Permalänk
Medlem

"Uppgradera" till Mini ITX

Känner mig jävligt sugen på att ta innehållet ur min nuvarande egenbygda PC och trycka in allt i ett Mini ITX chassi!

Jag har tittat runt lite och chassit BitFenix Prodigy verkar vara det bästa lämpade för mig, det är riktigt snyggt också! Det har support för CPU kylare till en höjd av 175mm (Cooler Master V8 som jag har är 161.1mm, så det får plats! ) och det går att klämma in graffik-kort på längder om 180mm i normala fall och 335mm om man tar bort lite burar. Även om man tar ut en bur för att få in längre GPU så verkar jag ändå kunna få in alla mina hårddiskar då de finns platser bakom PSU och man kan tydligen "hänga" SSD enheter på ena sidopanelen. Den enda nackdelen jag hittat är att jag icke för plats med min Akasa Card Reader.

Jag har redan

Processor: Phenom II X6 1090T
RAM: 8GB
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 470 Golden Sample
PSU: Corsair 600W
Processorkylare: Cooler Master V8
DVD Läsare: Optiarc DVD RW AD-5260S
SSD: Corsair Force Series GT 120GB
HDDs:
Interna

• WD Cavier Green 1TB

• Seagate Barracuda 2TB

Externa

• Lacie 250 GB HDD

• Western Digital MyBook 2TB USB3.0

Dold text

Detta har jag till övers som jag får göra mig av med eller spara till något annat bygge:

Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus (+300kr kanske)
Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3 (+500kr kanske)
Moderkort #2: Asus Sabertooth 990FX (+800kr kanske)
Totalt: Kanske ca +1600 i budget

Dold text

Köpa nytt
Moderkort: ZOTAC 880GITX AE WIFI AM3 880G (1124 kr)
Chassi: BitFenix Prodigy (599 kr)
Totalt: 1723 kr

Tror ni detta blir bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som en smutt ide
Kolla upp hur djupt ditt nätagg är, Max 16cm där med icke modulära agg.
Samt du får kolla upp om din Kylare får plats, på höjden är det nog inga problem men risk att den slår i Grafikkortet.

Sen personligen skulle jag klämma dit en 230mm fläkt fram, och en eller två 120 i taket
Och då i den svarta variant på chassit

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter som en smutt ide
Kolla upp hur djupt ditt nätagg är, Max 16cm där med icke modulära agg.
Samt du får kolla upp om din Kylare får plats, på höjden är det nog inga problem men risk att den slår i Grafikkortet.

Sen personligen skulle jag klämma dit en 230mm fläkt fram, och en eller två 120 i taket
Och då i den svarta variant på chassit

Tror mitt nätagg är 15cm så det bör gå! Min GPU är inte så bred tror jag så jag hoppas inte det bör bli problem mellan den och kylaren :3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla förresten moderkortet och det passar inte till ditt grafikort verkar göra, ingen 16x port, bara 1x tyckte jag mig se

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kolla förresten moderkortet och det passar inte till ditt grafikort verkar göra, ingen 16x port, bara 1x tyckte jag mig se

http://www.zotac.com/index.php?product_id=303&page=shop.produ...

Citat:

1 x PCI Express x1

Det lär väl gå in? o.O

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej ditt garfikkort har x16 och den bussen är mycket längre, tvärtom går bra däremot, du kan sätta ett 1x eller ett 4x kort i en 16x port, men 16x kort i en 1x kontakt funkar inte

Kolla runt och upptäckte att det inte fanns speciellt "roliga" kort till AMD med mITX om man också vill ha prestanda saker.

Hitta denna som funkar med grafikkortet http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A88TI_Deluxe/ men då hade den inget stöd för din CPU istället, begränsning på 95 watt/CPU också.

Troligen kommer det mer intressant efter sommaren med AM3+ kan man gissa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej ditt garfikkort har x16 och den bussen är mycket längre, tvärtom går bra däremot, du kan sätta ett 1x eller ett 4x kort i en 16x port, men 16x kort i en 1x kontakt funkar inte

Kolla runt och upptäckte att det inte fanns speciellt "roliga" kort till AMD med mITX om man också vill ha prestanda saker.

Hitta denna som funkar med grafikkortet, men då hade den inget stöd för din CPU istället, begränsning på 95 watt/CPU också

Det var som tusan! Damn, jag får kolla runt mer...

