Ips panel , max 2500kr sökes tips

Permalänk
Medlem

Ips panel , max 2500kr sökes tips

specs:

max 2500kr
21-23 tum
ok om den bara är 1680-1050 , min dator orkar i alla fall inte köra spel på full HD
ingen e-ips

finns ju en million olika skärmar, lite tips från er som har en bra skärm uppskattas och snälla tipsa inte om en skärm om du inte har den själv jag är av naturen skeptisk till tillverkarskryt och köpta rescensioner

Permalänk
Medlem

Antar att du inte vill ha e-IPS för att du inte vill ha den utmärkta U2412M ?
En skärm som med råge uppfyller dina krav i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Antar att du inte vill ha e-IPS för att du inte vill ha den utmärkta U2412M ?
En skärm som med råge uppfyller dina krav i övrigt.

Vad är skillnaden mellan en vanlig IPS och en e-IPS egentligen?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

hittade att e-ips var en lite strömsnålare och mindre varm panel än vanliga ips panelerna och att ms'en oftast ligger på 5 ms eller mindre med e-ips skärm
själv så fick jag en http://www.inet.se/produkt/2203365/aoc-tft-23-i2353fh-ips i födelsedags present funkar fint och spela fps spel på tycker jag har spelat singleplayer på halflife killingfloor och lite andra fps'er och märker inte så mkt skillnad mot min gamla crt i snabbheten förutom hertzen som jag körde på 85 på min crt skärm
som det stod på wikipedia
Super TFT IPS 1996 Wide viewing angle 100/100
Base level Most panels also support true 8-bit per channel color. These improvements came at the cost of a slower response time, initially about 50 ms. IPS panels were also extremely expensive.

lite längre ned om e-ips
Enhanced IPS E-IPS 2009 Wider aperture for light transmission, enabling the use of lower-power, cheaper backlights. Improves diagonal viewing angle and further reduce response time to 5ms.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bosh1:

e-IPS är en budgetvariant. E-IPS är en förbättrad variant av IPS.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mini-z1994:

lite längre ned om e-ips
Enhanced IPS E-IPS 2009 Wider aperture for light transmission, enabling the use of lower-power, cheaper backlights. Improves diagonal viewing angle and further reduce response time to 5ms.

Måste skilja på e-IPS och E-IPS

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

specs:

max 2500kr
21-23 tum
ok om den bara är 1680-1050 , min dator orkar i alla fall inte köra spel på full HD
ingen e-ips

finns ju en million olika skärmar, lite tips från er som har en bra skärm uppskattas och snälla tipsa inte om en skärm om du inte har den själv jag är av naturen skeptisk till tillverkarskryt och köpta rescensioner

Skrivet av Newklear:

Men du får väl ingen icke e-IPS för under 2500kr som är bra?

Dellen är ett bra val så länge man inte stör sig på anti-glaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

hmm det verkar jag inte hitta något om e-ips och E-ips verkar vara samma sak tror du kanske tänker på s-ips som någon tillverkare kallade det ett tag fast det i stort sett var den förbättrade e-ips med annat namn

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Var på väg att föreslå följande som i dagsläget är den absolut bästa skärm du kan hitta för pengarna:

http://www.ebay.com/itm/New-CROSSOVER-27Q-LED-27-S-IPS-Panel-...

Såg sedan att du inte ville ha en högupplöst skärm så då är det ju inte längre aktuellt med en 2560x1440 skärm.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem

Det var just det där med anti glare som de använder på Dell skärmen , många som inte gillar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det var just det där med anti glare som de använder på Dell skärmen , många som inte gillar den

Det är mest på 27"s varianten som folk stör sig på anti-glarebehandlingen då pixeldensiteten är högre på den, och det är inte många som faktiskt stör sig på det heller. Jag rekommenderar att du testar skärmen innan du väljer bort den p.g.a. skärmytan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mini-z1994:

hmm det verkar jag inte hitta något om e-ips och E-ips verkar vara samma sak tror du kanske tänker på s-ips som någon tillverkare kallade det ett tag fast det i stort sett var den förbättrade e-ips med annat namn

Här säger de samma sak: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

e-IPS är economy, E-IPS är Enhanced

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av olasahl:

Var på väg att föreslå följande som i dagsläget är den absolut bästa skärm du kan hitta för pengarna:

http://www.ebay.com/itm/New-CROSSOVER-27Q-LED-27-S-IPS-Panel-...

Såg sedan att du inte ville ha en högupplöst skärm så då är det ju inte längre aktuellt med en 2560x1440 skärm.

Kul med garanti och så när den går sönder...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Kul med garanti och så när den går sönder...

Då köper man en till och har fortfarande lagt ut mindre än för en ifrån Sverige.

Och när den går sönder? Jag har inte varit med om en skärm som gått sönder än faktiskt. Jag har avverkat runt 5-6st själv genom åren och alla polares skärmar som jag rekommenderat och de köpt håller också.

Är det något som går sönder så är det troligen sådant man kan löda bort och byta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dreas89:

Då köper man en till och har fortfarande lagt ut mindre än för en ifrån Sverige.

Och när den går sönder? Jag har inte varit med om en skärm som gått sönder än faktiskt. Jag har avverkat runt 5-6st själv genom åren och alla polares skärmar som jag rekommenderat och de köpt håller också.

Är det något som går sönder så är det troligen sådant man kan löda bort och byta.

Jao, fast 2500 är mycket pengar för något som inte har någon som helst försäkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå samma skärm som jag använder, och älskar helt oerhört. En Eizo Foris F2332

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143617-eizo_23_foris_...

Helt hemskt trevlig skärm, för ca 2000kr.

En liten review av den: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Permalänk
Medlem

Det är ändå sjukt att de måste göra IPS-skärmarna så fula!

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Import skärm från Korea kan vi glömma för tillfället, orkar inte med ens risken att inte ha garanti på något som kostar flera tusen. Och skärmar går sönder , det kan jag garantera av egen erfarenhet.

Eizo skärmarna har jag tittat på tidigare och valt bort då de har VA paneler, men denna hade visst en IPS, men jag förmodar att det är en e-IPS då det var problem med betraktningsvinkeln, men priset var ju bra, om den inte var så hemskt ful bara...och en fjärrkontroll som man garanterat inte hittar när man behöver den.. nej den faller faktiskt bort just på fjärrisen, helt absurd ide faktiskt.

Ska titta lite mera på Dellskärmen igen, verkar omöjligt att hitta någonting under 3000kr

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av guineapig:

och en fjärrkontroll som man garanterat inte hittar när man behöver den.. nej den faller faktiskt bort just på fjärrisen, helt absurd ide faktiskt.

En tejpbit på baksidan av skärmen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hmm var jag än hamnar på omdömen om Dell 2412 så har de "dirty screen look" som negativt, måste försöka hitta en i verkligheten och bilda mig en uppfattning själv

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av guineapig:

Det är en e-IPS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske får bli denna istället, snikvarianten, priset passar min plånbok ialla fall

http://cdon.se/hemelektronik/22-24inch_lg_ips225v_21%2c5%22_w...

1290kr

står att det är en S-IPS på många ställen men det är en E-IPS ( bättre än e-IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

kanske får bli denna istället, snikvarianten, priset passar min plånbok ialla fall

1290kr

Ta den om du vill besviken måste jag tyvärr säga

Har testat modellen under den (och dom ska vara rätt lika därav priset) och då var min gamla benq bättre.

Om du ska ha det så billigt som möjligt så gå på lcd(led) istället och inte dom billigaste ips:erna;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Om du ska ha det så billigt som möjligt så gå på lcd(led) istället och inte dom billigaste ips:erna;)

Gå på LCD(LED) istället? Du vet att den han länkade var en "LCD(LED)"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Gå på LCD(LED) istället? Du vet att den han länkade var en "LCD(LED)"?

Ok, då får jag väll vara tydligare.

Ta en "Lcd(Led)" som inte har IPS då.

Det var ju en Ips skärm som han länkade som dom har slängt i led lampor i för att det ska låta häftigare;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Ok, då får jag väll vara tydligare.

Ta en "Lcd(Led)" som inte har IPS då.

Det var ju en Ips skärm som han länkade som dom har slängt i led lampor i för att det ska låta häftigare;)

Varför skulle en LCD LED TN skärm vara bättre än en LCD LED IPS i samma prisklass? Förmodligen så skulle IPS skärmen vara bättre, även fast den är "budget".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Varför skulle en LCD LED TN skärm vara bättre än en LCD LED IPS i samma prisklass? Förmodligen så skulle IPS skärmen vara bättre, även fast den är "budget".

Inte dom jag sett, men det är bara min uppfattning med dom skärmar jag testat och sett i filmer o spel.

Lycka till med skärm köpet guineapig:)

Visa signatur

Permalänk

Alla prefix till IPS paneler kommer inte med regler som tillverkare måste följa, det är teknologier som det är uppbyggt på. Det går att snika in på sätt utan att prefixen måste ändras. Vissa prefix är till och med bara påhittade av tillverkaren.

Det finns säkert TN paneler som är okej, men panelen som används sätter gränser du inte kan avhjälpa. I TN fallet är det mest betraktningsvinklarna.

Jag tror prislappen är en ganska bra indikation på vilken kvalité man får. Sen är det upp till användaren att bestämma vad som är tillräckligt eller bra. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon skärm då jag inte äger en IPS själv än. På Prisjakt kan du ju filtrera bort sånt som du redan vet att du inte vill ha och sen läsa omdömena som är skrivna av folk som köpt produkten. Precis vad du är ute efter.

Läsning om paneltyper som i alla fall jag tyckte var intressant: http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

1290kr

står att det är en S-IPS på många ställen men det är en E-IPS ( bättre än e-IPS)

Tvivlar STARKT på att det är något annat än e-IPS.
Vet att du är tvivelaktig till ebay etc men; http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-New-YAMAKASI-CATLEAP-23...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H