Har internetåtkomst men kan inte ansluta till onlinespel

Permalänk
Medlem

Har internetåtkomst men kan inte ansluta till onlinespel

Hej!

Har fått ett mystiskt problem efter ett byte av modem; internet verkar fungera helt som det ska förutom att jag inte kan logga in på onlinespel (provat Starcraft 2, Battlefield 3 och Diablo 3). Respektive spels 'launcher'-klient verkar tro att det saknas en internetanslutning, men så är ju inte fallet! Om jag kopplar in vårt andra modem fungerar allting som det ska för min stationära, men då blir det istället strul med den trådlösa anslutningen till den bärbara datorn i huset.

Ansluter med kabel direkt från det integrerade nätverkskortet i moderkortet till modemet som är anslutet till telejacket. Har provat olika kablar; men problemet kvarstår och kan därför ganska säkert utesluta att det är själva kabeln som strular. Har även inaktiverat antivirus och brandvägg utan att det hjälpte.

Vi har haft så otroligt mycket problem med vår internetanslutning de senaste månaderna; byte av leverantörer, modem och samtal med support hit och dit som aldrig leder någon vart... man blir helt snurrig. Men huvudproblemet just nu är som sagt att det av någon bisarr anledning inte går att spela online när internet tycks stabilt i övrigt (får ca 15-16 mb/s ned och knappt 1 mb/s upp i testet på Bredbandskollen.se) - frustration!

Någon som ens har en teori om vad som kan vara fel? Uppskattas mycket!

Mitt modem med integrerat nätverkskort: Asus P8Z68-V Pro
Internetleverantör: Bredbandsbolaget (24 mb ned / 3 mb upp)

Permalänk
Rekordmedlem

Vad fungerar ? har du kontakt med routern? andra datorer i egna nätverket ? din dns server ?
Eller är det ett portöppnings problem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad fungerar ? har du kontakt med routern? andra datorer i egna nätverket ? din dns server ?
Eller är det ett portöppnings problem?

Har kontakt med routern (samma sak som modem?) annars skulle jag väl inte kunna ha en anslutning? Och ja, kan se vår bärbara Mac under 'Nätverk'. Hur vet jag om det är ett portöppnigsproblem? Dumförklara mig gärna, är allt annat än en expert inom det här området.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätverket fungerar ok för allt utom specifika spel, det låter som om du behöver göra en portforward i routern, det finns guider här http://portforward.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.