EDIT: Vad tror du om ZOTAC 890GX-ITX WiFi då? Den verkar gå...
EDIT 2: Engligt åteförsäljaren proshop.se hade den x16 men enligt tillverkarens egen hemsida x4... Men den verka iofs ha tillräckligt bra onboard GPU så jag kanske kan skippa min 470 då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja inbyggda grafiken är en HD4290 med endast 128mb minne, funkar till en HTPC och kontorsburk, men glöm det där med spel, åtminstone om det är tyngre än Sims 3

Sen Kortet har ingen support för din CPU i dess lista, och finns inga nyare bios förutom det första = antagligen kommer din CPU bara gå i max 800Mhz

Sist porten för grafikkort är en x4 men den har full längd så ditt grafikkort kommer gå ner, men osäker på hur det kommer funka.

Om du tänkt spela så bara 2 saker att göra, vänta tills det kommer bättre kort för AMD och mITX, eller skaffa intel grejer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja inbyggda grafiken är en HD4290 med endast 128mb minne, funkar till en HTPC och kontorsburk, men glöm det där med spel, åtminstone om det är tyngre än Sims 3

Sen Kortet har ingen support för din CPU i dess lista, och finns inga nyare bios förutom det första = antagligen kommer din CPU bara gå i max 800Mhz

Sist porten för grafikkort är en x4 men den har full längd så ditt grafikkort kommer gå ner, men osäker på hur det kommer funka.

Om du tänkt spela så bara 2 saker att göra, vänta tills det kommer bättre kort för AMD och mITX, eller skaffa intel grejer.

Jag tittade runt lite för att se vad jag kunde hitta för relativt billiga Intel lösningar. Bygger jag en Intel blir det nog från scratch, utan delarna jag har i min nuvarande dator. Bygger jag en med Intel så kör jag nog på en relativt "dålig" processor till att börja med.

Jag tänkte ett ASUS P8H77-I moderkort tillsammans med en Intel Pentium Processor G860 på 3GHz. Jag tror jag kör den integrerade grafiken till att börja med i så fall, och om jag vill göra datorn lite mer monster senare så skall mitt GTX 470 gå i utan problem, och då får jag nog även införskaffa en lite mer badass processor. Men så länge jag har kvar min AMD datorn i ATX format så använd nog bara Intel Mini ITXen som lite "jobb-dator" for webbutveckling så sköter jag spelandet på AMD datan. Min V8 kylare lär inte behövas innan processor och grafikkort skall i, och tills dess är det väl kanske bättre att köpa någon slim och tyst third-party kylare att dra på bara? Sen ska jag väl klämma in en SSD på antingen en 60 eller 90GB (då jag tror 120GB blir lite overkill för Windows + Lite mindre presterande program då det mesta av jobbet ända kommer ligga på externa diskar / "i molnet")

Det borde väl fungera hyffsat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer ju funka galant som en jobb dator det där,
Planerar nått liknade själv faktiskt, lite webbutveckling, mest administration av webserver, lite bildbehandling, och en del support jobbande, en Prodigy för det.

Datorn i sign som idag också är kombinerad spel och jobbdator funderar jag också på ny snart, spel och liknade mest, och max mATX eller mITX Prodigy och med seriös vattenkylning

Bägge med ca 120-256 SSD, kanske komplettera med en snabb hårddisk, och resten på NAS

Blir lite och pyssla med att få ihop det under hösten vintern.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kommer ju funka galant som en jobb dator det där,
Planerar nått liknade själv faktiskt, lite webbutveckling, mest administration av webserver, lite bildbehandling, och en del support jobbande, en Prodigy för det.

Datorn i sign som idag också är kombinerad spel och jobbdator funderar jag också på ny snart, spel och liknade mest, och max mATX eller mITX Prodigy och med seriös vattenkylning

Bägge med ca 120-256 SSD, kanske komplettera med en snabb hårddisk, och resten på NAS

Blir lite och pyssla med att få ihop det under hösten vintern.

Prodigy verkar vara en riktig skönhet! Jag lär få ihop så jag har råd med mina prylar vid slutet av månaden Funderar på att extra checka lite grann och se till att jag får någorlunda rätt prylar så den kan fungera som en Hackintosh också. För en Hackintosh med detta moderkortet jag tänkt mig krävs lite mer pill, men det är förhoppningsvis värt det, så andra moderkort med rätt så lika möjligheter kostar ca 2 ggr så mycket. Processorn har jag ingen aning om den fungerar i Hackintosh, det för jag kolla upp, och kanske välja en bättre om jag beslutar mig för att installera OSX

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur