi som inte finns plats.
Om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem

själv skulle jag lätt satsa på en sån här om jag hade pengar...
(250GB!!!!) ~3700kr

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004727...

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"