Valve tillkännager Steam, Source och Left 4 Dead för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Trevligt att höra. Kan vara bra då man aldrig vet vart Windows tar vägen i framtiden.

Dock, hur står sig OpenGL grafiskt sätt emot DirectX, typ 11?

Har prövat WOW(med wine) och minecraft både på linux och windows.
Med windows och directx fick jag ca 20% högre fps än med linux och OpenGL.

Permalänk
Medlem

Äntligen så händer nåt. Synd bara att det är för lite designers och för mycket utvecklare inom linux. Det ska va så jäkla mycke features men hur det ser ut är inte viktigt :-/
(jo jag vet att om jag spenderar 30 dagar själv och tweakar så blir det bra men det är inget jag har lust med)

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

En bra start för mer spel till ubuntu. Själv föredrar jag windows men testkör ofta nya releaser av ubuntu. Saknar alltid för mycket funktioner i windows som leder mig tillbaka dit.

Tex föredrar jag powershell före den kassiska *nix terminalen men det har nog endast med att göra att jag har större kunskaper inom powershell.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av eldfan:

När man väl skriver direkt för OpenCL borde det ge bättre resultat än den konvertering som sker här.

Permalänk
Inaktiv

Göööött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

men blir inte spelen dyrare nu om de måste göra spelen till olika plattformar

Inte om de använder OpenGL från början.

David Rosen, en av de bättre människorna i världen, har skrivit en mycket intressant artikel i frågan:

http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and-not-DirectX

tl;dr: "If you can hit every platform using OpenGL, why shoot yourself in the foot by relying on DirectX?"

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Och det är pga att programmet är byggt för directx. Wine fungerar som en emulator (även om namnet påstår motsatsen ). Så det är ganska självklart att man inte får samma prestanda som om du kör programmet under native miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Alla sidor? fanns bara en sida med inlägg då du skrev ditt... kan inte ha varit speciellt jobbigt att kolla igenom för att vara helt ärlig...

Helt offtopic och kanske inte riktigt relevant men här på forumet kan man ställa in så att man visar 90 kommentarer per sida, for everyones information.

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PierreB:

Äntligen så händer nåt. Synd bara att det är för lite designers och för mycket utvecklare inom linux. Det ska va så jäkla mycke features men hur det ser ut är inte viktigt :-/
(jo jag vet att om jag spenderar 30 dagar själv och tweakar så blir det bra men det är inget jag har lust med)

Öhhhm, har du ens sett Ubuntu 12.04? Det ser ut som ett vanligt och användarvänligt OS.

Permalänk

Wooo. Äntligen!

Permalänk
Skrivet av anon113729:

Öhhhm, har du ens sett Ubuntu 12.04? Det ser ut som ett vanligt och användarvänligt OS.

Jo det har blivit bättre, men tycker ändå att det har en bit kvar innan det kommer till windows användarvänlighet.
Men nu gillar jag linux iaf, lite av vad som hindrat mig från att byta helt är att jag då går miste om alla spel. Men det kanske ordnar upp sig på den fronten också som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att jag har windows och inte linux är för spelens skull.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dock, hur står sig OpenGL grafiskt sätt emot DirectX, typ 11?

Många har skrivit många inlägg om detta, bl a jag i en tidigare nyhetstråd. Kort sagt är det inget att oroa sig över prestandamässigt eller på andra plan.

Framför allt så spelar Direct3D (grafikdelen av DirectX) kontra OpenGL inte speciellt stor roll alls, förutom att Direct3D inte har stöd på icke-Microsoftprodukter (vilket t ex innefattar 99% av alla mobila enheter och en stor del av forsknings- och industrirelaterade renderingstillämpningar) - man programmerar inte direkt mot ett gränssnitt på det sättet (eller tja, man "bör inte" göra det iaf om man inte vill bli olycklig). När ett företag gör ett spel som stöder både OpenGL och Direct3D så behöver de inte skriva all kod separat - man har ett internt egentligt API som i sin tur talar med grafikbiblioteken. Detta gränssnitt är överkomligt att utöka till att stöda fler grafikgränssnitt.

En artikel som förespråkar OpenGL - ger den inte för att trolla/flamea/etc., och man får värdera den på vilket sätt man vill, men den lägger fram argument och påvisar vissa fördelar som OpenGL har gentemot DirectX. Om man inte är bekant med dessa så kan man läsa och sätta in sig mer i ämnet. Och det går säkerligen hitta artiklar som lovordar DirectX framför OpenGL också, "jag lämnar det som en uppgift åt läsaren", som det brukar stå i läroböcker .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Äntligen!

Om det blir bra gjort så kan man nog lättare få över folk till linux

Men det tar nog tyvärr ett par år till inann de flesta stora spelen finns till linux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Minecraft använder OpenGL oavsett platform, och Wine är inte jämförbart imo.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Perfekt. De spel som funkar på Mac borde juh rimligt vis inte vara enormt svåra att porta iaf. Spel är anledningen att jag inte bara kör Linux, vore inte så dumt att slippa dualboot.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk

¡Viva La Revolución!

Skrivet av emilakered:

Kan bli bra! Alternativ är alltid trevligt, även om jag personligen gärna kör Windows för spelandet. Kanske är dags att testa Ubuntu igen dock, var ett par år sedan senaste repan.

När man har MS-Word som avatar vet man att det är dags att söka hjälp för sitt Windowsberoende. Förhoppningsvis finns det en liten chans att bli fri igen tack vare detta.

Permalänk
Medlem

Härligt. Hoppas det kommer ut fler spel till Ubuntu. På sätt sitter man inte längre låst till Windows.

Permalänk
Medlem

Bra, även om det förstås bara är ett första litet steg.

Föredrar OpenGL framför DirectX, men samtidigt Windows före Linux...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Kul att läsa denna nyhet, väldigt välkommet :)!

Permalänk

Perfekt, kanske de kan bli så att man slipper ha 3st pattformar vid skrivbordet hemma (Mint 12, OSX (Leopard+Lion), Win7) där den sistnämda enbart används för spel.

Permalänk
Medlem

Trevligt men jag kommer inte att lämna Windows p.g.a detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Skrivet av anon113729:

Precis, det ser ut som ett vanlig och användarvänligt OS. Linux har en stabil grund, men resten av huset/husen (läs: både distros och programvara) är sammansatt av bohemiska byggare som alla går sin egen väg och sällan kan komma överens om något. Och alltför många av dem har ingen som helst koll på gränssnittsdesign (både när det gäller grafiskt och icke), vilket gör det hela vansinnigt spretigt och besvärligt att sätta sig in i.

Men det blir väl lååååååååångsamt bättre med tiden. Om 5-10 år kanske.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv

Märklig move från Valve. Där är en försvinnande liten del människor som sitter på linux/ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Inte om de använder OpenGL från början.

David Rosen, en av de bättre människorna i världen, har skrivit en mycket intressant artikel i frågan:

http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and-not-DirectX

tl;dr: "If you can hit every platform using OpenGL, why shoot yourself in the foot by relying on DirectX?"

Det blir dyrare i längden för större företag då dom måste först testa spelet på flera platformar, sedan måste dom ha support personal som kan stödja spelet på flera platformar. Sedan så kommer det alltid finnas buggar och desto fler platformar man måste stödja, desto mer buggar måste man tampas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Märklig move från Valve. Där är en försvinnande liten del människor som sitter på linux/ubuntu.

Jepp, men de har ju tänkt släppa en egen Linuxbaserad konsoll, tydligen, och då kan det ju ta fart (även om jag personligen hatar alla konsoller till döden, men det var ju jag det).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Rekordmedlem

Klart intressant på flera sätt, en linuxspelplattform borde i princip kunna optimeras mera än win, man borde kunna "konsolifiera" pcn, dvs få fram ett linuxbaserat spel os som borde kunna ge bättre prestanda än win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trevligt att detta tillslut officiellt bekräftats. Definitivt årets största spelnyhet i mitt tycke och det ska bli intressant om Linux-plattformen nu kommer kunna konkurrera på allvar med Windows. Lyckas Valve få större utvecklare att vilja satsa på Linux kommer jag att troligen lämna Windows helt, och säkert väldigt många andra.

Det enda orosmolnet är väl att man fortfarande kommer vara låst till Valves DRM-klient men det får väl ses som acceptabelt om det innebär mer kommersiella spel till Linux. Förhoppningsvis satsar både Intel, AMD och Nvidia på att slipa på grafikdrivarna med.

2013 kanske faktiskt blir Linux år.

Skrivet av pazu:

Bara för att man använder Windows innebär det inte att man valt att använda det. Många tvingas pga programvara men speciellt spel. Windows 8 med dess Metro har redan fått användare att börja se över andra alternativ, OS X och Linux-distros speciellt.

Detta kan bli rätt stort. Kommer spelen så lär nog mjukvara (Photoshop och annat folk "måste" ha) komma med.

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Gabe har själv sagt att han tycker Win8 är röv och att han inte vill tvinga fans att använda det för att spela Valve:s spel. Men så länge det finns en pöbel av människor utan smak och intresse för kunskap kommer det finnas ett OS anpassat för dem.