Alla med Seagate Barracuda IV, titta hit

Permalänk
Medlem

Alla med Seagate Barracuda IV, titta hit

Nu är det såhär att jag haft 2st Seagate Barracuda IV i över 1 & ½år.

Jag har aldrig märkt av några nackdelar på de diskarna föräns jag böt chassi.

Det är så att när diskarna går över 50C så låtern den och windows blir allmänt konstigt.
Det hackar till och så, så jag blir tvungen att starta om datorn och sen så märker jag att bios letar efter diskarna och så ser man inte någon av diskarna.
Sätter jag sedan på en fläkt över de så kommer de upp på en gång i stort sett och funkar helt felfritt.
Har bara hänt med min rev3.05 disk.. (står när du bootar upp datorn vad du har för "revision" i slutet på ST3AXXXX 3.05 t.ex.)

Har för ett halvår sen bytt den andra 3.05 disken på garantin då den bröt ihop under ett strömavbrott så jag klagar inte på seagate pga det
Men jag fick i alla fall en 3.10 disk tillbaka och den reagerar inte på samma sätt som 3.05 när det gäller värmen.

Så jag börjar undra om det är ett känt problem eller bara jag som är otursdrabbad.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Detta problem har jag också,
när temperaturen går över 47 grader så börjar den låta.

Permalänk
Hedersmedlem

Min gissning är att det är nån SMART funktion som sätter igång.

Permalänk
Medlem

Inget jag har märkt av, men mina diskar går aldrig över 37 grader. Det kan ju inte vara bra för dom att gå så varma heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Detta problem har jag också,
när temperaturen går över 47 grader så börjar den låta.

ok, men märker du av något annat än bara att den börjar låta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Min gissning är att det är nån SMART funktion som sätter igång.

hmm... vad för sorts S.M.A.R.T. funktion? nåt emot överhettning eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en sprillans ny 80Gb sagat IV i min server å det första jag märkte var att så fort den kommit upp i varv börjar den låta trrrrrrrrr...... typ smattrar snabbt å dåvt.
Vibbraerar en del med käns i chassit så ska hänga upp den i nåt.
Den fugnerar men tyst, ne morsans IBM med matrox disk låter nada i gämmförelse bara när den knakar löst som den låter lite mer.
Skumt som fan.
Min disk blir vam med som satan tycker jag å det med den liggandes i rumstemp.
Skumt tycker jag.
Fungerar bra annars å så men men...
Inte immpad alls, hade räknat med en mycket tystare disk.

Permalänk
Medlem

Men se till att kyla diskarna då, jag har en Barraquda IV som jag trivs väldigt bra med, hur tyst som helst, det behövs inte mycket till fläkt för att kyla den, räcker med att luften rör sig en aning.

Diskar mår ej bra av dom temperaturerna, gör något åt det.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic
Men se till att kyla diskarna då, jag har en Barraquda IV som jag trivs väldigt bra med, hur tyst som helst, det behövs inte mycket till fläkt för att kyla den, räcker med att luften rör sig en aning.

Diskar mår ej bra av dom temperaturerna, gör något åt det.

Tyst?
Min låter då....
Ska nog fixa kylnin när jag fixat ljudnivån på aset först.
komplett sa att jag itne kunde retunera en disk på grund av ljudet om dne fugnerar

Permalänk

det var bara på firmware 3.05 tror jag som s.m.a.r.t är enable..
på de senare firmware 3.10 3.15 3.19 är det disable...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle Hungrig
det var bara på firmware 3.05 tror jag som s.m.a.r.t är enable..
på de senare firmware 3.10 3.15 3.19 är det disable...

de är båda enable på min 3.05 och 3.10 disk... så säger i alla fall Drive Temp..

pa1983, om den är väldigt ny.. så är det så att du får köra in den ett tag.. sen försvinner ljudet.. så har det ju vart för en del..
den ska inte låta ett piss... mina diskar låter nada (när diskarna är kalla (under 50C)) och jag har en tyst burk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

de är båda enable på min 3.05 och 3.10 disk... så säger i alla fall Drive Temp..

pa1983, om den är väldigt ny.. så är det så att du får köra in den ett tag.. sen försvinner ljudet.. så har det ju vart för en del..
den ska inte låta ett piss... mina diskar låter nada (när diskarna är kalla (under 50C)) och jag har en tyst burk...

Hur länge då? Den går 24/7 nu.
Jag har en högljud dator med bland annat en 120mm Y.S 125cfm fläkt på fult ös å jag blir iriterade på denna jävla sagate disken!!!
Ska fan såva med servern på.
Issolerar snart 5.25 platsen med ljudisolering å hänger disken i gummibande eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Jag har en högljud dator med bland annat en 120mm Y.S 125cfm fläkt på fult ös å jag blir iriterade på denna jävla sagate disken!!!
Issolerar snart 5.25 platsen med ljudisolering å hänger disken i gummibande eller nåt.

jadu... hur länge har din disk gått?
brukar väl inte vara än mer än 1 månad som den låter isf..

du borde ju kunna få den på garatin även om den funkar.. för den är ju speccad som att vara tyst.. och får man en produkt som inte lever upp till vad dom säger ska vara så ska man inte heller få stå ut med det... så det ska väl inte vara några problem att överklaga med garanti ärendet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm min är iaf 43-44C utan kylning och chassi... Dock tycker jag diskarna låter mycket när dom läser och skriver men det har inget med tempen att göra på dom för dom låter likamycket som när jag kylar dom till 2C över rumstemp

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har min i en NoVibes för att minimera läs-/skrivknattret.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Min låter inte alls, inte under läsning eller skrivning heller. Tog ett tag att vänja sig vid faktiskt. Jag skruvade iofs fast min med små gummibrickor mellan chassit och skruven, men jag tror inte det spelar så stor roll.

pa1983 om du direkt störs av ljudet och dessutom har en luftkyld dator som låter så tycker jag det verkar vara något fel på din hårddisk. Det är ju den erkänt överlägset tystaste hårddisken som finns, förutom Barracuda V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Inget jag har märkt av, men mina diskar går aldrig över 37 grader. Det kan ju inte vara bra för dom att gå så varma heller.

Nej, inte jag heller, jag har en rev 3.05 och en 3.19.

Hur lyckas ni få upp diskarna i +50° är min fråga...jag har ingen kylning alls till diskarna, och jag har datorn igång dygnet runt ( bl.a ftp )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag har min i en NoVibes för att minimera läs-/skrivknattret.

Ok, då sitter du på en fläktlös 486dx4-100Mhz då. För inte kan du ha några fläktar i din dator, om du störs av läs/skrivknatter från en Cuda IV...iså fall är det något fabriksfel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon

Ok, då sitter du på en fläktlös 486dx4-100Mhz då. För inte kan du ha några fläktar i din dator, om du störs av läs/skrivknatter från en Cuda IV...iså fall är det något fabriksfel.

Störs och störs.. Först och främst har jag stängt av AAM för att få lite bättre söktid och då låter det lite mer. Och sen så jag har faktist ett näst intill ljudlöst system, ja. 3 x Papst 120mm och 2 x Panaflo 80mm (till nätagget) har jag i burken, alla nästan ljudlösa mha min fancontroller.
Så fast jag har disken i en NoVibes så kan jag tydligt höra det mjuka knattret från disken då den arbetar, men inte så jag störs av det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Min låter än.....
Hade nästan sommnat i natt då jag hastigt satte mig upp av ett satans knakande!
Kollade genast om jag glömt stänga av morsans dator för det sitter en matrox i den som kan låte en del.
Men den var avstägd utan det var min sagate baracuda IV som knakade löst i servern i flera minuter som satan!
Annars brukar den knastra tyst men man hör hur den varvar astydligt.

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller hur man får upp tempen till 50 garder. Jag har 2 st (en 60 och en 80 GB) och båda ligger i stadiga 31-32 gader. Och det är bara några gader över lådtempen. Det ända som går varmt i min burk är prollen (som ligger på 66 grader celcius). Båda mina diskar går väldigt tyst. Skulle det inte vara för dioderna som visa när dom arbetar, skulle man aldrig veta om det var för att nån disk läser/skriver (typ swappar) som fan, som dator segar ner ibland.
Jag är då helnöjd med mina Barracuda IV diskar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Hedersmedlem

Men då måste du ha aktiv kylning på dem eller? Mina cudor i diskservern blir bara runt 30°C, men då har jag 80mm-fläktar som blåser ~25CFM rakt på dem.
Disken i mitt primära system maxar runt 41°C när jag defraggar hårt, ligger normalt på 36-37°C vid normal användning. Då i en NoVibes, men med en 120mm på lågt varv framför disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tyst?
Min låter då....
Ska nog fixa kylnin när jag fixat ljudnivån på aset först.
komplett sa att jag itne kunde retunera en disk på grund av ljudet om dne fugnerar

Kasst JMEdata har tillåtit mig att byta ut min GXP120 två ggr pga oljud, när den andra utbytesdisken me började låta så fick jag en Barracuda istället (vilket jag även hade begärt att få)

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Alltså disakrna låter väldigt lite i sig, men om de sitter i en dålig låda så blir det ju vibrationer. Kan jämföras med att nån står och slår på lådan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Men om du sitter med Ystech fläktar kan du väl knappast klaga på hårddisk ljudet från en Barracuda.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Alltås i en kompis chieftec låter den barracudan jag hade apmycket, så det kan han nog visst När jag hade disken gick den inte att höra, fast då låg dem på en musmatta direkt på skrivbordet

Permalänk

min segate är nog det tystaste i min dator (jag har en cpu-fläkt på 20 db) men det blir skitvarm, nästan varmare än processorn jag tror att jag måste fixa kylning till den

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

men stänger du av AAM så e de ju klart den låter mer!...
sätt den på silent igen så kommer den ju låta lite

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"

Permalänk
Medlem

Jag hör aldrig min Baracuda IV, den går runt 36-40 grader, 42 en gång men då var det 26 inne...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K