Gratis Antivirusprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag berättar utifrån erfarenhet och inte utifrån några tester.

Om du vill utgå från test. Kolla in senaste av-comparatives. MSE är den som är i botten när det gäller detection av elakheter

Just det jag brukar alltid trolla och spela odryg.

Kollade din favvo sida som du nämde ovan. Mycket riktigt så var det som jag befarade. Testerna separerar inte de olika versionerna av antivirus. MS har bara en version. Avast och AVG har däremot versioner man betalar för. Det är med stor säkerhet dessa din sida testat. Dessa brukar ha mer funktioner och vara bättre än de som är gratis. Sedan när du kolla deras testdokument, så ser du att de faktiskt stämmer. Det är inte gratisversioner som testas utan de kompletta versionerna som kostar stålars.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med AVG och Malwarebytes Anti Malware. Under tiden jag använt AVG så har det programmet haft en del problem med att ta bort alla hot eller delar av alla hot, dock är det inte något jag brytt mig om allt för mycket då AVG har hittat det mesta och varit snabb på att varna om hoten. Det är här Malwarebytes Anti Malware kommer in, har inte sett ett enda program som tar bort hot så effektivt, snabbt och lätt som det programmet. Har tagit bort hot med Malwarebytes Anti Malware som inte Norton klara av. Dock skulle jag ändå inte få för mig att betala för pro variationen. Gratis är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Kollade din favvo sida som du nämde ovan. Mycket riktigt så var det som jag befarade. Testerna separerar inte de olika versionerna av antivirus. MS har bara en version. Avast och AVG har däremot versioner man betalar för. Det är med stor säkerhet dessa din sida testat. Dessa brukar ha mer funktioner och vara bättre än de som är gratis. Sedan när du kolla deras testdokument, så ser du att de faktiskt stämmer. Det är inte gratisversioner som testas utan de kompletta versionerna som kostar stålars.

Avast (har för mig det var free varianten av Avast) och MSE är med i senaste testet som av-comparatives har utfört. Båda går en omgång mot betal varianter. Hittar inte sidan just nu.

Permalänk
Avstängd

Jag har Microsoft Security Essentials 4.0 med brandväggen aktiverad i Windows 7. Har aldrig haft nåt problem med det:
http://www.idg.se/2.1085/1.445358/har-ar-nya-microsoft-securi...

http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/software/utilities/an...

Men det gäller ju att datorn i övrigt är uppdaterad också.

Permalänk
Medlem

jag säger bara MSE. Det är microsofts egna och du kommer inte ens att tro att du har något antivirusprogram på datorn. Alltså inte på något dåligt sätt bara att prestandan inte blir sämre med det.

Permalänk
Inaktiv

AVG eller MSSE.

Permalänk
Medlem

AVG, MSE och Avast är alla bra gratis virus skydd.
Personligen föredrar jag Avast, den rapporterar mindre falska positiva resultat än AVG.
Och den har pirate talk som språkval ;D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Purfärskt test (iof, från PC för alla...)
http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-...

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Hedersmedlem

Själv kör jag med AVAST FREE och W7 brandvägg + en körning då och då med gratisversionen av MBAM. Har aldrig problem med skit i burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

AVG har mest effektivt skydd av alla gratis antivirus program. Orkar inte leta upp källan men tror det var för 2011/2012.

Själv kör jag med avasta i "spelläge". Visst inte lika bra skydd enligt testerna, men inga jobbiga popup rutor och liknande som "Nu har vi uppdaterat!!!222", "uppgradera idag", "ditt system är säkert!". Drar även mindre RAM än AVG.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Avg enkelt och bra avast är som ett djävla virus upptäcker man om man vill avinstallera det

Permalänk
Medlem

Kör på avast sen typ 1 år tillbaka och det fungerar fint visst lite reklam att köpa fullversion mm men jämför man det mot avira tex som poppade en ruta varje dag mitt på skärmen så föredrar jag avast.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

har haft avast i typ 2 år, aldrig sett nån reklam som ber mig uppdatera? ;O
hur får ni fram det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

jag säger bara MSE. Det är microsofts egna och du kommer inte ens att tro att du har något antivirusprogram på datorn. Alltså inte på något dåligt sätt bara att prestandan inte blir sämre med det.

http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-...

MSE - - Ont om funktioner. Dåligt på att hitta virus. Tar en aning för mycket resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-...

MSE - - Ont om funktioner. Dåligt på att hitta virus. Tar en aning för mycket resurser.

Har svårt att hålla med om det resultatet. Har kört Panda, Comodo, avast, avg, och ett par till och jag har haft minst problem med MS Essesials helt klart. Hittar virus ganska ofta i filer jag skall ladda ner (lagliga med ^^) och har inga pro0blem alls med att rensa bort dessa. Bara man håller den uppdaterad så är det inga problem. Det är väl den enda svagheten jag sett än så länge, den autouppdaterar inte

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

kör på att windows update laddar ned och installerar uppdateringar automatiskt. Om du gör det så hämtar windows update det direkt till mse. Jag litar inte på det testet som pc för alla hade då de hade ett likadant för ett halv år sedan och då sade de att det var ett bra gratis antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har svårt att hålla med om det resultatet. Har kört Panda, Comodo, avast, avg, och ett par till och jag har haft minst problem med MS Essesials helt klart. Hittar virus ganska ofta i filer jag skall ladda ner (lagliga med ^^) och har inga pro0blem alls med att rensa bort dessa. Bara man håller den uppdaterad så är det inga problem. Det är väl den enda svagheten jag sett än så länge, den autouppdaterar inte

Går att lösa med script och schemaläggning.

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var ute på en mindre säker sida, råkade tappa laptopen och försökte fånga den i luften= tangentbords palm, dragandes över största delen av tangentbord och tuchpaden...
Helvete vad virus jag fick, körde då med mse.
Det hittade och tog bort ca 4 hot, sen tyckte det att allt var bra, men firefox gick inte starta och datorn fick misstänksamma 2-sekunders blackouts..
Körde de tre virussök-programmen (norman, norton och f-secure) som Nordea länkar till från sin hemsida, de hittade inga hot heller.
Drog sen ner malewarebytes anti maleware (någon som rekomenderat det till någonannan här på SweC) och det tog ytterligare 5 hot och nu funkar allt fint.
15 dagars fri provtid av fullversion, byter nog dock tillbaka till mse efteråt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Själv kör jag med AVAST FREE och W7 brandvägg + en körning då och då med gratisversionen av MBAM. Har aldrig problem med skit i burken.

Skrivet av Pellepelikan:

Var ute på en mindre säker sida, råkade tappa laptopen och försökte fånga den i luften= tangentbords palm, dragandes över största delen av tangentbord och tuchpaden...
Helvete vad virus jag fick, körde då med mse.
Det hittade och tog bort ca 4 hot, sen tyckte det att allt var bra, men firefox gick inte starta och datorn fick misstänksamma 2-sekunders blackouts..
Körde de tre virussök-programmen (norman, norton och f-secure) som Nordea länkar till från sin hemsida, de hittade inga hot heller.
Drog sen ner malewarebytes anti maleware (någon som rekomenderat det till någonannan här på SweC) och det tog ytterligare 5 hot och nu funkar allt fint.
15 dagars fri provtid av fullversion, byter nog dock tillbaka till mse efteråt.

Ofta! Dock är det Malware för även tjejer kan använda det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)